Gå till innehåll

Articles

Terrängbil auktion i Norrköping


Andreas.E
  • https://terrangbil.net/forum/uploads/monthly_08_2012/ccs-1-0-78040400-1344462366.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-80809300-1344462474.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-52546400-1344462488.jpg,monthly_08_2012/ccs-1-0-82330000-1344462498.jpg

Klockan 02:30 på fredagen rullar jag försiktigt in mot auktionsområdet. Det enda som syns på dom förblåsta ängarna är reflexerna från ett antal vakter som patrulerar bland fordonen. Lite närmare ser jag Eriks Opel, och ett huvud som tittar upp ur sovsäcken. Äntligen framme efter resan från Oslo.

 

Norr_Art_02.jpg

 

Reveljen går tidigt på morgonen, då friden störts av både hjullastare och ankommande lastbilar som skall stå för transporten hem, men det är ju inte för att sova vi har rest hela vägen till Norrköping. Undertecknad skall dela ut reklam för Terrängbil.net, och Erik skall ”små” handla. Den enorma parkeringsplatsen på ängen började fyllas på.

 

Köerna framför Toveks tält växer. Det nämar sig utropstid. Några spekulanter är så säkra på sitt köp att man slagit upp både camping bord och stolar framför sitt framtida fordon. Andra vandrar rundt med poker ansikte och undersöker alla fordon lika minitiöst för att inte visa vilket eller vilka fordon man önskar säkra sig. Lite efter klockan nio går startskotten. Först ut är jeepdunkar, lastnät, svetsaggregat, däck och mycket annat smått och gott. Tovek är effektiva och strax är man igång med den första fordonsraden.

 

Norr_Art_03.jpg

 

11:orna som skall auktioneras ut är av väldigt varierande kvalite. Ett stort antal med plåt-kaross, och ett fåtal alu-zink. Men tillståndet på både lack och fordonen i övrigt gör det faktiskt svårt att avgöra vilken som är vilken. Tydligt är att samtliga har stått ute väldigt länge och absolut inte tillhör eliten inom fordonsparken till försvaret. Priserna varierar, men det är ju marknaden och inroparna som tills sist styr, och jag utgår ifrån att parterna är nöjda.

 

Nästa fordonstyp som nu stog framför Toveks pick-up var terrängbil 13 med hel-kaross. Man måste verkligen avstränga sig för att kalla dessa ”hel-kaross”. Det var stundtals enklare att att se ett mönster av rost, än kamoflagefärgen. Men det skall tillläggas att en kunnig person med svets troligen skall kunna få dom flesta till att se riktigt snygga ut. Så var det tid för att auktionera ut ram-rena 13:bilar tillsammans med ambulanser, stab och radioskåp. Dom ram-rena såg samtliga ut att vara av god kvalite. Det samma kan man kanske säga om bilarna med skåp. Även om dessa var svåra att matcha mellan bra skåp och bra hytt. Antingen hade skåpet sett sina bättre dagar, eller så var det bra med rost under skåpet, men några såg riktigt bra ut. Specielt dom få Alu-zink hytterna som fanns.

 

Norr_Art_04.jpg

 

Här stoppar berättelsen om själva auktionen. Efter att Tovek var färdig med 11/13 och 20 bilarna blev jag inte med på auktionsrundan på TGB 30/40 och flygvapnets jeepar. Men jag kan nämna att samtliga 30/40 bilar såg väldigt fina ut på utsidan. Värre var det inne i hytten. Många jag var inom saknade taklukan, var vid en öppen himmel hade gjort sitt. Vidare var det många där innetaket hade släppt och hängde ner i kupén, men detta är ju bara småsaker. När jag sent på eftermiddagen gick rundt och tittade på lastbilarna, så var det bara ett fåtal som inte blivit köpta. Det faktum att marknaden och användningsområdet för fordonen är nog så liten, imponerar det mig att man faktiskt fick såld de allra flesta, riktigt kul och se.

 

Efter att auktionen var avklarad så startade själva racet. Ägare och förare sprang rundt och försökte få igång sina nyförvärv. Några startade med en gång, andra var helt döda trots helt nya batterier, och startbilen till Tovek flög rundt och hjälpte den ena efter den andra. Några ägare inser snabbt att hemresan skall bli både lång och kompliserad, andra kunde med ett leende vrida om nyckeln och tuffa iväg mot sitt mål.

 

Terrängbil.net´s Erik Törnqvist (Omega24v) var en lycklig och nyförälskad mann. Inte mindre en fem fordon hade han ropat in när dagen var över. En tgb 13 helkaross, och fyra med ambulansskåp, varav tre med alu-zink hytt. Daniel Holm (Daniel.H) ställde upp och hade ankommit i lastbil med släp redan på morgonen för att hjälpa till med hemtransporten.

 

Norr_Art_05.jpg

 

Efter kontakt med Millesvik fick Erik tips om att det fanns en lastkaj nere vid gamla F13 som kunde användas för att få upp fordonen på lastbilen. På landningsbanan och taxibanor står en lot till försvaret. Här finns det en del spännade objekt. Men även här såg vi ett stort antal tgb 11/13 som var i väldigt dåligt skick. Några med massa rost, andra som rullat och flera utan dörrar eller fönster.

 

Ett par timmar senare var vi färdiga med lastningen. Erik och Daniel vinkade adjö för att köra dagens första omgång ner till Nässjö. Klockan fem på eftermiddagen lämnade jag Norrköping bak mig och GPS´n visade lite över 44mil upp till Oslo och hemmet. Det är länge sedan jag har sett så många gröna fordon på våra Svenska vägar. Den sista gröna bilen passerade jag i höjd med Karlstad för jag svängde norr och upp mot Arvika, så det var tydligt att folk rest långt för sina inköp.

 

Dagen summerad, så är jag en upplevelse rikare, och känner mig gott rustad till den dagen jag själv skall försöka ropa in ett intressant objekt.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...