eile Postad 27 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2018 Ang zink och andra tillsatser man plockat bort ur modern olja för lågfriktionsmotorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 6 Augusti , 2020 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2020 Jag kör ju med m47 låda men med c202 gamla m45 drev bromsbussade och olja för att få det att synka som en ny bil är knepigt, volvo själva hade problem just när m47 kom och körde då atf men tog sen fram en egen specialare som är som liknade gamal hederlig vxl mineral, den heter volvo std 97038 och till senare lådor har den ett artikelnummer högre, googlar man upp spec data på oljor ser man att volvos spec olja för växelådor har i flytbarhet vid 40 grader runt 60 och vid 100 runt 10 detta är viktigt massor av oljor finns, har själv nyligen kört Motul Gearbox 80W-90 mineral vilket ger sliten låda väldigt tyst gång men tar några mil innan den synkar riktigt men håller rätt sae tal vilket inte säger allt . Tittar man på flytbarheten finner man vid 40c har den 164 och vid 100 har den 21 dvs vid kallkörning tredubbelt smärre flytbarhet och då även problem för synkning, och vid 100 grader äntligen ner mot spec för vad en kall volvo m låda behöver för att synka enkelt så man inte sliter synkringar och drev i onödan. Man kan inte lita på sae talen på moderna oljor som är "super" oljor, för trög flytbarhet ger varmare gång mer slitage mm , googlade igenom div oljor och fann att just volvo specen följer även andra märkens växelådor , hittade en olja som ligger rätt så bra i spec för äldre typ av synkringar, den gav något mer transljud(sliten bottenstock) men synkade väldigt fint vavoline med spec just volvo 97308 W75-80 flytbarhet 47 och 8,5 men fler finns så köp inte för dyr olja det blir bara jobbigare för lådorna och högre flytbarhet ger också varmare gång. Så tipset för tex m45 som c202 har är att har man synkproblem kolla upp flytbarheten på oljan, den kan vara för tjock för synkringarnas fina räffling för att kunna trängas undan och då bromsar ringen inte upp drevet vid växling .Quality: API GL-4 / Volvo standard 1273,08 transmission oil 97308Viscosity: SAE 75WDensity @ 15°C/59°F: 885kg/m³Oil base: Multigrade, synthetic basePourpoint: -48°C/-54°FFlashpoint: 212°C/414°FKinematic viscosity @ 40°C/104°F: 67.8mm²/sKinematic viscosity @ 100°C/212°F: 10.5mm²/s1161 745:Quality: API GL-4 / Volvo transmission oil MTF 97309 / WSS-M2C200-C3Viscosity: SAE 75W-80Density @ 15°C / 59°F: 841kg/m³Oil base: Fully syntheticPourpoint: -60°C / -76°FFlashpoint: 230°C / 446°FKinematic viscosity @ 40°C/104°F: 59.8mm²/sKinematic viscosity @ 100°C/212°F: 10.1mm²/s Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.