Jump to content
Vinkon

Mek- och skruvartips!

Recommended Posts

Bjuder på 3 till som ni kan dela med er av till den som ansvarar för köket.

 

Vi har i mitt kök aldrig några flottig äcklig ungsplåtar efter tex pomfritt mm, smör tål bara 180 grader sen bränns det fast ungspapper kan ta eld i med grillgallret så det har inget i ugnen att göra. Istället en te sil i mjölpåsen och pudra till plåten inget fastnar inget bränn, enkel diskning oftast bara torka bort mjölet, mjölet binder också upp ev fett vilket gör det mycket lätt att få bort.  

 

Skära klabbigt bacon, skär genom förpackningen vill man ha bacon finstrimmlat låt det vara i frysen ett tag innan man ska skära.

 

Något jag haft med på resor för att snabbkoka i långt över 100 grader och få potatis samt andra grönsaker mycket godare på bråkdelen av tid mot vanlig tillagning finns nu på ikea ånginsats 39:- 

stabil-anginsats__74612_PE191864_S4.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hämtade ut ett paket på posten idag och kom på att jag kanske kunde tipsa om mitt "fynd".

 

Köpte en TIG-svets i somras och har påbörjat resan att lära mig hantera den. Har kollat på tillbehör och det finns ju en jäkla massa varianter, som nybörjare utan erfarenhet är det svårt att veta vad man behöver. Antingen står man där och saknar något eller så lägger man en massa pengar på prylar man aldrig kommer använda. Jag kom på efter en del letande efter tillbehör på nätet att kineserna såklart också svetsar, och mycket riktigt, att köpa förbrukningsartiklar på Aliexpress var ju inte alls dyrt.

Detta fick jag hem för 225kr med frakt, helt klart fler alternativ än man normalt behöver, men med tanke på att det var samma peng som att köpa bara de vanligaste kopparna i butik här i Sverige är det svårt att klaga.

 

post-9208-0-36323300-1508954951_thumb.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hämtade ut ett paket på posten idag och kom på att jag kanske kunde tipsa om mitt "fynd".

Bra tips!

En tig är något som är på min önskelista :)

 

Vad är de där riktigt långa kopparna bra för egentligen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag antar att de är bra om man måste nå in där det är smalt. Tänk dig att du ska svetsa skarven mellan två bitar som är som ett djupt V. För att nå ner i V:et måste du ha elektroden med rätt långt utstick ur handtaget, då kan det vara bra med en lång kopp som ser till att skyddsgasen kommer fram dit den ska.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag antar att de är bra om man måste nå in där det är smalt. Tänk dig att du ska svetsa skarven mellan två bitar som är som ett djupt V. För att nå ner i V:et måste du ha elektroden med rätt långt utstick ur handtaget, då kan det vara bra med en lång kopp som ser till att skyddsgasen kommer fram dit den ska.

Check! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad tror ni om den här?:

The Future of Oil Changes - New Invention

 

Är det nån större vinst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mycket större risk har man att pricka marken med en stor klump längst ner på oljetråget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"New invention"? Nja, skulle inte tro det. Första gången jag såg en liknande lösning var på nittiotalet (och det fanns säkerligen långt innan det med), när en väldigt energisk herre försökte sälja liknande pluggar till swebus, som jag jobbade på då. Volvo bussar har också haft originalmonterade sådana på vissa motorer, men dom brukar ersättas med vanliga pluggar, eftersom dom har en förmåga att läcka.

Och som ovanstående nämnt, om pluggen sitter nedåt på tråget, kommer ju risken att slå av den öka.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska väl erkänna att jag stulit tipset på nätet, har inte testat själv...

 

skarv.jpg.e5f2d0f00f7c22c858505c9437b56944.jpg

  • Like 3
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

JDW, det där lär fungera i en knipa, jag skulle nog tvinnat kablarna med varandra, men det går ju bara om de är långa nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle tvinna o sen tejpa, men man vill ju inte en fiolsträng.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns mycket att lära om vibrationer i fordon och hur man hittar dem.

 

 

Ett bra exempel på hur man kan använda vattenmugg för slut balancering av kardan.

  

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har länge varit sugen på ett blästerskåp, men aldrig riktigt haft pengar över till det. Idag provade jag att bygga ett själv. Tog en gammal låda från fm som jag hade hemma och köpte en plexiskiva led belysning och en damsugaradapter på Biltema. Monterade plexiskivan i locket på lådan och satt in belysningen i underkant på locket och tog hål för adaptern. In med Biltemas blästerpistol och provade på det rostigaste jag hade liggande. Handbroms och en gamal ’’ blinkers ’’ som kom med en bil som stått i skogen sen 50 talet. 

Fungerade väldigt bra och kostade allt som allt 649 kr, då hade jag förvisso lådan innan.

F9A46F42-31AE-4C5A-8A9F-0D66F43EA4FA.jpeg

FC2B3A7D-333C-4F65-891C-23ED11F60EDF.jpeg

4D45992E-8BD8-4230-8C8A-BA02ACC7974F.jpeg

6C48BB14-5AEB-4A0B-BAEC-040894C9E47B.jpeg

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/30/2018 at 5:20 PM, Nero said:

Har länge varit sugen på ett blästerskåp, men aldrig riktigt haft pengar över till det. Idag provade jag att bygga ett själv. Tog en gammal låda från fm som jag hade hemma och köpte en plexiskiva led belysning och en damsugaradapter på Biltema. Monterade plexiskivan i locket på lådan och satt in belysningen i underkant på locket och tog hål för adaptern. In med Biltemas blästerpistol och provade på det rostigaste jag hade liggande. Handbroms och en gamal ’’ blinkers ’’ som kom med en bil som stått i skogen sen 50 talet. 

Fungerade väldigt bra och kostade allt som allt 649 kr, då hade jag förvisso lådan innan.

 

Klistra självhäftande plast på undersidan av plexiglaset. Det kan man byta då och då när det blir mattblästrat. Billigare än att byta plexit.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom på en bra användning för IKEAs vikbara plast skärbrädor.

 

De var utmärkta att ha som olje uppsamlare när man tappar olja på ställen där det är svårt att samla upp det direkt i behållare 

FINFÖRDELABöjbar skärbräda, mörkgrå, mörkturkos

15 kr  / 2 styck(12 kr exkl. moms)
 
Artikelnummer: 
303.358.98
 
 
Skärbrädan kan böjas vilket gör det enklare att hälla av det du skurit utan att spilla.
Storlek
28x36 cm
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Diffen säger:

Hej

Hittade lite info på nätet om RAL koderna till militär färgerna som kan vara bra o ha :)

http://museichefensblogg.blogspot.com/2013/12/vilka-farger-har-de-olika-militara.html

Har inte testat dessa färgkoder själv, men det hade varit bra att få veta hur mycket matteringsmedel där ska vara i.

Där står bara "matt", och matt i det civila är en glans på ca 10 om jag inte minns fel.

När det gäller de militära färgerna för mönstermålning så är den betydligt mattare.

Om jag inte minns fel vid uppmätning vi gjorde av försvarets original så hade den en glans på 0.5 eller nått liknande.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande genomgång vad man bör hålla koll på vid vxl byggen. Har ju några backar med div drev från m-lådor och några hus, blev nästan sugen på ett nytt ihopplock.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips på justering av Toe-in måttet:

Det finns många sätt att mäta men så här gör jag.

 

Bilen viktad denna gång med två personer. detta för att stagen lutar något och pitmanarmen sitter i ramen.

DSC01752.JPG.70f9a2d3f4b44761571eb6f1094a1500.JPG

Märk upp hjulet där lämplig mätpunkt kan ske samma höjd bak som fram, i mitt fall fungerade 180 graders märkning,  mätpunkt som ska ligga på samma höjd från marken annars blir det mättfel pga av cambervinkeln.  Cambervinkel är inte så viktig just på valpen men framaxeln kan ha fått stryk eller trumpeterna börjat svikta eller lagerglapp.    

Bäst är ju ju närmare centrumhöjd man kan få mätpunkten på min går den att få exakt centrum på bilar med volvo motorn kan tråget göra att måttet måste sänkas något, sänk då lika mycket fram som bak.

 

DSC01754.JPG.1ce7e0c19fd11209adb6b1fcd8bea367.JPG

För över mätpunkten på insidan och mät. 

I mitt fall blev det 1121mm i framkant mått.

 

DSC01755.JPG.8c716904884d15e05e772b334aee5cee.JPG

Rulla bilen mer än ett halvvarv rulla sen tillbaks så mätpunkten hamnar rätt i höjd mot marken.

I mitt fall blev det 1115mm.   Detta är toe out på 6 mm. Min har sänkts något fjädervarv sen spiraler åkte dit och justering gjordes vilket nu påverkar måttet.

 

DSC01753.JPG.de6ee3a55a1490f63c52c3890b8941d6.JPG

Märk upp styrstaget och vrid, i mitt fall provade jag med nästan ett halvvarv vilket borde ge ca 3-4 mm förkortning av staget.

(Är man osäker på vilket håll -se vilken sida det högergängade p-änden sitter och vrid som klockan går, dvs som om du skruvade dit en mutter på p-änden)

Rulla 180 grader kontroll mät, jag fick 1118mm rulla igen 180 grader kontrollmät fick åter 1118 dvs perfekt på nollan.

 

Har man den nu på nollan så kan man efter tycke och smak ändra någon mm ut eller in beroende på vilka egenskaper man vill ha. 

Lättstyrt och något oroligt bilen som behöver styras (i mitt tycke)= lite toe-out. Rak kursstabil något =toe-in. På nollan då står ratten där man släpper den (i mitt tycke styr bilen helt själv rätt efter vägen) men finns glapp kan vobbel förekomma, nollan ger även lägst bränsleförbrukning.   Håller stagen mycket lutning och man har mycket flex i fjädringen så får man kompromissa då det kan bli jobbigt att köra en bil i högre fart som vid nedfjädring plötsligt får mycket toeout och då vill skena iväg åt det håll som har mest tyngd.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alternativ toe in mätning på bilar där man ej kommer åt under med talmeter.    Har man inte exakt slätt golv så kör upp bilen på en spånskiva eller dyligt.

 

DSC00113x.thumb.jpg.87d8b7c028f6f54ad0e10f99feb244a8.jpgDSC00112x.thumb.jpg.122aa08969844f67471257c5183926dd.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett lite dilemma.

Har några diffar som skall renoveras. 

det brukar ej vara några problem, men min avdragare till innersta lagerbanan på pinjongen har lånats ut och ej kommit tillbaka, 

Det jäkliga är att jag glömt vem som lånat, 

Jo det går att slå av dem, men då riskerar shims ringarna bakom att gå sönder. 

Har köpt några fina avdragare som är som två halvmånar, men de är antagligen för små och halkar ur även om jag drar den styggt hårt.

 

Tidigare har jag kapat ett spår i lagret och spräckt dem, men nu är det ej mina grejor och jag behöver shimsen för att få de rätt när de nya lagrena skall på.

Har skummat igenom Biltemas avdragare, men de är för tjocka i hakarna som skall greppa lagret, och det behövs en stor, ja eller med långa armar för att nå ner,

Någon som vet vart man kan köpa lösa halvmånar så det går att sätta de i hydrual pressen och pressa av dem.

 

De som Biltema har är alltså för liten. Jag skulle behöva en avdragar platta som är större än denna, men inte kostar så mycket att det går jämt ut med jobbet att renovera diffarna

Ja man skall kunna handla där som privat person, Så några jag hittar på nätet går bort på grund av det, andra på grund av att enbart plattan kostar typ 900 kr + frakt

  • LAGERAVDRAGARE

    LAGERAVDRAGARE

    Art. 20-352
    Lageravdragare. Spännvidd: 40–110 mm. Dragbultarnas längd: 85 mm. Spindelgänga: M16 x 1,5.
    Finns i lager i 52 varuhus
    115:-
  • AVDRAGARPLATTA

    AVDRAGARPLATTA

    Art. 20-353
    Avdragarplatta. Gripvidd: 6–35 mm. B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör du slipjack gör det med tunnskiva och inte tvärs över lagerbana utan snett längsgående bara som en anvisning och sen en knack så spricker det ju pga av härdningen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har naturligtvis redan provat detta, Ja kapa snett, det har jag gjort i många år, men får ta 2 kg Tor och bättre mejsel . Samt rejält mothåll.

Får låna städet av gården, så det svara lite när man slår. Har gammal klyvd lager bana att lägga den i så inga skador uppstår

Vanlig hammare dög inte och mellan mejseln

Den storlek jag behöver på avdragarplattan kostar ca 1300 + moms och frakt :mellow:  22-150 mm 

Synd att man inte köpte en sats när de sålde på Biltema för några år sedan tror de tog runt 2200 kr för en med flera storlekar på

Är dock rädd att skada pinjongen, vore det en 13 pinjong så har jag nog en liggandes, med kronhjul. 

Men detta är med 11 utväxling, Och sådana har jag ej själv,

Då han som skall ha dem är noga med vad han gör i övrigt, vill jag inte ha lämnat tillbaka dem med skador på.

Utan de skall vara perfekt shimsade, justerade och hela, även om några mm snitt, på kanten på pinjongen ej är skadligt, 

Svårt att motivera att få något för hjälpen då med.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...