Gå till innehåll

Articles

En resa i Norge 2008


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_08_2012/ccs-1-0-55432300-1344461919.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-07467000-1344461930.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-77460500-1344461942.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-74081900-1344461958.jpg

Dag 0

Dagen efter vi hade varit och besökt annandagsträffen på Borås bar det av upp mot Norge. För mig blev det i familjebilen sedan jag redan var nere i Göteborg och firade jul. Daniel och Therese startade redan klockan 08:30 för att köra dom 36milen i ca 70 km/t. I höjd med Vestby 5-6mil från målet kom jag nästan ikapp 13-bilen. Här åt vi en lunch på den mycket berömda restaurangen McDonalds. Medans jag fodrade två barn och mig själv, så passade Daniel att starta 13-bilen och forsätta dom få milen till dagens slutmål. Med maten i magen så startade jag ca 25min bak, men trots att jag körde enligt hastighetsgränsen och kanske en smula över så han jag aldrig ikap terrängbilen. Väl framme vid mitt hus ett par mil nord-öst om Oslo så startade jag att packa ner det sista av kläder inför resan nord. Nu står min 11:a nästan alltid klar för avresa med mat för 3-4 dagar, så det som återstog var att få ner lite kalsonger och strumpor... ha ha.. och inte minst badbyxor och en handduk sedan vi planerade att bada.

 

Dag 1

Efter att jag lämnat barna på dagis och fyllt vatten så rullade vi ut från parkeringen utanför huset, klockan hade närmat sig tio. Vi körde på småvägar upp till Gardermoen flygplats där vi körde rundt fältet på små skogsvägar. Vidare in till Trandum där vi var noga med att inte överträda militärens körområde med dess förbudskyltar. Besökte den berömda campen som givetvis var helt tom, och vidare in till parkeringen vid själva Trandumskogen. Här besökte vi den gamla skjutbanan för stridsvagnar som tyskarna byggde under 40-talet. Ett snabbt besök vid minnemonumentet, och väggen där namnen på alla som blev avrättade kan läsas. Med huvudet fullt av tankar om denna tidsepoken så startade vi resan nord på E6 och vårat första stopp som var planerat till att vara Hundefossen två mil nord om Lillehammer.

 

norgerundt_01.jpg

 

På E6 låg vi rundt 78-80km/t och stundtals var det långa köer bak fordonen. I höjd med Hamar var det tid att fylla på bensin och diesel. Här fick vi besök av en äldre kar i en stor Suburban. Det blev snabbt avklarat att han hade ägt det mesta som rullar på fyra och seks hjul, pluss ett par övriga. I sina yngre år hade han också varit med och provkört amfibiversionen av Volvos terrängbil. Utöver att vi fyllde bränsle så behövde Daniel få ner temperaturen på sin dieselmotor, så det blev en snabb avmontering av gallret fram. Resan vidare nord mot hundefossen gick som den skulle. Snart passerades Lillehammer på högersida och vi började sakta klätra upp i höjden.

 

Väl framme i Hundefossen och Hafjell så passade jag på att inhandla lite matvaror och ta en snabb kaffé på den lokala Coop butiken. Nu var det tänkt att vi skulle leta reda på det lokala spán som skall finna i området. Vi körde upp och ner, kors och tvärs utan att hitta fram. Så ner till Esso´n som ligger vid E6 för att fråga om någon vet var den ligger. Vad är det vi ser som står och fyller bensin vid en av pumparna om inte en norsk kamoflerad terrängbil 13. Bak bilen är nog europas största släpvagn hängd, och på denna står det seks stycken 4-hjulingar. Så om inte detta var nog är en parkerad uppe på taket på 13-bilen. Här måste jag ju bara stoppa och hoppa ut och hälsa på ägaren. Ögonen var stora när han först såg en 11:a rullade in brevid, och nog blev dom större när Daniel kom. Efter en kort prat där vi förklarade vart vi skulle blev vi inbjudna till Ivar Syltes går väst om Vinstra. Vinstra tänkte jag, var är det. Det visade sig att det var på vägen mot vårat mål, och ”bara” sju nya mil nord. Så ut på en mörk och smal E6 som leder upp mot Trondheim. Om vi tidigare hade gjort fina köer bak oss, så var inte det ett mindre problem med hela tre terrängbilar på rad, men Ivar var duktig på att svänga till sidan så att vi slapp förbi alla som hade bråttom upp nord för att fira nyår.

 

Dom sista milen började mina ögon bli ganska trötta, och huvudet lika så. Det kostar på att ratta en terrängbil på en mörk, small och väldigt smutsig europaväg. Som tur hade jag fått fixat mina spolare, så det hjälpte väldigt. Värre var det för Daniel som inte fick ut mer än två droppar varje gång han tryckte på knappen. I höjd med Vinstra svängde vi av europavägen, och in till den lokala Kiwi butiken. Ivar hoppade ur bilen och förklarade att hans fru redan hade inviterat andra på besök, och att det då blivit lite fullt i huset. Men vi blev eniga att vi skulle ringas på morgonen för att träffas över en kaffe. På andra sidan av vägen vid butiken låg det en idrottshall med en väldigt fin parkeringsplats. Så där parkerade vi över natten.

 

På kvällen så öppnade Daniel dörren till himmlen och det rullande Hilton. Therese hade gjort räckmackor och det stog kalla öl på bordet. Daniel svängde ut LCD skärmen som är monterad på väggen och straks var Rush Hour 3 igång och den första ölen i magen. Efter filmen blev det ett par rundor med UNO för det var tid att lämna paradiset för att krypa upp under taket på 11:an, ute fall snön och i samma takt som flingorna kom ner genom luften kom också dom lokala Vinstra ungdomarna ut för att köra rally på parkeringsplatserna. Klockan 01:30 föll äntligen roen och jag sov både tungt och gott till morgonen.

 

Dag 2

Natten flöt perfekt, och min parafin värmare gjorde ett fint arbete. Men... sedan man inte får någon sirkulation på luften i 11:an och man produserar ganska mycket fukt när man andas, så fylldes 11:an fort med massa kondens som droppar värre än i dom tropiska regnskogarna. På förmiddagen tickade ett litet SMS in från Ivar där harn frågade om vi hade lust att komma upp i bergen för att besöka hans gård och ta en kaffe. Vi började klättra upp för berget på en väg som till stora delar bara gick rätt upp och aldrig såg ut som den skulle ta slut. Men till slut efter en liten felkörning där vi fick öva på våra förarkunskaper på snövägar möte vi Ivar och två barn på en 4-hjuling, vi var framme på gården till familjen Sylte. Efter kaffe med familjen blev vi erbjudna aktiviteter ute. Therese fick erbjudande om att rida, medans ”gutta” skulle bli med Ivar på 4-hjuling safarie. Som terränggalningar som vi är går det ju absolut inte att tacka nej till ett sådant erbjudande. Vi lastade av tre cycklar, borstare dessa rena från snö och fick startat fordonen för att få upp temperaturen på motorerna. Det snöade fortfarande och ganska så mycket, så samtliga passade på att byta om till kläder som passade för vädret och fartvinden från 4-hjulingarna. Efter en snabb körgenomgång så startade vi resan ner för berget till Vinstra cemtrum där vi fylde på tankarna. Resan tillbaka gick på serpentin vägar som slingrade sig upp för bergssidan, sedan bar det av in på en skogsväg som tog hos upp på berget på andra sidan av gården till Ivar. Det bjöds på häftig körning på snöiga vägar och utsikten var otrolig. Längre ner i dalen kunde vi se Therese och Solvig på sina hästar.

 

norgerundt_02.jpg

 

Sedan min antenn till PR-radion hade lossnat från taket så passade jag och Daniel på att låna en borrmaskin och montera antennen på en annan plats. Orsaken till att antennen lossat är att jag monterade den i det redan befintliga hålet i taket som sitter ovanför föraren. Men den lilla täckplåten hade nu lossat. När vi var klara med detta så var Ivar och Solvig färdiga med middagen som dom så snällt hade ordnat för oss. Eftermiddagen blev till kväll, och när vi fick erbjudande om att campa vid gården så tackade vi villigt ja till detta. Kvällen och natten gick till UNO med familjen, tillsammans med öl,vin,bränvin och likör. Sängen/båren äntrades rundt klockan två på natten.

 

Dag3

Efter en snabb frukost, och Daniel fick fyllt på bromsvätska i den tomma behållaren så var vi klara att säga adjö till den mycket gästvänliga familjen Sylte. GPS´n blev satt till krysset mellan RV255 och RV51 som går mellan Lom och Fagernes. E6:an var på morgonen bara två svarta hjulspår med snö rundt omkring, så det blev att fortsätta på flerhjulsdrift vidare nord. I Kvam stannade vi för att köpa lite ”pölse” och Daniel passade på att köpa lite mer bromsolja ifall den ena bromskretsen skulle bli tom på nytt. Vi tänkte också passa på att avlägga ett besök på krigsminnesmuseet som ligger i Kvam, men detta var vinterstängt som så mycket annat. Ett par mil nord om Kvam svängde vi vänster in på RV255 som möter RV51 uppe på högfjället och utkanten av Jotumheimen med Norges två högsta bergstoppar Galdöpiggen och Glittertind. Nu bestog vägen bara av hårdpackad snö med inslag av is, men kronhjulen fick förvånandsvärt gott fäste. Dom nästa milen gick det bara uppför, uppför och mera uppför. Tillslut stog vi på parkeringen till Randsvik och studerade både kartor och GPS´r för färden vidare. Nu är det ju så att RV51 till Fagernes är vinterstängd efter ca 3mil, men det hade ju varit fint att komma sig upp på Norges högsta bilväg. På vägen upp tänkte vi även svänga in på en skogsväg som leder hela vägen in till foten av Glittertind.

 

norgerundt_03.jpg

 

Från Randsvik är det bara 200meter för man når den lilla skogsvägen som leder in till Glittertind. Större delar av året är det en bom som man måste slänga på en slant för att få lov att köra vidare in på området, men idag stog den öppen. För oss så hade det bara varit en traktor som gjort spår, tillsammans med en snöskoter. Dom första kilometrarna avverkades utan större problem, även om Daniel´s 13-bil vid ett par tillfällen frivilligt ville av spåret och forsätta ut i ingenmannsland. Men Daniels järnhand stoppade varje utbrytning ur kollonen. Vägen blev smalare, och spåren djupare, men vi närmade oss målet. När vi precis skulle passera övre trädgränsen så stoppade vi. Framför 11:an var det nu nästan inga traktorspår och det var våldsamt svårt att hålla fordonen uppe på den mycket smala vägen (red: läs stigen).

 

norgerundt_05.jpg


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...