Gå till innehåll

Ulyd i drivlinje TGB 13


speedy

Rekommendera Poster

Har en ulyd som jeg ikke liker på min 13 bil..

 

Det høres ut som en metallisk ulyd, som ett lager uten smøring. Lyden er der når jeg gir gass, og belaster gir/veksel, men som blir borte når jeg slipper gassen og bilen nesten triller fritt.

Lyden blir også borte om jeg drar på brekket to hakk, slik at bremseband legger seg mot trommel.

 

Noen som har vært borti dette og som har noen råd før jeg begyner å skru ?????? Virker som at problemet ligger i lager for akesl bakover ved trommel for brekket...

 

 

Speedy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Speedy!

 

Lättast att börja med är att ta av famkardanen och sedan provköra. Är oljudet kvar tar du bort kardanen till bakersta axeln åsså provkör du igen.

Är ljudet kvar monterar du tillbaks framkardanen och tar av kardanen till mellanaxeln.

Förhoppningsvis hittar du orsaken där någonstans. Låter det oavsett hur kardanerna är monterade får du kolla reaktionsstagen och motorupphängning.

Hittar du fortfarande inte något är det bara växellådorna kvar.

 

Jag hade samma problem på min och efter att ha provat allt hittade jag ett rejält glapp i fästet till ett reaktionsstag.

 

Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

PIC 0022

Hei igjen..

 

Slik er status på min jakt etter ulyden..Det er i drivlinjen bakover ulyden er. Nå er jeg der at denne kameraten på bildet skal av, men hvordan får jeg den av, må jeg ut med stikkaslingene ?? Noen som vet :P  Dette er fremre bakaksel.

PIC 0021

 
 
 
Hmmmm, er ble det bilder her og der :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etter en nærmere sjekk av andre foringer/lagre, så kom jeg til at jeg bytter hele akselen. Trenger en real overhaling den som satt på bilen. Så da ble det en tur ut etter deler fra delebilen ;)

F#%# så tung akslingen er  :blink:

Bakaksel Tgb 001

Bakaksel Tgb 002

Bakaksel Tgb 003

Bakaksel Tgb 004

 

Men litt skal en jo ha å gjøre på fritiden au :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja..blir litt fornøyd når feil er funnet og bil er slik den  skal være. Ny aksling på plass, og ulyd borte :wub:  hadde tidligere også en ulyd ved rygging, og den er borte også.

 

Så da blir det overhaling av aksel når vinter og kulde kommer, litt skal en jo ha  å gjøre i garasjen vinterstid au -_-

Da er det kun bytte av oljer og lufte bremser, så er vi klar for nye eventyr.

 

Case closed!!

 

Speedy

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hallå Speedy!

 

Lättast att börja med är att ta av famkardanen och sedan provköra. Är oljudet kvar tar du bort kardanen till bakersta axeln åsså provkör du igen.

Är ljudet kvar monterar du tillbaks framkardanen och tar av kardanen till mellanaxeln.

Förhoppningsvis hittar du orsaken där någonstans. Låter det oavsett hur kardanerna är monterade får du kolla reaktionsstagen och motorupphängning.

Hittar du fortfarande inte något är det bara växellådorna kvar.

 

Jag hade samma problem på min och efter att ha provat allt hittade jag ett rejält glapp i fästet till ett reaktionsstag.

 

Fredde

 

Hej Fredde og andre 

 

hvad mener du med "fæstet" til reaktionsstag ? er det gummi bøsningen eller ?. jeg har funnit 2 bøsninger hvor metalet har gået loss fra gummiet.

 

hvor for man tag i nye gummi bøs ?

 

jeg ser i handboken at man skal fæste reaktionstag med akslen uplyftet til ca 10cm fra ramen ! om min bil står rakt på gulvet er der ca 18 cm til ramen. har læst noget sted at en metalteknik bøsning skal fastspændes når den er i drift højde for ellers for man spænding i gummiet. hvad tycker i ? skal man køre med liten spænding så han drar mot fjæderen eller i neutral højd ?

 

 

takker for input.

post-9136-0-88259700-1433834216_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall hade inte staget varit åtdraget ordentligt och med åren slagit fram å tillbaka så bulthålen i fästet på ramen blivit ovala.

Löstet med hjälp av en reserv ram.

 

Dina övriga frågor har jag ingen koll på. Jag drog fast mitt stag när bilen stod på backen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...