Gå till innehåll

Mek- och skruvartips!


Vinkon

Rekommendera Poster

Innan, när det inte gick att handla "special verktyg" överallt, utnyttjade jag mekanisk bränsle pump som vacum pump. Enkelt å grovt men funktionsdugligt. Lämplig slang på sugsidan koppla till testobjektet och tryck häverten mot lämpligt mothåll.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vet inte om det passar i denna tråden, jag undrar vad för verktyg ni använder och rekommenderar för våra bilar. Blir det för mycket kanske en moderator kan bryta ut det till en egen tråd.

 

Som jag förstått det finns det en hel del specialverktyg för vissa jobb, men så långt har inte jag kommit ännu.

I brist på bra verktyg köpte jag som grund i garaget en stor sats från Kamasa Tools, beställde min från Latis:

http://www.laitis.se/hylsnyckelsats-166d.html

 

Tyvärr innehöll den inte några tumstorlekar. Jag har också insett att man behöver två uppsättningar nycklar då det ibland är samma storlek på skruvskallen som på muttern.

 

Bara att investera i fler nycklar. Denna gång från Bahco:

 

1RZ/SH8, 8st nycklar med spärr i tumstorlekar, 5/16, 3/8, 7/16, 1/2, 9/16, 5/8, 11/16, & 3/4.

 

111Z/11T, 11st fasta nycklar i tumstorlekar, 3/8, 7/16, 1/2, 9/16, 5/8, 11/16, 3/4, 13/16, 7/8, 15/16 & 1".

 

1RM/SH12, 12st nycklar med spärr i 8-19 mm.

 

S4RM/3T, blev det också, 3st nycklar med spärr där varje nyckel har fyra storlekar.

 

De två första satserna i tumstorlekar var svårare att hitta, de fans på http://www.motonet.fi. Tyvärr skickar de inte utanför Finland, men jag hittade en mellanhand som kunde skicka det vidare till mig. Totalt 2000kr gick det på för båda satserna och extra frakt till Sverige.

 

De två andra satserna med mm-nycklar köpte jag från http://www.toolstop.co.uk, totalt gick det på typ 1800 kronor med frakt.

Vanliga nycklar i mm-mått har jag i Kamasa-satsen.

 

Eftersom jag har långt till garaget och lite fix-abstinens så har jag fyllt i verktygen med snyggt rött nagellack. Dels för att det blir enklare att läsa av storleken men främst för att de ska vara enklare att känna igen som mina då vi är flera som delar garage.

 

post-9208-0-41156900-1463243757_thumb.jpg

 

Jag är nöjd med de nya verktygen, men satsen fasta tumnycklar från Bahco var ärligt talat långt under den kvalité jag förväntade mig. Här ser man skillnaden i finnish mellan en 111Z och 1RZ-nyckel. Vet att märket sålts ut och inte längre är Svenskt, men trodde man skulle få lite mer för pengarna ändå.

 

post-9208-0-21570500-1463243764_thumb.jpg

 

Vad använder ni andra? Vad är bra nästa steg att bygga ut verktygssamlingen med? Jag känner att nästa steg är en bra sats med hylsnycklar i tumstorlekar, gärna både korta och långa i en vettig förvaringslåda. Jag har dock inte hittat någon vettig ännu, de flesta jag hittar är i stora satser med massor av annat också, och det vill jag inte ha. Vilka märken bör man titta efter?

 

Jag har planer på att sy ett eget stort fodral där jag får i alla fasta nycklar som kan rullas ihop och ligga med i bilen på utflykterna. Det jag känner är viktigast när det kommer till verktyg är att ha bra förvaring där varje del har sin egen plats så man snabbt ser när man packar ihop om man glömt en nyckel eller hylsa någonstans. Extra viktigt om man mekar ute i skogen nån gång, glömmer man något där är chansen att det kommer tillbaka på sin plats rätt liten. Det är också störst risk att det är en hylsa eller nyckel man behöver och använder ofta som försvinner.

 

Vad för verktyg ser ni till att ha i bilen när ni ger er ut, och hur förvarar ni dessa?

Personligen känner jag att kvalitetsverktyg går det inte att få för mycket av.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se ytterligare en verktygsfetischist ;).

När du börjar skruva i saker som sitter lite fast så använd 6-kant hylsor, det finns få saker som är så tråkiga som att försöka få bort en runddragen skruv eller mutter.

Mina 6-kant förlängda maskinhylsor (div märken) är de mest använda verktygen jag har, använder de ofta även där det inte behövs pga de håller alltid formen.

De kan man även slå fast på rostiga skallar med handslägga (gärna en storlek mindre hylsstorlek än vad det var från början) då använder jag Biltemas förlängda krafthylsor med 10års garanti ifall de skulle skadas men efter minst 15 år av misshandel ser de lika dana ut.

 

12 kant använder jag oftast bara vid finmek på saker som sitter "löst" eller är "nya" och u-nycklar lika så eller om man måste pga åtkomst (hatar när de öppnar sig).

 

Mmm Bacho är väll inte riktigt som förr tyvärr, letar själv ofta på Tradera efter fina äldre exemplar :) men det kan ta ett tag att få ihop satser ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt! Biltemas krafthylsor alltså, ska kolla på det, har du tips på andra märken eller modeller man kan hålla utkik efter?

 

Jag hittar endast dessa sexkantshylsor på biltema och 10-års garantin som finns i tumstorlekar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hylsor-adaptrar-och-forlangare/Losa-hylsor-12-2000016672/

 

6-kants metriska har jag i Kamasa-satsen.

 

Nycklarna krävs när man skruvar kardanerna och annat där det är omöjligt att komma åt med hylsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har denna hylsnyckelsats i tum från Bacho

 

http://www.harald-nyborg.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/bahco-hylsnyckelsats-s240af.html

 

Jag köpte min sats på rea för 399:- så håll koll på deras sida då dom har rea emellan åt.

 

Biltema har väldigt bra insex nycklar med 1/2" fäste för mutter maskin, dom tål väldigt mycket stryk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Bahcosatsen var inte så dum. Om jag fick önska skulle jag vilja ha med både långa och korta hylsor, det finns en sån sats i garaget jag lånar från. Har ju bra spärrskaft så det känns lite onödigt att betala för fler. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hade ett smärre fummel att få ut/upp/loss indikator lamporna till blinkersen på instrumentpanelen. En liten bit 8mm bränsleslang gav perfekt grepp för detta ändamål. Även använt lite grövre slang för att skruva i tändstift när det är svårt att komma åt med fingrarna och man vill ju inte riskera att dra i snett på gängorna då var en bit slang den perfekta hylsan/förlängaren. inte på b30 men japs osv.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tips vid ventiljustering: För att få kamaxeln i rätt läge vid justering av spelen gör så här:

(Med maxlyft menar jag när ventilen är som mest nertryckt)
När ventil nummer:
1  har maxlyft, justera nummer:  8
2..............................  7
3............................... 6
4............................... 5
5............................... 4
6............................... 3
7............................... 2
8............................... 1

 

Se även denna länk 

http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Volvo_B18-20/volvo_b18-20.html 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ventiljusteringar på olika sätt för och nackdelar.

 

Ställt på div sätt genom åren och eftersom vissa motorer inte är märkta eller plats finns att dra runt för hand eller som dieslar där man inte orkar vrida runt för hand utan man får köra motorn på starten och då funkar inte 2 varvs sättet att ställa på för det är lätt om man gått över tdc vilket gör att man ställer någon påfasens början eller slut.  Så jag brukar ställa så här när en ventil gör sin arbetstakt står den andra still detta brukar fungera men kan också bli lite fel om lite overlapp finns mm och är avstånden riktigt små som tex på indenor motorerna en sån som jag har i min så är orginalspelen enl bok så små som 0,15.

 

Spelet har tre funktioner 1. få till oljefilm mellan ytorna, 2. se till att lyftet hamnar på början av fasen vilket får en mjuk acceleration av ventilen, för stort avstånd får lyftaren att påbörja senare där accerlationen rörelsen blir kraftigare mer hamrande och vid högre varv följer inte kammens rörelse samt ger onödiga förlitningar på kam lyftare vippor stötstänger.

3 spelet ska även finnas så delarna kan röra sig lyftarna måste ha en chans att få sin cirkulerande rörelse annars slits de ner direkt.

 

Sist jag ställde ventiler vilket faktiskt var härrom dagen nu när motorn var ny ihopplockad  så ställde jag grovt på mitt vanliga sätt (en upp en ner) för lite varm och inkörningstid och sen avf dvs efter motstående cylinders arbetsfas

 

Så efter att ha läst Puppe's tidigare inlägg tog fram en kam och fotade av de olika sätten och kollade hur tex en 2 varvs tdc skulle ha funkat hur nära overlapp mm det var vilket inte var att rekommendera på just denna motors kam  (men brukar rekommenderas för volvo),  även mitt vanliga sätt med en upp och en ner var inte riktigt bra eftersom starten kunde lätt vrida något för långt och man lätt kunde missa lite om man inte var noga.  

 

 Men tändning 1342 vilket 4 har så gör det att 1 och 4 har motstående rörelse samma gäller då 3 och 2 , tex när 1 suger in och har max rörelse ventilen dvs ventil i bottenläge då måste 4 insug stå i absoluta vilolfas där oljefilm mm ska byggas upp samma gäller alla övriga tex 2 avgas i bottenläge då har 3 avgas viloläge.   

 

Dessa lägen är lätt att med starten stanna på eftersom det är naturliga vilopunkter för motorn, man slipper vrida runt för hand eller leta märkningar.

 

Teoretisk kan såklart en kam vara märkligt sliten så spelet sen blir förlitet dvs anligande just vid tdc och risk för ventilbränning därför bör man ju snurra runt motorn och se så spel finns innan avgasöppning samt lyssna på gången efter man justerat.

 

 

 

post-5279-0-43996400-1473683624_thumb.jpg

Tdc metod varv 1 (sett uppefrån lagringens smörjspår tdc märke ): insug 1 hamnar i vilofas men inte i avf absoluta villofas , 2 hamnar i vf  3 vf 4 avf

 

post-5279-0-63713800-1473683640_thumb.jpg

tdc varv 2:    1 hamnar åter i vf men inte i avf  nackdel för stort spel kommer ev skrammel om motorn är sliten på kammen vid avf lägena, tdc metoden kräver rätt märkningar på motorn och att man är noga

 

post-5279-0-56519500-1473683653_thumb.jpg

 en upp en ner min vanliga grovställning gör att skrammel kan förekomma men aldrig att spelet kan bli fel och orsaka brända ventiler inga märkningar krävs går bra vrida runt motorn med startmotorn

 

post-5279-0-90466600-1473683664_thumb.jpg

 

1342 motstående arbetsfaster då hittar man avf och kan ställa och få en tyst motor viss (teoretisk) risk för tajta ventilspel vid kompretionsfasen  vf .   inga märkningar krävs går bra vrida runt motorn med startmotorn.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tackar så mycket trodde först jag missat något.

 

Hoppas bilderna och texten kan ge lite klarhet i hur saker fungerar och varför det är så. 

 

Notera gärna på bilderna för hur nära lyftfasen man hamnar med 2 varvs principen  och hur lätt man kan göra fel på tex en motor som man just plockar in delarna i där inget ännu är grundjusterat. Då anser jag att man bör köra med vändande ventil dvs rör sig insug vilar avgas och skruva igenom cylinder efter cylinder annars kan om man kör 2 varvs ha otur få någon fel och kröka en stötstång eller stuka en ventil vilket innebär mer jobb.

 

 

Hade innan åldern var inne för körkort och bilskruvandet skruvat mycket motorcyklar köpte rasade och repade dem och sålde, och på cyklar var läget innan tdc viktigast så ventiler ställde på kompläge, när jag sen köpte första bilen och fick med en volvo mekhandbok en totalt värdelös bok där nästan alla kapitel hänvisade till verkstadsbesök och fackman, men just ventiljustering fick man tydligen göra själv och enl boken och då gällde då bara 2 varvs principen.  Men även bilar gick bra att ställa på komp och förr var det gått om plats under huven att vrida runt motorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Någon som har erfarenhet av Knipex variant av skiftnyckeln?

 

post-9208-0-63119700-1484042091_thumb.jpg

 

 

 

Jag har beställt ett kit med tre storlekar. Kollar man reviews på Youtube så är det många som vittnar om att de använt tängerna mycket mer än de först hade trott. Jag sprang på dessa när jag letade efter bra polygriper då det är något jag känt att jag behöver.

 

Jag beställde här på ebay:

http://www.ebay.com/itm/381916582853?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lite drygt 900kr med frakt för tre storlekar (180, 250 och 300mm)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av Knipex variant av skiftnyckeln?

attachicon.gifknipex.jpg

Jag har beställt ett kit med tre storlekar. Kollar man reviews på Youtube så är det många som vittnar om att de använt tängerna mycket mer än de först hade trott. Jag sprang på dessa när jag letade efter bra polygriper då det är något jag känt att jag behöver.

 

Jag beställde här på ebay:

http://www.ebay.com/itm/381916582853?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Lite drygt 900kr med frakt för tre storlekar (180, 250 och 300mm)

Har bara 300mm, men ja det är bra grejer det är det. Klart bättre än vanlig skiftnyckel för många syften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkon, har inte provat några, men är de inte lite för tjocka och klumpiga för att passa bra?

Kollar efter vettiga hylsnycklar i tum, men det är svårt att hitta på den här sidan pölen. Har nu snöat in mig på detta kit.

 

3/8" ända upp till 1½" i både långa och korta hylsor. Verkar vara bra kvalisort om man kollar revews på samma set på Amazon (fast där skickar dom inte till Sverige).

 

strax under 2000kr går det på med frakt, tull och moms om man beställer från denna säljaren på ebay:

 

http://www.ebay.com/itm/182311496061

 

Fördel att de kommer i en vettig låda utan en massa annat tjaffs så de är lätta att ta med, att de är i CR-MO istället för Chrome-vanadium och därför är mer "Impact Resistant". Frågan är om de större storlekarna är nödvändiga på våra bilar, och om priset är försvarbart för lite hemma-mek när det faktiskt går att köpa enkla set med billiga hylsor, långa och korta (om än bara typ 9st vanliga och inte så stora storlekar) för runt en femhundring. Har kollat på Biltema efter deras 10-års garanti-hylsor men de verkar dåligt med tumstorlekar nu mer, och jag har inte hittat några långa hylsor, inte heller några "impact resistant".

 

Vad tror ni, är det ett bra set eller är de stora storlekarna bara helt onödiga och kommer ändå aldrig användas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...