Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

 

Var inne på att sätta dit ett amerikansk servo på min men ville ha kvar lite känsla i ratten och i skogen så tänkte jag att står man emot någon och vrider med det amerikanska servot så är dom så kraftiga och då kommer man att kröka styrstagen eller något annat .

 

 

Det ska ni redan tänka på allihop, att kröka styrstag gör man redan orginal med orginalhjul och utan servo.

 

 Jag och Micke har förstärkt styrstag. Men då måste man vara förutseende med att det ger sig någon annanstans istället. Då åker p-ändorna ur änderna på paralellstaget, eller ännu värre går av..

 

 Det går också att bygga bort.

 

 Men summan är att med servo bör man köra med förnuft, själv försöker jag sällan vrida hjulen stillastående.

Det ÄR inte kul när något styrstag brister 2km in i en öde skog och 6 mil hemifrån..ensam.  haha :lol:

 

 Bara ett tips. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo risken att kröka något finns ju egentligen så fort du sätter dit något som orkar dra lite mer än bara armarna. Man får nog känna sej fram lite innan man bryter för fullt i ratten oavsett vad man har, jag köpte det som jag sett fungerat för andra, och har egentligen hellre ett servo ala Amerikansk typ, då känslan efter väg inte är så viktig i de 50-80 kmh, man oftast håller med bilen på landsväg. Hoppas att den starka pumpen skall klara att få något mitt emellan, det är då vad jag har fått berättat för mej.

 

Marc-x@ det går ju att montera pumpen med rätt rotations riktning även om man använder vattenpump axeln, 

Skall faktiskt kolla på det lite bara för nyfikenhetens skull, det jag är lite orolig över där är att de gummina som ser till att axeln klarar sin vinkel och håller i hop dem inte pallar med om pumpen går för tungt eller man sätter för mycket spänn på remmen, så då måste man nog ha den remskivan väldigt nära den främre lagringen vid kylaren, eller sätta dit en extra lagring,

inte ett optimalt ställe om man har  inbyggd reservoar heller,, men påfyllningen går ju att lösa på olika sätt för det är väl det som ställer till det lite¨med den inbyggda reservoaren, 

Dock kan det bli lämpligt då man monterar en oljekylare, att ha den nära fläkten och få lite extra kylning på oljan.

Många funderingar, och synpunkter att beakta, nu måste jag bara ut till bilen och mäta och kolla runt lite  ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hasse:

Jag var inne på att montera pumpen med direktdrift från axeln. Helt riktigt som du säger, Hardyskivan (gummit) är inte konstruerad för annat än axiell belastning. Sätter du en remskiva på axeln får du en kraft som vill röra axeln ut från sitt axiella läge (kommer fan inte på vad det heter nu...) och Hardyskivan kommer att förstöras ganska snabbt. Möjligt att man kan klara sig genom att montera en remskiva vid en lagerbock och låta denna ta upp en del av kraften men det blir nog inte helt optimalt.

Om pumpen kan köras "baklänges" öppnas många nya möjligheter för montering.

Om friktionen av baksidan på remmen är tillräcklig för att driva pumpen kunde man tänka sig ett montage där pumpen vänds mot motorn och en specialskiva används på samma sätt som en spännrulle... Var det någon som fattade vad jag menade med det? :)

"Remskivan" bör då tillverkas så att den ligger an mot båda remmar för störst möjlig friktion.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då har det hänt lite med bilen igen...

 

Dags att svetsa om infästningen på burbågen

 

235077945_IMGP1824(640x480).jpg.03fd1940bb3593ce02e569ca907b896e.jpg

 

 

 Fönstren fick ju inte riktigt plats när jag höjde upp karossen.

 

 

Det saknas ca: 40 mm 

1349676354_IMGP1829(640x480).jpg.e3f83d43f14c3ec1e8a19616092a64e8.jpg

 

 

 

Svetsat och klart på båda sidorna, nu får man in fönstren igen.

1745917532_IMGP1837(640x480).jpg.df1e882afe37e499848f16b6a935dc68.jpg

 

 

 

 

Nu har den nya oljebehållaren dykt upp också... ca: 300 mm hög

Hittar bara ett ställe att placera den på för att få ett naturligt fall på slangen till hydraulpumpen....

1338888653_IMGP1839(640x480).jpg.36fc2599f5d550e3ec7abe4c8ebb8e3f.jpg

 

 

 

Blir att placera den lite bakom förarstolen och lite ovanför motorkåpan...

1132673636_IMGP1849(640x480).jpg.07a02afbaef14d210402ef1914aee3bb.jpg

 

 

 

Sakta men säkert går det framåt.....  :P

 

Lite målning och sen montage av grejorna

Motorkåpan skall justeras lite med ett  uttag så slangarna kommer ut.....

 

Sen kanske man hinner med ett litet test också ...... :wub:

 

fortsättning följer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med en mindre behållare på ca: 0,7 L (gammal Volvo164 oljebehållare) men det fungerade inte.

Problemet var att olja hann aldrig vila sej och bli av med alla luftbubblorna innan den gick in i systemet igen.

Flödet i pumpen är ju max 17 L/min , så det blev ju att oljan cirkulerade ca: 20-25 gånger / minut i systemet.

Vet att pumpen är alldeles för stor egentligen ...men är ett test och se om det gick att köra med denna pump..

 

Tänkte att nu är det lika bra att ta till och köra original oljebehållare till hydraulpumpen...

Då ska det ju inte kunna bli några problem...

men man vet ju aldrig.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peeter. Vad menar du med för stor pump. har du högt flöde och lite tryck "bar" 

eller vart det fel när du ändrade på storleken på remskivorna ?

luft i systemet låter ju inget vidare, 

Jag funderar bara lite då jag själv blivit varnad för att montera för liten pump, nu har jag en som ger 115 bar, men flödet är lite mindre än på en med mindre tryck i, en oljekylare borde räcka för att få ordning på dina bekymmer där har du då din "oljeresovar" och skall inte behöva en så stor behållare. 

Är du säker på att pumpen är ok ? har sett samma fenomen på volvo 740 när pumpen börjat ge upp, då blir det bubblor i oljan, byte av pump har fixa det de gånger jag råkat ut för det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn da'

 

Flödet på min pump ligger på  ca:17 L/min så flödet lär jag ha så det räcker och blir över 

Trycket borde ligga någonstans runt 80 bar skulle jag tro  för "Relief valve setting" är på(1250Psi) 86 bar

Rekommendationen på oljebehållare till pumpen är på minst 1,2 Liter...

 

Lyssnade lite på slangfirman om det fanns någon regel för  förhållandet mellan flödet och storlek på behållaren 

Svaret jag fick vara att behållaren skulle vara dubbelt så stor som flödet... men jag tycket att det inte riktigt passar in i 

bygget med styrservo .

Det passar nog bättre in på lastbilar tycker jag  när det gäller växelflak och kranar på lastbilar....

 

Vi får se idag vad som händer ... lite frukost och sen ned o mecka lite i garaget...

Dit med fäste och oljebehållaren och sen lite olja i systemet och sen testa...

Ska testa med "mina" originaldäck först ...35x13,5x16  dom är ju ganska breda

Sen blir det test med vanliga Trelleborgare och se hur stor skillnad det blir... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det ihop monterat och testat......   :wub:

 

Det blir servo verkan på dom breda däcken också...  

 

Har bara ett litet störande läckage vid hydraulpumpen....   bara plocka isär och täta upp  :unsure:  :wacko:

 

Det får bli imorgon ... nu är det en annan hästkraft som gäller...  4 benad och går på gräs.....  :P

så mot stallet  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I väntans tider ........

 

Idag var det dags för 2 års kontrollen på "svenska billotteriet"....

 

 

IMG_0124.thumb.png.3ccd81ef304e92c61a550462ba512ad8.png

 

 

 

 

Det gick ju alldeles elegant ...   Rent papper ....  :wub:  :D

IMG_0127.thumb.JPG.73f2da19e56508e19d88b660878430f8.JPG

 

 

 

 

Fortfarande ett litet störande läckage kvar från hydraulpumpen ...   :huh:      

men för att få det helt tätt så måste jag montera ned pumpen... och för att få ned den så måste det demonteras en hel del..

och det har jag ingen lust med nu .....

 

Så det får vi ta när det börjar bli höst igen....

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en helt annan bil att köra nu när man har servo på den ... :wub:

Kollade tempen på oljan när jag hade kört hem från besiktningen och hållt en fart på runt 60-65 km/h , den var knappt fingervarm

Så då borde det fungera alldeles utmärkt i skogen när man puttrar fram och inte har så mycket kylning av fartvinden... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att ditt läckage på pumpen kan ha haft något med luft bubblorna att göra ,

Att oljan går varm om det inte stämmer med pump-servo-volym, är jag helt med på men att pumpen om den får olja konstant pressar i luft i olja, ? ja vart kommer luften i från, då måste den ju nästa tömma behållaren och på det viset få med sej luften.

Jag gillar inte tanken på saker som snurrar i vätska och luft med, det är står risk för kavitation har jag för mej att det heter, vilket gör skador på metall till exempel, detta är ju något man försöker undvika på båtpropellrar bland annat.

 

Möjligt att jag är lite ute och cycklar efter ha läst detta  :unsure:

 

Jag fuskade lite och googlade på kavitation i Wikipedia

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också ha varit så att jag testkörde alldeles för kort tid för att verkligen all luft ska ha kommit ur hela styrsystemet ....men jag testkörde ju flera gånger och resultatet blev samma  .... 

 

Men visst så skulle det kunna vara som du säger det lilla läcket vid hydraulpumpen kunnat dra in tjuvluft in i systemet...inte helt omöjligt...

 

Utan att ha 100% koll på läget så är min känsla för mitt första montage så blev det så att har man för liten oljebehållare så blir det ju att oljan som kommer i retur in , kom ju med bra flöde för min del in i burken och det flödet sätter ju resterande oljemängd i rörelse i behållaren och det blir ju som "kokande vatten" i behållaren och överst så skapades det ett skum av olja och luft och när det är rörelse i behållaren så åkte oljan med luft i som ligger precis under skummet runt i hela behållaren och ut i systemet igen...

och det byggdes på mer och mer eftersom oljan inte fick vila och bli av med luften som fanns i den oljan ....

 

Har man större volym oljebehållare så blir det ju inte samma "kokande vatten" effekt på det hela för man har ju större volym och mer massa som ska sättas i rörelse

av flödet som kommer i retur till behållaren...

 

Hoppas du hänger med på min tankar...

 

Det finns som sagt säkerligen någon bra formel för storleken på oljebehållaren och flödet från pumpen, men jag har inte hittat någon sån ....

 

 

Jag tror att om man håller ihop grejorna så som hydraulpump och oljebehållare samt diametern på hydraulslangarna så kan jag inte se att det skulle kunna orsaka några såna problem.

 

  

Så nu har jag ju hydraulpump och oljebehållarefrån samma system ... så då tror jag det kommer att fungera utmärkt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips om man får bubblor i servo oljan är att det kan läcka/sugas in luft i sugslangen till pumpen  (alltså mellan behållare och pump) om det inte är åtdraget nog mycket eller otätt av annan anledning. "ganska vanligt" bland bilarna som blivit några år och slangklämmorna  börjar sitta lite löst då gummit sjunkit ihop. Brukar räcka med att dra åt lite så blir det bra och det behöver inte läcka ut någon olja när allt står stilla heller så det kan va svårt att upptäcka ibland.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Idag har man varit på Rörken och kört lite , med betoning på LITE...

Kom nog in ca. 75 m in i skogen på en stenig körslinga innan det kändes konstigt i styrningen.   :huh:

Det var mina små svetsar mellan fästplattan och styrservot som inte orkade med dom stora krafterna som visst blev där emellan.

Jag har tänkt och vridit på det och kan inte se att det skulle vara några stora krafter på et ställen ...men ack vad man bedrog sej... :(

 

Nu blir det att plocka ned styrservot och HELSVETSA fast fästplattan i styrservot...

Fick hjälp att få det svetsat hjälpligt på plats så man kunde linka hem med bilen iallafall..

 

Var väl ca: 3 km hemifrån när motorn började dö för mej när man gasade på mer än 1/2 gas...och gick igen vid mindre gas..

Lyckades backa upp ett par meter från garagedörren hemma och sen så dog den totalt.... klickade bara i startreläet vid startförsök...

Bara att börja leta... till slut så var det att batteriet vad tvärslut... hmmmm  ingen generator som laddar alltså..

 

Undrar om det kan vara så enkelt att det är kolen som är problemet ??

Såg också att laddningslampan inte lös heller ...hmm   

 

Kan det vara så intelligent att om laddningslampan är trasig så får inte generator någon indikering på att den ska ladda batterierna ???  

 

 någon som har koll på det.... ??

 

 

Sen var det ju kvar ett litet irriterande läckage från hydraulpumpen också ... men det är med stor sannolikhet spårad till en dålig svets av "skvaller röret"..   

 

 

Förut dom problemen så fungerade det bra ...   :P     och vi hade ju tur med vädret också ...   :D

 

 

 

 

Så nu har man ännu en liten lista på grejor som måste fixas....

 

 

 

 

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan det vara så intelligent att om laddningslampan är trasig så får inte generator någon indikering på att den ska ladda batterierna ???  

 

 någon som har koll på det.... ??"

 

Lite OT, men Hymac grävmaskinen jag pillade på nyligen hade trasig lampa, men laddade ändå 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan låta konstigt, men en del generatorer laddar inte utan fungerande laddlampa, det är sant.

Om detta är felet just i din bil vet vi inte, svetsningen kan ju tyvärr ställt till det oxå. Eller tillfälligheten att laddrelät kroknat just nu?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade du ur laddreläet innan du nödsvetsade styrsnäckan?

Finns risk att du brännt laddrelät och/eller dioder i generatorn annars.

 

Det enda jag gjorde vara att slå av huvudströmbrytaren  innan nödsvetsen...  den bryter på plus-sidan..

 

 

 

Jag har för mig att laddningen lägger av om lampan går sönder.

Motorproblemet låter som om soppan inte kommer fram.

 

Jag får börja felsöka från Laddningslampan och sen laddningsreläet och sen kolla kolen/dioderna  i generatorn och sen får man gå in på soppa sidan och kolla filtren om det kan vara något från tanken som har börjar lossna och satt igen någon av fltren ....

 

Inte mycket tid att ligga i soffan och peta efter navelludd ... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så intelligent att om laddningslampan är trasig så får inte generator någon indikering på att den ska ladda batterierna ???  

 

Jo så kan man uttrycka det. Magnetiseringen till generatorn går via laddningslampan och är den trasig blir det avbrott i kretsen och generatorn får aldrig "startsignal". Därför är det vanligt med någon reservlösning om lampan går sönder, tex ett motstånd parallellt med lampan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har sån "tur" att det bara är lampan som har gått sönder så kanske man ska sätta dit ett effektmotstånd och en LED lampa i hållaren .

Då slippen man ju bry sej att byta just den lampan  något mer under bilen livstid....  ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...