Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

Hi Peeter.

 

 

I expect there are several G-wagen servo steering boxes.
 
Which do you choose, and why?
What can you write about it? (how many turns at full lock from side to side. etc.)
What needs to be changed for it to be used on a TGB?
 
I have read the entire thread, with get disconnected because I'm a weekend father.
Sorry if I have missed the information I want.
 
Henrik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Henrik

 

I think it's the same modell all over , Mine is from W460 /461 (1978-1992)

When i bought mine i was looking for a text "LS2" on the Power steering gearbox 

 

What you have to do is reducing the diameter to the same as original steering (60,0mm) I think G-wagen was around 61 mm from beginning

If you are using a Power steering from G-wagen you have to rase the chassi from frame with 40mm or else you will have problems using brake and clutch pedals...   :o 

I don't remember exactly  but i think the Turns from end to end is 4,5 or 4,15 turns,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 I think the output shaft of the MB100 steering box moves in the wrong direction,

i.e. if you turn the steering wheel left, the car would turn to the right.

However, this was something i saw on a german c303-forum, but i can´t find the information again so i am not 100% sure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kollade lagret vi har med TGB prylar och hittade denna tingest. 

Det ska tydligen vara servo styrningen från prov serien . fattar inte varför försvaret inte ville ha servo på bilarna..

DSC00602.jpgDSC00609.jpg DSC00603.JPGDSC00607.JPG

Hoppas inte bilderna blev för stora ,  de liknar det som brödrarna mek monterade på sina TGBer i tidningen 4-wheel drive ..   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va kul att se.

Frågan är i min skalle, som du skrev..varför blev det inte mer populärt? Klart det funkar bra att styra ändå med orginalhjul och däckdimensioner som försvaret använde, med det är ju inte lika bekvämt som med servohjälp.

 Kanske man tänkte att "det var ytterligare en felkälla" ? Man föredrog enkelheten? Eller kostnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga bilar fanns väl med originalservo, men diverse eftermonterade finns det ju.

 

Det finns väl två varianter på servo som suttit på civila (och en del militära)

Dels den varianten tatanka monterade där en hydraulisk momentförstärkare från danfoss sitter på rattaxeln, fungerar ungefär som Opel corsa elservo fast hydrauldriven då.

Dels den som syns på senaste bilderna, vilket är baserat på Ford mustang-delar(pump, styrventil och cylinder)

Mustangvarianten är i princip likadan som corvette 63-82 som Svana här på forumet monterat fast med lite annorlunda utformad styrventil.

Sitter en likadan lösning på vissa äldre Ford F250 4x4.

 

Komponenterna går med andra ord få tag på från lite olika ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äldre Ford F250 4x4 det kan nog stämma då jag tyckte att ventilen inte liknade corvettens . enheten ska monteras på en tgb20 men ventilen är lite skadad i huset ,men jag ska leta en ny ,så tack för Ford tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äldre Ford F250 4x4 det kan nog stämma då jag tyckte att ventilen inte liknade corvettens . enheten ska monteras på en tgb20 men ventilen är lite skadad i huset ,men jag ska leta en ny ,så tack för Ford tipset.

 

Jag är rätt säker på att det är mustang-ventilen du har, f250-ventilen är ovanligare och vad jag har hört var det just mustangdelar som användes vid konvertering.(förmodligen bara infästningen som skiljer sig mellan dessa, vissa f250 har ventilen integrerad med styrstaget)Finns firmor i USA som säljer hela kit med cylindrar,ventil,pump slang osv. Själva ventilen finns också att få tag på Om man letar på eBay eller bland muskelbilsfirmor. Finns även några filmer på YouTube där man kan se hur man bygger ihop en ventil om man får tag på en renoveringssats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det varit lite dåligt med uppdaterringar i denna tråd med vad som händer....

 

 

 

Dags att börja montera dit lite delarna...

801495374_IMGP1745(640x480).jpg.081069e76a295d1d287ddd0683a14b0b.jpg

 

 

 

Dessa delar blir  behövs till styrstången.

77909580_IMGP1746(640x480).jpg.6db6a2eda9eb13596d0aa69c1bc2c05e.jpg

 

 

 

Monterat 

1844768698_IMGP1747(640x480).jpg.dab5d374b328ba5d78db21eccd11d702.jpg

 

 

Sen blev det en oljekylare också  med fäste ...... man fick ta det som fanns hemma och bygga fästet av .... :P 

427597873_IMGP1766(640x480).jpg.8ef3377ed2053b3c912540c42c5c0b7c.jpg

 

 

 

Lite svetsning av returoljerören på servopumpen...

 

759137393_IMGP1771(640x480).jpg.416e4cafa8a23bd47142d36ca268f85b.jpg

 

 

 

 

Blev lite tid att vänta i garaget efter lite svetsjobb (heta arbeten)  så det blev lite  el-jobb under tiden..

Ett par nya backlysen monterade....  :wub: 

1121589067_IMGP1759(640x480).jpg.bd35b93d8e8917cf5bc0f938c5614048.jpg

 

 

 

Forsättning följer.....  :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...