Gå till innehåll

Automatlådan växlar plötsligt ned M3 till H1


Rekommendera Poster

Tänkte berätta om ett annorlunda fel på växellådan. Min ena TGB 40 (med kran) har haft lite hyss för sig. Efter några km när den blivit varm, har den ibland plötsligt växlat direkt från M ned till 1:an med påföljd att bilen tvärnitat och sedan inte vill växla automatiskt mer. Kan dock växla manuellt till 2 och Bo. När den kallnat fungerade den igen en tid, sedan samma sak igen. Problemet har kommit oftare och oftare och till slut varje gång jag kört den. Har inte haft tid att felsöka, de gånger jag kört bilen har det varit kranen jag behövt.

 

Härom dagen kopplade jag in min testlåda och började leta fel. 9 av 10 gånger är det el- eller elektronikfel, i alla fall de jag har lagat, men den här gången var felet knepigt. Jag hade över tio volt från pulsgivaren men inte mer än 430 Hz från givaren vid 80 kmh, dock proportionerlig frekvens med hastigheten men alldeles för låg. Och normalt är spänningen några hundra millivolt men pendlade nu mellan 8-10 volt. Lådan växlade däremot perfekt när jag tvångskörde den med testlådan. Har aldrig satt mig in i detalj i växellådans inre men efter lite studerande av verkstadshandboken kunde jag lista ut att felet borde ligga i drivningen av hjulet som ger pulserna till givaren. Kugghjulet sitter på löpaxeln till vinschens kraftuttag, bak till höger på lådan. Inte lätt att komma åt där nere när kranen är i vägen, men fick upp givaren och konstaterade direkt att den varit för nära drevet, det var uppfrästa spår på givarens kortände. Hade en tanke att drevet slirade på axeln och kände på drevet med en mejsel.

 

Mycket riktigt, drevet snurrade fritt på axeln! Lådan måste plockas ner! Ännu mer funderande så kom jag fram till att det borde gå att komma åt drevet genom luckan som bakre ventilhuset sitter på. Kranen dock i vägen, särskilt reglagestängerna från ventilerna till spakarna på vänster sida. Körde undan kranarmen och plockade bort spakarna och stötstängerna så kunde jag i alla fall sträcka ned vänsterhanden. (Är högerhänt!) Fick så småningom bort ventilhus och lucka, och det var uppenbart att krysskilen på drevaxeln brustit. 

 

På jobbet har vi ett uttryck när det är väldigt trångt, att det är som att tapetsera hallen genom brevlådan. Det här var värre! Fyllde hålet med trasor för att hindra tappade grejer att fara ned i lådan. Fick bort låsringen och till slut drevet. Krysskilen var skjuvad rakt av men bitarna kunde i vissa lägen kantra mot varandra och låsa drevet, det var nog därför lådan fungerade ibland. Drevet hade snurrat länge på axeln för hålet var uppslitet och hjulet glappade rejält på axeln.

 

Kollade med Scania och de enda delar de hade var kilen och en av packningarna till ventilhuset. Ringde Joachim i Veberöd och fick plocka lite delar på en skrotad låda. Skar till nya packningar och lyckades till slut plocka ihop lådan med vänsterhanden. Provkörde i e.m. och allt fungerar nu normalt.

 

Drevet som ger pulserna till styrboxen har an annan uppgift också, det driver den bakre oljepumpen. Den används dock bara för att trycksätta lamellkopplingarna vid bogserstart, när motorn går är det det den främre pumpen som håller trycket i lådan.

 

PS

Har tagit många bilder, men om jag förstår det rätt är utrymmet begränsat om man bara är vanlig medlem? Är det så kan ev intresserade höra av sig om bilder och detaljer.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej! Ledsen att du fått vänta, det har varit lite stökigt här ett tag. Jag har rätt många bilder så jag får nog skicka en länk till min drop box och lägga dem där. För övrigt går bilen perfekt nu, 30-tal mil utan minsta felväxling!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Nu när vi har så mycket större plats för bilder, tar jag upp en gammal tråd om växellådsproblem och lägger till de bilderna jag tog då.

 

 

1. Detta är min egenbyggda tester

 

2. Här nere sitter frekvensgivaren

 

3. Locket på sidan avtaget, det är detta hålet som man måste jobba genom

 

4. Bilden tagen "inifrån" rambalken. Här syns frekvensgivaren ovanför kugghjulet.

 

5. Den skadade givaren

 

6. Det nya hjulet med oskadat kilspår

 

7. Trasig kil till höger

 

8. Ventilhuslock med nytillverkad packning

 

9. Ventilhus med nytillverkad packning

Tester.jpg

Brevlådan.jpg

Locket av.jpg

Pulsgivaren.jpg

Skadad givare.jpg

Impulsdrev.jpg

Kilar.JPG

Ventilhuslock.jpg

Ventilhus.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hello Forum,

 

i have the same problem on my new second TGB.

All spare parts are available, but must ordered at the central spare parts depot in belgium !

The sprocket is a little bit expensive 1040,- € plus VAT  :rolleyes:

IMG_0609.jpg

The truck has run 50000km, and i think every TGB gets this problem sooner or later.

Nice to see the compressed wedge on the right.

 

Unfortunately is that not all, i think the pressure at the torque converter is to low ?!

At the moment i have no option to measure the oil pressure, only in two weeks...

 

I will report

reagards Marcus 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You can probably find a complete used gearbox for €1.040! :)

 

I was told by a former militay mechanic that this problem was common very cold winters. A little bit of water in the transmission sump from wading the truck left water emulsion in the rear pump that froze. The weakest link, the key, then broke...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hello Forum,

 

today i have measured the pressures of

1gear, torque converter & basic pressure.

IMG_0614.jpg IMG_0617.jpg

 

IMG_0616.jpg

 

I have made two videos, the basic pressure is not constant and

you can hear short time metallic noises when the pressure rises.

 

In the second video engaged 1gear at 0.40

 

https://vimeo.com/144771952

 

https://vimeo.com/144771975

 

oil pump or drive broken ?

i hope you have a idea...

 

Regards Marcus

 

@ Wingflyer

i don't buy the sprocket for this price  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...