Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Lite mer som blivit gjort sen sist.
1291559693_1(Custom).jpg.2cde543bd80078fc18f3d7162d2bfc71.jpg1203290507_2(Custom).jpg.fb4bcfef64fbb7c03e42ef5b11983b36.jpg
Rengjort ventilerna

 

1700090350_4(Custom).jpg.8abb521aa1cf2673af08d2a3fe1a82ce.jpg
Slipat ventilsätena, vilket tog lite för lång tid :)

2098521686_5(Custom).jpg.bd0e51192a1f603b4ae56f1cb6ebd095.jpg
Men det blev mycket bättre, har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet.. Bara en under arbetets gång.

 

1125218819_3(Custom).jpg.a5837518301b7c0c446405e851446e04.jpg

Gjort rent kolvarna

 

859571415_7(Custom).jpg.61ced3e3286f4656f1441dd8d8d74158.jpg

Och monterat tillbaka ventilerna.

595012748_8(Custom).jpg.7c54091bb4fc78fd6b68bdded4d021c7.jpg

Provmonterade även grenröret och konstaterade att det behöver planas eller bytas ut..
 

6 (Custom).jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang: ditt grenrör, jag har för svetsat ihop rör där delarna legat helt lösa som skärvor till 30 talsbilar  minns jag rätt körde jag med pinne för rostfritt så ditt går säkert att rädda.

 

Har det nu slagit sig pga av svetsningen så värm upp det igen och spänn tillbaka det ev mot svetsbänken eller mot en gammal topp och värm extra med gasen runt svetsarna, det värsta som kan hända är något spricker med då lappar du bara ihop det igen.   På äldre raka sexor när man åkt på att byta packningar, har det hänt att man fått ta några tag mot ett  slippapper spännt på planbänk för det är inte ovanligt med grenrör som slår sig.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3mm var inte mycket sätt det i spänn och eftervärm dels hela och sen lite extra vid svetsningarna  och spänn åt hårdare tiklls det är plant , volvo har väl insatsringar och plockar du 3 mm får du kapa ner dem också.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lite nytt sen sist.
1611991882_1(Custom).jpg.70a9aeabaad97c556abd64b2ec848f77.jpg
Har grundmålat alla fälgar, bromstrummor och nav

704543316_2(Custom).jpg.35f0eb3574e5236e0c99580bfb3ee77a.jpg
Sedan lade jag på två lager utav Kvibergs 326H
1601276822_3(Custom).jpg.9d8cc390aea098c81eedaa917709865f.jpg
Jag måste säga att jag är jättenöjd med resultatet, färgen blir betydligt mattare efter ett dygn ungefär.
1910551862_4-1(Custom).jpg.4c44b93700d1bdc998365791ffe34deb.jpg
Jag valde att montera topplock, grenrör och förgasare på bänken för att slippa jobba med långa armar och dålig arbetsställning under bilen.

1434007166_4(Custom).jpg.9cd84a048d5a551690572b82c8b7542f.jpg
Lite ny färg

223743478_5(Custom).jpg.eb7dafd39e702a773837e275c79d16d2.jpg
Monterat och på plats.
1730983910_6(Custom).jpg.de09b759e9afbdfcad1737d9eabb2512.jpg
Även oljetråget fick ny grundfärg och ny röd färg.

7 (Custom).jpg
Vid provstart märkte jag att ingen instrumentering fungerade.. Tänkte att jag måste slitit av någon kabel..
Efter några timmars felsökning under instrumentpanelen tröttnade jag och hittade att ena säkringshållaren gått sönder :P 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag upptäckt en ny läcka

Aldrig får man vara riktigt lycklig :)

12928655_Lcka.thumb.jpg.59d2ba1fc8021c3990adff4ab6f59ff3.jpg

Jag har en glipa på 0.45mm vid ena avgasröret. Tror ni att det håller med avgastätning typ GUMGUM eller finns det bättre lösningar?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack :) 
Jag hittade felet.. Det var ett riktigt dumt fel.

2044291683_fste.thumb.jpg.3c4279388e9d2995c7c5bdd343354b90.jpg

Vid fästet för luftfiltret satt även denna plåtbit som låg an mot avgasröret när jag drog ihop det med grenröret.
Ett lätt men ack så irriterande fel.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för en start.
Lite missljud från kylfläkten, troligtvis lagret samt att ventilerna behöver få sig en omgång till. (Samt förgasarna..)

På filmen syns även den främre förgasaren. Bredvid vakuumanslutningen sitter det en justerskruv.
Någon som vet vad den gör? eller är till för? Står inget om den vad jag kan hitta någonstans.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har under veckan bara småpysslat lite.
Dragit om kablarna till signalhornet, städat ur 11an.
Men framförallt även varit ute och kört några mil :)


Är det normalt att kyltemperaturen går upp till ca 100 grader innan termostaten öppnar?
Jag trodde det var en dålig termostat, men bytte till en ny och har samma symptom.
När den öppnar så sjunker dock temperaturen fort till ca 90 grader.

Veckan som kommer kommer bestå av att lämna in bilen för justering av bränsletryck samt inställning av förgasare.

Bör förhoppningsvis hinna med besiktning av bilen även det under veckan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma bekymmer, men det har slutat efter senaste termostatbytet. Kan nog vara mekanisk skillnad. Sen sitter tempmätningen bak på blocket så det "tar ett tag" innan det cirkulerar runt.

 

Men håll med att det är spännande att se om det släpper ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, JDW säger:

Jag har haft samma bekymmer, men det har slutat efter senaste termostatbytet. Kan nog vara mekanisk skillnad. Sen sitter tempmätningen bak på blocket så det "tar ett tag" innan det cirkulerar runt.

 

Men håll med att det är spännande att se om det släpper ;) 

Ser man på marinforumen så har b30  alltid dragits med div värmeproblem,  men på bilsida är ju inte belastningen så krävande. Men hur högt över toppen ligger vattennivån i kylaren är det i nästan samma nivå bildas lätt luftficka på fel ställen? Det finns ett flertal rätt smidiga expansionskärl man lätt kan  ansluta och flytta upp kylvattennivån.    

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse303!
Enligt vad jag kan läsa mig till skall bränsletrycket efter filterkingen ligga på 13kPa.

 

Tryckregulator
Kontroll/ justering av öppningstryck
Kontroll av bränsletryck görs bäst med motorn i
drift vid tomgångsvarvtal, men trycket ska vara
konstant vid all varvtal.

1. Lossa utgående bränsleledningen vid tryckregulatorn,
sätt dit en T-koppling och anslut
bränsleledningen till förgasarna till en av
anslutningarna.

2. Anslut en manometer till den andra anslutningen.
Erforderligt mätområde 0–20 kPa (0–20
bar).

3. Starta motorn och kontrollera att ingen läckning
förekommer från bränsleledningar eller
anslutningar.

4. Läs av manometern med motorn i drift vid
tomgångsvarvtal.
Värdet ska vara 13 kPa.


5. Justera tryckregulatorn vid behov genom
vridning av skruven ovanpå regulatorn.
Vridning av skruven åt höger (inskruvning)
ökar trycket. Vridning av skruven åt vänster
(utskruvning) minskar trycket.
1/2- varvs vridning av skruven ger ca 5 kPa
ändring av trycket.
Säkra skruven med låsmuttern efter justering.
Gör ny avläsning av trycket efter justering.

6. Kontrollera att trycket är konstant vid olika
varvtal.

7. Återställ bränslesystemet efter kontroll.
Kontrollera att läckning inte förekommer
från ledningar, tryckregulator och filter.

 

Det är nog lätt att göra själv, men väljer att lämna in bilen så får dom som har rätt verktyg göra jobbet med bränsletryck och förgasare åt mig :) 

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Länge sedan det hände något nu.
Men dagarna har en förmåga att försvinna..

Jag har haft bekymmer med temperaturen sedan min lilla motoroperation.
119180911_339399470443240_8988596919523236418_n.thumb.jpg.2e8a3bec6e9381378d32ba45f1e3df1b.jpg
Mätaren går upp till 120 grader.

 

119054557_351761839309447_4356687589555939589_n.thumb.jpg.6c3c1865a0adf6d29f8c9c26601c3ebb.jpg

För att när termostaten öppnat lägga sig på ca 95 grader.

Jag har bytt termostat och den jag har i skall vara en 82 graders.

Ett långskott, men kan det vara temperaturgivaren på motorblocket som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tempgivaren verkar funka, det är ju den som driver mätaren. Att det blir varmt där bak innan termostaten öppnar är normalt, men det blir väldigt varmt för dej  innan flödet kommer igång. Termostaten var huvudmisstänkt, men nåt stör flödet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!
Ett tag sen uppdatering.
Jag bytte termostaten till en 82graders och resultatet blev perfekt. :D


Men skam den som får vara lycklig.
Efter att ha stått still några veckor skulle jag göra en uppstart.
Stendöd.. Startmotorn går, motorn går runt men motorn startar inte.
Tänkte först att det var vatten i filterkingen igen så jag lossade koppen och rengjorde den, inget resultat.
Koppen fylls inte upp igen.

Tänkte då att det säkert är Misab-Filtret som åter igen gått sönder så provade att byta det.
Det flödar fint från tanken utan filter och även genom filtret av självtrycket i tanken när det nya filtret var på plats.

Provade att starta igen, fortfarande stendöd och det pumpas inget bränsle till glaskoppen.
Alla slangar och rör blåste jag rent så det är inget stopp i dom.

Har nog snart bytt varenda del som går att byta på denna bil känns det som..
Men en ny bränslepump är beställd och kommer förhoppningsvis innan helgen.
Den gamla har ju ändå suttit där sedan 70-talet.

 

/Mikael

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...