jeep_tom Postad 10 Februari , 2013 Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Funderar på att slänga ner en 2.8insprutare istället för förgasare i BV206an. Det bör ju inte vara några problem va, eller vet någon nått speciellt att tänka på? Dvs tänkte ta en komplett gammal 2.8i motor från granada eller motsvarande. Det ända jag hört hittils är att man måste bygga nya grenrör, Tips mottages tacksamt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
clas1113 Postad 10 Februari , 2013 Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Var i liknande tankar för en del år sedan. Men vad vinner man? En gammal insprutning som gått en massa mil. Lägg tid och pengar på en ny Weber DGAS förgasare med manuell choke istället. Funkar perfekt! /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 10 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 jag tänkte mest att förgasaren har ju 135 hästar och insprutaren har 151 om jag inte missminner mig. Insprutningsmotorn lär ju även vara lite mer lättstartat samt minska risken för förgasarbränder Det optimala vore ju en dieselkonvertering. Men det krävs betydlig mkt mer jobb. Har kommit i kontakt med dieselkonverteringar som visat sig vara skit, motorerna gått varma etc etc. Så ett sådant bygge är nått jag vill lägga längre tid på. Är mest ute för tillfället att byta min motor då den är så jävla trött, så tänkte därför i tankarna att snabbt slänga ut den, sedan slänga in en insprutare istället för att inte tappa så mkt tid av sesongen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 10 Februari , 2013 Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Det kanske är nåt fel på motorn som är enkelt att åtgärda? Min erfarenhet är att så fort man går ifrån original så skaffar man sig ofta fler problem än man önskar sig... Har du gjort kompressionsprov på den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 11 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Har inte gjort kompprov på den ännu. men skall kolla på det framöver..Ställde ventilerna på den i sommras. Men motorn är riktigt trött. Jag tror att ringarna börjar bli dåliga eller ventilerna inte håller riktigt tätt.. Har hört att man inte kan ställa ventilerna hur många gånger som helst för att ventilsätena slits ner med tiden och till slut är det inte lönt att justera dom pga just slitaget. Jag misstänker även att tidigare ägare förmodligen inte använt blyersättning när dom kört den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Februari , 2013 Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Har ventilerna börjat slå in sig så är det kört. Lossa topparna och sätt i säten så slipper du blyersättningen och slipper justera i framtiden. Jag hade tänkt mig väldigt mycket för innan jag skulle byta ut motorn. Den är ju ganska utprovad i den konstruktionen. Hur många timmar/km måste man köra innan ett byte lönar sig rent ekonomiskt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 11 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Skall böja men att kolla kompet så får vi se utifrån det. Att plocka lös topparna är inte hela världen om man ska fixa dom. Men om det är dåliga ringar så lär det ju bli aktuellt att plocka ut motorn och då är frågan om jag inte slänger in en annan motor. har en komplett bil med 2.8i på gång för 5 tusen så. Har även tillgång till att låna lyftbalkar mm för att lyfta ut motorpaketet så det är jag inte så orolig för. Har för nuvarande en bränsleförbuknig på ca 11 liter milen, samt som sagt slö som satan. Och ibland smäller och har sig när man släpper av gasen helt. Detta trots att jag kollat tänddelar, ställt tändning samt ställt ventilerna... På vagnen jag är förare i på HV, en vagn med motor som är nyrenoverad ligger förbrukningen på ca 6-7 liter milen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 Februari , 2013 Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Jag håller ju på med den lite kortare motorn i samma familj på dagtid, alltså V4an. Det är inte ofta ringarna ger sig utan oftast är det topparna som är inslagna. Så det är bara att hålla tummarna för att det är topparna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 11 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2013 Jag skall göra en genomgång på motorn någon dag jag är hemma då det är ljust samt behaglig temp, så kan jag dela med min av resultatet sedan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 17 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 17 Februari , 2013 Tog ur alla stift idag och gjorde komptest idag. Fick resultatet bra precis 9kg jämt på alla cylindrarna. Kollat tändningen och den står bra. Dock när alla stift var utplockade och jag körde den runt på startmotorn så spottar den ur sig en jävla massa bensin ut främsta vänstra cylindern, men inte de andra. detta oavsett om jag höll gas, eller mauellt öppnade chokespjället eller inte. Så vet ej riktigt vad detta kan bero på? eller om det bara blir så? Men känns som att om den pytsar in en jäkla massa bensin på den cylindern kanske den surar ner sig där? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 17 Februari , 2013 Rapport Share Postad 17 Februari , 2013 Nålventilen i förgasaren som inte stänger? Låter som att det flödar över i förgasaren och rinner ner i en cylinder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 18 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 Februari , 2013 Hm ja det lär ju vara i förgasaren felet sittet. Fick nu tipset att inte slänga i en 2.8i. Tydligen är 2.9i som satt bla Ford Sierra mm mkt bättre, delvis pga ett bättre insprut. Om vi låtsat att jag slänger in en sådan motor. Då har jag för mig att grenröret passar inte, så det måste jag bygga nytt. Hur är det i allmänhet annars? Vakumstyrningarna för lådan borde väl gå liga bra att koppla till vacum på insprutningsmotorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 18 Februari , 2013 Rapport Share Postad 18 Februari , 2013 Jag röstar fortfarande på att fixa förasaren. Enda anledningen att byta motor som jag ser det är om man skall ha det som ett arbetsredskap, men då vill man ha en dieselmotor istället. Byt nålventil i förgasaren och kontrollera flottörnivån. Sen är det gasen i botten! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
clas1113 Postad 18 Februari , 2013 Rapport Share Postad 18 Februari , 2013 Byt förgasare! Solex är ingen ide att renovera. Hade samma problem själv. Bytte förgasare sen går den som en dröm. Att byta motor med 24 volt konvertering är jobb det med sen sitter det en förstärkt motor i bv206 (kolla beteckningarna i instr boken). 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 19 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2013 Hm kanske jag ska prova ett förgasarbytre först då, kan ju inte bli sämre så. Har du/ni någon länk till exakt vilken Weber jag bör köpa samt kanske till nått ställe med vettigt pris? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 19 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2013 Vilken av dessa förgasare skulle passa bäst? Ser att det är lite olika bestyckade så =S http://www.ebay.com/itm/Weber-38DGAS-3C-carb-NEW-Ford-V6-etc-carburettor-P-N-18930-035-/261101117039?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3ccad6de6f http://www.ebay.com/itm/Weber-38DGMS-carb-NEW-Ford-V6-etc-carburettor-manual-choke-18930-086-/261089273629?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cca22271d Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 30 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Halloj alla Slog ju till o köpte en weber förgasare. Skulle dock vilja rådfråga om någon har koll vilken bestycknig jag skall ha på den? Den går bra nu med nu förgasaren, men är lite segstartat och hänger inte rikigt med i acceleration om man trampa till på gasen utan vill bluddra till/dö lite, så gissar att den får för lite bränsle. Det sitter size 45 idler jets på den nu. Någon som ha koll vad ja ska bestycka den med? Finns ju mellan 45 upp till 75 idler jets att köpa på ebay 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Halloj alla Slog ju till o köpte en weber förgasare. Skulle dock vilja rådfråga om någon har koll vilken bestycknig jag skall ha på den? Den går bra nu med nu förgasaren, men är lite segstartat och hänger inte rikigt med i acceleration om man trampa till på gasen utan vill bluddra till/dö lite, så gissar att den får för lite bränsle. Det sitter size 45 idler jets på den nu. Någon som ha koll vad ja ska bestycka den med? Finns ju mellan 45 upp till 75 idler jets att köpa på ebay Efter ett antal trimmade förgasarmaskiner har man lärt sig, att det som alla äldre gamla rävar försökt lära mig faktiskt är sant.. Du kan lyfta av en topp med insug och förgasare, enkel eller dubbla webrar tex.., lyfta av detta från tex en B20 eller B23a..sedan montera denna på en exakt likadan motor, med nya packningar osv efter konstens alla råd och regler, hur pedant som helst.. och ändå kan bestyckningen helt plötsligt skilja sig så skiten knappt startar! Helt otroligt men detta har jag själv upplevt ett par gånger. Summan av detta är att det är omöjligt att rådgöra vad man ska testa eller hur stora steg man ska ändra.. Därför är mitt tips att testa dig fram. Går den och iaf är körbar låter det som bestyckningen är väldigt nära iaf. Bästa sättet brukar vara att söka rätt på någon (rallyåkare / folkracefanatiker) som har ett sortiment av olika munstycken, halsringar mm mm och "låna" tills man funnit det rätta, och sen köpa. Brukar bli dyrt annars. Eller så lyckas man på första försöket..man kan ju ha tur? (nån gång borde det ju ske!!) Vad kostar grejerna du funnit på E-bay? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeep_tom Postad 30 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Fick kontakt med en kille i min stad nyss som sa att jag fick låna lina munstycken och sånt av honom att prova med hittade denna sida med, skall bestycka enligt denna grund och utgå från den tänkte jag http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Fick kontakt med en kille i min stad nyss som sa att jag fick låna lina munstycken och sånt av honom att prova med hittade denna sida med, skall bestycka enligt denna grund och utgå från den tänkte jag http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172 Härligt! Go on. Och ge dig inte innan du är helt nöjd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Jag körde granada 2.8i i ungdomsdagarna,hade mängder med delar liggandes,topplock,insprutningsdetaljer, grenrör ja det mesta.....tyvärr skrotades grejjerna pga uppstädning och att morfar sålde gården för nåra år sen Ja tror faktiskt ja hade en förgasare till en 2.6a,fabrikat okänt. Tusan om man sparat nåra toppar,ett insputningsystem och förgasaren iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ROADKILL Postad 12 November , 2014 Rapport Share Postad 12 November , 2014 Hej Tom (och ni andra), Vilken Weber vart det som du handlade? Vilket munstycke/bestyckning vart det? Har en BV206 som saknar förgasare helt. Tänkte investera i en Weber. /Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.