Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Toppentråd Viper99!

 

Jag måste byta dämpare fram då den ena läcker. Gabrieldämparna du beställt verkar ju superfina.

 

Några frågor från en mek-novis:

* Inte måste väll bromsslangarna justeras om bilen inte kommer att gå extrem off-road? (Kommer mest bli lands- och grusväg.)

* Är det en enkel "bolt-on-operation" eller behöver man tänka på något speciellt vid byte?

 

Vågar jag beställa eller ska jag vänta tills du satt på och utvärderat dina?  -_-

 

Beträffande längder resonerar jag så här:

 

Ihoptryckt läge får inte dämparen gå i stopp före andra ändstopp eller hålgummin vars syfte är att agera ändstopp. Det kan förstöra dämparen - om den inte har inbyggda ändstopp.

I expanderat läge: Är den dämpare som du ersätter orginaldämparna med längre i utsträckt läge än original, så behöver du kolla så att bromsslangarna INTE sträcks till max före dämparen är max utsträckt. Det kan leda till brott på bromsslangarna. Att på förhand tycka att man inte kommer att köra så extremt anser jag är en farlig stig. I så fall ska du sätta en skylt i hytten "EJ FÖR OFF ROAD-KÖRNING", vilket kanske har en tendens till motsägelse i dessa maskiner. :lol:

 

 

Vid byte behöver man kolla dimensioner på gummibussningarna i dämparnas fästen, så att det passar helt enkelt.

 

Jag antar att man kan monera dämparna ihoptryckta och anpassa axelhöjden snarare än att "släppa ut dem" och tvingas hissa bilen ytterligare.... Men är man stark så kanske det funkar ändå. Gabrieldämparna producerar ett mottryck på 30 kg ihoptryckta, så det kan vara lite svårt att få till med ena handen hållandes dämparen, andra muttern, och tredje i domkraften, och fjärde för att trycka ihop dämparen... :P

 

Beträffande mitt byte så draggar jag fortfarande, men jag har beställt två till, så nu har jag fyra.

 

mvh

 

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Gabrieldämparna monterade och testade!

 

Nu har jag monterat mina gabrieldämpare på framaxelns hjulpar.

 

Följande läxor gjordes:

 

Dämparnas bussningar passar inte, så man måste driva ut dem och ersätta dem med något som har större innerdiameter. Som tur passar orginalbussningarna precis, och jag hade redan sådana eftersom jag ville gardera mig. Bussningarna (de förmonterade på gabrieldämparna) sitter som berget, och man behöver en bra press för att få ut dem.

 

Gabrieldämparna är av gashydraulisk typ, så det vill pressa ut sig till full längd hela tiden. Vänta med att klippa tråden som håller ihop dämparen i komprimerat läge tills du monterat den övre öglan. Montera den inre gummibussningen på den nedre axeln, klipp tråden, och mota in dämparen med normal handkraft så den inte kan expandera mer. Montera yttre bussningen och tryck dit bricka och bult. Dra bulten till stopp. Klart!

 

 

F.ö. Är det bara att köra på med bytet.

post-7285-0-42210700-1371287358_thumb.jpg

post-7285-0-72741400-1371287376_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur du upplever skillnaden, Det ser då helt ok ut ^_^ .

Det sitter vad jag förstår av de dämpare jag bytt, dubbel verkande original på dem, alltså de går trögt åt båda hållen, och trycker inte åt något håll.

Satte i nya Monroe dämpare på min bil för inte allt för länge sedan, men det var svårt att märka skillnad då de jag plockade av var ok egentligen,

lika med bladfjädrarna när jag bytte till nya så åkte det dit spiraler för att få en mjukar gång på väg, och ett hopp om att de skulle flexa ut max fram hela tiden, det verkar ju fungera bra, i alla fall för där märkte jag direkt skillnad mot en som enbart bytte till nya bladfjädrar. lite gnäll om att det är högt att klättra in i den bara  :)

Sen går den ju mjukare på väg,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga? Gabrieldämparna är avancerade saker. De är snabba som blixten och känns mjuka när det ska vara lite mjukare och tvärtom. Jag vet inte hur illa de jag hade var, men jag tycker att de var hårdare i lägre farter, dvs Gabrieldämparna är mycket bättre över vägbulor t.ex. Sedan tycker jag att de har ett annorluna pch trevligare gung rent allmänt. De låter bilen flexa på ett annat sätt. Gabriel (som för övrigt är en av världens äldsta tillverkare av stötdämpare) förklarar sin teknik mycket utförligt på sin hemsida, men för lekmannen ska det räcka med att veta att de är top of the line och är anpassade för 4X4 fordon i samma viktklass som C303 (Dodge RAM 1500 -2008), och som släpar på 50 kilos hjul i varje hörn.

 

De gamla kunde kännas som om man åkte på ändstopp snarare än fjäder+dämpare i vissa lägen, men så känns inte dessa. De ska producera bättre väghållning och kortare bromssträckor än gammalt junk, men då får jag nog byta ett par bromscylindrar först.... :lol:  Bra och nya dämpare skall korta bromssträckan med flera meter då dykningen minskar, och bromseffekten på bakbromsarna bidrar mera.

 

Jag står fast vid min uppfattning att det är värt slantarna att fräscha till bilens fjädring med nya dämpare, hur man än vänder på det. Sitter det gamla slöa saker på, eller man ser att rosten ätit på dem flera säsonger, så tveka inte. Gabrieldämparna är minst lika bra om inte bättre än tatankas "orginalprocuderade" (sabla ljug!) trailmasterdämpare - men kostar bara en tredjedel av vad tatanka tar, på AD BIldelar. BYT! :wub:

 

På min bil lär det aldrig mera sitta old timers dämpare mera i alla fall. ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Hejsan

Jag behövde också byta mina dämpare och efter att kollat runt efter ersättare så såg jag inlägget här och beslöt mig för att testa så jag

införskaffade 4 st G63961 via Ebay till ett mkt humant pris (2 par om ca 120€/par inkl frakt).

Istället för att pressa ut bussningarna och använda de gamla så borrade jag upp stålbussningarna i dämparna. Tappen på stötdämparfästena är

19.0mm. Borrade med låg hastighet, skärpt borr och bra matning och det gick både snabbt och blev bra. Gäller att det inte blir för varmt

så att gummit påverkas så tänk på kylning och skärolja.

Resultatet blev bra och sitter som en smäck:-)

post-6383-0-72961800-1391959396_thumb.jpg

post-6383-0-37303500-1391959420_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer en tusen ord..... :-)

 

La dämparen/bussningskanten mot plant stål. Höll i dämparen. Borret styr upp väldigt bra. Gäller att köra med låg hastighet

Man får borra och hålla med känsla i fall det hugger. Speciellt när man drar upp borren gäller det att vara försiktig.

När det är några mm kvar, byt ut stålet mot en träbit innan borret går igenom.

post-6383-0-34260500-1391967064_thumb.jpg

post-6383-0-26097900-1391967088_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hejsan

Jag behövde också byta mina dämpare och efter att kollat runt efter ersättare så såg jag inlägget här och beslöt mig för att testa så jag

införskaffade 4 st G63961 via Ebay till ett mkt humant pris (2 par om ca 120€/par inkl frakt).

Istället för att pressa ut bussningarna och använda de gamla så borrade jag upp stålbussningarna i dämparna. Tappen på stötdämparfästena är

19.0mm. Borrade med låg hastighet, skärpt borr och bra matning och det gick både snabbt och blev bra. Gäller att det inte blir för varmt

så att gummit påverkas så tänk på kylning och skärolja.

Resultatet blev bra och sitter som en smäck:-)

Hur tycker DU att de nya funkar? Kul med fler synpunkter på ens förslag... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit köra så mycket än samt jag bytte däck från pildäck till Hankook. Helt ny kärra att köra på vägen.

Jag tycker att den har blivit lite mjukare i gången än med de gamla dämparna men svarar mkt bättre på ojämnheter. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit köra så mycket än samt jag bytte däck från pildäck till Hankook. Helt ny kärra att köra på vägen.

Jag tycker att den har blivit lite mjukare i gången än med de gamla dämparna men svarar mkt bättre på ojämnheter. :-)

 

Ja, det är en bra bild av hur det känns. Dessutom känner jag i alla fall, att det känns tryggt med nytt och rent under. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

efter att en dämpare gått läck så bestämde jag mej för att byta ut dämparna. Beställde från USA och fick dom för 24$ styck+

frakt +moms , fick pressa ut stålröret i gummibussningen och då passade dom perfekt. Provkörde och bilen känns helt annorlunda nu, välttendenserna är borta vid kurvtagning och den sväljer vägbulor på ett acceptabelt sätt. Ett billigt sätt att få MYCKET bättre egenskaper på bilen!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...