Gå till innehåll

Något är riktigt fel!


cemi

Rekommendera Poster

Ajaj

 

När jag köpte bilen fick jag veta att den hade egenhet att "fastna" i diffspärrat läge innan vakuum byggts upp. Tyckte det var konstigt för diffspärren är väll ur utan vakuum!?

 

Amatör som jag är provkörde jag inte tillräkligt utan förlitade mig på "den är för övrigt maskinelt och mekaniskt i bra skick".

 

Väl hemma upptäkte jag att det kunde vara trögt att svänga backandes vid stora rattutslag. Det var liksom trögt att styra (inte trögt som med diffspärr i, men trögt). Helt plötsligt small det (vid back och sväng) och hela framvagnen hoppade till. Mothållet i ratten försvann också genast. Ajdå... den spökande diffspärren tänkte jag. Sen smällde det till en gång även frammåt och sedan var det ok. Jag tänkte att jag får kolla upp manöverdonen för diffspärren och körde vidare. Har småkört en del sedan dess utan bekymmer, men jag har lyckats återskapa fenomenet.

 

Samma sak idag när jag testörde. Jag passade även på att köra med lite hårdare med fyrhjulsdrift vilket jag inte gjort innan. Denna gång smällde det till vid fyrhjulsdrift i och färd rakt frammåt (plant underlag men med gaspådrag). Nu är problemet permanent! Kan endast svänga lite för att det inte ska smälla och hoppa.... :(

 

Mitt sunda förnuft säger nu att det inte är spärren utan snarare själva diffen som "rasat"... borde kanske misstänkt detta redan innan.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft den i fyra veckor men endast hunnit köra 15 mil hem till "mellanförvaring" (som ligger 10 mil hemifrån) samt några korta svängar i grannskapet. Olja skulle varit nyligen kollad och bytt om jag fattade det hela rätt.

 

Ja, det får bli till att öppna upp och titta. Tänkte också passa på att palla upp den för att testa drivning och styrning utan belastning.

 

Dock inte detta jag hoppades på vid köp - hade ju planerat att fixa rost och inreda den för campingturer med barnen  :( Jaja... det ingår väll i terrängbilsägandet.

 

Någon som känner igen symptomen eller varit med om nått liknande? Är det troligast att det är diffen som spökar eller kan det vara en hjulväxel?

 

Tacksam för alla goda tips och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,ja palla upp den och kolla alla funktioner på driften på axlarna,kolla även så

det klunkar bakom passagerarstolen när du slår på tändning.

kolla även så trycket pyser ut är du lägger ur diffspärrarna,ska pysa på bra(inte lika starkt pys som en tung lastbil men ska höras bra)

Gör även fulla rattutslag fram o tillbaks o lyssna

 

Sen är det nog bra att kolla olja och ev riva av diffkåpan,kan ev räcka med att lysa/lyssna in genom

påfyllnadshålet.

 

Sen brukar nog de flesta terrängbilar vid terrängkörning knaka o braka lite vid spärrade diffar,

ja tror det beror på att man får ett sånt bra tag i marken så det spänner i tex bladfjädrar och

fram/bakvagnar.har upplevt detta i både mazDa b2600,jeep,volvo valp och även lite i min tgb 13

 

Ja hoppas det löser för dig,kankse inte är så allvarligt :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skruvat med några axlar som haft det problemet att spärren ej släpper. Splines hylsan som glider på drivaxeln är fjäderbelastad. (kraftig fjäder under locket till vakuum klockan)

Dessa gånger har splinsen fått skader genom att drivaxeln hade fått vridningar. Hylsan löpte inte lätt, utan fastnade. Ny drivaxel byts relativt lätt.

Säger inte att detta är ditt problem, men delger bara mina enkla erfarenheter ;)

 

Diffspärren kan fastna om:

#Hjälpfjädern inte finns på plats i vacum klockan.

#Gaffeln till splines hylsan är trasig.

#Splinsen på drivaxel skadad.

 

/Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er input!

 

Ser mer och mer ut som om jag måste hitta en plats att palla upp bilen ett tag framöver :( Hoppades på endast mindre avancerad service så här i början av bekantskapen.

 

Steg ett blir att se hur drivningen funkar uppallat och i obelastat läge. Rätt säker på att det är framaxeln som strular så jag får börja att skruva där. Sen blir det väll till att leta reservdelar - om jag nu hittar felet då detta blir första gången jag öppnar upp en portalaxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lider med dig :( . Inte riktigt hur man vill börja sin bekanskap med de här fina fordonen.

 

Du har fått bra tips så förhoppningsvis hittar du felet.

 

Jag har egentligen bara ett tips för att komplettera det som redan är skrivet:

Börja med att skruva isär vakuumklockan och kolla så fjädern är ok och att axelspelet är inom tolleransnivåerna. När du lossat vakkumklockan kan du även dra upp och ner i axel för att känna om hylsan glider bra på axeln.

 

Har du inte verkstadshandboken så ladda ner den här http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/129-verkstadshandbok-tgb-11-13-grund-och-tillägg/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj

 

När jag köpte bilen fick jag veta att den hade egenhet att "fastna" i diffspärrat läge innan vakuum byggts upp. Tyckte det var konstigt för diffspärren är väll ur utan vakuum!?

 

 

Jag håller med ovanstående att du säkert har större problem än vacuum eller inte vacuum men tänkte kommentera den delen eftersom jag såg att ingen annan gjort det. Om jag inte minns fel så krävs vacuum för att diffarna och fyrhjulsdriften ska koppla ur. Inte för att koppla i den altså. Orsaken till det kan jag bara gissa men jag skulle tro att det ansågs säkrare att den skulle gå i utan vacuum. Är man under anfall och tex kör sönder en vacuumslang borde det vara större chans att ta sig därifrån med diffarna i än om de är ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vacuum systemet går sönder blir det alltid fyrhjulsdrift men diffspärrarna går inte få i.

Om det pajjar i fält kan man således hjälpligt ta sig fram i terräng, men man kan också köra på asfalt och ändå styra när det svänger. Hade inte funkat med diffspärrar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det var trist att höra!

Hade endast fyrhjulsdriften igång ett fåtal tillfällen och upplevde inte

några konstigheter då, men körde ju å andra sidan inte i tuff terräng heller.

 

Men det du nämnde hände vid några tillfällen direkt vid start

om man tex backade med fullt rattutslag ut från en parkering

direkt efter kallstart.

När man kommit ut från parkeringen hände det inte fler gånger.

Därför misstänkte jag att det hade med vacuumet att göra

men kan ju som de andra säger kanske bero på kärvande in/urkopplingsmekanism.

 

Att det fanns mycket övrigt jobb kvar att fixa visste vi ju båda men

att det skulle bli mer känns surt det förstår jag.

Hoppas det är något som går enkelt att fixa.

 

Löste det sig med den läckande stötdämparen?

 

Med vänlig hälsning Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No hard feelings L-G. Köparen ansvar för att testa varan  B)

...men jag hade kanske tagit tåget hem om det smällt som de nu gjort under själva provkörningen - hade ju trots allt 15 mil att köra hem. Pruta är också ett ord som dyker upp i bakhuvudet  ^_^ 

 

Min ursprungliga plan var ju att riva ner och fixa en massa (rost-, kaross- och inredningsfix) i höst och passa på att bara "leka" lite i sommar. Blir nu till att riva lite mer och lite tidigare. Ska försöka hitta ett bra ställe att riva på bara... Bilen står ju en bit hemifrån just nu så det blir tyvärr sporadiskt mekande.

 

Dämparna är nu nedgraderade på fixlistan - behöver inga dämpare om bilen inte går att köra...

Viper99 har för övrigt en toppentråd (http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9444-fjädring/) om fjädring och dämpare - tänker följa i hans fotspår!

 

Tack för alla tips! Tryggt att ha detta stabila forum och dess medlemmar att söka stöd i  :) Återkommer säkert med frågor om ett par veckor när jag fått tid att besöka bilen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vacuum systemet går sönder blir det alltid fyrhjulsdrift men diffspärrarna går inte få i.

Om det pajjar i fält kan man således hjälpligt ta sig fram i terräng, men man kan också köra på asfalt och ändå styra när det svänger. Hade inte funkat med diffspärrar i.

 

 

Då mindes jag tokigt, länge sen jag läste på. Tack för rättelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hojta till om du behöver en gaffel eller själva splines hylsan, jag råkar ha några axelrör med den kvar i över och kommer inte få användning själv av alla.

Hoppas det inte är något allvarligt, men kan trösta dej med att det inte är så jäkligt att få isär och i hop allt om man tar det lugnt, var försiktig när du lossar på damaskerna för att plocka ur drivaxlarna så kan du återanvända dem.

Vi har ett exempel på en av 13 bilarna i Olerum, där vi av olika anledningar fått plocka bort samma damask tre gånger och återmonterat den med gott resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Äntligen fått tid till att skruva lite. Började enligt tips ovan att kolla fjäder och membran mm. Fjädern satt där och såg riktigt fin ut likt alla delar i klockan. Styrpinnen gick att röra upp och ner utan bekymmer, dock bara 5-6 mm. Gick inte i bilen-på-marken-läge att lyfta upp tillräckligt för att uppnå angivet avstånd mellan stopp- och bottenmutter. Imorgon blir det till att palla upp och snurra på hjulen och ratta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det finns skillnader på diffspärrarna för diffspärrarna är på i min 11 bil när motorn är avstängd.

Min bil är upphissad på pallbockar nu och båda hjulen slurrar samtidigt men det släpper direkt när motorn startar.

Har också för mig att jag läst att fyrhjulsdriften måste ha vakum för att gå ur medans diffarna kräver vakum för att gå i men det verkar inte stämma på min bil i alla fall.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... nu står bilen på pallar och ja har snurrat på hjulen för hand. Spärren går lätt att koppla i och ur för hand :unsure: Vad kan då vara felet?

 

Efter lunch ska jag med lite hjälp köra bilen och se om det är så att spärren kryper i vid backning (i luft).

Tänker att kanske hylsan kan krypa på om det är så att splinesen är lätt vridna (enligt tips ovan) tillsammans med friktion i axeloljan vilken borde vara trögare innan den fått upp arbetstemperatur - detta skulle ju stämma med att problemet (enligt L-G) endast uppträder vid kallstart... Med det ger inte svar på varför den "smällde" i vid frammåtdrift i fyrhjulsläge :(

 

Uppdatering inom kort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det finns skillnader på diffspärrarna för diffspärrarna är på i min 11 bil när motorn är avstängd.

Har också för mig att jag läst att fyrhjulsdriften måste ha vakum för att gå ur medans diffarna kräver vakum för att gå i men det verkar inte stämma på min bil i alla fall.

 

// Jonas

 Jag är väldigt väldigt skeptisk till ditt påstående. Snarare helt omöjligt i mina öron, att du lägger UR diffen med vacuum. Fuktionen är bara möjlig åt ett håll, om din bil inte är ombyggd i vacuumklockan eller i axeln. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - inget fel på diff eller diffspärr. Allt funkar som det ska! ^_^ Detta är ju bra för då behöver jag inte oroa mig (än) för "axelras".

 

Alltså måste felet vara någon annanstans - bromsarna ligger närmast till hands att misstänka. Verkade innan som om de hade en tendens att ligga på ibland. Det kan ju svara för varför det blir svår att styra! Blir till att se över bromsarna men det tänker jag nog lämna till någon kunnig. Damaskbyte spar jag till "snart/senare".

 

Påbörjade nu istället byta av sönderrostat avgassystem.

 

Tack alla för era tips!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det att du har spänningar i chassit pgav fyrhjulsdrift på torrt underlag?

Detta fenomen uppkommer när du har minsta avvik i rullomkrets på fram och bakhjulen för att det saknas diff på kardanen. Smällen kommer av att en spänning bygger upp sig och får ramen att "flexa".

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, så skulle det kunna vara... men svårighet att svänga med knarr och slutligen en rejäl smäll som resultat sker vid större rattutslag och utan fyrhjulsdrift.

 

Tänkte inte på att kolla att fyrhjulsdriften inte smyger i av sig självt när jag hade den på bockar. Detta måste kollas!

(Får dock vänta lite för nu saknar bilen avgassystem och alurör/slang till luftfilterburkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om din allhjulsdrift ligger i permanent men också diff spärr... Svårigheter att svänga orsakad av allhjulsdrift har jag inte upplevt men det smäller bra med allhjulsdrift på torrt underlag om man inte passar på rullomkretsen.

Märker du tydlig skillnad med och utan spärrarna inkopplade?

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spärren på framaxel kollad. Den funkar som den ska och det är markant skillnad på spärr på- och avslagen. Det du säger om allhjulsdrift låter intressant och ska kollas så fort bilen går att starta igen.

Det jag klurar på nu är om det är så att eb av bromsarna ligger på ibland för en av den gick varm tidigare och jag tyckte mig se tendenser till låsning när jag paklade upp den och rotetade för hand. Dock inte så hård låsning att det skulle påverka drift. Men när jag sedan provkörde med diffspärr manuellt urkopplad (spärrade styrpinnen i klockan i urläge) var det stundtals trögt att svänga och vid koppling ur stannade bilen snabbt vilket nog kan tyda på att bromsarna spökar... Kan tänka mig att det upplevs likt diffsärr i om ena hjulet släpar vid sväng.

Men jag ska kolla fyrhjulsdriftsläget vid första bästa tillfälle!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...