Gå till innehåll

Läckage vänster fram.


MikaelD

Rekommendera Poster

Hej kära Forumiter.

Jag kommer i dagarna att bli med 11-bil och var idag och kollade på det blivande projektet.

En sak som gör mig bekymrad är ett läckage vänster fram (Klicka för att Se bild)

Då jag inte ägt en tgb tidigare så ställer jag frågan till er, vad tror ni är felet? Jag gissar på bromsvätska men vet egentligen inte.

 

Hade ni vågat köra den fem mil från nuvarande ort till min hemort i detta skick?

 

Hälsningar MikaelD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som på min när jag fann den, det var bromsvätska som läckte.

Smaka på smörjan för att utröna vad det är för något. Olja är i princip smaklöst, bromsvätska smakar väldigt bittert. Är det olja ur portalväxeln kan man fylla på innan hemfärd men kolla även så inte damasken är sprucken. Sedan bör väl även bromsarna provas innan avfärd, jobbigt om bromsen är kaputt om det blir panikbroms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Mikael, välkommen tillvårt härliga gäng.

 

Sök lite här på forumet, "damaskbyte tgb"..

 

 Inga problem, trasiga drivknutsdamasker är vanligt på terrängbilarna nu efter alla år, flera har fått byta flera gånger redan pga bilarnas ålder. Finns många trådar och även artiklar om tillvägagångsätt och var man köper dom mest prisvärda damaskerna.

 

Själv bytte jag på båda sidorna fram samtidigt, för att vara säker på att dem är fräscha den dagen man står i ett dynghål med vatten över lyktglasen :P

 

 Visst kan du köra, men du bör inte köra längre än nödvändigt, och se till att du har olja i axlar och hjulportaler, det är nämligen någon av dem vätskorna du ser runnit längs hjulet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej såg ut så på min och på den var det en bromscylinder som läkte men det var på den bakre,

Jag bytte i går fråmre bromscylindrar med på båda hjulen och de var dåliga på båda sidor.2av de hadde havererat totalt. Jag transporterade min hem med en bilbärgare ca 2 mil de va lite dyrt men de känndes bra endå då det var en engångskostnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er expertis!

Får bli en enkel besiktning på plats med vad som nu kan vara fel. 

Vet att nuvarande ägare nyligen bytt damasken på denna sidan så det kan måhända vara några skruvar som sitter löst.

Om jag läst till mig rätt information så skall det vara vanlig motorolja 5W/30 i portalerna / hjulväxlarna fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lånar denna tråd..
 

Det ser likadant ut på mitt åk..  På både vänster och höger framdäck sidor och runt hela däcken då jag har använt bilen... :)

Jag har haft bilen i ca 2 år och det har sett likadant ut sedan jag köpte den. Förre ägaren sa att oljan på insidan var gammalt och att han hade bytt damaskerna.. Så jag har inte funderat mer över de. Men nu när jag sitter här på andra sidan jordklotet och läser här på forumet blir jag tämligen övertygad om något inte är som det borde. :(

Det ser precis likadant ut på båda framhjulen. Bromsarna tar hur bra som helst, gnisslar dock någor jävulskt i låg fart. Damaskerna ser fräsha och hela ut, ingen olja el annat bös på själva damaskerna.

 

Eftersom jag inte har möjlighet att kolla något på bilen den närmsta tiden så får jag ägna mig åt att planera vad jag ska göra när jag väl kommer hem.


Så vad tror expertisen?? :) 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Något du bör kolla är hur mycket olja du har i diffen fram, om det är den som rinner ut, vilket det onekligen låter som.

 

Jag missade en gång att sätta dit en damask rätt, den kom inte i kläm som den skulle, och det genererade att oljan från axeln rann ut och ner på insidan av fälg och däck. Såg precis ut som när damasken är trasig, fast mycket mer olja.

Skall se om jag hittar tråden där jag fick tips om detta. 

 

Kan det vara att mässingsringarna som skall sitta i inre delen av damasken saknas eller hoppat ur?

 

Att bromsarna gnisslar tycker inte jag låter som att det har med oljan på insidan av hjulen att göra. Är backarna/beläggen nyligen bytta eller gamla/slitna, har du kollat och gjort rent från jord/lera mm?

 

Det var mina idéer just nu. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hhmm ok....

 

Om jag nu ska byta damasker, vad behöver jag mer än damasker?? Verktyg som kan va bra att ha? Vad är dimensionen på "burken" som folk använder?
Jag måste erkänna att jag inte meckat så jäkla mycket med bilar... Meckade en hel del med moppar när jag va yngre, men nu är meckandet lite eftersatt.... Är det mycket som kan gå på röven? Finns det utrymme för misstag?
 

Är jäkligt taggad på att försöka ordna det själv, men jag vill samtidigt inte plocka isär det och sen inte få ihop det. Bilen står på en ö i skärgården så jag vill gärna slippa att transportera in den till fastlandet och låta någon kunnig göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade mycket begränsad erfarenhet av att meka innan jag köpte min, men det går finfint bara man tar det lugnt, läser i verkstadsmanualen och reservdelskatalogen samt vågar fråga här inne.

Det finns olika varianter på hur man byter damasker, men det är bara att söka härpå forumet så tror jag du hittar utförliga beskrivningar om hur andra gjort.

 

Jag har ju tillgång till originalburken, men det borde fungera med ett rör på 100mm diameter, tror du säkert får svar från de som hittat alternativa lösningar.

 

I vilken skärgård är det bilen står?

(Det kanske finns några i ditt närområde som kan/vill hjälpa till)

 

Utöver damasker så är olja det första jag tänker på.

De flesta bultar, muttrar är i tum(så länge dom inte bytts ut.)

 

Lycka till. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att en del använder den gamla damasken att slå på.

I övrigt behöver du bara en uppsättning tumnycklar och vanliga mm.

(Har du inga tumnyckar så köp det för nästan alla bultar är tum på 11 bilen)

Det finns 2 metoder du kan använda dig av och antingen delar du på portalen så delen med bromstrumman blir kvar vid bilen eller så plockar du av hela portalen.

I repsatsen till 11 bilen så följer det med två långa pinnar som man kruvar i från baksidan i hålen som blir efter axeln och portalen för att det ska gå lättare att dra ut portalen rakt. något som ersätter den funktionen skulle jag rekomendera men det går nog utan också.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du har en kompis med dig som hjälper till att lyfta och styra axeln när den skall in igen.

Jag tyckte den var ganska tung när jag bytte förra veckan. Om du byter på höger sida så slå i diffspärren innan du monterar av portalen.

Ha motorn igång några minuter så vakuumet hinner byggas upp.

Fixa en klämma till bromsslangarna med så behöver du bara lufta bromsarna på aktuell sida. Jag använde två skruvtvingar.

Den gamla damasken klippte jag itu och använde när jag knackade i den nya.

 

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen hittills! Fortsätt gärna att posta tips!
 

Jag har iaf bestämt mig att försöka göra det själv med hjälp av en polare. Kommer även att köpa nya bromsbelägg och cylindrar utifall det skulle vara cylindern som läcker..

Tyvärr har jag inte tillräckligt med bandbredd för att kunna ladda ner verkstadshandboken, så jag har lite svårt att få reda på saker man kan läsa sig till. Så jag får fråga er om vissa saker... Hur många returfjädrar skall det va monterade på vadrera sida. är det en el två bromscylindrar?

 

/LaToffel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter två mindre cylindrar vid varje framhjul, och endast en större modell vid varje bakhjul. Dessa är billiga hos Morgan på FMV4x4.com  så det lönar sig att byta ut gammalt kärvt skit än att hålla på med konstgjord andning på dem gamla anser jag. Skönt när det sitter nytt och fint där oxå, då vet man att det funkar..

 

Jag rekommenderar om du byter backar också, att du byter parvis på båda sidor av samma axel, så får du jämnare bromsverkan framöver.

 

 Minns inte säkert, men har för mig att det sitter 2 olika returfjädrar / hjul, kralliga som attan. Man får in en teknik, men krånglar det och du blir förbannad, då går du in på detta eminenta forum och läser Hasses artikel om sina bromsbacks byten, han har gjort detta några hundra gånger tror jag..så han vet.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael!

 

När jag tittade på min 20-bil när jag köpte den såg det ut så, också fläckvis runt hela hjulet på båda sidor fram. Det var inget fel på damaskerna det kollade jag. Men det hängde droppar på nedre fettnipplarna så jag tror att det helt enkelt är så att överflödigt fett svettas när det är varmt ute. Du kan se samma sak om du har en fettspruta som ligger i ett utrymme som blir varmt när solen skiner.

Jag har kört i två år med orginal damaskerna innan den ena gav sig och då blev det verkligen blött av olja på insidan hjulet.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael!

 

När jag tittade på min 20-bil när jag köpte den såg det ut så, också fläckvis runt hela hjulet på båda sidor fram. Det var inget fel på damaskerna det kollade jag. Men det hängde droppar på nedre fettnipplarna så jag tror att det helt enkelt är så att överflödigt fett svettas när det är varmt ute. Du kan se samma sak om du har en fettspruta som ligger i ett utrymme som blir varmt när solen skiner.

Jag har kört i två år med orginal damaskerna innan den ena gav sig och då blev det verkligen blött av olja på insidan hjulet.

 

Mvh Håkan

Jag har varit inne på den teorin också... Sen så har man ju hela tiden haft damaskerna i bakhuvudet eftersom det är ett vanligt haveri på dessa fordon som alla/de flesta verkar ha fått erfara. :)

Jag har börjat planera hur jag ska gå till väga med meckandet när jag väk kommer hem.... JA, jag har tråkigt där jag befinner mig just nu och har inget direkt bättre att tänka på :wacko:

1. Börja montera bort hjulet

2. Kontrollera om det ser ut att komma från bromscylindrarna/bromstrumman.

3. Kontrollera om det ser ut att komma från damaskern.

4. Ringa en mekkompis....

 

 

Låter de som ett vettigt upplägg?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LaToffel!

 

Ja, det låter som ett vettigt upplägg.

Tänk bara på att lyfta upp båda sidor fram samtidigt för då blir det lättare att vrida ut så att du kan se damasken ordentligt. Hålet på min damask var inte stort och det syntes inte förän jag vridit ut styrningen fullt till höger.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vid läckage som påminner om de vid trasiga damasker kommer jag onekligen att tänka på en forums medlem jag hjälpte med service i våras.

Där var det läckage bak som liknade det som blir när damaskerna är gångna eller sitter dåligt, och det är tätnings ringen vid navet i portalen."Lagerhus-Drivaxel

642344.jpg

642369.jpg

På hans bil var lagrena dåliga där och antingen på grund av eller till följd av detta så var dessa tätningsringar trasiga och olja rann ut den vägen.

Jag håller på att sammanställa en lista och översätta alla lager och tätningar till diff och portalerna till sökbara tex SKF eller Timken nummer.

Men att hitta just dessa tätningar och tillverkaren av de har jag gått bet på än, även vart man kan köpa dem.

OBS HÖRES SÄGEN :Klassade som krigsmatreal enlig vissa "OBS höressägen" Slut på volvo och ingen ny tillverkning enligt andra också höressägnen.

Jag har genom andra som också letat fått fram att det är en svensk tillverkare, lustigt nog samma företag som tillverkar just tätnings ringar till Hummer, då en som beställt sådana från USA fått dem med firma namn och made in sweden stämplat på. kommer inte på namnet i skrivandets stund

Möjligt att tatanka kan få fram dem eller redan har de i lager.

 

Men det kan definitivt vara värt att kolla om man har läckage  bak som liknar damask läckagena Ja det kan ju även hända fram.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...