Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

Stort tack Peeter, nu allt mycket enklare att förstå.

Har nu läst igenom tråden och studerat bilderna men  har några frågor, vissa ganska basic, men här är de: 

1. Pitman armen , är det tgb11 original som är överflyttad, samma spline, mutter  etc, eller den från MB GW?

2. Skyddsröret kring styraxeln (muff 63 mm), den är bara påtryckt på MB GW styrväxel, ingen svets?

3. Höjning 40 mm,  tror du man kan klara sig med mindre? Min 11 bil är redan höjd med cirka 20 mm, och vill ogärna ändra. På en av bilderna post 4 Jan 2015, ser det ut som att den uppstickande delen av styrväxeln inte kommer slå i pedalerna, men kan vara en synvilla.

4. Den första fästplattan som inte höll måttet, hur var brottet? Var det svetsen som gav sig eller fästplattan som deformerade sig? Elegant lösning, borde gå att designa så den håller för krafterna. 

5. Någon som provat att ta en original rattstång, skyddsrör och ratt, och skarva på ett knutkors och en muff i övergången till styrväxeln? 

6. Någon som har erfarenhet med elektrisk servopump, typ en sån här Volvo C70, Har inte lyckats finna någon data, enbart att den har en säkring på 80A. 

Så nu är det barra att få tag delarna och någon som kan svarva ned styrväxelröret i Malmö med omnejd.

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Ska försöka svara på frågorna...

 

Stort tack Peeter, nu allt mycket enklare att förstå.

Har nu läst igenom tråden och studerat bilderna men  har några frågor, vissa ganska basic, men här är  de: 

1. Pitman armen , är det tgb11 original som är överflyttad, samma spline, mutter  etc, eller den från MB GW?

Svar :  det är TGB11 originalet som är överflyttad eftersom det är samma splines

 

2. Skyddsröret kring styraxeln (muff 63 mm), den är bara påtryckt på MB GW styrväxel, ingen svets?

Svar: Det är bara påtryckt  och hålls på plats av avgasklämman som sitter i fästet precis under instrumentpanelen. 

 

3. Höjning 40 mm,  tror du man kan klara sig med mindre? Min 11 bil är redan höjd med cirka 20 mm, och vill ogärna ändra. På en av bilderna post 4 Jan 2015, ser det ut som att den uppstickande delen av styrväxeln inte kommer slå i pedalerna, men kan vara en synvilla.

Svar: Jag tror att det skall gå med mindre men ville ha lite säkerhetsmarginal.. och jag flyttade lite på infästning på bromspedalen så den inre låg så nära röret.

 

4. Den första fästplattan som inte höll måttet, hur var brottet? Var det svetsen som gav sig eller fästplattan som deformerade sig? Elegant lösning, borde gå att designa så den håller för krafterna. 

Svar: Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det var...tror det var undermåliga svetsar..

Sen blev det väl lite uppdatering i nästa version ... då kan man dela styrservot och byta packningar mm. inuti  

 

5. Någon som provat att ta en original rattstång, skyddsrör och ratt, och skarva på ett knutkors och en muff i övergången till styrväxeln? 

Svar: jag ville ha allt så mycket som möjligt med originalinfästningar så att man kan montera tillbaka  originalet igen.

 

6. Någon som har erfarenhet med elektrisk servopump, typ en sån här Volvo C70, Har inte lyckats finna någon data, enbart att den har en säkring på 80A. 

Så nu är det barra att få tag delarna och någon som kan svarva ned styrväxelröret i Malmö med omnejd.

Svar:  Det är väl flera som har monterat elektriskt servo... har för mej att det ska vara från Opel Astra men det finns trådar om det  också..

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min vän Anders "Svedis" här på forumet byggde elservo från en Toyota Avensis, och den är jag väldigt imponerad av.

 Mycket lättbyggt.

 Annars är väl Peeters GW styrning den optimala.

 Jag kör med hydraulcylinder och sweetvalve, med betydligt mer maskinbearbetning och arbetstid början till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastik respons! Stort tack för alla svar.

GW servo lösningen kan nog vara tätt på den lösningen Volvo hade valt ifall armen hade velat ha servo i terrängbilarna.

Tittat runt på ebay.de och där finns ett antal till salu. Det finns två varianter den till W640, 3.7 rattvarv och den till W641/643, 4.5 rattvarv. Tgb11/13 har väl 3.5 varv och de som har gjort konvertering på forument har använt W640 varianten. Jag antar att den totala rotations vinkeln är i stort samma på tgb11 och MB GW styrväxlarna. Kostar typiskt kring 400-600 €.

Funnit lite datablad på TRW EPHS-enheter, dvs elektriska hydraulpumpar till styrservo. TRW och Bosch ser ut att tillverka de flesta som används på personbilar.

Typisk, 900-1000 W, 9-12 L/min, 95-125 bar max tryck. 90-115 A. Jag har en ganska stor generator på min OM603.961, tror det är 90A och pumpen går enbart vid behov, så det skall nog gå. ”Tomgångsström” 2.5A.

Vill behålla ratten då den ger karaktär till bilen. Jag får leta upp en komplett tgb11 styrservo med rattstång och ratt, att plocka delar till bygget av servostyrningen. Originalet behåller komplett jag i förrådet. Det borde finnas några över efter alla modifierade tgb11 bilar...

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...