Gå till innehåll

Svana´s styrservoprojekt tgb11/13


Svana

Rekommendera Poster

Snyggt, man får lust att göra något liknande.

 

Har du testat hur den beter sig i lite högre farter?

Hur bra som helst. Upplever ett litet, litet dödläge / glapp i ratten vid 60-100km/h men det gjorde jag även innan, kan vara ett litet glapp i styrsnäckan som behöver justeras bort också.

 

Testat överallt nu, rondeller / cirkulationsplats, asfalt i 100km/h, grusvägar med gropar, skogskörning mm mm.

Ingen negativ tendens alls. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va en modell av sweetvalve, min modell ser ut så här.

 

attachicon.gifth_65374888-0029-4705-89CB-E4DDAC86A5BE-3227-000001AB231D3E67.jpg

 

Den är som ni ser monterad på rattstången och reagera på rörelse i rattstången.

 

Hur din Svana fungerar blir jag inte riktigt klok på?

Din version på bilden påminner om elservot till utseendet.

 

 Min fungerar busenkelt, ventilen eller ja, kulleden på ventilen jag använder är hårt fjädrande åt höger och vänster. När ratten vrids påverkas ventilen i sidled och öppnar respektive stänger oljetillförseln till hydraulkolven, som då i sin tur drar / skjuter på kolven beroende på vilket håll ratten vrids åt. Och givetvis när bara motorn är igång så hydraulvätskan får trycket från pumpen.

 Enkelt va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TILLÄGG:  Låt oss säga att något händer i skogen..

 

>En hydraulslang är lätt att byta, ha ett par färdigpressade i bilen i reserv.

 

>Remmen är lätt att byta, tar 5 sekunder..bara lägga på ny rem på remskivan så långt det går som en cykelkedja, och sen startknappen så är den på plats.

 

>Ventilen är avgängad och bytt på 10 minuter, bara lossa slangar och kulleden först.

 

>Detsamma för hydraulkolven, bytt på 10 minuter.

 

OM något händer och du inte har delar, och du är mitt ute i skogen och inte vill styra sönder ventilen när du måste slita i hårt ratten:

 

 Jag och Micke tänker skaffa en orginal hjälpstyrarm och styrstaget till höger framhjul.

 

>Då klipper man av remmen, så pumpen slipper gå i onödan, sen lossar 3st.kulleder och muttern på hjälpstyrarmen och byter ut styrarmen och styrstaget till andra begagnade helt i orginalutförande.

VIPS så är styrningen helt orginal igen, och du kommer hem utan problems.  :)  :)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra som helst. Upplever ett litet, litet dödläge / glapp i ratten vid 60-100km/h men det gjorde jag även innan, kan vara ett litet glapp i styrsnäckan som behöver justeras bort också.

 

Testat överallt nu, rondeller / cirkulationsplats, asfalt i 100km/h, grusvägar med gropar, skogskörning mm mm.

Ingen negativ tendens alls. :wub:

Låter intressant. Jag hade uteslutit den här typen av lösning eftersom jag upplevt liknande lösningar på andra bilar som lite "stirriga" och otrevliga i högre hastigheter. Helst skulle man vilja ha en progresiv lösning där man får mycket kraft vid låg hastighet och lite kraft i högre hastighet. Jag har till och med funderat på en servopump med magnetkoppling på remskivan vilket gör att man kan välja att koppla in den när man är i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din version på bilden påminner om elservot till utseendet.

 

 Min fungerar busenkelt, ventilen eller ja, kulleden på ventilen jag använder är hårt fjädrande åt höger och vänster. När ratten vrids påverkas ventilen i sidled och öppnar respektive stänger oljetillförseln till hydraulkolven, som då i sin tur drar / skjuter på kolven beroende på vilket håll ratten vrids åt. Och givetvis när bara motorn är igång så hydraulvätskan får trycket från pumpen.

 Enkelt va?

Då va det som jag misstänkte.

En tanke jag har är att din modell i teorin skulle kunna påverkas av yttre krafter på hjulen, något du märkt av?

 

Är bara placeringen som är den samma som elservo.

Min fungerar lika dant som din med hydraulpump och kolv.

 

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då va det som jag misstänkte.

En tanke jag har är att din modell i teorin skulle kunna påverkas av yttre krafter på hjulen, något du märkt av?

 

Är bara placeringen som är den samma som elservo.

Min fungerar lika dant som din med hydraulpump och kolv.

 

Mvh Mattias

Jajjemän..positiv påverkan.

 

Låt oss säga att högerframhjul skall klättra upp på en sten eller stubbe. Med orginalstyrningen hade detta riskerat att kapa en tumme, flera fingrar eller ja, hela jäkla handen om man har otur. Ni vet väl hur ratten kan dra iväg om man inte är beredd!!! :(

 

På min servo, när hjulet når hindret, blir det samma påverkan på ventilen som när du ska svänga, ventilen får kraften och kolven håller då imot 100%. Nu har jag inte testat så värst många stora hinder och fått provocera just MIN styrning, då det varit 50cm snö när vi körde.

 Därimot polarn Mickes likadana styrning med skillnad på en mindre kolv och stora halvmetern breda IROK däcken, >där känns det inte ens i ratten när den klättrar över stenrös eller stubbar.

 

Men, man måste ändå hålla handen mot ratten, så ventilen orkar påverkas, annars påverkas inte ventilen som är ganska hårt fjädrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här börjar det bli färdigt.

 Hittade ingen kilspårsdrift i så liten storlek, så det blev improvisation här..

 

Satte upp alu,skivan i fräsmaskinen, spännde fast den mot bordet och borrade försiktigt med en pinnfräs till rätt spårdjup. Sedan blev det manuellt filande till digitala skjutmåttet visade rätt enligt verkstadsbibelns standardtoleranser.

Det var lättare än jag trodde, men alu är ju fint att jobba med. :)

Väldigt intressant. En fråga har jag dock, och det är hur filade du upp kilspåret helt rakt? Det kan man inte göra på fri hand för då blir öppingarna på spåret mer filade än mitt på. Du måste ha haft en jig. Den skulle jag vilja se en bild på. 

Jag har en hobby verkstad  i källaren med svarv och fräs m.m. Jag har en fil-jigg så jag kan fila t.ex. fyrkant, sexkant, m.m. om en rundstång är monterad i svarvchucken.

 
 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant. En fråga har jag dock, och det är hur filade du upp kilspåret helt rakt? Det kan man inte göra på fri hand för då blir öppingarna på spåret mer filade än mitt på. Du måste ha haft en jig. Den skulle jag vilja se en bild på. 

Jag har en hobby verkstad  i källaren med svarv och fräs m.m. Jag har en fil-jigg så jag kan fila t.ex. fyrkant, sexkant, m.m. om en rundstång är monterad i svarvchucken.

Man får ha lite känsla och kontrollmäta hundra gånger. Man filar den knappast på 5 minuter om du förstår..

Jag fräste ett fyrkantsjärn i den tolerensen jag önskade och provade mig fram. Är man nogrann kan det ju ta en hel kväll :(  Hade jag skitit i filen och letat efter rätt kilspårsdrift hade troligen inte kilspåret varit klart än. :lol:

Fixturen / jiggen jag har är densamma som till kilspårsmaskinen, men tyckte den mest var i vägen. Kontrollmätte med spårmikrometern, och jag fixade måttet inom toleranserna.

Sen vettefan om det hade gjort nåt med en tiondel eller halvmillis fel, är inga påfrestningar här eftersom remskivan fick presspassning på axeln.

Men att den blev så bra i passningen visste jag inte just då förstås.. märktes först vid monteringen.  <_<

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, oj...!!!

 

Nu har jag läst och studerat ditt bygge för örtonde gången och kan bara böja mig i stövet och säga GRATTIS till ett föredömligt arbete och likaså dokumentationsprojekt!!!

 

När jag ser allt arbete du gjort och hur mycket jag har framför mig så tappar jag nästan orken...  Det känns nästan lite hopplöst eller i alla fall som om man står med ena armen bunden bakom ryggen  :)  Kanske inte själva arbetsmängden eller svårighetsgraden, men avsaknaden av en verkstad...

 

Jag har haft en sån enastående otur med mina verkstadskontakter  att jag nu är tvungen att börja från "scratch" för att antingen finna en verkstad "till låns" eller någon som kan göra jobbet utan att ta en förmögenhet för det, men det får bara bli så om jag skall få ihop något...  Hoppas att det löser sig under våren.  Jag kommer att försöka dokumentera mitt bygge när det kommer igång, om jag har något nytt att berätta.  Det skulle väl vara användning av original GW-pump kanske.

 

Oavsett så måste jag uttrycka min beundran för ditt arbete och din dokumentation!  SUPERT!

 

 

 

///M5

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Marcus.

 

Nu måste man inte lägga ned SÅ mycket arbete på detta, ligger man under bilen och glor en stund kan man finna många genvägar här och där. Och att svarva / fräsa delar i en viss finish är nästan bara dumt då det ändå skadas nån gång, men jag tycker det är roligt när man kan,och har den tillgången till maskiner att arbeta i :P

 

 Vore skoj om nån fler testar denna variant, gärna med en annan servopump för att se skillnad. :)   /svanis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Lyfter min gamla tråd.

 

Styrservot har fungerat perfekt, förutom nån skrikande rem när den blir slak eller lerig i dynghålen.

 

För några veckor sedan började pumpen låta illa.. den var ju begagnad och byggdes på 60-talet till Volvo 164 med B30 motorerna.

 Strax efter oljudet började.. tvär nöp pumpen..och jag har inte rivit isär den än men misstänker att det kan vara ett lager som kroknat.

 

Fick tillslut tag i en fin begagnad pump, och googlade på 4x4swedens forum..att man lätt ökar flödet i dessa pumpar genom att borra upp hålet i trycksidan på pumpen från ca 2.7 till 4,0mm.. och jag gjorde detta.

 

Blev kalasbra. ännu bättre och mer lättstyrt när man släppt luften ur däcken.

 

 En sämre sida av styrservot vi har med hydraulcylinder är, att jag hade mycket vatten i min servovätska (ATF-olja) när jag tömde mitt system inför pumpbytet.

    Jag fick förklarat av mina kollegor (som jobbar på hydraulikfirma, sedan 25 år tillbaks) att oavsett hur tät min cylinder, pump och ventil är, så kommer ändå vatten in med kolvstången vid vattenkörning.. och även kondens bildas i oljan när man kör mycket under vattenytan som jag gör..och det ger en grumlig grådaskig vätska med tiden.

 

Så..man bör byta ATF-vätskan nån gång om året. KANSKE var det pga vatten som min servopump dog..????

 

 Ville bara uppdatera här i min byggtråd..så ni alla andra blir informerade och uppdaterade.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skiljer sig min typ, jämfört med servosnäcka som andra bygger:

> Med servoassistansen i styrsnäckan trycker och drar pitmanarmen i samtliga stag och leder, man kan tänka att kraften skall från snäckan till höger hjul och sen därifrån genom det klena långa paralellstaget till vänster hjul..

Jag och Micke fick förstärka våra paralellstag med vinkeljärn redan UTAN servostyrning då dom inte höll.

 

> På den här versionen kommer kraften nu från framaxeln till ungefär halva paralellstaget, som drar ena hjulet och trycker andra hjulet.

 

Båda typerna har givetvis för och nackdelar. Detta blev bara en parantes på hur skillnaden är.

 

 

Bra tråd! Kul att följa bygget, inspirationen börjar brinna omgående!

 

Jag har bara ett påpekande angående behov av att förstärka länkstagen. De som kör med snäckservo får gärna berätta om de haft bekymmer med knäckta stag, självfallet ökar krafterna på stagen ordentligt med servo. UTAN servo borde man inte kunna knäcka stagen - inte ens mittstaget - men tar man i det man behöver och staget tidigare råkat ut för nåt som kanske inte ens syns, så lär det säkert böja sig. Har man fått räta ett stag efter att man landat på en sten så är staget kraftigt försvagat sen.

 

Skillnaden mellan snäckservo och cylinderservo är att snäckan trycker och drar i stagen så som styrningen redan från början är konstruerad, medan cylinderservot inför en böjande kraft i det stag man fäster cylindern i.

 

Den nya införda kraften är egentligen "två olika".

1. Det man tänker sig är att cylindern bara hjälper till att skjuta eller dra staget exakt i den riktning staget egentligen är på väg. Cylinderns ena ände är dock fäst i någon del av axeln och eftersom staget flyttas närmare axeln när man vinklar hjulen så ändras också vinkeln på servocylinderns rörelse. Detta gör att staget får en tvärkraft som påverkar dess form och därmed försvagar stagets stabilitet när man överför tryck-kraft.

 

2. Cylinderkraften på staget hamnar inte heller i stagets axiella centrum, utan ges en hävarm ut till där cylindern är ledad mot fästet. Det gör att när cylindern trycker eller drar i staget så blir staget S-format och ger stabilitetsförsvagning mot tryck det också.

 

Detta har jag skrivit för att sprida förståelse (hoppas jag nu lyckades med det också...) för det handlar inte på minsta vis om kritik. Själv har jag en snäcka som ska dit vad det lider, men jag hade hundra gånger hellre haft cylinderservo på bilen än inte alls för cylinderservo fungerar det med.

 

Den som vill ha mer hårdvara på knäckningstemat kan googla på Euler knäckning, ett styrstag är ledat infäst i båda ändar.

Redigerad av ErikC304
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både jag och Micke knäckte båda styrstagen på båda bilarna redan utan servo..vi körde kanske lite i hårdaste laget.

 Mina stag är nogrannt riktade efter detta och hållt i 4 år nu..och Micke kör också samma riktade stag men dessa har han försärkt eftersom han kör med så breda Super Swamper-däck med bara ett par hektos ringtryck i skogen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara användning utanför spec ja :-) Fast oavsett hur hårt man använder grejerna är det i mitt tycke den i särklass svagaste och mest utsatta delen på bilen.

 

Gissningsvis accepterades svagheten i jämförelse med mer komplicerade, svårunderhållna och tyngre lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...