Gå till innehåll

Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C


MikaelD

Rekommendera Poster

Lite har hänt sedan sist.

 

bild1-11.jpg

Ny bakruta är tillsågad och monterad

 

Tanken började läcka mer än vad som är ekonomiskt i söndags så tillbringade måndagen åt att montera ner fanskapet samt ta bort den icke godkända lösningen med dragkroken.

bild2-11.jpg

Väl nedmonterat

 

bild1-12.jpg

Skadorna i tanken.

Gjorde ett försök att täta tanken, dock gjorde jag en bedömning att det var bättre att skaffa en ny och spara denna som reservtank att iordningställa och laga när ork och tid finns.

 

bild3-11.jpg

Ny underredsmassa där tanken skall vara monterad. Enklare att göra det nu än att behöva montera bort tanken igen när resten av ramen skall behandlas.

 

bild4-11.jpg

Gammal vs nyare tank. Den nya är behandlad med såkallad "rust converter" därav fläcktyfusen ;)

 

bild5-7.jpg

Nytt och fint filter, det gamla lät som en maracas och hade trasig backventil.

 

bild.jpg

Monterat och färdigt. (Tack brorsan :) )

 

Upplever en betydligt piggare motor nu när filtret blev bytt samt en lugnare förare.

Dock ett nytt symptom, kupéfläkten har börjat låta något oerhört även vid tomgång efter att ha stått ett par dagar. 

 

Allt för den här gången.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jättelätt att plocka ner kupefläkten och smörja upp den. Man får dock vara försiktig när man plockar ut glidlagrena i ändorna, de sitter klämda med hjälp av en plåtbricka. Skruvmejsel, hammare samt skruvstäd rekommenderas :)

 

Och för att undvika att alltför många svordomar yttras så ta reda på kolen samtidigt som du plockar ur rotorn, kan vara lite småpilligt att få dit dom sen när allt ska ihop igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering.

Har påbörjat målningen invändigt, fick tag i en näst intill identisk färg på Colorama.

bild3-12.jpg

Färgen mörknar aningen efter att den torkat

 

bild2-12.jpg

Kommer bli fint, dock räckte inte en 75a färg jättelångt utan det blir att införskaffa mer.

 

Planen är att få intredningen målad i veckan.

Sedan om vädret tillåter blir det färg på utsidan under kommande vecka.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ett tag sedan det uppdaterades nu.

Har mestadels bara målat lite då och då eftersom att jag enbart kan måla ute och kvällsdaggen börjar komma så tar det sin tid.

Men är i stort sett klar.

bild5-8.jpg

Ursprungsmålningen

 

IMG_4439.jpg

Grundmålat och rostskyddat

 

IMG_4460.jpg

Nära mållinjen.

 

Har slut på ljusgrön och mörkgrön färg, tänkte köpt det i veckan men alla ställen jag vart på har 5-glans som beställningsvara. Så det anländer i morgon vilket räddar veckan.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sugen man blir att ta det jobbet när aluzink hytten skall målas, inte lika effektfullt på en 1314 som det är flak på, det blir lite tunt när bara förar hytten är camo målad. men tar man skåpet också sen så blir det riktigt bra.

 

Ser ut som du lagt några timmar på detta  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens projekt.

bild1-15.jpg

Slipat

 

bild2-15.jpg

Grundmålat

 

bild3-14.jpg

Första lagret väntar på att torka.

 

Kan säga att Septemberväder är ett dåligt sådant att inte ha tillgång till uppvärmt garage när det skall lackeras.

Men iallafall under tak men med en temperatur på ca 12 grader tar det oerhört lång tid för färgen att torka såpass att man kan flytta delarna inomhus.

 

bild4-13.jpg

Slipat och inoljat, blir nästan bättre än nytt!

 

Kvar att måla är nu dom uppfällbara sätena samt nackstöden innan det är dags att ge sig på karossen invändigt med färgsprutan.

Tar sin lilla tid men bra blir det. Är nu på jakt efter militärgrönt konstläder för att sy nya dynor till sittplatserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hösten närmar sig och det blir alldeles för fort mörkt på kvällarna...

 

bild2-16.jpg

Har monterat tillbaks all inredning och under kvällen idag har jag sytt mig nya band där sittdynorna skall vara.

blev av spännband från jula i en aningen skrikig färg men detta kommer ju inte synas när dynorna väl är på plats.

 

bild1-16.jpg

Hade jag fått tag i gröna band eller svarta hade jag vart lycklig, men nu är jag bara nöjd :P

 

Leveransen av konstlädret väntas under morgondagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...