Gå till innehåll
Pebl

Glapp i Spindelled

Rekommendera Poster

Efter att jag märkt lite tendenser till vobbel när jag kör över ojämnheter tog jag av framhjulen och mätte glappet i spindellederna.

Jodå, -det visar sig att jag har 0.2mm glapp på högra sidan men inget märkbart glapp på vänstersidan.

Självklart så fanns det inga shims kvar att ta bort på högersidan så det går ju inte justera mera.

 

Jag antar att ett byte av lagerskål och kula är förestående, om det nu går få tag på. Eller är det värt att försöka planslipa nedre kulan så man får bort glappet ?

 

-House Of Flying spanner har tydligen ett konverteringskit för att byta till LandRover lager, är det någon som provat detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny lagerskål kostar 388 på Tatanka. kulan behöver du bara byta om den har någon skada, typ gravrost, så i princip behöver den aldrig bytas

Hari nte funderat alls på att konvertera eftersom original fungerar helt ok en min mening

 

Läste om ett tyskt ekipage som var på expedition i albanien. Dom hade konverterat och under resan gick deras kingpinbult av.

Om det beror på konverteringen eller annat vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha...Tatanka har ju faktiskt delar ser jag nu, letade under styrning först så jag såg inte att de hade delarna.

 

Är det främst nedre skålen som slits eller skall man byta både övre och undre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu när jag tagit ur lagerskålen är det ganska uppenbart att det är den som slits och inte kulan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er. Jag har en 303 som fick en tvåa på glapp i spindeltapparna. Och eftersom jag gick sociallinje på gymnasiet så har jag ju ingen aning om vad det innebär. Men jag gissar att spindelleden ska bytas. Vad ska jag köpa för spindelled om det nu är felet? 

  • Like 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att du behöver byta lagerskålen. Om du har shims kvar räcker det ofta att ta bort något. Titta i reparationshandboken. Är inte speciellt svår operation. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×