Jump to content
Vinkon

Mek- och skruvartips!

Recommended Posts

Bjuder på 3 till som ni kan dela med er av till den som ansvarar för köket.

Vi har i mitt kök aldrig några flottig äcklig ungsplåtar efter tex pomfritt mm, smör tål bara 180 grader sen bränns det fast ungspapper kan ta eld i med grillgallret så det har inget i ugnen att göra. Istället en te sil i mjölpåsen och pudra till plåten inget fastnar inget bränn, enkel diskning oftast bara torka bort mjölet, mjölet binder också upp ev fett vilket gör det mycket lätt att få bort.  

Skära klabbigt bacon, skär genom förpackningen vill man ha bacon finstrimmlat låt det vara i frysen ett tag innan man ska skära.

Något jag haft med på resor för att snabbkoka i långt över 100 grader och få potatis samt andra grönsaker mycket godare på bråkdelen av tid mot vanlig tillagning finns nu på ikea ånginsats 39:- 

stabil-anginsats__74612_PE191864_S4.JPG

• Like 2

Hämtade ut ett paket på posten idag och kom på att jag kanske kunde tipsa om mitt "fynd".

Köpte en TIG-svets i somras och har påbörjat resan att lära mig hantera den. Har kollat på tillbehör och det finns ju en jäkla massa varianter, som nybörjare utan erfarenhet är det svårt att veta vad man behöver. Antingen står man där och saknar något eller så lägger man en massa pengar på prylar man aldrig kommer använda. Jag kom på efter en del letande efter tillbehör på nätet att kineserna såklart också svetsar, och mycket riktigt, att köpa förbrukningsartiklar på Aliexpress var ju inte alls dyrt.

Detta fick jag hem för 225kr med frakt, helt klart fler alternativ än man normalt behöver, men med tanke på att det var samma peng som att köpa bara de vanligaste kopparna i butik här i Sverige är det svårt att klaga.

post-9208-0-36323300-1508954951_thumb.jpg

• Like 3

Hämtade ut ett paket på posten idag och kom på att jag kanske kunde tipsa om mitt "fynd".

Bra tips!

En tig är något som är på min önskelista :)

Vad är de där riktigt långa kopparna bra för egentligen?

Jag antar att de är bra om man måste nå in där det är smalt. Tänk dig att du ska svetsa skarven mellan två bitar som är som ett djupt V. För att nå ner i V:et måste du ha elektroden med rätt långt utstick ur handtaget, då kan det vara bra med en lång kopp som ser till att skyddsgasen kommer fram dit den ska.

• Like 2

Jag antar att de är bra om man måste nå in där det är smalt. Tänk dig att du ska svetsa skarven mellan två bitar som är som ett djupt V. För att nå ner i V:et måste du ha elektroden med rätt långt utstick ur handtaget, då kan det vara bra med en lång kopp som ser till att skyddsgasen kommer fram dit den ska.

Check! :)

Vad tror ni om den här?:

The Future of Oil Changes - New Invention

Är det nån större vinst?

Hur mycket större risk har man att pricka marken med en stor klump längst ner på oljetråget?

"New invention"? Nja, skulle inte tro det. Första gången jag såg en liknande lösning var på nittiotalet (och det fanns säkerligen långt innan det med), när en väldigt energisk herre försökte sälja liknande pluggar till swebus, som jag jobbade på då. Volvo bussar har också haft originalmonterade sådana på vissa motorer, men dom brukar ersättas med vanliga pluggar, eftersom dom har en förmåga att läcka.

Och som ovanstående nämnt, om pluggen sitter nedåt på tråget, kommer ju risken att slå av den öka.

• Like 3

Ska väl erkänna att jag stulit tipset på nätet, har inte testat själv...

skarv.jpg.e5f2d0f00f7c22c858505c9437b56944.jpg

• Like 3
  • Haha 1

JDW, det där lär fungera i en knipa, jag skulle nog tvinnat kablarna med varandra, men det går ju bara om de är långa nog.

Jag skulle tvinna o sen tejpa, men man vill ju inte en fiolsträng.

Finns mycket att lära om vibrationer i fordon och hur man hittar dem.

Ett bra exempel på hur man kan använda vattenmugg för slut balancering av kardan.

• Like 5

Har länge varit sugen på ett blästerskåp, men aldrig riktigt haft pengar över till det. Idag provade jag att bygga ett själv. Tog en gammal låda från fm som jag hade hemma och köpte en plexiskiva led belysning och en damsugaradapter på Biltema. Monterade plexiskivan i locket på lådan och satt in belysningen i underkant på locket och tog hål för adaptern. In med Biltemas blästerpistol och provade på det rostigaste jag hade liggande. Handbroms och en gamal ’’ blinkers ’’ som kom med en bil som stått i skogen sen 50 talet. 

Fungerade väldigt bra och kostade allt som allt 649 kr, då hade jag förvisso lådan innan.

F9A46F42-31AE-4C5A-8A9F-0D66F43EA4FA.jpeg

FC2B3A7D-333C-4F65-891C-23ED11F60EDF.jpeg

4D45992E-8BD8-4230-8C8A-BA02ACC7974F.jpeg

6C48BB14-5AEB-4A0B-BAEC-040894C9E47B.jpeg

• Like 10

On 12/30/2018 at 5:20 PM, Nero said:

Har länge varit sugen på ett blästerskåp, men aldrig riktigt haft pengar över till det. Idag provade jag att bygga ett själv. Tog en gammal låda från fm som jag hade hemma och köpte en plexiskiva led belysning och en damsugaradapter på Biltema. Monterade plexiskivan i locket på lådan och satt in belysningen i underkant på locket och tog hål för adaptern. In med Biltemas blästerpistol och provade på det rostigaste jag hade liggande. Handbroms och en gamal ’’ blinkers ’’ som kom med en bil som stått i skogen sen 50 talet. 

Fungerade väldigt bra och kostade allt som allt 649 kr, då hade jag förvisso lådan innan.

Klistra självhäftande plast på undersidan av plexiglaset. Det kan man byta då och då när det blir mattblästrat. Billigare än att byta plexit.

• Like 2

Kom på en bra användning för IKEAs vikbara plast skärbrädor.

De var utmärkta att ha som olje uppsamlare när man tappar olja på ställen där det är svårt att samla upp det direkt i behållare 

FINFÖRDELABöjbar skärbräda, mörkgrå, mörkturkos

15 kr  / 2 styck(12 kr exkl. moms)

Artikelnummer: 
303.358.98

Skärbrädan kan böjas vilket gör det enklare att hälla av det du skurit utan att spilla.
Storlek
28x36 cm
  • Like 3

3 timmar sedan, Diffen säger:

Hej

Hittade lite info på nätet om RAL koderna till militär färgerna som kan vara bra o ha :)

http://museichefensblogg.blogspot.com/2013/12/vilka-farger-har-de-olika-militara.html

Har inte testat dessa färgkoder själv, men det hade varit bra att få veta hur mycket matteringsmedel där ska vara i.

Där står bara "matt", och matt i det civila är en glans på ca 10 om jag inte minns fel.

När det gäller de militära färgerna för mönstermålning så är den betydligt mattare.

Om jag inte minns fel vid uppmätning vi gjorde av försvarets original så hade den en glans på 0.5 eller nått liknande.