Gå till innehåll

Articles

Så här bytte jag drivaxeldamask


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_04_2013/2.bmp.b79da7332269c5a4205be5d83d58eae8,monthly_04_2013/2.bmp.2127a17f4023af95f9db0a3b48632d6f,monthly_04_2013/3.bmp.865e96ded2e2f417eb609ed5ab0f8917,monthly_04_2013/4.bmp.64ae6e411e8fc75ef0f4e37baac097e8,monthly_04_2013/5.bmp.3305dd6a9b7a54cd8051ce262c22b6b2,monthly_04_2013/6.bmp.fe6e159648b1468e84f2537720755b6e

Förra sommaren när jag vårdade bilen efter att jag köpt den, bytte jag damask på ena sidan fram. För andra att se, så här bar jag mig åt när jag bytte. Jag tar inget ansvar för att andra lyckas på samma sätt, jag bara visar hur jag gjorde. Verkstadshandboken visar en lite annorlunda metod som så klart är korrekt, men jag ville slippa demontera mer än nödvändigt, så jag begränsade mig lite.

 

2.bmp Det är en damask vid vart hjul i framaxeln. Den syns och går att känna på vid fullt rattutslag. Den koniska delen av den sitter instucken i "den fasta" delen av framaxeln och flänsen som syns under konan är klämd mellan ytorna som dras ihop av skruvförbandet. Den jag bytte var sprucken i en ”dalgång”, vilket syntes som ett öppet sår när jag vred ratten till fullt styrutslag. Damaskerna går i regel sönder i framkant. Där sträcks de mest, eftersom styrutslaget är större för innerhjulet än ytterhjulet i kurvan. De kan också gå sönder i nedre delen, eftersom de blir ganska ihopkölade där vid fullt styrutslag.

 

Jag började med att smörja utsidan av damasken med Glycerin, viket är gummivårdande och såvitt jag förstått konserverande. Gummit tog nästan inte emot nåt av vätskan, så den var endera tillräckligt mjuk från början, eller är damasken helt enkelt av mjukplast istället.

 

2.bmp När man gör den här operationen måste man dela på bromssystemet, det vill säga man måste lossa på slangarna ut till hjulet. Jag skulle ändå byta all bromsvätska, så jag pluggade inte, vilket man för enkelhetens skull bör göra annars. Det är ingen liten match att lufta hela systemet. Efter att ha hakat loss bromsslangarna hasade jag fram hela hjulväxeln med ett spännband kopplat till dörrhandtaget ovanför för att hålla den upprätt. Man bör vara försiktig med drivaxeln, för dels sitter en knut i överänden av hjulväxeln och den bör så klart inte utsättas för alltför mycket bändande och dels är axeln stucken genom minst ett lager i axelhuset, vilket helst ska vara helt även efteråt...

 

3.bmp Loss från bilen ställde jag hjulväxeln på ända. Jag borde tömt växeln på olja först, för jag kom på efteråt att det skräp som legat i botten på huset blir svårare att få ut på det sätt jag gjorde. Tätningen mellan axel och broms var i alla händelser bra, för där kom det inte ut så mycket som lite fukt en gång.

 

4.bmp Efter att försiktigt knackat loss den gamla damasken med en bred mejsel mot plåt-tätningen, skar jag rent den från gummi. Vissa har tipsat om att använda en bit av ett 100 mm plaströr, men jag hade inget och där jag bor stänger allt kl fem på fredan och sen kan man glömma att köpa nåt förrän måndag morgon. Så klart jag höll på med det här en helg...

 

5.bmp Så här blev damask-verktyget, påträtt uppochner på den nya damasken.

 

Sen använde jag ett litet bräckjärn och stack ner mellan huset och damaskens gummifläns, fast jag knackade med hammaren på den spetsiga sidan och använde den plattare delen mot damaskverktyget. Jag monterade aldrig bort hjulväxeln från axelfästet, utan jobbade igenom hålet hela tiden. Det var väl inte direkt praktiskt, men det funkade. Knackandet tog nog en kvart, med tiotalet försiktiga knack per varv för att få plåtringen hyfsat lika mycket ner runt om hela tiden. Nöden är alla uppfinningars moder. Observera förresten den mässingsring som syns i toppen på den nya damasken. Den skall tas ur den gamla och återanvändas i den nya om den inte är skadad. Genom den snurrar alltså drivaxeln.

 

Jag gjorde rent flänsarna innan återmonteringen och lade en tunn film tätningsmassa emellan, sådan som är tätande utan packning. Vid återmonteringen skall man dessutom vara noga med att hålla axeldelarna centrerade mot varandra, för att vara rädd om lagringarna i röret. När man fått drivaxeln tillräckligt långt in, blir det till att snurra på hjulflänsen en stund så att man hittar rätt läge på splinsen innan man får monteringsflänsarna mot varandra.

 

I min fordonsbok står det att höger damask byttes -94. Det står inget om vänster, men eftersom den är nästan frisk i konditionen lär den rimligen vara bytt senare "på arbetsorder". Efter bytet jämförde jag hur den nybytta damasken ser ut på plats med hur den gamla på vänster sida såg ut och tittade hur det ser ut vid olika styrvinklar. Det är inte mycket kvar innan man DRAR isär en torr damask vid fullt rattutslag. Utslagsbegränsningen sitter ju på "motsatt sida" och kanhända felaktigt inställd begränsning i kombination med lite slitna kulleder i styrstagen hjälper till att sträcka den ytterligare.

 

Man bör vara uppmärksam på mängden fett i styrlagringarna. Smörjer man dessa några gånger och inte tar bort överskottet, så har man snart en utmärkt fälla för allt damm och grus som virvlar runt när man kör. Tipset blir: Trä in en bit papper ovanför damasken, under lagret, innan fettet trycks i, då är det lättare att få bort överskottet från damasken. Annars bör man försiktigt pilla bort fettet. Gräv också ur den skit som finns i resten av skrymslen och vrår intill.

 

6.bmp

 

Nästa tips blir: Använd ALDRIG tryckluft till att göra rent. Egentligen aldrig nånstans överhuvudtaget. Det finns INGET som trycker in skit så effektivt som en tunn luftström under högtryck.

 

Erik, Terrängbil.net


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...