Gå till innehåll

Vilken ersättning får du när terrängbilen skadas?


volvoT33

Rekommendera Poster

Ämnet tas upp i en annan tråd men jag ville inte kapa den så frågan ställs här! Alltså, vad händer när och om du skadar din terrängbil av vilken modell det än är, tex TGB11, sugga? Förutsatt att den är helförsäkrad då, om jag skulle krocka med min snart 60-åriga bil? Om det bara skulle bli plåtskador får man en slant eller skulle den skickas till plåtslagare?

 

Är det någon som har varit i "skarp läge" med försäkringsbolag om detta och kan berätta om erfarenheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte nyttjat försäkringen själv men en tidigare medlem, Tgea eller nått, körde av vägen med sin bil och fick den lagad på bekostnad av TH.

 

Maxbeloppet på TH´s försäkring är  100 000. Dvs du kan max få ut 100 000 i ersättning om bilen blir stulen eller totalkvaddad. En del av våra bilar är värda mer än 100 så där är det värt att fundera en extra gång.

 

Hur det funkar om man skadar bilen i skogen vet jag inte men jag tycker att om man leker i skogen och skadar sin egen bil ska det inte belasta försäkringen för då sticker snart premien iväg för oss alla.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte nyttjat försäkringen själv men en tidigare medlem, Tgea eller nått, körde av vägen med sin bil och fick den lagad på bekostnad av TH.

 

Maxbeloppet på TH´s försäkring är  100 000. Dvs du kan max få ut 100 000 i ersättning om bilen blir stulen eller totalkvaddad. En del av våra bilar är värda mer än 100 så där är det värt att fundera en extra gång.

 

Hur det funkar om man skadar bilen i skogen vet jag inte men jag tycker att om man leker i skogen och skadar sin egen bil ska det inte belasta försäkringen för då sticker snart premien iväg för oss alla.

Instämmer till fullo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur alla olika bolag funkar, men vad som är viktigt för mig är att jag kan åka in till bolaget och

ha en "egen" kontakt som man pratar öga mot öga med.

Jag får alltid bilen värderad innan något händer, det går i regel alltid att pruta, jag har haft Länsförsäkringar i snart 40år :rolleyes:

 (helvete vad tiden går) :blink::o

Just nu har jag en skrotbil som daglig transport men den är inte försäkrad hos det billigaste bolaget utan hos LF för att de har varit schysta mot mig vid skador, tex. ersättning inom 5 arbetsdagar för en totalskrotad bil efter vildsvinsolycka :wub:

 

Kollade Trygg-Hansa's veteranförsäkring till en 30-bil den är betydligt mycket billigare än LF,

men täcker den ifall jag krockar i en snöstorm, eller på väg hem från en träff full av gyttja som efter high-chaparall,

villkoren var rätt så strikta för användning 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick göra en värdering av bilen. när jag hel försäkrade den första gången. och för en 1314 i skapligt skick, hamnade jag i alla fall på runt 50000k om den skulle bli skrot eller stjälas och inte hittas igen.

Om man sedan som fallet för mej och många andra  blir så gäller det att spara kvitton på däck, vinsch mm.

Sen när man har Kod 60 så spelar ju vad man har satt på bakom hytten in också,

 

Är 50000k mycket eller lite för en sådan bil, ja det är ju en fråga som är olika för alla beroende på vad för jobb man lagt ner och skick naturligtvis.

Men de använde tex blocket och de olika företagen som har försäljning som mall när det gällde min bil.

 

Sen håller jag också med att skador man åstakommit i skogen, de får man nog stå för själv, hade jag inte tyckt det så skulle nog min bil stått på verkstad eller varit inlöst nu. till belastnig för både mej och många andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu finns det ju gott om alternativ på både Blocket o handlare vid en totalskada, sen är det alltid svårt med skick och utrustning.

 

Knyter man ihop den runt en tall i skogen är det väl bara o suga ur olja o bensin o låta den stå, ingen försäkring lär ha intresse av att hjälpa till....

 

Försäkringsbolag vet man ju inte om dom är bra förrän man testat dom, o Folkskam blir det aldrig mer för mej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Okej. Varför? :unsure:

 

Den korta:

Stopp i avloppet, högvatten i hall + grovkök

WEB anmälan

WEB anmälan

Telefon

Skadebesiktning (ca 6 mån har nu "förflutit"..)

Tid planerat med PEAB (o vi tänkte åka till USA då för att vattenrening mm stog på det golv som skulle rivas)

14 dgr före sa Folkskam att "Det är ett våtrum, kan inte va vattenskada där.."

Kom hem med oåtgärdat grovkök, men tyckte det bågnade betänkligt så jag lejde en snickare med ROT avdrag, när golvet var rivet var det ganska svart o tom Folksam sa att det nog var Vattenskada "inge bekymmer" o vi stack till Thailand (ja, samma vattenrening skulle ju bort...)

 

Väl hemma o skickade räkning på 180k, men nejdå, så dyrt är det inte sa dom o betalade 30k( Inkl ålderavdrag)

 

Gnäll på offerten så dublades beloppet, började bli lite kassakris så jag skrev på...

 

När en snubbe sen ringde o undrade varför vi sa upp hemförsäkringen så tipsade han om kundombudsman!

 

Mycket strul o ytterligare så vart det totalt ca 100k, men då höjde de självrisken åxå.....

 

 

USA resan var planerad till NY o det råkade vara den dag Irene hälsade på, men det var inget som gick på hemförsäkringen det heller

 

 

DÄRFÖR :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en mycket ovanlig bil, eller helt enkelt ett samlarobjekt, får man nog ta en djupare diskussion med försäkringsbolaget. Skulle tro att man får vänta sig motkrav om man vill ha hög ersättning och rimlig premie, som t.ex. garage och lås & larm i det, Brandsäkerhet i garaget m.m.

 

Det är förmodligen genomskinligt om man hävdar att "ögonstenen är ovärderlig" och samtidigt inte är beredd att se om den själv, eller köra lite försiktigare...

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckedes ju elda upp motorn (och en färg på karossen)i  min valp för ett par år sedan. Jag betalade 15.000 när jag köpre den och fick ut 10.000 på försäkringen för att laga den själv. De tipsade om att spara eller skicka in bilder när lagningen var klar för att kunna få ut på försäkringen igen.

 

Har för mig att jag har helförsäkring i trygghansa som kostar runt 1000kr / år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då verkar försäkringen med andra ord fungera även på våra gamla skrotbilar :)  Jag ringde länets, som jag har allt annat försäkrat i, och de föreslog en veteran-försäkring (tror det hette det) som skulle kosta 750 kr/år med 100 k som maxbelopp. Kravet var att bilen inte kördes som "bruksbil", huvudströmbrytare, låst garage & brandsläckare. Innan försäkringen tecknas kommer besiktningsman från bolaget och synar bilen, det görs sedan en bedömning av bilens värde till grund för årspremie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har försökt att lösa en trafikförsäkring hos Länsförsäkringar idag. Jag misstänkte att det skulle bli problem så jag började i tid (har två veckor på mig). Mycket riktigt, har man inget registreringsnummer kan man inte teckna en trafikförsäkring... Men man måste ha en trafikförsäkring när man kör till Bilprovningen för att registreringsbesiktiga så att man kan få ett registreringsnummer. Moment 22 alltså!

De får en vecka på sig att lösa det, annars får jag krypa på knä för min gamla arbetsgivare och låna deras saluvagnsplåt igen :( .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har läst om fler som det fungerar för i Trygg Hansa.

Det är bara tråkigt, jag har bra erfarenhet av Länsförsäkringar när det väl händer något och jag har alla mina försäkringar där! Det borde gå att lösa även för Länsförsäkringar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde till länsförsäkringar förra veckan å de skulle då inte vara några problem att få en tillfällig. Trafikförsäkring. som skulle gälla en dag. På chassinr,Till och från regbesikningen. Den skulle kosta några hundra sa de. Eftersom det är en stund kvar innan jag e klar för besikningen så frågade jag inte om exakt pris, de var otroligt hjälpsamma och trevlig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag fick mejl från dem igår. De hade kollat upp hur man skulle lösa det och det var just med en endagsförsäkring för 200kr. Jag skall åka ner till deras kontor och hämta trafikbeviset idag. Man var tvungen att betala på plats för att få ut det men det var skönt att det löste sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...