Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Ditt problem liknar ett jag hade just i oktober ... bilen hade stått ett tag några veckor... och ville inte starta.
Ute temp runt nollan ibland.

Köpte ny bensinpump, köpte ny Filter-Kung efter ha spräckt glaset bytte filter vid tanken osv. Hmm det kanske är som med gräsklipparen på våren. Tömde tanken 20 liter bensin med en tratt och ett Melitta filter i, nyfiken på innehållet, mycket grums spolades ut. Ny bensin och bilen startar på 1:a rycket!! :)

Efter den erfarenheten, så full tank som möjligt och lite extra schnapps i bensinen ( lär ju vara mera sprit i soppan i dag ?? Direkt från pumpen sägs det ??) Lycka till

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Lasse303 säger:

...

Efter den erfarenheten, så full tank som möjligt och lite extra schnapps i bensinen ( lär ju vara mera sprit i soppan i dag ?? Direkt från pumpen sägs det ??) Lycka till

 

kallas för reduktionsplikt, att det ska spädas ut, så bensin får vara max 96% fossil bensin, o diesel max 79% fossildiesel, och det går mot 0% 2040....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mina pildäck kvar och och hoppas på det bästa. Har jag tur håller däcken ett tag till. Undviker halt väglag och vinter körning, men ännu går det bra några veckor till. När bilen står lite längre pallar jag upp, så att hjulen vilar lite på golvet. Tänker att det är bra att inte helt belasta hjulupphängningarna från fel håll:unsure:. Idag blev det tippen med gipsskivor och annat bös som jag inte vill ha i en renare och nyare bil
Men man längtar att komma ut på den där skogsvägen med köket ombord och hitta en äktaterrängbilsupplevelse med fin natur god mat och rolig körning. Håller med om att man borde köra lite mer.


 

C618B57A-AECA-44DA-A559-00743835B5F7.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpte en xtrail som andra bil i fjol, och då sjönk miltalet på JDW, sen har kontoret flyttat och P garaget där har en löjlig gräns på 2,2m så körandet har minskat. Med 9 mil enkel till markerna plockade det på förr, har bytt mätare några gånger, men 250 de sista åren och runt 500 åren före det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Nej tyvärr inte.. 
Det måste vara bra med luft någonstans.. och inte vill det släppa heller..
Men jag är ändå inne på att byta ny termostat så det kommer bli ännu mer glykol till spillo den dagen.
Minst en liter rinner ju ut när man lossar på slangen till termotathuset.
Nu står bilen med körförbud pga utebliven besiktning, tänkte man skulle varit inne med den men en säkringshållare trillade isär så har en del elektriskt som inte fungerar. Har kollat på tatanka men det har inte blivit mer än så ännu..

176712253_300553324811948_9060867152381655215_n.jpg

  • Like 1
  • Sad 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag vågar inte lossa temperaturgivaren på topplocket :P 
Med min tur lär det bara gå sönder..

 

Men jag fick tagit tag i livet och köpt en ny termostat, köpte en 81 graders med Bypass-hål?? (Heter det så)

Termostat.thumb.jpg.cc2acf75cb9f8feb434d4d903529c3ab.jpg

Hålet syns på denna bilden även om det inte är den termostaten jag har.
Den tidigare termostaten var en 88-graders utan hål i.

 

Jag har nu haft igång bilen i en timma och det bubblar lite då och då i expansionskärlet så luften tar ju vägen åt rätt håll :)

1.thumb.jpg.5e568416c6727db162ce52548145c6e6.jpg

Känns som succé även om jag inte ropar hej ännu.. (Min vanliga tur)

 

2.thumb.jpg.bc2e9341f2ae23cc343140a120866e99.jpg

Fick även monterat nya skyltar vid bromsservobehållarna och observerade samtidigt att kylarlocket läcker..

Så närmst på önskelistan

Nytt kylarlock
Ny rad med säkringshållare

Sedan besiktning.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Här har man visst glömt att logga in på ett tag :P

Hus och familj har kommit i första hand men nu har man åter fått lite tid till den gröne.

Locket ovan kylaren, är det det som sitter under bromsvätskebehållarna?

 

Fick armen ut och tättade av fordonet förra veckan, kan bara konstatera att en ommålning krävs samt tätning mellan karosskarvarna.

 

Dock fick prioriteringen bli takluckan som verkligen sett sina bästa dagar.

1.thumb.jpg.a8454a1537c519a627f30151d5062bfb.jpg

Denna gången fick det bli blästring, svets och lite spackel för det kosmetiska.

2.thumb.jpg.bf929d9647988111396c29280527656a.jpg

För och nackdel med blästring är att man ser hur dålig plåten är :P

 

5.thumb.jpg.0b959cbb4416143a177a4d96f2b5415e.jpg

Två lager grundfärg två lager kvibergsgrön färg lär förhoppningsvis hålla rosten borta ett bra tag.

 

3.thumb.jpg.0638f359aec5c5f6437758ae45091795.jpg

Hittade även ett billigt liggunderlag på Kvibergs Överskott som fick bli ny isolering på takluckan.

Funderar på om inte det borde gå att isolera hela bilen med det, suger inte åt sig vätska och prismässigt väldigt bra.

 

4.thumb.jpg.162fe1c542dc4e579caa16e7d778e567.jpg

Monterat och klart :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, kylarlocket sitter ev under en plåtlucka (AlZn) under bromsolje behållarna.

 

Finns nåt projekt här på forat med bilen helklädd av liggunderlag, själv funderat på det men det har inte funnits på lager när jag passerat Säve depå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, MikaelD said:

Här har man visst glömt att logga in på ett tag :P

Hus och familj har kommit i första hand men nu har man åter fått lite tid till den gröne.

Locket ovan kylaren, är det det som sitter under bromsvätskebehållarna?

 

Fick armen ut och tättade av fordonet förra veckan, kan bara konstatera att en ommålning krävs samt tätning mellan karosskarvarna.

 

Dock fick prioriteringen bli takluckan som verkligen sett sina bästa dagar.

1.thumb.jpg.a8454a1537c519a627f30151d5062bfb.jpg

Denna gången fick det bli blästring, svets och lite spackel för det kosmetiska.

2.thumb.jpg.bf929d9647988111396c29280527656a.jpg

För och nackdel med blästring är att man ser hur dålig plåten är :P

 

5.thumb.jpg.0b959cbb4416143a177a4d96f2b5415e.jpg

Två lager grundfärg två lager kvibergsgrön färg lär förhoppningsvis hålla rosten borta ett bra tag.

 

3.thumb.jpg.0638f359aec5c5f6437758ae45091795.jpg

Hittade även ett billigt liggunderlag på Kvibergs Överskott som fick bli ny isolering på takluckan.

Funderar på om inte det borde gå att isolera hela bilen med det, suger inte åt sig vätska och prismässigt väldigt bra.

 

4.thumb.jpg.162fe1c542dc4e579caa16e7d778e567.jpg

Monterat och klart :D

Inte för att vara negativ utan en tanke.

Är det verkligen bra med icke absorberande material mot luckan? Sett flera luckor som varit rejält dåliga och som haft gummimatta under som låst inne fukt, man ser hur rosten gått in ifrån och ut. Ska göra en helt ny lucka till min tgb som också sett bättre dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Robert Gladh säger:

Inte för att vara negativ utan en tanke.

Är det verkligen bra med icke absorberande material mot luckan? Sett flera luckor som varit rejält dåliga och som haft gummimatta under som låst inne fukt, man ser hur rosten gått in ifrån och ut. Ska göra en helt ny lucka till min tgb som också sett bättre dagar.

Jag tänker mer som så att om det är ett isolerande icke absorberande material som ligger limmat mot plåten så borde det hindra fukten från att nå plåten?
Modernare bilar jag ju något icke absorberande material som ser ut som formgjutet fogskum.

Tiden får utvisa vad som är rätt :) 

 

Jag har tidigare haft detta på olika ställen i bilen men tycker mest att det blir som en svamp som håller kvar fukten om det blir fuktigt.
Ljuddämpningsplatta - Biltema.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-27 på 21:53, MikaelD säger:

Här har man visst glömt att logga in på ett tag :P

Hus och familj har kommit i första hand men nu har man åter fått lite tid till den gröne.

Locket ovan kylaren, är det det som sitter under bromsvätskebehållarna?

 

Fick armen ut och tättade av fordonet förra veckan, kan bara konstatera att en ommålning krävs samt tätning mellan karosskarvarna.

 

Dock fick prioriteringen bli takluckan som verkligen sett sina bästa dagar.

1.thumb.jpg.a8454a1537c519a627f30151d5062bfb.jpg

Denna gången fick det bli blästring, svets och lite spackel för det kosmetiska.

 

5.thumb.jpg.0b959cbb4416143a177a4d96f2b5415e.jpg

"Två lager grundfärg två lager kvibergsgrön färg"

- Min lucka behöver även den en renovering!! Jag har ett ksp fäste liggandes men aldrig sett ett monterat, intressant med dina bilder. Det finns några rester kvar allt övrigt är effektivt bort eroderat med vinkelslipen...

Går armen att vrida ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, MikaelD säger:

Jag tänker mer som så att om det är ett isolerande icke absorberande material som ligger limmat mot plåten så borde det hindra fukten från att nå plåten?
Modernare bilar jag ju något icke absorberande material som ser ut som formgjutet fogskum.

Tiden får utvisa vad som är rätt :) 

 

Jag har tidigare haft detta på olika ställen i bilen men tycker mest att det blir som en svamp som håller kvar fukten om det blir fuktigt.
Ljuddämpningsplatta - Biltema.se

 

Fukten "uppstår" när den kondenseras ur varm luft som kyls mot den kalla plåten, och jag har också funderat på detta, men vill ju inte ha kondensfickor mellan plåt och isolering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Första längre turen på lång tid togs igår till Besiktningen.
En liten arbetsorder men inget komplicerat så det blir snart lagligt att köra igen :)

1624115502_IMG_11322169.thumb.jpg.a803cd4065aef8479b53ebc693259706.jpg

Inget värre än ett bromsrör och en reflex som tyvärr gick åt skogen sist jag körde högtryckstvätt på den..

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Denna sommaren är sommaren det händer (Hoppas jag).
Skall montera isär karossen och täta alla skarvar och måla om pärlan.

Har även ambitionsnivån att byta ut masoniten invändigt som just nu hänger som jag vet inte vad.. 


Har ni tips på bra grundfärg? Är less på att färgen flagnar mer och mer ju mer jag tvättar den.
Tar även emot tips på bra färg för mönstermålning :) 

IMG_0469.jpg

IMG_0468.jpg

IMG_0467.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tycker jag funkar bra :)

 

https://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/11160.pdf

 

ASSETMECA_324376.jpg

 

Vad det gäller färg så använde jag två originalfärger från försvaret och två från militärlacke när jag målade om min för ca 8 år sen. Färgen från militärlacke är jag inte riktigt nöjd med då den var lite för ljus på den ljusgröna kulören.

Det verkar som om många är nöjda med färgen från Per på Blocket, dock fanns inte alla färger med i annonsen som ligger på Blocket just nu, men man kan ju alltid höra med han.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/farg_325/106026121

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...