Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

Är det någon som skall bygga servo med GW-komponenter (snäcka + pump) som kunde tänka dig att göra dubbelt arbete? (mot ersättning naturligtvis).

 

Jag inser mer och mer att min utgångspunkt för att få gjort detta är dålig pga avsaknad av verkstadsresurser.

Det är fäst-detaljer till pump, snäcka och rattstång samt ev remhjul som är av stort intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pump som jag fick utbytt har inte riktigt samma infästning som de andra jag sett. så tyvärr kan inte jag hjälpa dej Marc-X.

 

Vill även rätta till något som han som sålde "kitten" reagerat över att jag skrev och jag kan till viss del förstå han. 

Det med att jag fick köpa till rattstången och skruva bort den själv, berodde helt på mej och ett missförstånd i hans annons, då det stod som följer

"Har två st. kompletta kit som med enkla medel passar på TGB 11/13/20 osv.

Grejerna kommer från MB Geländewagen och är givetvis testade.

Innehåller:
Pump
Styrsnäcka
Ledningar
Rattaxel
Bultar
Etc.

(jag har själv ej gjort en sådan konvertering men sålt grejer till det och enligt uppgift är det ett hyffsat enkelt sätt att höja komforten i en TGB)"

 

Tog jag för givet att rattaxeln var hela delen ända upp till ratten, något som ej stod eller ingick, så jag fick snällt nog av han, köpa det jag behövde för att ta en för mej trolig genväg i byggandet. där av att jag skruvade bort det hela själv, och betalade extra för det, helt på mitt eget initiativ. Dels jobbade han och det var fredag så om jag ville ha med det på samma tur, var jag tvungen att skruva bort det själv. Något jag var väl medveten om, så jag har varken blivit lurad eller på något annat sätt blivit vilseled. utan det var helt enkelt en fel tolkning av mej. 

Det med olika tryck "bar " på snäckorna har tydligen ändrats från olika årsmodeller, av G- Wagen och skall tydligen inte ha så stor betydelse, 

Nu bytte han även ut min snäcka mot en på 110 bar, dels för att vara snäll och för att han hade en hemma, då jag fortfarande trodde att trycket hade betydelse när man byggde om till en större bil. Något som jag/vi ej kommer få veta hur det hade blivit på min bil, men det har då fungerat med 65 bars pumpen på tidigare byggen.

Ber där med vederbörande om ursäkt för att ha möjligen blev ståendes i dålig dager här på forumet.

 

Jag kommer att visa bilder på hur jag tänkt mej genvägen med att köpa till allt upp till ratten i min tråd om bilen och på bloggen, så kanske andra även kan köpa rattaxeln ända upp till ratten framöver.

 

MVH H.Hansen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fästet till då du använder det befintliga "hålet i ramen" och svarvar ner axeln på G wagen snäckan så det passar ?

Funderar då jag inte är så sugen att kapa ramen för att få det hela på plats,

Då skulle ritningarna vara av intresse, även beställa ett om det finns möjlighet att få flera tillverkade samtidigt som de fräser ur det du har fått ritat, och skall tillverka om jag fattat rätt.

 

EDIT, jag har lagt in lite foton på det jag har att bygga av i dags läget på min Blogg här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara oerhört tacksam för måtten på fästplattan mellan snäcka/ram. Eller en 3d fil skulle också vara tacksamt (ipt,step,vda eller liknande)

Skulle spara en del jobb för mig när jag ger mig på min variant av servobygge

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fästplattan  använder dom befintliga hålen i ramen ...så det är inget kapat eller omgjort där...

1050778510_IMGP1676(640x480).jpg.736396677ee227a04610da9f9406fe3f.jpg

 

 

2014772298_IMGP1672(640x480).jpg.0ba8f81a6be31ea6fadfc332c2b762f7.jpg

 

 

 

Som du ser på övre bilden så har den samma hålbild som originalet.

När min "hals" för utgående axeln på styrservot var svarvad så trädde jag bara på  fästplattan och stoppade det i hålet i ramen och måttade in var jag tyckte var centrerat och rätt vinkel mot rattstången och loppade fast fästplattan på "halsen,för senare svetsning.

Tror att vinkeln kan bli lite olika beroende på hur man fäster in sin rattsång uppe vid instrumentpanelen, men det blir ju inte stor skillnad och den lilla skillnaden tas ju upp av knutkorset jag  har längst ned.  

 

På centreringen utgick jag från måttet mellan broms och kopplingspedalen  och väggen vid gaspedalen, tror det var runt 275 mm  

 

Som du ser så fick inte samma avstånd mellan fästplattan och styrservot som Halfsafe på sina bilder.. 

Det var lite trångt med bult från ena hållet ,men det var ju inga problem att vända på var muttern skulle sitta.

Har för mej att det var det lilla hålet på fästplattan som jag svetsade fast mutter på fästplattan direkt för det var för trång att komma åt  vid fastdragning. 

 

 

Om det finns intresse så skulle kunna kolla upp vad det skulle kunna bli för pris om man kör fram ett antal fästplattor och adapter för vevaxelremskivan

 

 

Pebl

Tyvärr har jag inte måttet från ramen till styrservot eftersom jag utgick inifrån karossen, skulle kunna måtta fram ett mått till dej 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns intresse för både adaptern till remskivan och fästplattor  :)  :)

Härligt med foton, så man lättare kan bilda sej en uppfattning om hur ni gjort på för sätt, både Peeter och Halfsafe har ju fina lösningar om man ej vill kapa ramen  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hasse :

Jag har nog kommit fram till att originalpumpen blir för stor eller svårplacerad och får nog se mig om efter en annan variant. P.g.a mina begränsade möjligheter till produktion har jag börjat tänka på elektrisk pump till GW-snäckan. Det för med sig både för och nackdelar men är egentligen tänkt som en möjlig nödlösning.

Jag har också tänkt på en variant av "fästplattan" till snäckan som gör att man slipper svetsa den till snäckan. Idén går ut på att "halsen" på snäckan svarvas ned till det är ungefär hälften kvar av det innersta bultfästet (motsvarande det som "Halfsafe" gjort). På fästplattan svettas två klackar som tjänar som "vridstopp" och hindrar att snäckan vrider sig i ramen. Sedan fixeras denna med en bygel eller platta på baksidan som i sin tur bultas till blindmuttrar i plattan mot chassit. Detta blir således ett "snabbfäste" som dels förenklar montering av snäckan och dels gör att man slipper den relativt farliga svetsningen i halsen på snäckan.

 

//M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Peeter:

Jag är mycket intresserad av pris på de detaljerna. Också en "universal variant" av ditt pump-fäste hade varit kalas! Med det menar jag en bas som skruvas fast i motorn och som accepterar en horisontell eller vertikal platta för själva pumpen beroende på modell. Att fixa en platta med fyra hål och svetsa denna till fästet torde vara betydligt mindre jobb än att bygga fästet med alla inmätningar.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oxå "byggsatser" för dessa delar är super intressanta. M.a.o. Delar som inte är sammansvetsade, bara utskurna. Just skäring och svarvning är de moment som är svårt här uppe. Svets fixar jag enkelt. :)

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall ta och plocka bort snäckan på en halv ram med rostig hytt på som jag har ståendes förutom Aluzinkhytten och plocka isär snäckan så jag får en bättre insyn i hur jag kommer att gå till väga, då jag skall ta den rattstång jag köpte till och även passa in den, Foton och beskrivningar i all ära, men att kunna ta och vrida och vända på sakerna på plats är en väldans fördel.

Blir lite lättare att göra fel på en "bil" som ändå är skrot  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse det är vad jag också avser att göra , har en ramända med snäcka liggandes plus

en lös motor att måtta på. Tänkte använda det rattröret från den lösa snäckan.

Ska kolla hur man kan få dit pumpen på den lösa motorn Mark- X trodde det kunde

bli trångt mellan motor och ram , din nya pump skillde sig visst från min.

Ska bara få båten i sjön o det sista på garagebygget färdigt först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@broten:

Jag tror att enda chansen att få plats med en GW-pump (med integrerad reservoir) är att montera den ovanför vattenpumpen.

Jag har inte mätt in den men legat under bilen och försökt passa in den på samma plats som Peeter använt. Det går inte i alla fall. Oavsett så blir det ytterst krångligt att fylla olja på pumpen om den monteras på annan plats än högst upp på motorn. Det borde gå men kräver antagligen en hel del flyttande på diverse annat junk.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att tillägga: finner du en bra lösning på fäste problemet så får du gärna sälja mig ett exemplar! :)

 

Jag lurar på om man inte skulle kunna dubbla remskivan på generatorn istället för vevaxeln så man slipper så långa remmar? Nödlösningen blir ju att stjäla en av remmarna... Skall visst funka bra enligt en bekant som gjort just så.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att läst det senaste i ämnet kanske el -drift av pumpen

inte är en så dålig ide då går det att placera den i princip

var tusan som helst, ett tag funderade jag om man skulle

kunna placera den framför vevaxeln som sjövattenpumparna

är placerade på marinmotorerna

//Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska / kan man inte köra med originalpumpen så kan man ju ta och kolla in vad hydraulfirmorna har för remdrivan pumpar..

Tittade snabbt på en som hade räckt och det var väl inte mycket större än 3 st cigarettpaket, dessa kan man ju placera in nästa var som helst

Skulle väl kosta runt 2000 kr

Skulle väl gå att sätta den tex. mittför vevaxelremskivan med en klo-koppling .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte gott om utrymme, men 9 x10 cm finns det plats för  Som är ungefär de yttre måtten på G Wagen snäckan, Säg 10x10, + storleken på remskivan, vilket vi här har sett att det går utmärkt att ta ner diametern på om man använder en adapter typ den som peeter har, 

Sedan en separat spännar rulle i stället för att spänna på/vid pumpen, Jag har kollat på en med flat rulle som spänner på ovansidan av remmen så man inte behöver en remskiva.

 

Har nu inte mätt på bilen men att köra med en rem till generatorn och dra den andra till pumpen skulle fungera, och då även att sätta en spännar rulle på vägen så pumpen blir fast monterat och kan sättas så tight som det krävs, man får bara ta med motorns rörelse i beräkningarna så det hela inte tar i karrossen när man gasar på..

Skall bli kul att böra kolla på det hela i veckan, fick jag dit den feta generatorn med 4 cm på spännar armen att utnyttja, så skall det funka att få dit en pump på andra sidan.

 

Man får ju räkna med att man höjer karossen lite och då borde man kunna rensa och få lite mer plats på sidan, I värsta fall får man gå vägen någon av Diesel motor monterarna har gjort, kapa ur plåten och hänga en gummi duk i hjulhuset för att både komma åt och sno åt sej lite utrymme  ;)

 

Det är lätt att det blir mycket funderingar innan man har provat att knöla in pumpen och mäta för att få sej en verklig uppfattning. det rätar nog ut några frågetecken för mej i alla fall  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska / kan man inte köra med originalpumpen så kan man ju ta och kolla in vad hydraulfirmorna har för remdrivan pumpar..

Tittade snabbt på en som hade räckt och det var väl inte mycket större än 3 st cigarettpaket, dessa kan man ju placera in nästa var som helst

Skulle väl kosta runt 2000 kr

Skulle väl gå att sätta den tex. mittför vevaxelremskivan med en klo-koppling .

 Men vad är trycket och flödet på dem då ?  De skall ju orka med att driva servot när man står still med tyngden på framhjulen, annars tappar men ju lite av hela iden med servo i terrängen, jag har inga problem att ratta bilen när den rör sej, det är när man står still och skall ta om jag får slita som en tok för att hjulen skall vrida sej i bland. Speciellt när man har skåpet på, och det blir ofta mycket mer rattande då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@broten:

Jag tänkte oxå en stund på att placera pumpen framför motorn med axeldrivning, därav tidiga frågor om rotationsriktning / funktion. En stund tänkte jag på att använda fläktaxeln som blir överflödig vid ev. elektrisk driven kylfläkt.  
Driver man pumpen direkt med axel så kommer pumpen att rotera motsatt väg mot normalt.  En vänd-växel hade ju fungerat men då hamnar vi igen i en annan division av komplexitet och sårbarhet.

Om pumpen är av kolvtyp med backventiler så kommer det att fungera men jag har ingen aning om hur en servopump är konstruerad. Någon som fått kläm på det?

 

@Hasse:

I mitt tillfälle är det uteslutet att kapa i kaross och ram p.g.a önskat bibehållen originalitet.

Motorn är ju förskjuten till vänster i förhållande till bilens centerlinje (om jag inte är helt ute och cyklar) så det blir betydligt mindre plats på vänster sida än vad som är tillgängligt på "generatorsidan". 

 

 

Med en original GW-pump (med inbyggd reservoar) så tror jag fortfarande att det mest riktiga blir att försöka fästa pumpen på toppen av motorn så att den blir åtkomlig genom motorrumsluckan.  Oljefyllning blir minst sagt besvärligt på andra platser.  Den blir oxå sittande mest skyddat där.  Detta förutsatt att man skall bruka remdrivning.  Om det är möjligt att driva pumpen med axel så öppnas många nya möjligheter för montering.

 

 

///M5

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Men vad är trycket och flödet på dem då ?  De skall ju orka med att driva servot när man står still med tyngden på framhjulen, annars tappar men ju lite av hela iden med servo i terrängen, jag har inga problem att ratta bilen när den rör sej, det är när man står still och skall ta om jag får slita som en tok för att hjulen skall vrida sej i bland. Speciellt när man har skåpet på, och det blir ofta mycket mer rattande då också.

 

Kollade inte närmare på dessa parametrar när jag var där , han jag pratade med sa att det skulle räcka till, dom finns ju i många storlekar också..

 

Jag har också undrat på hur mycket verkan styrservot kommer att ge när man kommer att köra i skogen och när man står still....

 

Skillnaden mellan Europiska servon och amerikanska är väl att europeiska är väl ett hjälpande servo med inte lika mycket utgående kraft  men med bättre "rattkänsla" och amerikanska servon är med full kraft och inte lika mycket "rattkänsla"

 

Var inne på att sätta dit ett amerikansk servo på min men ville ha kvar lite känsla i ratten och i skogen så tänkte jag att står man emot någon och vrider med det amerikanska servot så är dom så kraftiga och då kommer man att kröka styrstagen eller något annat .

 

Det var min tankar när jag valde att sätta dit G-wagen styrservot...

Kanske jag har helt fel ... men då går det ju att ändra sej.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...