Gå till innehåll

kristagas C303/TGB111C


kristaga

Rekommendera Poster

Mycket jobb men nu vet du ju att allt är rent och du gått igenom alla slangar och rör, 

Det skall nog fungera ett tag nu, Fint att du visade så fina bilder från insidan av tanken och annat :wub: .

 

Ja bilen såg verkligen fin ut under  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det ser bra ut foreløpig. Ingen motorstopp etter rensen.

 

Jeg filma forresten første forsøk på å blåse reint drivstoffrøret. Som dere ser hadde trykkluft null effekt.

 

 

 

Nå er det bare noen deler som mangler før jeg kan registrere (besiktiga) bilen.

 

Ja, og så må jeg bytte dekk. Jeg trur ikke biltilsynet (besiktningen) liker tørkesprekker. Jeg har et sett med Petlas-dekker til overs som jeg har tenkt å sette på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hvis du leser de foregående postene ser du at problemet er løst alt. Jeg tenkte bare at jeg skulle vise det som ikke fungerte når jeg først hadde filma det. Måtte som tidligere sagt skru av det utvendige røret og stake for å få ut alle partikler som satt fast i røret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Høyre vinduspussermotor (torkarmotor) har aldri virka sia jeg kjøpte bilen.

I kveld åpna jeg den. Skjønner godt at den ikke fungerte, se bildene:
 

Først et bilde av ledningene så jeg skulle huske hva som var hva:


DSC_1578-1600.jpg

DSC_1584-1600.jpg

 

DSC_1585-1600.jpg

 

DSC_1586-1600.jpg


Men, jeg tenkte, hvorfor ikke prøve å fjerne all rust og sette det sammen igjen?

Et par timer med stålbørste, sandpapir og skrujern gjorde at pussermotoren så mye bedre ut. Jeg monterte den igjen og nå virka den! Da har jeg to fungerende vinduspussere. Et steg nærmere registrering.

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da jeg kjøpte bilen stod det to batterier i bilen som var en til to cm høyere enn originalbatteriene. De ser sånn ut:

DSC_1598-1600.jpg

 

 

Er litt usikker på hvor gode de er da det står bilde av golfbiler på sida av det, men jeg gidder ikke å kjøpe nye.

 

Problemet var at ramma som holder batteriene på plass nå var for høyt oppe til å kunne bli festa med spennene. Jeg kunne bare løfte det ene festet høyt nok (det andre fungerer som jording og har en bolt festa i karosseriet). Der forlenga jeg justeringa på spenna i steden:

 

DSC_1600-1600.jpg

 

DSC_1602-1600.jpg

 

 

Nå sitter ramma godt fast:

 

DSC_1606-1600.jpg

 

 

Til slutt ser det ut som det skal:

 

DSC_1607-1600.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det batteriet du har är ett bra batteri .. du slipper att det läcker ut batterivätska eftersom det är gel-batteri.

Gel batteriet är gjort för att inte ta ut mycket ström snabbt utan mer i ett jämt flöde..

 

Om du ska ha en Elwinch på bilen så skulle jag rekommendera dej att byta batterierna till såna som klarar att leverera

mycket ström snabbt  , t.ex startbatterier. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kolla om det står cca (cold cranking amp) och en siffra efter det. Ju högre siffra ju bättre fungerar batteriet som startbatteri.

Du bör ligga på typ 700-900 gissar jag om det är ett startbatteri.

Det eneste som står på batteriet er det som vises på bildet over. Kommer til å bruke dem til de er utbrukte.

Redigerad av kristaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På takluka mi var det et belegg med skumgummi. Skumgummien hadde på en måte råtna og hvis en kom borti den ble den til støv. Luka så til slutt sånn ut:

 

DSC_1610-1600.jpg

 

I tillegg lakk den vann og en av pakningene var løse.

 

Jeg fjerna skumgummien + pappen skumgummien var festa på. Ikke lett, men fikk den av med mye brutal makt og litt list.

 

Satte på bitumenplater fra Biltema i steden:

 

DSC_1611-1600.jpg

 

Lima fast pakningen med Tech 7 og brukte fugemasse under skruene som holder klemmene.

 

Resultatet ble sånn:

 

DSC_1612-1600.jpg

 

Håper den holder tett nå. Slipper i hvert fall å få skumgummi i hodet hvis jeg sitter baki.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Litt oppdatering på hva som har blitt gjort i det siste:

Som sagt visa jeg bilen hos biltilsynet (besiktningen) og fikk den godkjent. Før det måtte jeg bytte dekk. Jeg har fra før en Volvo L3314N felt/valp som jeg ikke kan bruke lenger pga. rust. På den stod det fire nesten nye Petlas NT3-dekk. Jeg hadde også et sett utslitne Askim Gummivarefabrikks knobby-dekk som det norske forsvaret har brukt på Volvo felt. Dekkene på C303-en min hadde tørkesprekker. Så da tok jeg fram knobby-dekkene og et punktert Petlas-dekk:
 

DSC_1668-1280.jpg


Jeg tok resten av Petlas-dekkene av felten og satte knobbydekkene dit i steden så jeg kan flytte felten om det trengs.

DSC_1669-1280.jpg

Så slengte jeg Petlas-dekkene baki C303-en, leide prøveskilter og kjørte til et dekkverksted.

DSC_1680-1280.jpg

 

DSC_1681-1280.jpg

Deilig å få bilen på godkjente dekk. De ser bra ut på bilen, like høye som originalen, men litt smalere:

KAG26506-1280.jpg

Jeg hadde også en eksoslekkasje (sv/da: avgaslekkasje/udstøtningslekkasje). Det er ikke lett å få sveisa det, men da må en spørre folk med større erfaring. Jeg fikk faren min til å hjelpe meg:

DSC_1687-1280.jpg

Jeg har også skrivi ut et smøreskjema som jeg har bakt inn i plastikk:

DSC_1673-1280.jpg
 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Fikk varmeapparatviftemotor (defrosterfläktmotor) i posten fra H.Hansen i forrigår, og monterte den i kveld. Stor glede, heilt til jeg skulle slå den på. Dårlig kontakt i bryteren gjorde at jeg måtte holde på bryteren for å få vifta til å gå...

 

Da var det bare en ting å gjøre. Skru opp bryteren og fikse den. Først: Ta bilde av hvor ledningene hører til:

 

DSC_1879-1600.jpg

 

Så åpne. Mange deler, men ikke umulig:

 

DSC_1882-1600.jpg

 

Dette ser bra ut:

 

DSC_1886-1600.jpg

 

Her var det verre. Det var lett å se hvor problemet var:

 

DSC_1884-1600.jpg

 

Så var det å pusse kontaktpunktene med smergelpapir og montere sammen bryteren igjen. Stor suksess! Nå kan vinteren komme.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytta til elektrisk kjølevifte. To kvelder pluss heile lørdagen gikk med.

 

Ut med radiatoren:

20200626_195054-1200.thumb.jpg.c698f3022dce85aa5d0213eac886a226.jpg

 

 

Ut med vifta.

 

20200626_195105-1200.thumb.jpg.3e3bbd80d6d6a536be276e20b93070f3.jpg

 

 

Spal VA18-BP71/LL-59A, 385 mm, 24 volt.

 

20200626_200409-1200.thumb.jpg.83b54d3d60d6da3ec5fcca041e8ea528.jpg

 

 

 

Temperatursensor på nedre kjølevannsslange.

 

20200626_213348-1200.thumb.jpg.39b047de4ad78a43e331aa8fcde192f2.jpg

 

 

 

38 mm var litt stor, men det gikk akkurat. Biltema 32-2138.

 

20200626_213545-1200.thumb.jpg.88149f53a2c5f936d4cf60fcdd0c25c1.jpg

 

Jeg har kjøpt sensor som slår ut på 92°. Biltema 61-580.

 

 

 

20200626_214537-1200.thumb.jpg.17647bbd25783c5ef8d12c7f3a84eeaa.jpg

 

 

En tysker på C300-gruppa på Facebook lagde en serie med luftledende deksler passende til Spal VA18-BP71/LL-59A og jeg kjøpte et. Måtte også kjøpe ny vifte da den jeg egentlig hadde planlagt å bruke var størrelsen mindre.

 

20200626_222815-1200.thumb.jpg.66e29f2f43775a57be1cdfd420bf40b1.jpg

 

 

 

Jeg kunne bruke de originale klemmene til gardina som egentlig var der.

 

20200626_222821-1200.thumb.jpg.0b57d18bc3bdab9c20d7b814d787dfc8.jpg

 

 

 

Så var det å montere radiatoren igjen. Ekstremt trangt, men fikk det til. Det verste var å feste høyre skrue som fester radiatoren. Jeg trur jeg bruke over en time på den ene.

 

20200626_231703-1200.thumb.jpg.8a5886e56a4d2cec7561eb82baa2d21d.jpg

 

 

Venstre skrue gikk lett.

 

20200627_000436-1200.thumb.jpg.079175dc8e249e8fd8c0e91b99f8c9a7.jpg

 

 

Så var det strøm. Fant fram en tretrinnsbryter til boggiløft/-senk til Volvo lastebil. Brukte noen timer på å være sikker på virkemåten.

 

20200627_134934-1200.thumb.jpg.40acf241b37fb19947f6065747264f1b.jpg

 

Har kopla etter dette skjemaet. Amatørmessig, men jeg er ikke fagmann på bilelektro. Jeg brukte mye mer tid på oppkoplinga av strømmen enn monteringa av vifta.

 

vifte.thumb.png.aa26d2b4e55d4ebd476cd8c9a32b32be.png

 

Hadde også en bryter til klimaanlegget på en lastebil liggende. Den måtte donere symbolet sitt. Nå er bryteren auto (nedre relé) når den står opp (kjølevifta går på når sensoren måler 92°).

Midten er av (i tilfelle service eller vading).

Ned er tvangsstyrt på (øvre relé).  Da går vifta så lenge det er strøm på batteriet.

Flytta bryteren for automatisk kjørelys til venstre for å unngå sammenblanding.

 

 

20200628_025141-1200.thumb.jpg.966cdd15f75af8ffe3c05228b4aa5b95.jpg

 

20200628_025149-1200.thumb.jpg.030b1d3ff5fd52445f5141c729babedc.jpg

 

 

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser proffsigt ut men är inte 92 grader lite väl högt nedre slang /tillopp, jag lade min betydligt lägre?   Om man har riktigt tyst fläkt, så lägg belysningen i knappen eller lös lampa så du ser när den går och vid landsväg körning kan ligga just under den temp där den startar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, eile säger:

Ser proffsigt ut men är inte 92 grader lite väl högt nedre slang /tillopp, jag lade min betydligt lägre?   Om man har riktigt tyst fläkt, så lägg belysningen i knappen eller lös lampa så du ser när den går och vid landsväg körning kan ligga just under den temp där den startar.  

 

På Biltema var valget mellom 92 ° og 96 °. Det ser ut til at 92 ° passer bra, motoren koker ikke når vifta slår seg på.

 

Lys i bryteren er planlagt.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...