Jump to content
MikaelD

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C

Recommended Posts

Nu när lamellincidenten är avklarad:

Har under ca ett års tid kollar efter en lämplig kandidat till ett projekt.

Jag ville inte ha en "färdig" bil utan önskade en del att göra på den.

Slutligen föll valet på denna bil som har en Alu-Zinkkaross och 8000mil på mätaren.

bild1-2.jpg

bild5-1.jpg

Den tidigare ägaren har skruvat isär karossen och använt den som en mall i ett annat projekt, så många skruvar och tätningar saknas.

Angående lacken så är det mesta av grundarbetet klart vilket är en klar fördel då det bara blir lite slipning och direkt målning.

bild2-2.jpg

Lastgaller bak saknas, säterna är under all kritik.

bild3-2.jpg

Rostig interiör, lastgaller fram saknas samt bårupphängningsdetaljerna,

 

Jag har för avsikt att återställa fordonet i militärt ursprungsskick med bra lack, samt inredning,

Då detta är klart få vi se vad som händer  :)

 

Priolista:

-Byta oljor Påbörjat

-Ordna hjulinställning fram Klart

-Måla om Påbörjat

-Lastgaller och bårupphängningsdetaljer Klart

-Nya rutor bak Klart

 

  Mer kommer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett lastgaller iaf troligen båda, bårupphängningen bak samt baksäte å lite annat jox.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tag sedan det blev en uppdatering.

Detta beror på att jag varit på annan ort under ett par veckor.

 

Lite som blivit gjort idag:

 

Var förbi biltema och köpte värmetåliga Ljuddämpningsplattor samt Ljuddämpningsplattor i Bitumen

bild1-3.jpg

Jag valde att läga Bitumenplattorna under ljuddämpningsplattorna som visats i andra trådar.

Ser inte bra ut, men bilden togs innan jag var färdig med momentet.

 

bild3-3.jpg

Motorkåpan färdig.

 

bild2-3.jpg

Likaså plåten över växellådan

 

bild4-3.jpg

Ny färg på motorkåpan, rätade ut bucklorna efter första lagret färg.. Merjobb men det var det värt.

 

bild5-2.jpg

Och till sist målade jag golvet invändigt, tog ett bra tag att få bort spilloljan och trädgårdsresterna som ingick i köpet.

 

Morgondagen verksamhet blir fortsatt måleriverksamhet invändigt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gårdagens verksamhet bestod i att Svesan031 ringde och undrade om jag var sugen på att byta damasker, givetvis var man det!

bild1-4.jpg

Vi valde den "lätta" varianten enligt guiden här på forumet. Här är portalen nedplockad.

 

bild2-4.jpg

Ett bra exempel på trasig damask.

 

bild3-4.jpg

Lampan började tillslut slockna i Blå Hallen, men tillslut var damaskerna på båda sidorna bytta.

En bra sak är att kontrollera att diffarna ligger i när man skall återmontera axeln. Görs lätt även utan specialverktyget.

 

Och för min del bestod dagens verksamhet i att börja byta oljorna.

Han med att byta i tre av portalerna, men påfyllningspluggen höger bak var lögn i helvete att få loss så ger mig på det i morgon igen.

bild4-4.jpg

Gammal svart och kornig olja ut.

 

bild5-3.jpg

Sen en trevlig lösning i bollhavet är en gummimatta som inköptes på Jula och klipptes till.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvällen har bestått i att byta olja i den sista portalen, motorn, växellådan och fördelningslådan.

 

Jag tror det är typiskt obra när oljan som kommer ur fördelningslådan har samma konsistens som ljummen tjära.. Mycket spån var det på oljepluggen i både växellådan och fördelningslådan så där blir det till att byta olja snart igen för att resa ur alla gamla rester.

 

Ett symptom som jag vänder mig till er om:

När motorn är igång och kopplingen är uppe låter det ett missljud, detta försvinner dock när kopplingen trycks ner. Har ni några förslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mälarguten

Urtrampningslager , det hörs väl inte när växeln är i för allt transmissionsljud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det mycket väl vara! Tack för snabb respons!

Visste inte att det kunde låta när inte kopplingen är nedtryckt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljudet gissar jag på växellåda.. hoppas på urlagret ändå, både billigare och enklare. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljudet gissar jag på växellåda.. hoppas på urlagret ändå, både billigare och enklare. :)

Samma här skulle gissa på lagren i växellådan på ingående axeln, dom snurrar tills du trycker ner kopplingen.

Och om det vore urtrampningslagret så borde det låta högre då du belastar det = trycker ner kopplingspedalen.

 

 

Men ibland så råkar man ut för undantaget som bekräftar regeln :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagen har inte bestått av så stor verksamhet med fordonet. Fick monterat skylthållarna fram och reservdunkshållaren bak.

så nu behöver jag bara få tag på tre skylthållare till, någon som har ett par över? :)

 

Lokaliserade missljudet i växellådan idag till språngkåpan så det är säkerligen urtrampningslagret som är trött. Hade jag tänkt till och bytt detta samtidigt som lamellen så hade jag nu sluppit montera ner växellådan igen.. Men skam den som ger sig!

 

Har även märkt att jag inte får i lågväxlarna eller får ett pysljud vid in och urkopping av framhjulsdriften. Någon som känner till symptomet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att du inte får i låg växlarna är nog en justerings sak. det går ju genom spaken och länkarget 

Får du inget pys ljud vid in och urkoppling av framhjulsdrift , så ligger med största sannolikhet framhjulsdriften konstant i.

Det vanligaste felet är att jordningen på någon kabel inte fungerar och ventilen inte öppnar och det kan suga vakuum så framhjulsdriften kan kopplas ur.

Men även spruckna eller trasiga slangar kan ställa till det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De senaste kvällarnas verksamhet finns dokumenterat här :)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9978-inga-l%C3%A5gv%C3%A4xlar-samt-st%C3%A4ndig-4hjulsdrift/

 

Dagen och kvällen har jag med hjälp av brorsan påbörjat det invändiga i bilen, köpt ljudisolering samt perforerad masonit.

 

bild1-7.jpg

Börjar redan se bättre ut!

 

bild2-7.jpg

Överdelen placerad där den skall!

 

bild4-7.jpg

Gör likadant med bakdörrarna, ljudisoleringsplattorna är inköpta på Biltema och perforerade masoniten på Beijer Bygg.

 

bild3-7.jpg

Och de två tappra som hjälpt mig förtjänar en bild tillsammans med resultaten :)

Har bara ljudisolerat dörrarna men upplever att det gör en hel del för ljudnivån redan, dock så lär man väl aldrig bli av med däckresonansen utan att köpa nya ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej hade missljud vid växellådan då koppling var uppe men slutade vid nertryckning bytte stödlager 6202 innanför koppling förra veckan sen blev det tyst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, bara det är dubbeltätat. Dock skulle jag aldrig sätta i ett billigt lager då kostnaden för ett riktigt är en piss i havet jämfört med arbetet, det sitter ju innanför kopplingen så växellådan måste väck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gårdagskvällen till ära blev det nya rutor på sidorna, valde en 5mm plastglasskiva från Biltema vilket gjorde mycket för komforten då det nu går att se när man backar.

Under eftermiddagen idag har jag påbörjat ommålningen av fordonet. 

 

bild5-1.jpg

Före

 

bild2-8.jpg

Efter

 

bild1-2.jpg

Före

 

bild3-8.jpg

Efter

 

Under morgondagen kommer jag rostlaga tackluckan och fortsätta med målningsarbetet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite om dagen och gårdagskvällen.

Lite har blivit gjort, jag och brorsan har lagt Sikaflex i alla skarvar samt blindlocket till lufor-antennen då det tidigare vart niagarafallet i fordonet vid blöt väderlek vilket är aningen jobbigt.

Har även målat ännu ett lager färg samt målat taket, rostlagat takluckan och lite sådant.

 

bild1-9.jpg

Resultatet blev enligt ovan. Detta är dock bara en tillfällig färg som det ser ut nu. Har för avsikt att måla den enligt Försvarets mönsteranvisningar.

 

bild2-9.jpg

Påbörjat ljudisolering av bollhavet

 

bild4-9.jpg

Samt tillsågning av masoniten.

Jättekul att äntligen se början av en helhet och inte bara en byggsats i delar.

 

Morgondagen blir troligen fortsatt ljudisolering samt tillsågning av masonit. Vill det sig väl sätter jag även in en ny bakruta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De senaste dagarna har lite blivit gjort och mycket införskaffat.

bild1-10.jpg

Fick tag på de resterande skulthållarna så numera komplett på den biten.

 

bild2-10.jpg

Hittade dörrlisterna till bakdörrarna.

 

bild4-10.jpg

Ksp-fästet ger fordonet de sista 20 centimeterna som saknades på höjden. Sikaflexat och klart.

 

bild3-10.jpg

Fått lampan i hytten att fundera.

 

bild5-6.jpg

Samt lampan i bollhavet. 

Och sist men inte minst monterat lastgaller fram och bak.

Nu är det bara bårupphängningsdetaljerna som saknas.

 

Kommande helg blir det fortsatt isolering, tillsågning av masonit samt byte av bakrutan som inte hunnits med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...