Gå till innehåll

Kardanaxeldamask


Jorand

Rekommendera Poster

Damasken som sitter på den främre kardanaxeln på min tgb11 har gått sönder. Men jag hittade faktiskt en ny i en skrotlåda. Men när man kollar i verkstadshandboken ska det sitta några metallringar både på insidan och på utsidan av damasken. Behövs dom?

Jag såg också att dessa finns i två olika längder. Var sitter den korta och var sitter den långa?

Tacksam för lite tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den främre kardanen ska ha den längre damasken, vet inte hur avgörande det är om du skippar lite stödringar m.m men åldern på gummit är igentligen största orsaken till att jag fått byta själv, mer än direkt åverkan under terrängkörning även om det nu kan hända nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låg under min 131 och smorde midsommarhelgen, smorde bilen alltså, inte helgen..  :lol:

 

 Alla mina 3 damasker är skit från satan, alla tre är av eller saknar bitar. Inte alls bra då jag borde reagerat några år tidigare. Jag ska beställa nya och hoppas att kardanerna inte fått leva för torrt och skitigt under för lång tid..det märks väl sen om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått för mig att stödringarna hjälper något vi lättare kontakt med terrängen. Dvs hjälper damasken att glida av diverse rötter, stubbar etc så att den inte knölar sig och går sönder mer. Har du styrningarna och dom yttre ringarna kvar så använd dom. Avverkar själv några kardandamasker per år, ibland får dom hänga med fast det är mindre hål på dom. Nackdelen är väl att man får in lera i splinesen när man badar. Brukar alltid tvätta rent och byta fettet vid kardandamaskbyten.

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min damask var helt söndersliten och jag tror att ringarna har ramlat av för det finns inga kvar.

Var får man tag på nya sådana ringar? Tatanka?

Jag får också ta och mäta på den damasken jag hittade så att det är den långa typen. Något för morgondagen.

 

Jag hade också tänkt byta fettet som Klas föreslog men det ska tydligen var Molykote DX. 1000kr/1 kg burk!!

Kör ni andra med Molykote eller finns det billigare alternativ som är lika bra?

 

// Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Just nu använder jag

Shell Retinax grease LX2

Specialty exreme pressure grease for shockloads. Operating temperarure range -15 to + 150 degres C Water resistant

 

Kolla med någon lastbilsverkstad de får massor av kiloburkar över när de byter hjullager på lastbilar.

Jag fick mina från Bilmetro Lastvagnar som servar de flesta lastbilar, 5 st 1 kg burkar slängde de åt mej så jag inte skulle komma och fråga på ett tag  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Bror min smäckte dit en kylarslang från Biltema på mittenkardanen (mellan låda och första bakaxeln). Lite moddad, men inte mycket. Han slet nog bara ut ståltråden, sen var det klart.

 

Inte säker på vilken det var exakt, men borde vara något i stil med "Böjbar kylarslang av gummi", 61-383, 50x180

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...