Gå till innehåll

Stabshytt Storlek Mått


Rekommendera Poster

  • 2 years later...

Väggarna i hytten är c:a 40-50mm tjocka, bara att räkna...

 

På hyllan sitter hyttens elverk och bränslet till detta. I ursprungsutförandet var hytterna placerade på 939 Viking och då satt hyllan ovanpå lastbilshytten. Detta fungerar inte på TGB30 där hytten fälls uppåt/framåt vid service.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Någon som har tekniska beskrivningen av denna hytt?

 

Letar främst förteckning på radiontrl mm. Nu är det mesta klippt och rensat, så det är mest för kuriosa!

 

Sedan blir det någon form av ombyggnad till campinghytt (har sett bra tråd här på forumet). Alternativt bastu och relaxhytt...!... Någon som vet hur regelstommen i hytten är gjord, tänkte fälla in ett par fönster till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har tekniska beskrivningen av denna hytt?

 

Letar främst förteckning på radiontrl mm. Nu är det mesta klippt och rensat, så det är mest för kuriosa!

 

Dessa stabs- och sambandshytter finns beskrivna i SoldR Mtrl Tele (Soldatreglemente Telemateriel). Jag vet dock av egen erfarenhet att de har förekommit i ett antal olika konfigurationer under åren och mycket improviserades lokalt, så man ska inte ta reglementet som gospel, men som sagt, kuriosa...

 

SoldR Mtrl Tele går nog att hitta på nätet men jag ska se om jag kan slanga upp den i filarkivet här på sajten också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Någon som har tekniska beskrivningen av denna hytt?

 

Letar främst förteckning på radiontrl mm. Nu är det mesta klippt och rensat, så det är mest för kuriosa!

 

På 1990-talet gjordes de flesta hytter om till Telesystem 9000.

Jag har dokumentation på hytterna, maskering, användning och radio- och teleutrustning för Telesystem 9000.

 

Men den är på ca 2 GB. Wingflyer, kan man lägga detta (ev uppdelat) i filarkivet?

 

 

Maskeringen i sig är imponerande. Först termoduk över hela ekipaget, ca 10 x 10 meter,

för att hindra IR-strålning. Sedan Maskeringsnät på ca 12 x 12 meter för att dölja alltihop.

Därefter tre stora maskeringsparasoller för att sprida och dölja värmen från avgaserna

från elverk och kamin.

 

För att inte släppa ut något ljus har man en ljussluss som täcker dörren och hela trappen ner

till marken.

 

När man kopplar ihop flera hytter med broar så är de naturligtvis täckta av ljustäta

tunnlar.

 

 

Denna maskering skall ske på 30 min av tre man samtidigt som man upprättar radionät

och telefonväxel. Helt omöjligt naturligvis. Bara att klättra upp och ner på taket oräkneliga

gånger i mörkret utan tillgång stege är en utmaning.

Stegen som ingår är 1.30 m. Takhöjden är 3.54 m.

 

 

När vi nu är inne på ogenomtänkta lösningar:

 

Med fordonet har man med jeepdunkar med

- Diesel till TGB30

- Bensin till elverket

- Fotogen till kaminen

På kaminen står det "Bensin får inte användas. Då exploderar kaminen."

 

 

Normalt kör man all radio- och teleutrustning samt alla datorer på 24V från

hyttens batteribank.

När spänningen blir låg måste man ladda batterierna genom att starta elverket.

Men eftersom startmotorn går på hyttens batteribank måste man stänga av alla

förbrukare när man startar motorn. Därefter får man boota upp alla datorer och

ta upp alla telenät och radionät igen.

 

Min hytt har använts som huvudväxel för en fördelning med upp till 5000 telefon-

och radioabonnenter. Alla abonnenterna tappar all kommunikation i 10 minuter

varje gång man laddar batterierna. Suck.

 

 

/Stefan

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, en massa gamla minnen kom plötsligt upp. Jag har dock inget minne av att vi hade strömavbrott i våra system. Vanligtvis var det ju de stora generatorerna på släpkärra vi körde staberna på. Generatorerna på hyttenrna var reserv.

 

Men på min RLC var vi ju ensamma och då gick skuff generatorn jämt, inga avbrott alls. Bensindunkarna bytte man i farten. Dock var det lite åbäkigt att langa upp fulla dunkar upp till skuffen ;)

Generatorn startades dock först och jag har inget minne av att vi bara körde på batterier. Fast jag låg ju inne på 80-talet så det kanske ändrades senare?

 

Driftsättning och kamouflering på en halvtimme var inga större problem. Det var ju inte samma personal. Då var man ju ung och att klättra upp och ner på taket gjorde man ju lätt. Fast i praktiken var det väl samma kille på taket hela tiden istället för att alla skulle springa upp och ner.

 

Stabsbilarna var lättare att göra i ordning för det var inte så mycket utrustning. Sambandscentralen var lite mer och RLC hade ju flera stora master som skulle upp så var ännu lite bökigare. Fast fördelen med RLC var att vi var på egen hand, inte en massa höjdare från staben som springer omkring och har åsikter ;)

 

Normalt skulle man ju inte använda masterna på bilarna själva utom i nödfall, risk för röjning. Men tydligen gällde inte det RLC'n vilket jag brukade fråga om logiken ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn, hade ni dubbla maskeringar på 80-talet? Det vill säga först en heltäckande termoduk i metallfolie

och sedan vanlig maskering ovanpå. Eller tillkom det i och med Telesystem 9000?

 

Och fanns maskeringsparasollerna på taket på 80-talet? Fästena ser ut att vara efterhandsmonterade

(det vill säga hemmagjorda).

 

 

> Normalt skulle man ju inte använda masterna på bilarna själva utom i nödfall, risk för röjning. Men tydligen

> gällde inte det RLC'n vilket jag brukade fråga om logiken.

 

RLC var väl placerad långt från några chefer, så kostnaden var väl låg om den röjdes :-)

 

 

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, vi hade ingen termoduk, det var nog en senare uppfinning. Men jag har svagt minne av att det kan ha funnits vita maskeringsnät.

Inga parasoller heller. Vi lastade upp stora buntar med långa vidjor på taket för att sedan kunna spänna ut näten ordentligt. Jag har för mig det behövdes 2 nät för att täcka en 30:a med hytt.

 

Jorå, vi var långt bort från staberna som spindeln i nätet. Fast också svåra att ersätta och för att inte tala om svindyra eftersom vi var fulla med utrustning. Det brukades tjatas om det så fort någon körde i diket  :P

Jag har ett minne av en 30:a liggande på sidan i ett dike, fast det var ju bara en sambandscentral. Han hade gjort liknande som du Stefan och kört på det som var plogat utanför vägbanan  -_-

Jag tror någonstans har jag bild (på papper) av en massa sladdar hängandes rakt ut från apparaterna  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 1990-talet gjordes de flesta hytter om till Telesystem 9000.

Jag har dokumentation på hytterna, maskering, användning och radio- och teleutrustning för Telesystem 9000.

 

Men den är på ca 2 GB. Wingflyer, kan man lägga detta (ev uppdelat) i filarkivet?

 

 

2 GB ska i teorin gå bra, men i praktiken inte. Begränsningen ligger inte i foruminställningarna utan förmodligen i serverns mjukvara. Enklast är att lägga filen på t ex dropbox med en länk här...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför hytten, tvärs flaket, är ett kraftigt vinkeljärn skruvat dels i kantlinorna och dels med U-krampor runt rambalkarna. Hytten är sedan bultad i framkant till vinkeljärnet.Där bak sitter två grova plattjärn på varje sida mellan kantlina och hyttens nederdel, vardera med fyra M10 bultar i kantlina och hytten.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...