Gå till innehåll

Kopplingen sitter fast


Rekommendera Poster

  • 2 months later...

HeJ!

Ny på detta forum så ni får rätta mig om jag postar fel, men jag råkade ut för samma problem, tyverr KAN det bero på att cylindrarna har fastnat i bottenläget.

Det är en friflytande H-formad cylinder som påverkas av en "lös" bult, har man otur kan den ha fastnat pga smuts och oxid i bottenläget (när man trycker ned pedalen) och kan ej fjädra tillbaka som den skall.

Gav upp och bytte bägga cylindrarna idag, men jag undrar om någon vet hur man får loss kolven ur bottenläget? Verkar sitta som berget och det finns sas inget att greppa om som kan dra ut den, försökte med tryckluft från andra hållet men det hjälpte inte.

 

Cylindrarna är fö samma som till Volvo P1800 tror jag, PV grejer verkar iaf passa rakt av och nytillverkas idag för bilfirmor som slauför veteranbils tillbehör.

(Glöm inte kopparpackningarna)

 

Det är en del mickel att riva den men det är inte så tekniskt svårt som det verkar.

 

Den nedre gummislangen (finns bara en vad jag kunde se...) hade också satt igen och behövde deffinitivt bytas trots att den såg hel men rostig ut från utsidan.

Har du tur så kanske det bara är den. Noteras att de nya har fasta huvuden som inte går att vrida när man skruvar fast den, vilket är mycket irriterande men jag vet inte om det var så från början också.

Blåste även ur huvudledningen med luft och bytte bromsvätskan i systemet. Det är viktigt att muttern till slavcylindern inte ligger och spänner dikt mot kopplingsarmen (då lamellerna äts upp med tiden då om man har otur) Den skall ha litet glapp. Huvudcylindern behöver också trimmas in vilket sker med gängan på cylinderbulten (som ju är friflytande och således kan roteras försiktigt) tills den inte längre ligger i spänn, annars kan den inte suga in oljan ordentligt.

 

Du kan trösta dig med att man ju i allafall har betydligt bättre arbetshöjd på dessa fordon än på de civila varianterna...

 

Luftningen göres med en nippel på slavcylindern alldeles ovanför röranslutningens ingång, man vrider den försiktigt loss något varv coh trör på en bit gummislang till en tomburk, lös ger utträde, fast= stängt läge (vrid den bara med handkraft vid avluftningen). Vrid inte åt den för hårt sedan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga det, men att den är trög kan om man har tur bero på att gummirester och annat avsatt sig innuti cylinderns väggar.

Cylinderns läge (dens kall gå fritt som sagt) kan som sagt justeras med bultgängan genom att lossa muttern bakom länkarmshuvudet till kopplingspedalen om detta behöver göras (och kolla luftningen!) så ser man nog om den måste rivas eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du menar att få loss lamellerna från tryckplattan pga rost mm, alltså frikopplingstrubbel, använder man högsta växeln 4an och kopplingen nedtryckt med en träregel, sedan är man några som hjälps åt att rulla bilen framåt - bakåt - framåt - bakåt, hårdare och hårdare tills lamellen släpper från tryckplattan  :)

 

När man fått loss den slirar man av tryckplattan lite försiktigt så friktionen blir normal igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...