Gå till innehåll

Olja och fett till våra fordon


Rookien

Rekommendera Poster

http://smorjkompaniet.se/produkter/smorjmedel/oilkey-fettsystem/oilkey-gt-500xt-rott-25-pack-500gr-patron.html

 

Här är länken på patronerna.. jag vet inte var mitt jobb köper ifrån..men man måste vara medveten att man behöver en fettspruta för just dessa patroner.

Dessa är dem jag rekommenderar mest, men jag har igentligen inte testat andra sorter som också har skruvanslutning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer man med en 11:a någonsin göra av med 12kg fett? Billigare blir det ju bara förutsatt att man använder det. 2818kr går det på med moms från http://smorjkompaniet.se/ för en spruta och ett 25-pack fett. Jag gissar att ett par tuber räcker ganska långt och då har jag ett par tusen att lägga på annat. ;)

Så min nya fråga är: Hur mycket fett kan man rimligtvis göra av med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor fordonspark lika med stor åtgång :ph34r:

Bra man har sponsrat med oljor o smörjmedel,iaf som passar mina äldre fordon :)

 

På 4 år har jag nog brukat max 1 patron smörjfett på 13 bilen..men å andra sidan

har jag ju inga mil på dom 2 sista åren(120mil) :ph34r:

 

Flera medlemmar kan ju tex köpa en låda "Röd elefant snorre" och

kankse dela upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fettpressa til biltema er helt adekvat men du må kjøpe med løs slange. Da passer også standard fettpatroner.

 

Spesialpresse med spesialpatroner høres helt vilt ut med mindre du er spesielt interessert i spesialverktøy eller har helt spesielle behov.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så förbannad när man tar i lite och handtaget lossnar, eller munstycket inte sitter kvar. Och patronbyte som ger fett upp till armbågarna.

 Man värderar olika.

 Jag tänker, allt skitgöra som är tråkigt som man vill dö av, kräver bästa utrustningen, då blir det helt plötsligt kul (jämför med att handskotta / snöslunga typ).

 

Nästa grej jag ska skaffa är en slang med snappkoppling på fettnippeln, mins inte vad dem heter.. tänk er en tryckluftkoppling.

 Den hoppar då inte loss när man råkar dra lite i slangen.

För jäkla bra grej, men skulle kommit för 30 år sedan... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller jag med dig Svana. Har en sådan snabbkoppling, köpt på Hydroscand. Helt otroligt bra. Fast den första jag fick var kass men den jag fick istället är skitbra. Särskilt i där man behöver båda händerna. Dock behöver man bra fettnipplar, är de slitna eller lite rostiga greppar inte snabbkopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förtjänar att få köpa en sån där eldriven smörjspruta,

86 smörjpunkter på Bv202 är faktiskt både fysiskt och psykiskt jobbigt att smörja :wacko:

(möjligt att det var 84)

Mmm, har gruvat mig en stund nu men vid nästa fix med vagnen måste det göras...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Håller jag på att göra bort mej ordentligt tro.

Köpte en GL4 olja på swedol. Var lite stressad, så jag han inte se på pruduktbladet i telefonen. det står ej så mycket på dunken.

Köpte denna 

http://www.swedol.se/t2200-20l.html 

Transmissionsolja av typen UTTO för traktorer och entreprenadmaskiner där axlarna är hopbyggda med våta bromsar. Minimerar missljud från bromsar och transmission samt har mycket goda slitageminskande egenskaper. Lämplig även som en hydraulolja.
API GL-4, Caterpillar TO-2, Allison C-4, Volvo 97302-10/ 9703-17/ WB 101, John Deere J20C/3000, Case MS 1207/1209, MF M1135/M1141/M1143, M1145, ZF TE-ML 03E/05F/06K/17E, New Holland NH 410B, Ford WSN-M2C48-C2, Ford ESN-M2C134-D.

 

Nu känner jag att en olja som passar som hydrual olja ej är för min M6a. Utan att jag får gå på en med GL 5 i stället , och åka och byta 

till denna , fast det är GL 5 i den 

T55 80W-90 HYPOID 20L

Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar samt manuella växellådor där en olja enligt API GL-5 rekommenderas. Produkten är i första hand avsedd för bakaxlar i personbilar samt off road-fordon såsom skogsmaskiner, entreprenadmaskiner m m.
API GL-5, Volvo 97310/ 97316, MAN 342, ZF TE-ML 05A/07A/12A/16B/16C/16D/17B, 19B/21A, MB 235.0, JL Case MS 1316, Komatsu Dresser B22-0003/ B22-0005, John Deere JDM J11D/E.

 

Några kommentarer ?, Är bara glad jag ej han byta i axlar och lådor i går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina olje åsikter:

GL5 brukarinnehålla svavel känns på lukten, bra för högre tryck tex hypoidväxlar dvs där dreven är förskjutna, dvs pinjongen ej i centrum på kronhjulet.

GL1-4 är i axlar är sämre och jag tror även risk för skummining finns.

Svavel är inte bra till mässing/ brons vilket  finns i synkringarna.  Jag har dock ej sett några skador på synkringar i lådor trots lång tids användande av gl5. 

gl4 är bra för växelådor.

 

Jag testade en riktig fin olja om man ser till priset och lådan blev helt osynkad. https://products.liqui-moly.com/gear-oil-gl4-sae-85w-90-2.html

 

Extra zink smörjer också bra vilket finns i classic och turbo oljor.  vanlig biltema olja med extra zink för turbo åkte i istället och lådan blev åter synkad.

ex kan ju tas med volvos alla olika rekommendationer på m lådorna , här har allt från GL 80-90 i 50- 60 talslådorna till  motorolja i tidiga od lådor och i sena od lådor atf olja trots att de har exakt samma uppbyggnad och synkringar.  Atf verkar var mindre hal och synkringarna bromsar bättre.

Så i lådor är det en kompromiss vilket man föredrar,  tyst och tät låda men ej snabbsynkad -mineral tjockare typ. lättsynkad men mer växelådsljud och risk för läck tunn atf olja.    Medelvägen kan då vara vara lagom tunn syntet men då med lite risk för läck.    

 

 

Som motorolja har jag testad dyr märkes classic olja   20-50  seg som tjära så den får snurra en stund innan man belastar turbo men oljeförbrukning verkar borta samt även betydligt torrare motor. 

 

Att syntetoljor ger olje läck på äldre lådor och  motorer där man tidigare kört mineral, tror jag har att göra med att mineral får packboxar att svälla något och syntet saknar detta fenomen så läck uppstår.  Mineral håller sig nog också mer klabbig och ligger kvar på ett annat sätt än syntet på fordon som inte används ofta.

 

Hansen i din gissar jag på att axlarna skulle trivas bra i gl5 men lådan blir smidigare att hantera med vanlig motorolja som ej har för lågt sae tal.

 

Kör en längre runda känn på axlar och lådor blir axlarna inte för varma så kommer du inte behöva så höga sae tal.  

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Eile.

Jag åkte till Swedol som tog kontakt med sin leverantör, Där gick vi gemensamt igenom till vilken bil det skulle vara och årsmodell, 

Som du säger GL5 är ej att rekommendera i de lådorna, så till slut stog vi med två alternativ kvar och det ena var den olja jag köpt, tror att en 20-50 mineral motor olja skulle fungera den med,.

Dock provar jag med den jag köpt, och får helt enkelt ha koll på oljan lite efter vägen och känna hur den växlar om något ändras, 

Nu skulle vi ju tömma gamla verkstade förut och ett fat med just Esso 20-50 skulle kastas, ja köras till återvinningen, så jag tömde det som var kvar på dunk, och har ca 40 liter ståendes av den, tänkte köra den i motorn, Har ju ej turbo och den får alltid gå en stund innan jag drar i väg ändå, för att få upp tryck till bromsarna. inte för de låser utan  tryck, mer för att de skall ta bättre med hjälp servot som är tryckluft styrt.

Motorn får vanlig Agrol 10 -40 Så får 20-50 oljan åka med som reservolja, 

Nu kommer det ju bli en del mil i år misstänker jag, men då det går åt nästan 50 liter olja för att byta i allt, så blir det inte som på 13 bilen där man bytte bara för att, utan jag kör turen och kollar sedan över, om det behövs bytas i något mer än motorn efter den, annars får växellådor och axlar gå hela året på samma olja. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40l Esso 20-50 som reservolja  ja det var ju lyxigt värre!!! Olja för 4000-5000:-  

 

Har just hämtat ut en tysklandsbeställning med Castrol 20-50.   97:- plus frakt per liter.

 

Åkt nyligen med denna som är likvärdig din esso: https://www.gulfoljor.se/product/gulf-classic-20w-50

 

Finns mycket varningar för dessa 20 oljor men en diesel spär alltid oljan och även om den är tjock första tiden blir den rätt snart uttunnad, samt att det är ju ingen vinterolja och bilen brukas i plusgrader,  ska byta på min ioch tänkte tappa den kall och se hur trögflytande den är nu som begagnad och spädd.

Oljefatet kan du väl sälja till samlarna. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, ja jag har inte kollat priset på ESSO oljan.  Det var ju sådant som ej går att köra på våra nya maskiner, då vi måste köpa, just deras olja för garantin, 

Tyckte 28 kr litern för växellåds oljan var tillräkligt.

John Deere till JDn, Case till Casarna, vi har två både tröskan och nya traktorn är just Case, och ja JCBn den tålde väl Agrolen i motor, annars JCB sin olja till den med,

Så vi köper bara på dunk nu, det blir inte så mycket, eftersom service ingår fortfarande i alla maskiner, utom JDn, som ändå får sin service hos, John Deere. 

Den börjar bli gammal, har gått precis över 2000 timmar nu, så jag väntar bara på att den skall bytas med, vi kollade på en Half track Case, i veckan som var,

Och byter vi innan JD går för mycket, så blir inbytesvärdet bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...