3uba296 Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Är det någon som har erfarenhet av tatankas packningssats för vattenpumpen? Hur jag än gör så läcker pumpen på de utgående rören. Spänner du upp den mot toppen innan du drar åt skruvarna? Annars läcker det där du beskriver.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 16 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Det gör jag. Det är dock röret i underkant pumpen som läcker, inte packningarna i överkant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 21 Januari , 2017 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2017 Jag fick tag i en bättre begagnad pump från Fjärås Bildemontering som monterades idag. Köpte nya packningar från volvo och det visade sig att tatanka har fel dimension på sina packningar. Passade på att byta termostat, en 88 graders var vad mekonomen kunde erbjuda, hade en 87 graders tidigare. Påväg för montering Monterat och färdigt, byte även remmarna när jag ändå var där och skruvade.Tackar SveSan för hjälpen med monteringen idag som gick toppenbra! Nu återstår som vanligt massa jobb, men inget som är jätteakut.Skall försöka få ordning på belysningen i skåpet under morgondagen så tänkte göra ett besök hos Fredrik och hämta en ny armatur utan glas som blivit liggande lite för länge trots mitt dåliga samvete.. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 21 Januari , 2017 Rapport Share Postad 21 Januari , 2017 Supersnyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 23 Juni , 2019 Författare Rapport Share Postad 23 Juni , 2019 Det har hänt mycket de senaste åren med flytt norrut, samboskap, husköp och en liten dotter. Men tillslut kom även Terrängbilen upp till nya boendeorten. Jag har tidigare haft besvär med att bilen stundtals dött när jag kört vilket även det gjorde att jag lessnade en aning. Men jag fick ett ryck och bytte bränslet i tanken, sköljde även med ren bensin och lät dräneringspluggen vara av. Bytte bränslefiltret med backventil och installerade ett nytt filter i metall i Filterkingen. Efter lite startgas så gick den igång Jag bytte motorolja, oljefilter och olja i växel samt fördelningslåda. Valde här en Biltema Semi-Syntet 5-30. Jag var egentligen ute efter en mineralolja men den hade utgått.. En kväll i veckan med följebil bar det sedan av milen norrut. Motorvägskörning och landskörning, inga problem Väl framme så fick Terrängbilen stå några dagar innan jag hade möjlighet att ge den lite uppmärksamhet igen. Startade med lite Choke och hostade igång. Den går slött fram tills den är varm och sedan går den fint. Jag misstänker att Filterkingen behöver tas isär och få sig en genomgång, jag hade isär den för några år sedan men fick det aldrig riktigt bra.. Även förgasarna behöver nog justeras.. Likaså där har jag varit och pillat.. Under dagen idag så har jag gått över med smörjspruta och gett bilen den kärlek den förtjänar. Unnade mig givetvis en tur på småvägarna i det fina vädret med. Jag har inte för avsikt att göra några större jobb på den denna sommaren men några punkter tänkte jag försöka hinna med. * Byta olja i portaler samt axlar * Plocka isär Filterkingen och se om något kärvar i den. * Hitta någon som kan justera förgasare * Plocka ner ljuddämparna och se om dom går att få täta.. Läcker i skarven mellan dämparna. * Göra en ventilinställning och försöka få knacket att upphöra. * Måla om bilen. Det var ett antal år sedan sist och då använde jag Jotun Lady Supreme vilket fungerat bra. Dock börjar det nu flaga. 11 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 24 Juni , 2019 Rapport Share Postad 24 Juni , 2019 Där ser TGB:n ut att trivas! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 10 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2020 Det händer lite då och då. Nu när det är ljusare tider igen och vädret i blå hallen är någorlunda skönt så har man fått upp intresset igen. Jag har haft bekymmer med att bromspedalen inte återgår till sitt normalläge utan att behöva dra upp den med foten. Så jag plockade förra helgen ner pedalstället och gjorde isär, ihop på allt. Konstaterade att pinnbulten som huvudcylindern sitter fast med mot bromspedalen var fastrostad så lite kärlek till hela pedalstället så löpte det fint igen. Konstaterade att det var lite rost i huvudcylindern, men honade den och de gamla tätningarna var fina. Passade även på att måla om det då det såg väldigt tråkigt ut. Har även monterat ner ljuddämparna som jag haft bekymmer med och konstaterat att det inte är mycket som är helt i flänsarna mellan de olika delarna, väldigt synd då burkarna är fina. Har även ett par sprickor i grenröret, så helgens projekt blir att montera ner det och se hur illa det egentligen är.. Men jag bör fått svar på varför det kommer in så mycket avgaser i hytten. Någon som känner till var man kan få tag på ett bättre begagnat grenrör? 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 12 April , 2020 Har under ledigheten monterat ner grenröret för att se hur illa det är. Det gick relativt lätt att demontera med motorn på plats, men långa armar och god vilja behövdes. Fyra stycken sprickor i det, varav två stora. Blir att fjäska med smeden på jobbet med förhoppning att det går att laga 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 April , 2020 Rapport Share Postad 13 April , 2020 Rotade hemma när jag såg detta, men jag har nog skänkt bort det extra jag hade 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2020 Tack för att du kollade Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 17 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 17 April , 2020 Inte jättemycket som hänt sedan sist. Har påbörjat renoveringen av grenröret, ger mig på att svetsa det. Dock har inte elektroderna kommit ännu. Har även skurit till nya flänsar till avgassystemet Skall lägga en svetsfog även på insidan, dock har det inte hunnits med. Min förhoppning är att det skall gå att rädda systemet då det bara är skarvarna som är trasiga. Skall även ge mig på att byta ut skarven mellan ljuddämparna. Det blir lite att pilla med i helgen och nästa vecka. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 19 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2020 Fick idag svetsat på burkarna Dock lyckades jag få eld i ena burken, misstänker att packningsmaterialet inte gillade värmen, så fick dränka den med vatten. Förhoppningsvis går det att torka ut med en varmluftspistol mot ingången i burken under en dag eller två. Tänker mig att det inte kan vara värre än om man hade badat med bilen på riktigt 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 20 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 20 April , 2020 Kvällens projekt. Fick monterat ihop burkarna. Svetselektroderna anländer i morgon så veckans projekt blir att få ordning på grenröret. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 April , 2020 Rapport Share Postad 21 April , 2020 Skönt att få ordning på sådant, Ser helt ok ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 22 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 22 April , 2020 Idag fick jag grenröret svetsat. Kan erkänna att det inte var ett roligt material att svetsa i, men med tålamod och gasol för att värma grenröret gick det hyffsat. Lite slipa och en bra färg på detta så kommer det nog bli bra. Förhoppningsvis spricker det inte under natten 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 25 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 25 April , 2020 Projektet fortgår. Har idag monterat bort topplocket för att se över det som bör ses över. Jag började med att demontera tändstiften för att sedan dränera kylsystemet. Började med att dränera kylsystemet, först den bakre anslutningen till motorvärmaren. Sedan den främre. (Avtappningspluggen vid vattenpumpen) Demonterade ventilkåpan, sex stycken bult. (Den längre är tillika fäste för oljestickan) Lossade bultarna till vipparmsbryggan. Tog bort stötstängerna. Placerade dessa på ett ark kartong numrerade efter var dom skall bo i ordningen Därefter var det termostatens tur att åka ur Samt slangen under termostathuset Och kabeln till generatorn. Lossade därefter slangen som går till kupefläkten, den som sitter i motorn bakkant. Sist men inte minst var det dags att ta bort topplocksbulten. (Placerade även dessa på ett ark kartong, numrerat med var dom skall sitta) Sedan är det bara att lyfta ur topplocket. Ordning och reda Blir till att jobba vidare med detta under veckan 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 27 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 27 April , 2020 Här skyndar man långsamt. Idag har inte blivit mer gjort än att jag fått ur den avbrutna bulten ur topplocket. Borrade ett hål i bulten och applicerade ett verktyg Med lite olja och tålamod var det bara att skruva ur den. Jag har även observerat något som kan vara en spricka i en av ventilerna. Morgondagen får utvisa om så är fallet 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 2 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2020 Har under dagen fått lufta bromsarna. Inte så mycket mer än så.. Men det tar sin lilla tid.. Passade på när däcken ändå var av att lossa på bromstrummorna och se över samt justera bromsbackarna. Planen är när tid finns och vädret är fint att måla trummor, nav och fälgar. Har införskaffat en bra rostskyddsgrund och ny grön färg från Kviberg. Det kommer nog göra mycket för utseendet. I veckan blir det antingen fortsatt demontering av motorn, ur mer kolvarna för att se hur cylindrarna mår när grejerna ändå är isär. Förhoppningsvis kommer den vara körbar någon gång igen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 Maj , 2020 Rapport Share Postad 3 Maj , 2020 På 2020-04-27 på 19:06, MikaelD säger: Här skyndar man långsamt. Idag har inte blivit mer gjort än att jag fått ur den avbrutna bulten ur topplocket. På 2020-04-27 på 19:06, MikaelD säger: Borrade ett hål i bulten och applicerade ett verktyg Det där är ett favoritverktyg när man ska få ur något avbrutet, har aldrig gjort mig besviken. Ridgid urdragare sopar banan med de klassiska svinpittarna. /Gripen 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Maj , 2020 Rapport Share Postad 3 Maj , 2020 1 timme sedan, Gripen säger: Det där är ett favoritverktyg när man ska få ur något avbrutet, har aldrig gjort mig besviken. Ridgid urdragare sopar banan med de klassiska svinpittarna. /Gripen Ja något som expanderar de redan fast satta bultarna, Känns ju lite kontra produktivt, de där är bäst. Ja finns utrymme och möjlighet, svetsa på en mutter skalle, men det är ett olämpligt ställe att svetsa på 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 3 Maj , 2020 Rapport Share Postad 3 Maj , 2020 9 timmar sedan, MikaelD säger: Har införskaffat en bra rostskyddsgrund och ny grön färg från Kviberg. Hej MikaelD Ett gott seriöst jobb och utomhus,, tur det blivit sommar,, du håller på med. Några frågor. Vilken av Kvibergsgröna köpte du? Grundfärgen, vad använder du? Underarbete vad gör du mer exakt, blästra, borsta eller vad, på hjulen? Funderat på grundfärg. Ibland aluzink och eller annat som på hjul. Inbillar mig att man kanske skall byta metod vid förarbete och grundfärg beroende på underlaget? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 3 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 3 Maj , 2020 13 timmar sedan, Gripen säger: Det där är ett favoritverktyg när man ska få ur något avbrutet, har aldrig gjort mig besviken. Ridgid urdragare sopar banan med de klassiska svinpittarna. /Gripen Jag håller helt med Gripen! En riktig favorit när det gäller att få ur avbrutna bult Svinpittarna har jag aldrig gillat, tycker dom har en förmåga att göra saker värre nästan.. Låser fast bulten ännu mer, eller går av.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 3 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 3 Maj , 2020 11 timmar sedan, Lasse303 säger: Hej MikaelD Ett gott seriöst jobb och utomhus,, tur det blivit sommar,, du håller på med. Några frågor. Vilken av Kvibergsgröna köpte du? Grundfärgen, vad använder du? Underarbete vad gör du mer exakt, blästra, borsta eller vad, på hjulen? Funderat på grundfärg. Ibland aluzink och eller annat som på hjul. Inbillar mig att man kanske skall byta metod vid förarbete och grundfärg beroende på underlaget? Hej Lasse303! Jag har köpt mig en burk med 326H, den mörkgröna.https://shop.kvibergs.se/produkt/militarfarg-326h-literpris/ Den innehåller rostskydd står det men jag kommer lägga på en rostskyddsfärg som tillika blir grundfärg.https://www.bauhaus.se/rostskyddsfarg-jotun-quick-bengalack-svart-3l Mina fälgar ser inte jätterostiga ut Detta är den fälgen som är sämst. Jag kommer köra med en stålborste till vinkelslipen och skruvdragaren där det är svårt att komma åt, men kommer varken blästra eller slipa ner till metallen där det inte är rostigt. Därefter kommer jag lägga på ett lager grundfärg som får torka ett dygn ca.. Tänker mig att jag kommer göra jobbet på kvällen så bör det vara torrt när jag kommer hem från jobbet dagen efter. Sedan blir det ett eller två lager med grön färg beroende på hur väl den täcker. Jag kommer även göra samma procedur på navet och bromstrummorna. Om det är rätt eller fel metod att göra återstår att se Vi använder oss av Bengalack på jobbet och jag gillar den grundfärgen Sen är det nog som du säger att val av metod beror på underlaget Jag är ingen expert på något sätt, men att tänka på vid slipning av karossen är att inte slipa bort aluzinkskiktet på plåten, hellre ha kvar lite gammal grundfärg. 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 3 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 3 Maj , 2020 Dagen till ära monterade jag ur kolvarna. Anledningen till det är att jag hade en ventil som var sprucken och tänkte ta det säkra före det osäkra och se hur cylinderväggarna ser ut. Och med topplocket av var det ingen svår övning på något sätt. Började med att tappa ur oljan Lossade sedan fästet mot sprängkåpan (Sex bult) Tog sedan ner oljetråget Lossade sedan muttrarna för nedre halvan av vevstaken (Mina kolvar var uppmärkta med siffra för vilken cylinder den sitter i, siffran sitter i mitt fall på högersidan av motorn) Tog bort nedre delen av vevstaken tog tillvara på vevlagerhalvorna och sköt kolven uppåt tills dess att kolvringarna är ovanför motorblocket. Därefter är det bara att lyfta bort kolven. Alla kolvar ute för rengöring. På ovansidan av kolvarna var mina märkta med ett spår (i högerkant) Detta var framåt på alla cylindrar) Avslutar med en samlingsbild på de delar som demonterats. Nu väntar himla massa rengöring av topplocket, slipning av grenröret, inslipning av ventilerna, målning av oljetråget m.m.. Så vi får se hur mycket man hinner med (Tyvärr tar ju jobbet mycket fritid ) 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 4 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2020 Hej! Idag har inte något blivit gjort.. Dock har jag vid demonteringen lyckats med att bryta av båda vinkelnipplarna som sitter på insuget.. Är det någon som har koll på vad det är för gänga? Jag har provat med lite olika, men inte lyckats hitta någon som passar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.