Gå till innehåll

Articles

Kommunikationsradio i Terrängbilen


Andreas.E

När jag började forska lite i saken kom jag fram till att jag både ville ha stryktålighet bland träden och möjlighet att få prestanda att prata på lite längre avstånd. Det låter sig inte göras, eftersom de antenner som presterar mer också är längre och med andra ord rufsar omkring högre upp i träden. Lösningen blev att använda två antenner med olika prestanda.

 

Mina undersökningar före gav också vid handen att man måste ställa in systemet noga före användning, eftersom sändningsfunktionen sätter igång en våg i antennen och vågen riskerar bränna upp förstärkaren i apparaten om den självsvänger för mycket. Dessutom blir den sända effekten väldigt liten om den mesta delen av effekten går åt att skicka vågen mellan foten och toppen av antennen istället för ut från antennen.

 

Jag installerade modellen Team RoadCom, en apparat som kostar 1190:- på www.conrad.se. Daniel satte en apparat av modell Conrad CVMobil 4000 i sin bil, för 512:-. Daniel hade dessutom en äldre apparat för fast montering plus två gamla handenheter med sig, vilka han fått av olika bekanta när han pratat runt om att han skulle ha komradio i bilen. Det fanns med andra ord gott om material att prova och handenheter till utlåning till de som önskade vara med i konversationen.

 

Min bil försåg jag med en antennfot som passade två olika antenner av olika längd, ett 60cm glasfiberspröt 1/4-vågs lambda Albrecht CB Mobilradioantenn och ett 150cm spröt av rostfritt stål, 5/8-våg lambda antenn, Alan Funk 150. Det längre sprötet använde jag på vägen till Borås och det kortare i skogen där. Vi testade räckvidden på så sätt att när jag åkte ifrån Daniel när vi installerat grejorna kvällen innan avfärd, så rapporterade jag vilka olika vägskyltar och andra kännemärken jag passerade och på så sätt kunde vi avgöra att min sändning nådde 5km med det långa sprötet, medan jag inte hörde honom ens 300 meter efter jag åkt därifrån. Nu ska sägas att Daniels position räknat från mig var bakom en kulle. Dessutom stod han på sin garageplan, där en strålkastare han VET stör radion i sin lastbil annars kan ha stört hans sändningar även denna gång. Jag vet inte om min sändning hade hörts längre under andra omständigheter.

 

Skogsanvändningen gick hur som helst över förväntan, det var ett bra sätt att hela tiden ha koll på vad som hände när vi inte såg varandra och när nåt behövde sägas, eller det bara skulle tjötas. Inte så lätt på andra sätt, när man måste stanna eller hantera en dyr telefonkontakt samtidigt som man rattar kärran.

 

Min radio fungerade klockrent på vägen dit och under fredagnattens och lördagens körningar. Vad som gick åt grejorna när vi skulle åka hem på söndagen vet jag inte, men plötsligt behagade högtalaren inte släppa ifrån sig nåt ljud trots att Daniel hörde vad jag sade när jag anropade. Under lördag natt inträffade ett åsknedslag bara tio-femton meter från min bil, vilket formligen sprängde en gatlykta i småbitar. Men radion fungerade i alla fall utan anmärkning hela söndagens körning fram tills vi skulle åka hem, så frågan är om det påverkade eller inte. Jag micklade tidvis med grejorna på väg hem från Borås och ibland hoppade funktionen igång, ibland ville den inte leverera nåt ljud till mig, men precis som innan så hörde Daniel vad jag sa. Nu är i alla fall apparatens högtalarfunktion stendöd. Jag provade en annan mikrofon, men det hjälpte inte det heller. Conrad får undersöka apparaten och tala om om jag gjort nåt fel med den, eller om det beror på nåt annat. Jag kan inte utesluta att jag gjort fel när jag ställt in stående vågen efter jag monterat appaten.

 

Hur som helst så kändes den handmässiga kvaliteten bra, ljudet var ypperligt tills den började krångla, instruktionshäftet lättfattligt och den fysiska installationen enkel. Apparaten klarar både 12 och 24 volt och behöver inte ställas om, den känner spänningen själv. Displayen är blå till bakgrund och det är lätt att se vad det står. Det jag kan klaga på i själva funktionen är kanalsvepningen. Den söker igenom 80 kanaler och det går inte mer än sådär 2-3 kanaler per sekund. Daniels billigare Conrad 4000 rasade igenom ungefär dubbelt så fort.

 

Daniels Conrad 4000 fungerade ypperligt. Nackdelen med den apparaten är att den bara klarar 12 volt, vilket i våra fordon kräver en omvandlare. De billigare omvandlarna på marknaden skapar en hel del brus och har man ingen användning för 12 volt i övrigt så kanske det är bättre att satsa på en dyrare apparat med mer finesser som redan klarar 24. Man ska kanske kolla om man kan köpa en omvandlare samtidigt med radion, för har butiken utbud av radioelektronik så kanske de har apparatur för installation av den också.

 

Daniels intryck av apparaten: Conrad 4000, ja vad ska jag säga om den!? Jag tyckte den var toppen till mitt ändamål, enkel lätthanterlig och auto scanning. Hade det funnits auto scan på mina radioenheter jag fick så hadde jag inte köpt denna för jag tycker det räcker med en billig radio i skogen. Att det är 12v gör mig inget då jag har en omvandlare till stereon redan och det är en standard, varken dyr eller billig. I lastbilen där jag har en betydligt mycket dyrare comradio går det inte ha vad för omvandlare som helst men det är för att den kräver så mycket effekt.

 

Så en resume: Conrad 4000 räcker tok-gott till jeep träffs radio. Den är liten och smidig, har auto scan och är snabb, ganska bra ljud, känns kvalite, men den har bara 40 kanaler och jobbar bara på fm-bandet. Har du en omvandlare redan och inte behöver köpa en, så är detta en bra radio för dig som vill ha en radio som jobbar på 27mhz bandet!

 

Vi hade god användning av apparaterna och det var nästan som att färdas i samma bil på det viset. Riktigt roligt! Det var mycket tjöt på vägen dit och hem och när vi tyckte vi hade tråkigt hördes plötsligt "De va en tjyckling som hette Gullefjun.... SOM SKULLE GÅ PÅ PROMENAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD!!!" i etern, undrar vad amatörradiogubbar med lite mer avancerade mottagare tyckte om den serenaden... Billigt konverserande är det och åker man i flera bilar blir det nästan som att sitta och småtjöta allihop i samma. Det är minst två fördelar jämfört med mobiltelefon som både är dyrt att snacka i och begränsar antalet telefonindivider till två.

 

Senare har jag även provat en tredje radio som jag fick låna av Conrad, en Alan 48 Excel för 1733:-. Jag satte i den en kväll när jag stod med bilen hemma på gårdsplanen, så provningen av denna går inte att jämföra med den mer fältmässiga under träffen. Displayen var på denna inte riktigt lika tydlig, mycket beroende på den gula bakgrundsfärgen. Men den har istället en analog signalstyrkemätare som inte fladdrar hit och dit som på den digitala visaren på Teams blåa display. Ser man bara styrkemätaren som ett tecken på att det finns aktivitet på kanalen spelar det inte så stor roll, men vill man lite mer exakt avgöra vilken styrka in-signalen har var det i alla fall lättare att se det på analoginstrumentet.

 

Jag har inte kunnat använda denna apparat mer än till att lyssna, eftersom jag inte hittade nån som behagade svara på mina prov-anrop, men trots ganska svaga signaler kunde jag tydligt höra röster som pratade okänt språk. Nån konversation påminde om tyska och några andra bör kunna ha varit polska eller nåt som låter liknande med svenska öron. Jag provade både den korta och den långa antennen på apparaten efter att ha "SWR:at in" inställningen. Med den längre upplevde jag att rösterna hördes tydligare, men eftersom jag är synnerligen förstagångare på det här är det inget jag kan säga med säkerhet, det krävs det nog mer övning för...

 

Slutligen kan jag rekommendera båda de apparater jag använt, för de verkar bra till användningsområdet. Alan 48 kan jag så klart inte svara för grövre användning av, eftersom jag bara provat den lite grand, men Team RoadCom tyckte jag var ypperlig. Man får ju ge och ta lite, prisskillnad är ju också en egenskap.

 

Vi på Terrängbil.net föreslår kanal 11 och 13 på offroadträffarna framöver, så blir det lättare att hitta varandra och ställa in vilka kanaler man ska ha den låsta kanalpassningen på också.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...