speedy Postad 20 Maj , 2013 Rapport Share Postad 20 Maj , 2013 Har en ulyd som jeg ikke liker på min 13 bil.. Det høres ut som en metallisk ulyd, som ett lager uten smøring. Lyden er der når jeg gir gass, og belaster gir/veksel, men som blir borte når jeg slipper gassen og bilen nesten triller fritt. Lyden blir også borte om jeg drar på brekket to hakk, slik at bremseband legger seg mot trommel. Noen som har vært borti dette og som har noen råd før jeg begyner å skru ?????? Virker som at problemet ligger i lager for akesl bakover ved trommel for brekket... Speedy Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 20 Maj , 2013 Rapport Share Postad 20 Maj , 2013 Hallå Speedy! Lättast att börja med är att ta av famkardanen och sedan provköra. Är oljudet kvar tar du bort kardanen till bakersta axeln åsså provkör du igen. Är ljudet kvar monterar du tillbaks framkardanen och tar av kardanen till mellanaxeln. Förhoppningsvis hittar du orsaken där någonstans. Låter det oavsett hur kardanerna är monterade får du kolla reaktionsstagen och motorupphängning. Hittar du fortfarande inte något är det bara växellådorna kvar. Jag hade samma problem på min och efter att ha provat allt hittade jag ett rejält glapp i fästet till ett reaktionsstag. Fredde Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
speedy Postad 10 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2013 Hei igjen.. Slik er status på min jakt etter ulyden..Det er i drivlinjen bakover ulyden er. Nå er jeg der at denne kameraten på bildet skal av, men hvordan får jeg den av, må jeg ut med stikkaslingene ?? Noen som vet Dette er fremre bakaksel. Hmmmm, er ble det bilder her og der Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2013 Japp du åker på att dra ut drivaxlarna en bit för att kunna få ut diffklumpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
speedy Postad 11 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Etter en nærmere sjekk av andre foringer/lagre, så kom jeg til at jeg bytter hele akselen. Trenger en real overhaling den som satt på bilen. Så da ble det en tur ut etter deler fra delebilen F#%# så tung akslingen er Men litt skal en jo ha å gjøre på fritiden au Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
speedy Postad 11 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Ja..blir litt fornøyd når feil er funnet og bil er slik den skal være. Ny aksling på plass, og ulyd borte hadde tidligere også en ulyd ved rygging, og den er borte også. Så da blir det overhaling av aksel når vinter og kulde kommer, litt skal en jo ha å gjøre i garasjen vinterstid au Da er det kun bytte av oljer og lufte bremser, så er vi klar for nye eventyr. Case closed!! Speedy 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Härligt att du fick bort oljudet och samtidigt har något att göra i vinter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Good job Speedy, skönt när det blir bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Gött att det löste sig och det är kul att du är tillbaka på forumet igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 Hallå Speedy! Lättast att börja med är att ta av famkardanen och sedan provköra. Är oljudet kvar tar du bort kardanen till bakersta axeln åsså provkör du igen. Är ljudet kvar monterar du tillbaks framkardanen och tar av kardanen till mellanaxeln. Förhoppningsvis hittar du orsaken där någonstans. Låter det oavsett hur kardanerna är monterade får du kolla reaktionsstagen och motorupphängning. Hittar du fortfarande inte något är det bara växellådorna kvar. Jag hade samma problem på min och efter att ha provat allt hittade jag ett rejält glapp i fästet till ett reaktionsstag. Fredde Hej Fredde og andre hvad mener du med "fæstet" til reaktionsstag ? er det gummi bøsningen eller ?. jeg har funnit 2 bøsninger hvor metalet har gået loss fra gummiet. hvor for man tag i nye gummi bøs ? jeg ser i handboken at man skal fæste reaktionstag med akslen uplyftet til ca 10cm fra ramen ! om min bil står rakt på gulvet er der ca 18 cm til ramen. har læst noget sted at en metalteknik bøsning skal fastspændes når den er i drift højde for ellers for man spænding i gummiet. hvad tycker i ? skal man køre med liten spænding så han drar mot fjæderen eller i neutral højd ? takker for input. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 I mitt fall hade inte staget varit åtdraget ordentligt och med åren slagit fram å tillbaka så bulthålen i fästet på ramen blivit ovala. Löstet med hjälp av en reserv ram. Dina övriga frågor har jag ingen koll på. Jag drog fast mitt stag när bilen stod på backen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 Ang bussningar kolla med tatanka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 9 Juni , 2015 Rapport Share Postad 9 Juni , 2015 tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.