Gå till innehåll

Articles

Byte av bromsrör på terrängbil 11


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_08_2012/ccs-1-0-83934600-1344461680.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-04496100-1344461691.jpg

I mitt tillfället så är det en två:a på besiktningen som är orsaken till att jag byter bromsrör. Nu hade jag en magkänsla att det skulle bli en anmärkning redan innan. Oavsätt så gav det mig en liten tur till Biltema för att handla några enkla hjälpmedel som inte låg i mitt garage sedan tidigare.

 

Handlelista hos Biltema:

Bromsrör 5m Art nr: 55-499 kr: 219,-

Bromsrörsnipplar 100st Art nr: 66-403 kr: 699,-

Dubbelkoningsverktyg Art nr: 19-837 kr: 299,-

 

Hos Biltema så finns det två olika bromsrör man kan köpa. Den ena är av ren koppar och den andra är en koppar-nickel version. Nu vet jag inte vilka olika fördelar dom eventuellt har, men köpte koppar-nickel.

 

Det är kanske inte nödvändigt att köpa hela 100st bromsrörsnipplar, men jag önskar att ha ett litet lager för framtiden, så då blev det så.

 

1. För att göra arbetet smidigt så bör man skruva av bakhjulen, se till att palla upp bilen ordentligt. Mellan handbromstrumman och bakaxeln finns det gått om plats för att sitta med rakrygg och arbeta på båda sidorna. På min terrängbil så satt bromsnipplarna ganska så gott, så på med en massa 5-56, dom små metalbanden som håller bromsrören mot bakaxeln klippte jag bara av.

 

För du börjar skruva loss bromsnipplarna så klypfast två svetstänger över bromslangarna som kommer från huvudledningen och ner till axeln. På det sittet slipper du tömma hela systemet för bromsvätska.

 

2. Nu är det bara att skruva loss bromsnipplarna/rören. När dessa är lösa var det bara att finna fram nya nipplar som passade. Väl inne i garaget så grovmäte jag längden på rören, klippte av riktig längd. Så var det att böja dessa till den samma formen som dom gamla hadde.

 

Nästa steg blir att montera dom nipplar på dom nya rören. Fram med koningsverktyget för att skapa en fin anläggningsyta som håller tätt. (Se till att du gör denna delen ordentligt, så slipper du att göra om arbetet, om det börjar läcka.)

 

3. Så tillbaka under bilen. Först monterade jag dom nya bromsrören vid axeln. Sedan blev det att fin-böja för att få en perfekt passform ut till axelväxeln. Så skruvades alla skruvar åt, och svetstängerna togs av.

 

Under tiden som jag låg kvar under bilen så fick jag en annan person till att trycka på bromsen för att se att det hela håller tätt. När jag var helt nöjd, stripsade jag gummislangarna tillsammans med bromsrören, monterade stora slangklämor över axeln, på utsidan av bladfjädrarna, sedan dom gamla inte gick att använda längre. Dessa håller fast bromsrören mot axeln.

 

 

Ute vid hjulväxeln, innan allt är skruvat helt på plats.

 

4. Även om man har användt svetstänger för att hindra att bromsvätskan rinner ut, så är det luft inne i dom nya rören, och detta måste ut. Har du pallat upp bilen, och monterat av hjulen, så är det absolut enklast att göra denna delen för du sätter på hjulen igen. (Det går att göra avluftningen med däcken på, men det är väldigt krångligt) Det enda som behövs är att pumpa ett par gånger och släppa ut luften så är det färdigt.

 

broms_01.jpg

 

broms_02.jpg

 

Ansvar

Denna artikeln är publiserad av Terrängbil.net. Artikeln är inte ett facit på korrekt vekstadshantering eller utfört arbete. Alla eventuella fel eller problem som kan komma uppstå när du följer artikeln kan inte belastas Terrängbil.net, ej heller artikelförfattaren.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...