Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

Det har varit en hel del annat att göra så bygget har stått still ett tag...

Men nu så blev det lite tid som man kunde mecka lite ...

 

Ett litet stöd behövs så att inte hela fästplattan ligger och gungar... sitter ju bara med 3st skriv i framkant...

 

Tur att man har en reservmotor stående så man testa lite på den först ... :P  

1418334985_IMGP1774(640x480).jpg.752640ff93cb4540154321d36b1e3495.jpg

 

 

 

En andra infästning  fixad..

684584299_IMGP1782(640x480).jpg.9b029e462370ff4aae340e61c3df133a.jpg

 

 

 

Hann med lite El -jobb också... 

Blev en gammal hederlig fotomkopplare för hel / halv ljuset..   ^_^

 

1062151693_IMGP1784(640x480).jpg.d70cf2036bf12e9bba05c07f88a97d61.jpg

 

 

 

 

Fortsättning följer....    :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då har man äntligen lite tid över igen efter Formula Offroad tävlingen i Bålsta.

 

Lite mer info om Formula Offroad tävlingen finns på ...

http://formulaoffroad.se/sv/

https://smkplay.solidtango.com/

 

 

 

 

 

Då är det dags att börja montera bitarna  för sista gången ....förhoppningsvis..   :P

 

Injustering av kylfläkten , montage av drivaxel dito..

Hydraulpump och stödfäste på plats

Adapter vevaxelremhjul, kilremshjul och kilremmar på plats

Flyttat lite elkablar....

Demonterat Winchen  , för lite kontroll och omvårdnad..

 

Det blir en sammanställningsbild ...  

872975058_IMGP1796(640x480).jpg.482ef1ea9c8b4d0dfb3d5a483c225836.jpg

 

 

Har börjat att titta på hydraulslangar och dess längder .... men hade tyvärr inte handlat alla dimensioner jag behövde...

 

 

Lite backjobb med hydrauloljebehållaren blir det också..behöver ha en 90 graders anslutning på utloppet..   men det tar vi nästa helg..

 

Fortsättning följer...... :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga är det en G wagen pump du har eller något annat.

Jag har ju köpt ett "kit" med allt som skall behövas, inklusive slangar pump rattstång mm.

Har inte hämtat det än, men har jag tur så får jag med rambiten som G Wagen snäckan sitter på och jag behöver inte bygga så mycket mer än att byta ut den rambiten och förstärka lite då jag skall få snäckan på plats i alla fall.

Så nu är jag väldigt nyfiken på vilken pump ni har använt  :)

Jag hoppas jag får hämta mitt "kitt" till helgen, så jag kan börja kolla vad jag behöver komplettera med,

 

Är det tvunget att gå ner så i storlek på kilremshjulet på vevaxeln för att det skall funka, eller går det med samma storlek, jag har en "lös" motor att bygga mot, och har funderingar på att svarva till den sitt vevaxel kilremsjhul, men då får jag ju samma storlek på dem.

 

Hm många funderingar innan man ens har grejorna i handen och kan kolla på dem, :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Hasse 

 

Pumpen som jag fått tag på är från BV202 , så det är en Vicker pump VTM27 modell...   kapacitet på ca:  17L / min

Överdimensionerad .... japp  men är ett experiment för att se om den modellen av pump fungerar..

En kompis har några stycken liggandes...

 

Att jag gick ned till  diameter 63 eller var det 65 mm på dessa kilremskivor var för att kunna byta någon av dom för att kunna justera

varvtalet på pumpen om det inte skulle vara helt optimalt från början...

 

Jag testade först att ha en orginal  kilremskiva men det blev alldeles för stort vid pumpen och tog i överallt.

Sen kom jag på den briljanta ide'n om att det spelar ju ingen roll på diametern , varvtalet blir ju samma ändå..

Med orginal kilremskiva  tog det i remskivan vid vattenpumpen också.. 

Försökte man få alla på samma rem så blev det för lite kontaktyta på kilremskivan vid vattenpumpen..

 

Hade en bild med lite test med diametern av original kilremskiva...

181277949_IMGP1701(640x480).jpg.76b64e96c1ac8d7e31ab58c112b301f5.jpg

 

 

Efter mycket funderande och några gråa hår till så blev det mindre diameter som löste mina problem...   :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kommer att få nytta balkbiten som styrservot sitter på för den sitter 90 grader fel mot placeringen i TGB 11/13...

 

Har sett någon bild med den monterad och då satt den med  med huset uppåt och utgående axeln mot pitman armen rakt nedåt..  

 

Hittade bilden på Ebay igen...

 

http://www.ebay.com/itm/Lenkgetriebe-Mercedes-W460-230-G-A-4614600001-G-Modell-Servolenkung-/270885168887?pt=DE_Autoteile&hash=item3f1203a6f7

 

 

Som ett plus så är den till salu också...    :wub:   om någon är sugen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm nä den gör inte stor nytta förutom att jag skulle kunna dela den och svetsa fast de två delarna så har jag bult hålen klara i alla fall  :P

Nä jag får nog ta och kolla närmare på ditt och Svanas fäste.

Ja då är jag med hur du resonerat kring medbringarna. och varför de är mindre.

 

Ingen som provat att köra med en rem till generatorn och dra den andra över vevaxel-vattenpumps-servopumps medbringarna,

Visst man står där när en rem går, men det skulle kunna spara en del svarvnings jobb om det håller med en rem.

Lyckades köra av båda mina remmar i vintras till generator-vattenpump-vevaxeln, och jag körde då hela den dagen med en gammal sliten reserv rem och ett tag till innan jag kom mej för att sätta dit de nya jag hade, anledningen till att de gick av var nog att min generator börjar ge upp redan då, så den gick nog inte allt för lätt när jag körde med den gamla reserv remen sedan.

 

Jag har nämligen ingen svarv att tillgå, så det får jag leja in och då gäller det ju att det blir rätt första gången  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte själv svarv heller utan har fått hjälp av en kompis med alla dom bitarna... annars har jag försökt att köra med standard bitar så långt det går..

 

Adaptern  (6 bultade)mellan vevaxelremskivan (stora) och den lilla kilremskivan finns det  CAD-ritning på 

Fästplattan mellan styrservot och ramen finns det också CAD-ritning på. 

 

Fästet för hydraulpump och stödfästet har jag bara på skiss än så länge ..

 

Att jag körde med två kilremmar till min pump beror på att den är så kraftig... hade man haft en liten pump så räcker det säkert med en rem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Adaptern  (6 bultade)mellan vevaxelremskivan (stora) och den lilla kilremskivan finns det  CAD-ritning på 

Fästplattan mellan styrservot och ramen finns det också CAD-ritning på. )

 de skulle det vara intressant att få ta del av  :)

 

Adaptern till servopumpens kilrems skiva, antar jag att jag får fixa själv då jag kommer få G wagens pump.Om det behövs en sådan, det sitter en remskiva på, så jag får kolla hur det funkar med den först

 

Men jag vete tusan om det inte blir att kolla om det går med en kilrem till pump och en till generator först,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hämtat mitt kit , vi får nog kolla med Fredrik

hur han löste sitt montage det fanns väl bilder

på det i gamla forumet , har för mig att han kapade

i ramen och svetsade en ganska stor platta som han

bultade styrväxeln i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hämtade mitt i går, tror jag tagit en genväg då jag köpte till resten av rattstången och ratten, fick ju med en knut till och röret som rattstången går i samt att splinsen passar från snäckan, ser ut som det skulle passa på längden väldigt bra,, sen tror jag att jag kan få till elen till blinkerspak och hel ljuset från G wagen spaken, som sitter på stången då slår blinkersen av som den skall när man rattat klart vid en kruva, Möjlighet till att sätta dit rattlås finns ju också.

Får se hur det blir, jag får inte grejorna till bilen eller hytten som det skall in i förrän på måndag,

Hur många bar ligger din pump på ? , min var på 65 bar, men jag såg en med 82 bar, undrar om den starkare skulle passa bättre till det fordon den skall på.

Ja jag skall kolla runt lite mer på forumet, sedan kommer jag hålla dej och andra uppdaterad i min tråd om bilen och på bloggen om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på Peeters bild undrar om han har svarvat och slipat höljet för sektoraxeln

för att kunna anvvända originalfästet i rambenet.

Btw sektorarmen på min styrsnäcka sitter fast nått grönjävligt undrar om Mercedes

har någon typ av speciell avdragare , har satt en herrejösses avdragare på armen

det har suttit i spänn i 2 dagar nu men vill fan inte lossna.

Ska kolla min pump ang tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på Peeters bild undrar om han har svarvat och slipat höljet för sektoraxeln

för att kunna anvvända originalfästet i rambenet.

Btw sektorarmen på min styrsnäcka sitter fast nått grönjävligt undrar om Mercedes

har någon typ av speciell avdragare , har satt en herrejösses avdragare på armen

det har suttit i spänn i 2 dagar nu men vill fan inte lossna.

Ska kolla min pump ang tryck.

Du trenger kun svarva GW huset utvendigt for å kunne bruke det i originalfestet. Antagelig mindre arbeid enn å modifisere festet i ramma.

 

Litt forsiktig varme (ikke for mye) på pitmanarmen og et rapp på avdrageren mens du har spenn på bør gjøre susen.

Modified%20G-Lenkgetriebe%20Housing.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Broten ..

 

Höljet är nedsvarvat till ca: 60 mm , kommer inte ihåg exakt  , fast min är svarvad ända in till fästet till skillnad från Halfsafes..

När det är svarvat så kan man nyttja original fästet i ramen..och klämma fast den.

 

Detta för att kunna justera in styrservot som man vill ha det.. 

 

Sen så har du ju fästplattan för att vara helst säker på att den inte kan rör sej .

 

Hade också problem att få loss min med en tvåarmars Biltema avdragare , så var och köpte en riktig tvåarmars och då var det inga problem att lossa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara dubbelkolla med er som har pump och styrservo  från G-wagen ....

 

Från pumpen till styrservot så är det väl den mindre anslutningen som har trycket. in i styrservot  .. eller ?

 

Normalt är det iaf så, liten anslutning för tryck och stor anslutning för returer. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar .. då hade jag kopplat rätt ...

 

Då var den här helgen slut och lite har man hunnit med ....

 

Har kopplat ihop allt och fyllt på olja och  skulle provköra lite

Allt såg bra ut ...tills jag skulle trycka på startknappen .....Det klickar bara till i reläet vid tändspolen     :blink:

ingen startmotor som går runt...tänkte att du är det väl batterierna som är urladdade så på med batteriladdare...

Men icke sa Nicke ....fortfarande bara klick i reläet,  det var inte några fina ord som ur munnen då... :huh:  :o

Bara att börja leta upp lite dokumentation och börja felsöka där man har varit och rotat så började leta vid tändspolen och under instrumentbrädan  

 

Efter ett bra tag och inget fel hittat så börjar man kolla på startmotorn och  det lilla man ser av den så ser det bra ut....

Tänkte att det kanske är kuggarna som står fel och allt möjligt  men inget knackande på startmotorn eller snurrande av motorn hjälpte....

Men efter några timmar med felsökning och lite bollande över telefon med en kompis så var det kabeln till solenoiden som precis har hoppat av

när jag har höjt upp karossen. :wub: 

Solenoid kabeln var precis i längd när jag fått på den igen...så för att vara säker att den inte hoppar av igen så blev det att förlänga den kabeln.

 

Så den kabeln kan vara bra att man ha lite under uppsikt när man höjer upp karossen..  :P

 

Efter det så var det inga problem att få allt att snurra ..... :wub: 

 

 

Såg att jag har en skärringkoppling som inte blivit 100 %  tät ...... 

 

Allt såg bra ut men det bubblar och fräser i  oljebehållaren ...så det är väl bara fylla på lite i taget och köra vidare med fulla rattrörelser...

Efterdragit skärringkopplingen men den blir inte 100%v tät ...  :huh:  röret är för tunt i godset och ger efter vid åtdragning.

 

Oljan som kommer tillbaka är  olja med luft i  och det ser ut som att olja inte hinner bli av med luften helt och håller innan den går in i systemet igen...

men det är var bara att kör vidare och se om det blir bättre....

Tyckte inte att jag fick någon känsla i ratten att det fanns något styrservo där ...måste bero på att det är olja och luft i system. 

 

Avbröt och monterade bort oljebehållaren igen  , blir att göra om  anslutningsröret vid skärringkopplingen...

Så jag borrade ur ett hydraulrör lite och trätt ovanpå original röret och lekte lite med gassvetsen ....   

 

Blir att skaffa en ny skärring och mutter i veckan och se om det blir bättre med den nya hydraulrörbiten som har lite mer godstjocklek.

 

Måste kolla upp lite med volymen på oljebehållaren mot kapaciteten på pumpen  om det finns några regler om det ,

annars blir det till att byta ut oljebehållaren mot en större... 

 

Det var väl det man hunnit med denna helg....   :P  

 

Några bilder  blev det knappt , men dom tar vi senare... 

 

Fortsättning följer..... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pump är på 82 bar , Peeter lilla anslutningen är trycksidan stora returen

Hm då skall jag ta och ringa herrn som sålde dem. då jag fick en 65 bar när han hade en 82 bar liggandes :huh:

Jag påpekade det men han trodde inte det hade någon betydelse, och att de andra han sålt var på 65 bar också att den som var på 82 bar var en special som det bara fanns på några speciella modeller.

Hm jag som var så snäll och betalade extra för den utlovade rattstången och skruvade bort den själv :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peeter hur stor är behållaren på bandvagnarna då

för det är väl därifrån din pump härstammar

Vinkon borde kunna svara på det.

Undran vilken rotationsriktning har pumpen från Geländewagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...