Gå till innehåll

Svana´s styrservoprojekt tgb11/13


Svana

Rekommendera Poster

Yes, då var det dax att berätta lite om servostyrningen jag och Micke byggt nu i höst. Denna gången min bil, då absolut första "prototypen" av oss gjordes på hans tgb11 för ett par år sedan. Det kommer bli en styrventil på hjälpstyrarmen, en sk.sweetvalve och hydraulkolv mellan framaxeln och paralellstaget.

 

Detta projekt är tillverkat / monterat som hobby vid sidan om mitt arbete, och har inget med företaget att göra i övrigt.

 

 Viktigt för mig dock, är att tacka min chef Kjelle för råd, hjälp och material och många timmars lån av verkstadsmaskinerna under sena kvällar/nätter och helger.

 

 

 Att jag vill dela med mig av den här tråden är dels för att ni bett mig, och dels för att det hittills funkat utmärkt på min tgb131 helkaross, och kan garantera att körglädjen ökat med 100%. Livslängd vet vi inget om än, polarn Mickes bil med nästan samma komponenter har iallafall rullat ca2 år nu.

 Jag kan givetvis inte lämna garantier på att detta lirar lika bra på just ER bil, men vore kul om fler testar.

 

 Chansen finns att någon vill testa nåt liknande som just jag har gjort, och då har ni en del att kika på här.

 

Här är huvudpersonen..hmm, bilen.. som blivit lite "gladare om rattstången" nu  :lol:

 

 

 
CIMG3310_zps07bc38fa.jpg?t=1357327682
 
 
Ja, titta! Jag kan ju. :P
 
Vi börjar med nya vevaxel-remskivan (nu kommer Mark-X dreggla) hehe.
 Svarvad i lite starkare aluminium, minns inte kvalitén dock. Storlek och mått är som orginal, förutom ett tredje remspår istället för två.
 
Och redan här kommer första varningen. Tittar man på håldelningen, 6st. så kanske man tar för givet den vanliga 60-graders håldelningen. AjAjAj..här höll det på att bli vajkalle!!!
 Orginalskivan är nämligen balanserad och istället för kilspår har man då förskjutit ett av hålen till 55-grader istället. Jag hade inte blivit glad om jag hade kört vaj där, tur man kontrollmätte noga först! :angry:
Här på bilden nedan är det första provmonteringen:
 
 
CIMG3319_zpsbbe0e632.jpg?t=1357328399
 
 
 
 
 
 På bilden nedan, ska vi ta en titt på vinkeljärnet som håller bromsrören/slangarna på väg till framaxeln..det sitter på bilens vänstra ramben och syns till höger på den här bilden.
 Det staget måste kapas bort, för precis där vill pumpen sitta om man använder sig av Volvo 160-seriens servopump med modifierat orginalfäste, som jag och Micke använder med gott resultat :)
Det staget kommer flyttas ca100mm bakåt på min bil och jag gjorde det med största noggrannhet, så ingen framtida besiktningsgubbe ska börja fundera.
 
 Mer om det kommer vi till slutet av den här dunder-roliga tråden. :wub:
  CIMG3320_zpsd0eaca70.jpg
 
 
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är då Volvo 160-seriens styrservopump med två-delat fäste. Ett fint exemplar som jag fick tag i på en bilskrot för 700kr, komplett med behållare och ruttna gamla slangar. Behöll gamla nipplar / slanganslutningar i reserv och pressade nya slangar med nipplar hos lokala traktormeken,som jag blivit polare med.

 

Remskivan kastades på en hylla då ytterdiametern är lite för stor och tar i rambenet, och dessutom vill man ha ett exaktare et-mått till egna vevaxelremskivan, så den svarvar man själv och kan dessutom göra en för en vanlig standardrem som är billig och lätt att få tag i. Och så kan man laborera lite med remskivans storlek = varvtalet på pumpen i arbete.

 

 

 

CIMG3325_zpsd7eb9909.jpg?t=1357328831

 
 
 
 
 
Bilden här nedan, visar jag var på fästet man behöver slipa ner radien rejält för att få en lite bättre vinkel på installationen. Om jag minns rätt slipar man den så den blir rund och fin med ungefär samma avstånd mellan hålet och ytterradien hela vägen runt. Man kan ta mycket här, påfrestningen är liten på denna infästning och då blir monteringen också lättare. Det bli lagom trångt mellan motorblocket och rambenet ändå..
 
 
CIMG3328_zps5c8ccb37.jpg?t=1357328969
 
 
 
 
 
 
Vevaxelremskivan bortskruvad igen för lite mer utrymme till mätningar och funderingar..
 
>> Någon som kan förklara vad gummiringen är till för, som sitter i medbringaren bakom remskivan på bilden?? (ser ut som en smutsrand).
Fick svar av gamla jobbpolarn: Det är en svängningsdämpare, som motverkar svängningar i vevaxeln.
(Suck..nåt jag själv aldrig hört talats om ens..)
 
 Notera bildens högra sida, nu är bromsrörsinfästningen bortkapad och där rostskyddsmålade jag nyligen. Man kan inte se eller känna att något har suttit där.
 
CIMG3330_zps7bca261b.jpg?t=1357329149
 
 
 
 
 
 
    Jag undviker helst att svetsa i ramar om jag inte måste, pga besiktningsfrågor mm, så det gamla fästet kommer modifieras med ett fästöra med genomgående bulthål i och fästas i någon av motorfästets bultar, som man ser här på bilden nedan.
 Detta gjorde jag sist av allt innan jungfruturen..
 Mycket dumt, för det va inte alls kul att få plats där med pumpen fastmonterad.
 
 Min rekommendation är att dra nya längre rören redan nu medans utrymmet är riktigt rart, det är ju lättare att stuka rören snygga när båda händerna får plats faktiskt..
 
CIMG3332_zps71270cbe.jpg?t=1357329292
 
 
Trötter nu, fortsättning följer snart..
 
 
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag e sugen som fan..jag har lite att fråga dig om det sen i annan tråd eller pm. Hur va groggen förresten, ligger du i soffan och skriver nu? haha ^_^

Groggen var god :) när du skrev detta var jag nere i källaren och målade ett sista lager på tanken.

Ang färg så ta gärna det på forumet för det finns säkert fler som är intresserade och kan ta del av vad som kommer fram ;)

 

btw riktigt snygg byggbeskrivning, det gillar vi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Fredde.

 

 Nästa bild på pumpen här nedan..

 

 Dom två skruv med muttrar man ser här nedan gör att det tvådelade fäste går att justera lite som man vill. Väldig enkel och gedigen konstruktion som faktiskt underlättar att flytta vidare till nåt specifikt bygge, ja så som vi typ gör här och nu. ;)

Vid detta tillfället när man tycker att läget känns rätt och man har satt ihop fästet igen, rekommenderar jag att båda skruvskallarna punksvetsas fast där dom skall sitta, helst som jag gjorde: 

> Bakre bulten så att muttern hamnar bakåt

> Främre bulten så muttern hamnar framåt

Kom ihåg att när skruvarna har fastsvetsas kan man inte längre dela fästet. En av bultarna måste bort isåfall, så se till att testa så det sitter rätt först.

Det är så tråkigt med tankevurvor hehe..

 

 Varför svetsa?? Jo det behagar bli tajt att komma åt att hålla imot skruvskallarna när muttrarna skall dras sedan och nya remskivan sitter på plats med rem och allt.

Det är nämligen bra att kunna spänna remmen och fortfarande ha rörligheten även här i "leden" och inte bara vid större bulten uppe vid motorblocket.

 

(bry er inte om det blåa på bilden, det är bara tejp som skyddar en utv.gänga under mekandet)

 

CIMG3340_zps0dd2ef04.jpg?t=1357329477
 
 
 
 
 
 
 
Här nedan sitter pumpen provmonterad första gången.
 Nu ser man till att få max rörlighet i sidled på pumpen, genom att lossa övre bulten i motorblocket och skjuta upp / dra ner hela konstruktionen som en sax typ.
Här märker man vad som tar imot vad och om man behöver ful-slipa nånstans för mer ytrymme.
 Jag tog ner hela schackarajset?? (jäkla stavning haha) en gång till och slipade av mer material på endast fästet. Kanske vill man slipa lite på pumpens kropp, också, minns nån gjutkant som ville komma åt rambenet när man simulerar max spännd rem, men jag behövde det inte visade det sig.
Jag vet inget om pumpens tjocklek i gods och sånt, så man vill helst inte "råka slipa på fel ställe"..
 
 När jag fick min pump i ett korrekt läge enligt mig, har jag nog en rörelse i sidled på 4-5cm, och det räcker perfekt för att spänna en ilsken rem. Det som tar i för mig är pumpkroppen mot motorblocket åt ena hållet och mot rambenet åt andra hållet.
 Här drar jag fast storbulten i blocket ordentligt. :P
 
Den mindre pinnbulten med mutter, mellan remskivan och underkant av pumpen, skvallrar var spännjärnet till pumpremmen kommer placeras. :wub:
 
CIMG3341_zpsa845d41c.jpg?t=1357329626
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Då blev det dax för nästa remskiva, den till pumpaxeln.

 Den kommer bli nära orginal i utseéndet, med något mindre diameter och ett offset som passar stora remskivan på vevaxeln.

 Mitt tips är att göra ritning innan man börjar svarva, det blir många mått som är nogranna och felen kommer lätt på rad annars. Man har inte längre tid att behöva bryta ihop och få sammanbrott.. hahaha, och man vill bli klar när man kommit så här långt.

 

Några tråkiga bilder följer, men dom hör hit så jag bjuder på dem ändå:

 
CIMG3352_zpsae4ec936.jpg?t=1357329870
 
 
 
OJ, här nedan e man koncentrerad minsann, som vilken arbetsdag som helst hehe. Börjar likna något nu.
 Materialet bjöd chefen på under hela projektets gång och det lyfter man på hatten för :P 
 
CIMG3354_zps8a4a8b04.jpg?t=1357329980
 koncentration i svarven..
 
 
 
 
Här nedan ligger hon halvklar på... fräsmaskinen!!! Men varför??
Ja, det fanns ingen arbetsbänk ledig eller ren för fotografering.. Chefen hade varit där innan..och sågat ved. I verkstan!!
 Såg ut som faan där inne. ^_^    hahaha
 
CIMG3356_zpsa5e5f351.jpg?t=1357330163
 
 
 
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här börjar det bli färdigt.

 Hittade ingen kilspårsdrift i så liten storlek, så det blev improvisation här..

 

Satte upp alu,skivan i fräsmaskinen, spännde fast den mot bordet och borrade försiktigt med en pinnfräs till rätt spårdjup. Sedan blev det manuellt filande till digitala skjutmåttet visade rätt enligt verkstadsbibelns standardtoleranser.

Det var lättare än jag trodde, men alu är ju fint att jobba med. :)

 
CIMG3359_zps3ffc64e4.jpg?t=1357330275
 
 
CIMG3375_zps83c25fd3.jpg?t=1357330441
 baksida remskiva
 
 
 
CIMG3390_zps7d9a9b6b.jpg?t=1357330590
 framsida
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är stora remskivan på vevaxeln nu färdigmonterad och lilla remskivan testas och linjeringen (spårningen) kontrollmäts för första gången.

 

Glädjande resultat, några tiondelar skiljer men det kan man leva med :D

 Vi hade mätt/svarvat rätt, och firade sedan detta med en kak påse och dricka i garaget haha.

 
CIMG3360_zps0e68163a.jpg?t=1357330749
 
 
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt du har min fulla beundran

Oj det var gulligt av dig haha.

 

 Ja förresten, kanske inte skrev det.. ni är välkomna att kommentera / tycka och tänka mellan mina uppdateringar, fråga om jag är otydlig.

Kan vara så att bilder inte stämmer med rekommendationer som jag skriver, då är texten rätt och bilderna fel.

Jag kanske lagt nån bild i fel ordning här, eller att jag ändrat detaljer efter att bilden tagits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då kör vi en liten bit till.. detta tar sin tid. Jag gör detta genom en äldre trådlös uppkoppling, vilket reulterar i en viss träning av nerverna och tålamodet ha ha  :angry:

 

Nu har vi alltså pumpen redo att monteras, med färdiga remskivor.

 

Dax för att skriva lite om Behån..

 Ja??  Jag syftar alltså på oljebehållaren.. hehe :lol:

 

 Vi använder här, som jag skrivit tidigare, orginal servoburk till Volvo 160-serien med ett hembyggt fäste.

 Fästet knäcktes till av ett ganska kraftigt , överdimensionerat bandjärn / plattjärn som låg och dammade på golvet bakom materialstället på jobbet.

  Svarvade en stångbit att bocka plattjärnet runt, då jag var orolig att den stackars behållaren blivit platt eller orund om jag knäckt runt den.

 

 Jag bockade den alltså så den klämmer lite försiktigt runt burken med en av skruvarna till självaste fastsättningen.

När jag inte vill hålla på att borra och göra onödiga himpa-vimpa-lösningar, så upptäckte jag att man borde kunna använda sig av befintliga skruvar / muttrar för infästningen av handbroms spaken. Och det var just där jag ville ha behållaren också..

 Blev lysande, precis som jag ville ha den.

 

 Sagt och gjort, bilden nedan:

 
CIMG3362_zps86660f5e.jpg?t=1357330976
 
 
 
 
 
 
 
Som ni ser på bilderna blev det lite tajt i verkligheten med armen till handbromswiren..
 Slängde upp plattjärnet i fräsmaskinen och gjorde en lite frigång så var det problemet löst :)
Här ser man också hur plattjärnet klämmer åt burken, en rätt stadigt och gediget fäste må jag erkänna, man kan väl typ lyfta karossen i det hehe..
 Notera urfräsningen för armen på handbromsen :P
 
Övre slangen, som går framåt på bilden är retur-slangen från oljekylaren. Nedre slangen är för vätskan ner till pumpen, som hamnar väldigt lägligt nedanför behållaren.
 I dessa slangar till och från behållaren uppkommer inget större tryck, så här använder iaf jag bara vanlig oljebeständig armerad gummislang med dubbla slangklämmor. Tycker det fungerar perfekt, billigt och enkla att lossa / byta om det nånsin skulle behövas.
 
 
CIMG3367_zpsbb01f038.jpg?t=1357331505
 
 
 
 
Eftersom dessa Volvo164-prylar är från sent 60-tal, försår ni att dessa inte riktigt var lika färg granna när dom anlände från skroten då jag köpte dem. Det har blivit lite (eller nja, ganska mycket) slipa och blästra för att få fräscha.
 Många tycker man är idiot som målar grejerna innan monteringen..
- Vafaan det är ju en offroadbil!!! 
Jo men visst..men har man grejer och tillgång till maskiner så varför inte??
 
 Jag tycker det är skoj att montera ihop prylar som ser fräscha ut. Även visa upp så här efteråt också, INNAN man har kört ner i första dyngpölen haha.
 
CIMG3368_zpsdf614f57.jpg?t=1357331707
 
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan, när Mickes bil testkördes i skogen med fetingdäcken IROK, minns inte dimensionen men lätt 10cm utanför karossen, upptäckte vi att efter nån timmes körtid var servovätskan så satans varm att vi brände handen på vätskeburken..

 

 Då fanns lösningen att testa en oljekylare som vi fick av en annan bilpolare..

Det visade sig fungera hur bra som helst, nu blev vätskan "fingervarm" och det är helt acceptabelt om man jämför med innan.

 

 Oljekylaren är av nån standardtyp med 10-raders celler. Mäter ungefär 100x300 mm och 50mm tjock.

    Efter lite mer efterforskningar finns denna typen att köpa lite varstans, men vill man ha en billigare begagnad så rekommenderar jag typen som orginalmonterades i Volvo 740-turbo, det är därifrån våra oljekylare kommer och är helt perfekta.

 

Ser inte dumt ut heller, bilderna nedan:

 
CIMG3372_zps9de1e5e7.jpg?t=1357331957
 

 

 

 

Den här var inte säskillt fräsch heller, trodde nästan den legat på sjöbotten..så den fick också en mindre renovering för syns skull :)

 Sköljdes ren ordentligt med diesel, avfettning  och högtryckstvätt för att få ur all gammal motorolja som den innehållit i sitt tidigare liv.

 

 Nu är den monterad cirka 100mm framför tgb-kylaren.

Inuti får man borra bort popnitarna som håller alu.plåten nere vid gasfoten, och sedan lätta rejält på gummimattan (ja, om man inte villl ta en genväg och borra igenom hela skiten haha), se upp för ev. wirar eller kablar bakom gummimattan innan man börjar borra.

 Trångt komma åt övre skruvhålen på insidan men det gick till slut.

 

Jag svarvade några rördistanser i rostfritt stål och använde M8 insexskruv med nylock-muttrar och brickor på bilens insida. På utsidan mellan plåten och oljekylaren svarvade jag några plastdistanser, mest för syns skull men även för att oljekylaren kommer ut en bit från plåten och kyls lättare. Detsamma gäller även den riktiga kylaren, den får mer luft..inbillar jag mig iallafall hehe.

 

Redan på tomgångsvarv är bilens orginalmekaniska kylarfläkt mycket effektiv. Stoppar man in handen känner man tydligt hur mycket luft som sugs genom båda kylarna. :wub:

 

(jag är sugen på elkylarfläkt, men det kommer nån annan gång när man har ork igen.)

 
CIMG3373_zpsf22020b9.jpg?t=1357332402
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för spännjärnet (jag kallar det så, troligen inte rätt benämning) för servopump-remmen.

Denna är orginal tillhörande pumpen, men modifieras genom att kortas av.

  Jag sågade av den på hål-sidan och ett nytt fästhål borras.

 

Bilden nedan visar att nya hålet är borrat och nu ska det sågas vid markeringen.

CIMG3394_zpse1504082.jpg?t=1357332550
 

 

 

 

 

 

 

Bilden nedan visar att jag rundat av den sågade änden, mest för att få lite "orginal-look".

 

Distansen på bilden krävs för att fytta ut järnet från motorblocket så att järnet sitter paralellt mot pumpen, krafterna tas upp bäst då. Jag hade kunnat bockat järnet också, men risken att det fjädrar mer än håller imot är för stor då..

 

 Distansen fick ett gängat metriskt hål M8 på framsidan, änden mot spännjärnet. Och ett hål med tum-gänga i andra änden mot motorblocket. Där tillverkade jag och rattade in en hemgjord pinnbult som limmades fast med gänglåsning.

 
CIMG3395_zpsa3d27fd3.jpg
 
 
 
 
 
 
 
Så en bild när grejerna sitter på plats, lite färg blev det för att skydda mot rost.
 ( Igentligen värdelöst suddig bild, fyllsjuk eller trött..nåt måste varit på tok iaf. Eller så skyller jag på kameran?) ^_^
 
 
CIMG3397_zps2c5a77bf.jpg?t=1357333030
 
 
 
 
 
 
 
 
Här under, på nästa bild är pumpen färdigmonterad, men remmen är väl knappast spännd än, "ty den hänger ju som på en liten pojke" som polarn skulle sagt haha.. :lol:
 
När remmen är spännd drar man åt muttrarna på pumpens fäste rejält, och känner en gång till att den stora bulten är dragen i blocket ordentligt.
 
EDIT:Remmen ja.. Jag kör med Biltemas gen.rem 10x800mm.
 
 
Här kommer ett tips: När pumpen skall monteras permanent, se till att slangarna på pumpen är monterade och fastdragna (en gummislang med banjonippel från behållaren, och tryck-hydraulslangen fram till styrventilen).
 Det finns inte en sportmössa att komma åt dessa när pumpen sitter på plats. Du ångrar dig annars.. :(  
 
CIMG3404_zps3ab55185.jpg?t=1357333181
 
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer det roliga, fräsmaskinen är favoriten. Mycket jobb hade kunnats göra både snabbare och lättare, men inte ens inärheten av samma precision :D

 

Detta är fäste 1 för hydraulcylindern, som skall fästas på framaxeln.

 Jag har tillverkat detta överdrivet starkt, mest för att veta att det inte ger vika då det har ett hårt liv framför sig.

 

Den består av 3 delar; bottenplattan, gaffeln och ett stödjärn. Stödet lite som en extra förstärkning.

 
CIMG3405_zps855e9ca9.jpg?t=1357333501
 
 
 
 
 
 
Ni som tittar noga, ser att gaffeln är vinklad 8 grader upp i framkanten. Det är mest för syns skull och för att hydraulcylindern hamnar vriden i rak vinkel förhållande till marken / karossen.
 
Jag fasade alla kanter innan svetsningen ungefär 10mmx45 grader, så man behöver inte oroa sig att den ska släppa (lysrören flimmrade i verkstan när svetsen tände) haha..
 
CIMG3408_zps20c63bbe.jpg?t=1357333692
 
CIMG3410_zps8ab1651c.jpg?t=1357333915
 
CIMG3412_zpsb15e10b3.jpg?t=1357334950
 
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lärorikt och intressant att läsa din beskrivning om ombyggnaden till servostyrning :excl: .

Det var lite förvånande att se vinkeljärnet till bromsrören på din bil, för på min 13 finns det inget vinkeljärn utan fästet för bromsrören sitter kloss an mot ramen. 

 

 

Med vänlig hälsning  Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

 Här skäms jag lite..det gick undan här och ingen kamera hade jag med, fotade med mobilen men det är trassligt att få ur bilderna ur den.

Ja ja, vi fortsätter med fäste 2 för kolvstången.

Detta fäste kommer att sitta ovanpå paralellstaget, alltså kommer hydraulhjälpen mellan framaxeln och paralellstaget.

 

Här skiljer sig min typ, jämfört med servosnäcka som andra bygger:

>  Med servoassistansen i styrsnäckan trycker och drar pitmanarmen i samtliga stag och leder, man kan tänka att kraften skall från snäckan till höger hjul och sen därifrån genom det klena långa paralellstaget till vänster hjul..

Jag och Micke fick förstärka våra paralellstag med vinkeljärn redan UTAN servostyrning då dom inte höll.

 

>  På den här versionen kommer kraften nu från framaxeln till ungefär halva paralellstaget, som drar ena hjulet och trycker andra hjulet.

 

Båda typerna har givetvis för och nackdelar. Detta blev bara en parantes på hur skillnaden är.

 

Tillbaks till fästet, det är urfräst ur en enda bit, har för mig att plåten jag hittade i verkstan är 35mm = bitens bredd, likadant som gaffeln på första fästet från samma plåtbit.

Fräste ur spår i botten, ett typ dike i mitten av undersidan för att den skulle ligga rart på röret när den svetsades fast.

 

I mitten syns nya "konan" som jag svarvat för att passa i nya styrventilens (sweetvalve) kulled.

  Bara att såga av den gamla konan och svetsade fast denna istället.

 

Tänk på att svetsfogarna bör vara riktigt feta och kraftiga som själv faan, det är ju trots allt en bils styrning vi jobbar med...

 
CIMG3416_zpsb6eb0696.jpg?t=1357335133
 
 
CIMG3417_zps1f02521b.jpg?t=1357335386
 
 
 
CIMG3419_zps5131fed1.jpg?t=1357335605
 
 

 

 

 

 

..och givetvis skall även dem rostskyddas en aning :P

 CIMG3421_zpscdb458d5.jpg

 
 
 
 
 
 
Här är den sk. hjälpstyrarmen nysvetsad och målad..
 
 
CIMG3426_zps78c117f0.jpg?t=1357336217
 
 
 
 
Nu dax att snacka lite styrventil.
 
Se bilden nedan, någon som vågar gissa var den kommer ifrån?
 
CIMG3285_zps0939c810.jpg?t=1357336521
 
 
 Rätt svar :  Chevrolet Corvette årsmod.1963-82 :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D
 
Just mitt exemplar importerade vi från USA nu i höstas, ca pris 1500kr.
 
 Nu ska vi korta av styrstaget som sitter mellan hjälpstyrarmen och fäst vid högerhjulet.
Kulleden på staget skall bort eftersom ventilen har en egen kulled. Enklaste blir då att såga av staget vid exakt rätt uträknad längd.
 
Se bild nedan:
 
CIMG3287_zpscac8fe07.jpg?t=1357336648
 
 
CIMG3288_zps684df6cd.jpg?t=1357336938
 
 
 
 
 Men!! Då undrar ni: Hur faan tänkte Svana nu??
 
Ha ha, lugn bara lugn..
 Då går man till guldgruvan igen.. jaa, det är så jag kallar materialstället på jobbet.. och så tar man fram ett lagom stångämne att svarva sig lycklig på ;)
 
CIMG3289_zps6ce0df9e.jpg
 
 
 
 
 
Yttermåttet svarvas identiskt med styrstagets ytterdiameter för att inte skapa någon synlig skarv sen. En styrning som är tajt med styrstagets innerdiameter i ena änden och gängan för styrventilen i andra änden.
 
 (På bilderna ingen gänga svarvad än)
 
CIMG3290_zpsbf8065cb.jpg?t=1357337935
 
 
 
 
Dessvärre saknar vi några bilder jag hade önskat infoga här, men vi får låtsas att gängan till styrventilen är på plats här. Den slår man i supportsvarven, inte säker har för mig att vi använde en gängplatta 19 gängor/tum. Här fick min chef Kjell hoppa in och hjälpa lite, slå gänga är inte helt lätt när man inte hittar den exakta gängan i tabellerna..  :(
 
 Sedan slipar vi en saftig fasning på röret, och slutligen punktsvetsar vi lite försiktigt fast stången i styrstaget. OM det skulle var felmätt kan man lätt slipa loss och göra om göra rätt..
  Jag lyckades rätt på försök nr.1 :D  hehe
 
CIMG3291_zps1cc46a0c.jpg?t=1357338376
 
 
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Svana!

 

Jätte fin bygg beskrivning, kanon!

Massa bilder det gillar jag. Vad är det för storlek på servoremmen?

 

Har du ritningar på remskivorna eller kan du tillverka på beställning, inte aktuellt för mig just nu men man vet inte vad framtiden kan komma med.

 

Har funderat mycket på var man skulle få plats med servopumpen, har till och från funderingar på att sätta på en hydraulisk winch på min 20-bil.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune>> Jasså minsann. På Mickes bil var det likadant som min,ett simpelt vinkeljärn. Min är karossbytt och inte hans bil. Kanske skiljer lite här och där ändå då..

 

Håkan>> Servoremmen är nuvarande 10x800mm från Biltema, något kortare hade varit optimalt på mina remskivor.

 

 

Oj oj oj, mina ögon är snart fyrkantiga här, men vi fortsätter. Tack för kommentarerna så länge..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är vi nära nu kära kamrater..

 

Styrstaget ihoppunktat för en första testtur på garageplanen utanför.

 
CIMG3427_zps358099fb.jpg?t=1357338551
 
 
 
 
 
Här nedan till höger i bild, ser man fäste 1 till cylinder-änden på framaxeln.
 
  Monteras mycket fiffigt med FRÄMRE u-järnet och dess kraftiga muttrar som håller bladfjäderpaketet. Jag hade gott om gängor där, men på Mickes bil vill jag minnas att det var riktigt tajt. Gissar att han har ett fjäderblad till på sin bil..
 
 Man behöver planslipa anliggningsytan där fästet skall sitta, det är inte

helt slätt från början, troligen pga gjutningen av axeln.

 
CIMG3429_zpsb48edf47.jpg?t=1357338965
 
 
 
 
Här nedan, bild på fäste 2 stång-änden. Sitter på paralellstaget som vi sett på tidigare bilder.
Kolven/cylindern är fäst med varsin M10-bult i kraftigare 12/9 kvalité och gänglåsning..
 
 Just det, Hydraulcylindern jag använder kommer från SWEDOL, den har slaglängd 200mm och fungerar bra.  :P
 
CIMG3437_zps7be22bea.jpg?t=1357339188
 
 
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bilderna innan ser ni att mina stackars bromrör hänger som vissna drängar..

 Nu skall vi råda bot på det. :)

 

Bilden nedan, om ni kikar lite på bildens överkant. Det visar mina nya bromsrör som är betydligt längre och uppdragna i en böj framåt, upp och sen bakåt på rambenet förbi pumpen och...... 

 
CIMG3442_zpsecef9745.jpg?t=1357339407
 
 
CIMG3445_zps43c8d1fa.jpg?t=1357339825
 
 

 

 

..och sedan till nya infästningen som ni ser på bilden nedan, placerad bakom servopumpen.

Det är det gamla fästet/vinkeljärnet som fått ett vinklat öra med genomgående hål i nu.

 

 Eftersom jag inte vill svetsa i ramen i onödan, som jag skrivit i trådens början, valde jag att vara lite smart. Vi använder övre bulten till motorfästet här, och rören / slangarna hamnar mycket bättre skyddade än orginalplaceringen.

 

Nackdelen, om vi ska se den sidan, är att det blev sjukt trång-skruvat här.

 Därför rekommenderade jag tidigare att göra detta INNAN pumpen monterats.

 

 Och ja, detta fästet blev målat det med, efter bilden att togs :P hehe.

 Likaså rambenet där jag slipat, för att slippa onödiga rostskador.

 
CIMG3444_zps66dc4afe.jpg?t=1357340187
 
 
CIMG3443_zps33bddcfd.jpg?t=1357339950
 
 
 
 Sådärja.. nu äre bara för er att gå ut och bygga. Tack för denna gång.   //svanis :P
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...