Gå till innehåll

Olja och fett till våra fordon


Rookien

Rekommendera Poster

  • 1 year later...

Jag kör ju med m47 låda men med c202 gamla m45 drev bromsbussade och olja för att få det att synka som en ny bil är knepigt, volvo själva hade problem just när m47 kom och körde då atf men tog sen fram en egen specialare som är som liknade gamal hederlig vxl mineral,  den heter volvo std 97038  och till senare lådor har den ett artikelnummer högre, googlar man upp spec data på oljor ser man att volvos spec olja för växelådor har i flytbarhet vid 40 grader runt 60 och vid 100 runt 10  detta är viktigt massor av oljor finns, har själv nyligen kört Motul Gearbox 80W-90 mineral vilket ger sliten låda väldigt tyst gång men tar några mil innan den synkar riktigt  men håller rätt sae tal vilket inte säger allt . Tittar man på flytbarheten finner man vid 40c har den 164 och vid 100 har den 21  dvs vid kallkörning tredubbelt smärre flytbarhet och då även problem för synkning, och vid 100 grader äntligen ner mot spec för vad en kall volvo m låda behöver för att synka enkelt så man inte sliter synkringar och drev i onödan.   Man kan inte lita på sae talen  på moderna oljor som är "super" oljor,  för trög flytbarhet ger varmare gång mer slitage mm , googlade igenom div oljor och fann att just volvo specen följer även andra märkens växelådor , hittade en olja som ligger rätt så bra i spec för äldre typ av synkringar, den gav något mer transljud(sliten bottenstock) men synkade väldigt fint   vavoline med spec just volvo 97308     W75-80   flytbarhet   47 och 8,5   men fler finns så köp inte för dyr olja det blir bara jobbigare för lådorna och högre flytbarhet ger också varmare gång. Så tipset för tex m45 som c202 har är att har man synkproblem kolla upp flytbarheten på oljan, den kan vara för tjock för synkringarnas fina räffling för att kunna trängas undan och då bromsar ringen inte upp drevet vid växling .

Quality: API GL-4 / Volvo standard 1273,08 transmission oil 97308

Viscosity: SAE 75W

Density @ 15°C/59°F: 885kg/m³

Oil base: Multigrade, synthetic base

Pourpoint: -48°C/-54°F

Flashpoint: 212°C/414°F

Kinematic viscosity @ 40°C/104°F: 67.8mm²/s

Kinematic viscosity @ 100°C/212°F: 10.5mm²/s

1161 745:

Quality: API GL-4 / Volvo transmission oil MTF 97309 / WSS-M2C200-C3

Viscosity: SAE 75W-80

Density @ 15°C / 59°F: 841kg/m³

Oil base: Fully synthetic

Pourpoint: -60°C / -76°F

Flashpoint: 230°C / 446°F

Kinematic viscosity @ 40°C/104°F: 59.8mm²/s

Kinematic viscosity @ 100°C/212°F: 10.1mm²/s

 

Dm7Lg77.thumb.jpg.744f7d462fc8fec1edcd756117d9aa3c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...