Jump to content

Recommended Posts

Motionera dem lite och ha dem sen stående innan montering.  Mina är jag säker på hade delade gummin som originalet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-6558-0-23068800-1501881199_thumb.jpg

 

post-6558-0-31678900-1501881281_thumb.jpg

 

post-6558-0-54455400-1501881418_thumb.jpg

 

post-6558-0-54472700-1501881351_thumb.jpg

 

Dämparna är så vitt jag kan se precis lika långa som original.... de skulle enligt uppgift vara 25 mm längre fullt utdragna men de ser ut att vara identiska.

 

Gummina på Monroe hade en rörstump i mitten som jag ( Precis som Svarten i en tidigare post) pressade ur med skruvstycke och sedan försökte jag förgäves pressa på dem på bilen men det var omöjligt utan att man borrade större hål i gummina. Rörstumpen satt rejält inpressad och när den försvann blev hålen pyttesmå då gummit expanderade och då bilen har en klack som måste passeras innan man får på muttern så lyckades jag inte få på dem. Hur hårt jag än tryckte med tvingar, spännband med olika stora brickor och grejor mellan så hoppade gummit ur dämparen eller så gled den av klacken....Svarten lyckades men jag kan inte fatta hur...... om någon har ett tips så berätta gärna för det kommer ytterligare två dämpare på måndag som skall på baktill. (Vaselin, värme, kyla, trollspö?)

 

Till slut tog tålamodet slut och större hål (20 mm borr) genom de nya gummina sedan gick de på med lite våld och diskmedel. För att få en tajt passning på dessa behöver man förmodligen shimsa med ett par extra brickor. Skall provköra imorgon så får vi vad mer som behöver göras.

 

Original hade delade koniska gummin men icke Monroe förstås. Tänkte först flytta över de gamla gummina men det passade inte alls. Original har även koniska motsvarande fästen i dämparen så det såg inge vidare ut och de koniska gummina bottnade inte utan det blev en glipa på 5mm i mitten så den idén skrotades.

 

Kan man kanske köpa bussningar löst i önskade mått? Isåfall man man nog få Monroe att sitta perfekt utan detta krångel 😄

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-5279-0-83984700-1501957544_thumb.jpg 

tog bild på mina dock blev den lite suddig, original volvo samt en likadana men något kraftigare minns ej vad de kommer ifrån,  franskt?.

post-5279-0-05133400-1501957660_thumb.jpg

den kraftiga jämnfört med de gula monroegas rejäl skillnad glömde ta någon bild mot volvo dämparen.

 

Men dessa gas lyfter och dämpar inte så mycket utåt, lite beroende på hur man vill ha egenskaperna kan det vara bättre att ha en dämpare som dämpar mycket utåt.

 

Byggde en gång en hög vinglig bil den första ökenbilen, provade gabriel och höll på att åka av vägen sen åkte sachs som dämpade åt andra hållet och plötsligt låg den som ett strykjärn på vägen. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monroe har små hylsor, går inte att borra upp.

 

Har kört ut till skogen med familjen idag och är mycket nöjd med fjädringsegenskaperna, har bara bytt på framaxeln men bilen är mycket bättre att köra redan. Blev ett bra test idag, blåser rejält men bilen är mycket stadigare både på ojämnheter och mot sidvind. Kan utan problem hålla 70 km/h på samma ställen där 50 km/h var otrevligt förra veckan.

 

Nu ligger hela familjen i taktältet (även frugan för första ggn)

 

Sov gott kamrater!

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Johannes! Jag gjorde ett verktyg för påpressning av stötdämparna, en konisk axel som skruvas på axelpinnen för stötdämparn,

du kan få verktyget om du hämtar upp det! Trollhättan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag åker igenom Trollhättan till GBG i början av veckan och är nog skyldig Johannes en tjänst om det kan vara till nån hjälp..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väcker liv i den här gamla tråden.

Är det samma modell av dämpare bak på 13-bilarna också? Jag förbereder mig för ett byte av dämpare på mina bilar.
Gabriel eller Monroe? Några åsikter där?

Hansen Racing säljer Gabriels för 935kr/st. I USA går de för ~30 USD. Ska jag byta på båda bilarna kostar det 6600kr totalt med frakt, tull och moms för 10st om jag beställer från staterna istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monroe funkar bra än så länge. lite rostiga ha de blivit dock. De är mycket bättre än mina gamla original men visst riskerar de fortfarande att bilen början gunga under färd vilket är obehagligt. De är är dock mycket mindre än de gamla dämparna.

 

De ger lite ”lyft” de de har lite lyftkraft vilket jag gillar. Knepiga att få dit, kanske borde du testa på en av bilarna först innan du byter på alla?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag beställer nog till båda på en gång, så mycket lägre styckpris om man delar frakt och importavgifter på flera.

Just nu lutar det mer åt Gabriel än Monroe, känns stabilare att borra upp metallhylsan något än att pressa ur hylsan helt och montera med gummit direkt, det blir ju svårt att få bra kompression på gummibussningen utan originalkonstruktionens koniska lösning.

Om någon annan undrarså är det samma dämpare runt om även på 13-bilarna (jag kollade katalogen och det är samma reservdelsnr), jag var tvungen att sno en från 13-bilen då 11:an bestämt uppgraderat sig själv till luftfjädring. -.-

dämpare.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gabriel dämparna passar bra med original gummin. Infästningen på dämparna är konisk. När jag bytte investerade jag i nya gummin :)  De gamla var både torra och lätt deformerade.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipsar om denna tråd från tyskt forum små nätta fjädrar troligen knappt 100mm. https://www.c303.de/c303-forum/index.php?board=1;action=display;threadid=13219

Um die Sache aktuell zu halten:

Es passen die Federn und Anschlagpuffer vom
Renault Megane I und II ...auch verbaut in Dacia Logan MCV (2009-2013)
wichtig=> stinknormale Ausführung ohne Niveauregulierung etc.

Fahrwerksfeder:
Renault 8200245681
Renault 8200245685
7 bis 8 Windungen =>Außendurchmesser 100mm plusminus 2mm

Anschlagpuffer oben:
Renault 8200038284
Renault 8200038285

Anschlagpuffer unten:
Renault 8200245679 (Einkürzen nach eigenem Geschmack)

img_86229cj14.jpgfeder-teller_2019091102.jpg

 

obs upp och ner bild.

 

img_8875r0ktk.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...