Gå till innehåll

C303 VF Renovering/Ombyggnad


Rekommendera Poster

  • 7 months later...

 

Ett försök till att sätta en backkamera lite skyddat...får se om den blir kvar där.

 

Va inga problem att lossa reservhjulshållaren efteråt heller, antagligen annorlunda när det är is och man har tjocka vantar...

 

Får nog sätta sladdskarvarna i nån tät liten låda bakom hjulet, de är nog inte för "utomhusbruk" :)

 

 

post-7376-0-30454100-1470683407_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 ingångar på skärmen, men det går att lösa, kamera har jag bara 1 än så länge men... Känner jag mig själv så stannar det inte där :D ville först kolla kvallen då köpte den o skärmen för knapt nått via Wish, ja, koll på kroken kan va bra, man får ju gissa vilt i vanliga fall och "DUNK, RASSEL" brukar betyda att man e framme ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet för att ha multipla kameror är en vridbrytare med x antal lägen som man leder signalkabeln genom.

https://www.elfa.se/sv/komponenter/relaeer-och-stroemstaellare/vridomkopplare-nyckelomkopplare-kodare/vridstroemstaellare/c/cat-DC-59785

Jag har 6 kameror kopplade på det viset och använder endast en ingång på skärmen, enkelt att toggla mellan olika kameror utan fördröjning.

Bilden hoppar till lite när man växlar kamera men det är inget som stör.

Strömmatning har jag konstant till alla kameror men med en flerpolig vridbrytare kan man även "stänga av" de kameror man inte använder för tillfället.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen bra ide', ingen risk att koppla in flera samtidigt heller, får tänka ut var jag vill ha kameror så jag slipper riva inredningen för att dra kabel flera ggr, och så får jag leta på några kameror som går att montera externt men är mindre än den jag har...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med billiga kinakemeror typ den här:

 

http://www.ebay.com/itm/170-Night-Vision-HD-Waterproof-Car-Rear-View-Reverse-Backup-CMOS-Parking-Camera-/121963408939?hash=item1c6595ee2b:g:b8sAAOSwubRXGHoc&vxp=mtr

 

Funkar fint, är vattentäta och små. Några har pajjat men de är ju så billiga så..

 

Hade en 5" skärm först men nu har jag en dubbelDIN stereo med Android operativsystem och inbyggd GPS,bakkamera, videospelare,musikspelare,webläsare, spel, videoinspelare navigeringsprogram, alla tänkbara Appar som kan läggas in i en androidenhet osv.

 

http://www.dx.com/sv/p/joyous-1024-600-hd-screen-android-4-4-4-car-radio-system-gps-navi-wifi-3g-dvr-obd-airplay-380780#.V6xgwfmLRaQ

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, kameran genererar linjerna.

Tyckte det var störigt i början men nu tänker jag inte på det längre.

Stereon är bra med alla funktioner och så men ljudet skulle nog vara bättre med externt slutsteg. Men det är ju inte biljudstävlingar man håller på med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha en flerpolig vridomkopplare så att man växlar båda polerna på kamerans signalkabel eller kan man koppla alla kamerors ena pol och bara köra den andra genom omkopplaren?

Borde även funka att koppla kamerorna genom en RCA splitter och sedan köra kamerornas drivspänning (+) genom omkopplaren? Kanske iofs blir en liten uppstartstid för var kamera när man byter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte även ut backlampan ( för vilken gång i ordningen kommer jag inte ihåg )

Denna gången blev det inte original utan Biltemas 27w arbetsbelysning LED.

Den har gängade monteringshål bak så jag behövde bara borra 2 extra hål i "bygeln" för bakljusen.

Ser nu på bilden att jag borde lossa bygeln, rikta den lite bättre o måla den på insidan :D.

Armaturen har en lite mindre diam än original men duger åt mig, samt att den inte är lika tjock och borde då skyddas bättre av stötfångaren :D

 

 

post-7376-0-40354700-1470985693_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte även ut backlampan ( för vilken gång i ordningen kommer jag inte ihåg )

Denna gången blev det inte original utan Biltemas 27w arbetsbelysning LED.

Den har gängade monteringshål bak så jag behövde bara borra 2 extra hål i "bygeln" för bakljusen.

Ser nu på bilden att jag borde lossa bygeln, rikta den lite bättre o måla den på insidan :D.

Armaturen har en lite mindre diam än original men duger åt mig, samt att den inte är lika tjock och borde då skyddas bättre av stötfångaren :D

 

 

post-7376-0-40354700-1470985693_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kameror har tre kablar, plus 12v , minus, och signalkabel. Signalkabeln använder minuskabeln som "returleding".

 

Strömförsörjningen (+12v) till mina kameror är samlade till en vippströmbrytare så jag slår på alla kamerorna samtidigt. 

 

Jag kör bara signalkabeln genom den enpoliga vridomkopplaren så alla sänder signal till omkopplaren hela tiden men jag skickar bara vidare en signal i sänder till skärmen.

 

Har man dubbelpolig omkopplare och kopplar  minus på ena polen och signal på andra så skulle såklart de icke inkopplade kamerorna tappa minusanslutningen och därmed stängas av när de inte används. Bra om man vill spara några miliampere eller kanske slippa köra kamerorna på tomgång.

Funkar nog lika bra hur man än gör, uppstartstiden på kamerorna är inte mätbar.

 

De skärmar jag använt med flera ingångskanaler verkar dock behöva någon sekund på sig att detektera inkommande signal, men det är ju billiga kinaskärmar iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tänkt byta säkringhållaren mot en med flat stifts säkringar, så har ju original typ 3 anslutningsstift på var sida, (som är fullsatta med kablage) men de jag hittat på Biltema, swedol mm har 1 på var sida, hur skarvar man det smidigt? Dvs 1stift 3honor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt förstå hur man byggt elsystemet. Om man ska dra in ström i ett ett hus så kommer det en kabel genom elmätarn som sen går till en central, där man matar 3 skenor och man får ut resp förbrukningsgrupp. Under handskfacket på min Aluzonk Vattenfallare så kommer det en massa trådar till "gamla" säkringshållaren. Vart delas alla dessa +'ar upp? Det går ju inte så många trådar från batteriet..

post-4978-0-50333400-1471673543.jpg

 

Som synes finns en packe flatstiftsäkringar, vet inte om det är Vattenfall eller lika på alla karossbytta? Även där sitter flera trådar i "greunuttag". 

 

Vid reläerna sitter ytterligare en säkringscentral

post-4978-0-42624000-1471673609.jpg

 

Jag tänkte snygga till det med en större säkringscentral, men i min värld borde det vara en sydd + på inkommande och en utgående till varje förbukare....

 

Är ju inte så mkt extra på Vattenfall, takvärmare, mobiltelefon o komradio. Jag har inga extraljus, arbetsbelysningar/ saftblandare. Finns högupplöst schema på AlZn nånstans så jag kan jämföra? Är det lika på andra VF'are?

 

Matlådevärmaren o ett extra Bosch uttag som satt vid bak batterilådan har "egen" säkringsållare vid batterilådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tändning resp konstant ha spänning är 2 olika, men det borde ju inte vara så mycket ej avsäkrade kretsar? Rimligtvis ex vis en

"Inkommande"

En avsäkrad tråd vis tändning som sen kommer som "ny" inkommande där resp säkring matar olika förbrukare.

 

För att dela trådar ligger dessa nära tillhands, men det blir väldigt tjockt:

 

post-4978-0-55900700-1471679048.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de där översta utan klämmhylsa kanske man skall prova om man vill slippa klippa, vist de bygger en del men det jag hittat annars är typ

 

http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=984&rowId=9&web=1

 

Som ju oxå blir väldigt bulkigt.

 

Det allra snyggaste vore ju att dra ihop en vettig elcentral med avsäkrade matningar, samlade grupper, relän för sig i socklar, och kanske tom automat säkringar...ev modell snygg båt central.

 

Tänkte till en början städa i och byta säkrings hållaren och lägga nya (ej original) förbrukare på en separat central.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var min tanke innan jag kom på att det är dumt att börja rycka o dra......

 

Har inte koll på kopplingsplinten än, viss tur så finns alla kablar där o då går det att redaut.

 

 

Men högupplöst schema skulle man ha, det är ju bra märkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...