bsvensso Postad 28 Maj , 2013 Rapport Share Postad 28 Maj , 2013 Läser jag deras sajt rätt, att alla 30:or gick för 25 papp eller mindre? Någon som vet något mer om skicket på de bilarna, eller som kanske var där? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 30 Maj , 2013 Rapport Share Postad 30 Maj , 2013 Det är nog ett rimligt pris. De flesta stod i Kalix, transporten söderut kostar en del så det är nog många som avstod från att köpa. Jag köpte min på KVD i höstas och fick ge 25 500:-. Den stod i närheten av Strängnäs så det var inte så farligt lång resa till Hässleholm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 30 Maj , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 Maj , 2013 Ursäkta okunnigheten, vad är KVD? Strängnäs låter utan tvekan lite lättare att nå. Någon som vet om det kommer fler auktioner? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
4CON Postad 30 Maj , 2013 Rapport Share Postad 30 Maj , 2013 Förlåt, Kvarndammen. Det är en auktionsfirma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 1 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 Juni , 2013 Tackar! Det finns ju några privata 30:or på blocket som ser rätt fina ut och det är ju behändigt med registrering och sådant redan avklarat. Fast det är ju också Rätt stor skillnad i pris mot de som gick på auktionen... Jämfört med den senaste auktionen (Tovek) så verkade det bara vara Stabs bilar och det var någon som nämnde att de nog levt ett enklare liv. Från lumpen kommer man nog ihåg att de egentligen bara gick från plats till plats och Inte var mycket ute och skogs åkte egentligen, så det skulle nog kunna stämma. Mesta tiden stod de ju stilla på stabsplatser och flyttades på sin höjd från en plats till en annan några gånger varje övning. Jämfört med packbilarna som verkade var igång mest dygnet runt och nog ofta kördes ganska hårt. Dels verkade det ofta vara den sortens förare men det var ju också fallet att de Inte vara fulla med dyrbar kommunikationsutrustning, såsom stabs bilarna, sambandshytterna och radiolänk centralerna. Så det kanske är vettigt att söka rätt på en före detta stabs/sambands/RLC bil. Ända "problemet" kanske är att jag egentligen inte är intresserade av ett så stort skåp, lilla personalhytten skulle nog passa bättre så man kan behålla lite flak utrymme. Fast det kanske går att sälja de stora skåpen till någon? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
torlin Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Jag var i Kalix och köpte en 30 (bor ju rätt nära). Så nu har jag både en 30 och en 40 . De flesta bilarna såg väldigt fina ut, men det var två som såg lite mer medfarna ut, rostiga hytter osv och hade ett lägre utgångspris. (de hade visst stått ute medan de övriga stått i förråd senaste 10 åren). Tyvärr var elverken bortmonterade och såldes separat, så det landade på nästan 30 000 med ett sånt. Sen är det ju så med auktioner (särskilt toveks) att det är lite grisen i säcken då man inte har möjlighet att prova den ordentligt innan köp. Därför ska ju priset hamna lägre. Min verkade dock allt funka fint på, körde hem den förra fredan. Jag fick nog den som gått mest, ca 6000 mil, men brydde mig inte så mycket om miltalet, det är ju ändå oerhört lite i lasbilssammanhang. Värderade mer att denna hade samtliga däck + reservdäcket i princip nya (regummeringar). Nedan en bild på den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 11 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 30 Och 40! Du måste ha gott om plats Det ser verkligen ut som du fick en fin bil, och som du säger så är nog däcken viktigare än milen. En uppsättning däck kan ju annars kosta lika mycket som bilen Så vad ska du använda ny-bilen till? Speciellt som du redan har en 40:a! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 11 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Är det förresten värt att köpa ett original elverk? Nyare typer måste väl vara Rätt mycket bättre. Jag kommer ihåg dem som rätt så bökiga och inte speciellt tysta. Om inte annat var det jobbigt att klättra upp och byta dunkar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
torlin Postad 12 Juni , 2013 Rapport Share Postad 12 Juni , 2013 Har en LA82 också, så jag var ju tvungen att komplettera samlingen med denna . Angående elverken tror jag det är rätt bra grejer även om de har några år på nacken. Militären brukar ju inte köpa några rusta-prylar, speciellt inte om det handlar om att driva radioutrustning. Så ett nytt av motsvarande kvalite kan nog kosta en del. Sen var det ju smidigt att det passar rakt av med låda och manöverpanel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 14 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 Juni , 2013 Låter ju rimligt. Jag insåg också att de elverken de kommer med nu kanske inte var samma som de hade när jag låg inne, 1983? Vi körde i alla fall mestadels med 16KVA släpet, med folka motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 21 September , 2013 Rapport Share Postad 21 September , 2013 Ferm 4500W som verkar vara standard på stabshytterna är faktiskt imponerande. Förvånansvärt tyst, speciellt med avgasslangen monterad. Har 4-polig generator, vilket betyder att den går på 1500 RPM i stället för 3000 RPM som är det vanliga. Tålig för lastförändringar, 0 till 3000W så märkar man knappt att lamporna blinkar till. Fjärrkontrollen är fantastisk, även om de tyvärr har sparat in på antalet lysdioder. Stefan (Jag har 6 olika elverk, varav ett hemmabyggt 19kW) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 21 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 September , 2013 Låter betydligt bättre än de vi hade. De var bara 2 kW (2.5 kanske?) och två taktare har jag för mig och inte så populära då de bullrade extra inne i hytterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 September , 2013 Rapport Share Postad 22 September , 2013 Hej! För information så har jag en massa reservdelar till Ferm 4,5 KVA elverket, även ett helt nytt elverk på hyllan om någon behöver. //Sten i Eslöv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 22 September , 2013 Rapport Share Postad 22 September , 2013 Wingflyer, instruktionsboken till min Ferm 4500W saknades, är det möjligt att få kopiera din? Eller finns den att ladda ner någonstans? /Stefan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 22 September , 2013 Rapport Share Postad 22 September , 2013 Det vore toppen om det gick att ladda upp manualen, då jag också är intresserad av en kopia av manualen. Tack på förhand, Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 September , 2013 Rapport Share Postad 22 September , 2013 Hej! Tror jag har en manual till elverket. Är i USA, hemma igen om några dagar. Försöker ladda upp den då. Mvh //Sten 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.