Gå till innehåll

Articles

Bakgrund och konstruktion - Volvo bandvagn 202


Andreas.E

Bandvagnen består av två sammankopplade vagnar där motor och växellåda är placerad i den främre vagnen. En kardanaxel förbinder dom båda vagnarna, så att samtliga fyra band ger framdrift. Vidare är bandvagnen fullt amfibisk.

 

Förare och fordonschef sitter i den främre vagnen, och i den bakre vagnen kan upp till 8st soldater transporteras.

 

Konstruktionen startades i början av 50-talet som ett svar på försvarets önskemål om att kunna transportera både trupp och material i oländ terräng. Dom första körproven började 1959 och serietillverkningen startade 1964. Totalt blev det tillverkade 5000st Bv202 i perioden 1964 till 1981. Bandvagnen exporterades till flera länder.

 

Beskrivning av motor

Det förekommer två olika motorer, B18 och B20. Motorn är fyrcylindrig, vätskekyld och med toppventiler. Cylinderblocket är gjutet i et stycke med vevhusets överdel. Cyliderloppen som omges av kylmantlarna är borrade direkt i blocket. Oljekanalerna är så ordnade att oljerenaren som är av fullflödestyp ansluts direkt vid blockets högra sida.

 

Cylinderlocket är fastskruvat på cyliderblocket med skruvar. Samtliga förbränningsrum har en kanal för varje ventil. Ventilerna som är monterade hängande i cylinderblocket är lagrade i utbytbara sytrningar.

 

Kolvarna är av lättmetall och har två kompressionsringar samt en skarpring för oljan. Vevstakarna är försedda med en bearbetad bussning som lager för kolvtappen. Lagerskålarna för vevlagren är utbytbara. Vevaxeln som är smidd har slipade och ythärdade lagertappar. Genom axeln finns borrade kanaler för smöroljan. Kamaxeln har ythärdade kammar. Den drivs från vevaxeln genom en kuggväxeln.

 

Beskrivning av koppling

Kopplingen utgörs av en enskivig torrlamellkoppling som förekommer i två olika utföranden. Båda utförandena består av en tallriksfjäder. Kopplingspedalens rörelser till urkopplingsarmen sker med en vajer och är lika på de båda utförandena.

 

Beskrivning av bränslesystemet

Bränsle sugs av bränslepumpen från tanken genom en renare och pressas fram till förgasarnas flottörhus. Ledningen mellan tankarna och bränslepumpen är försedd med en väljarkran som är plcerad ovanför högra stätets ryggstöd. Bränslepumpen är av membrantyp och drivs av en kam på kamaxeln. Pumpen är försedd med en frigångsanordning, varigenom pumpverkan upphör när tillräckligt högt tryck uppnåtts i ledningen till flottörhuset.

 

Beskrivning av förgasarna

De båda förgasarna är av horisontaltyp och är i princip lika.

 

Beskrivning av generator

Generatorn är en 24 volts växelströmsgenerator försedd med två anslutningar för likström, samt två anslutningar för fältströmmen. Generator begränsar själv den utgående strömmen varför regulatorn inte har någon strömbegränsande verkan. För att kylluften skall få en gynnsam strömning och för att minska inverkan av värmestrålningen från avgasröret har generatorn försetts med strålningsskydd av plåt.

 

Beskrivning av växellådor

Två typer av växellådor förekommer nämligen M40 och S-4. Huvudväxellådan, oberoende av typ, är helsynkroniserad och är monterade direkt på motorns svänghjulskåpa och är sammanbyggd med fördelningsväxellådan. Samtliga kugghjul utom backdrevet är snedskurna och ligger i ständigt ingrepp. För att hindra överhettning har växellådan utrustats med oljekylning. En oljepump, monterad på fördelningsväxellådans bakre del sörjer för oljans cirkulation. Oljekylaren, som är av samma typ som den som är monterad på motorn, är monterad på kardantunnelns högra sida. Kylvätskan är gemensam med motorns kylsystem. Fördelningsväxellådan är monterad på huvudväxellådans bakre gavel och drivs av ett kugghjul på huvudaxeln. Från kugghjulet överförs kraften via ett mellanhjul till antingen lågväxelns eller högväxelns kugghjul. Högväxelns hjuö är i ständigt ingrepp med den större kuggkransen på mellanhjulet. Främre vagnens drivning kan kopplas ur och in med en särskild skiftgaffel och kopplingshylsa. Främre vagnens drivning går endast atgt koppla ur då högväxlen är inkopplad. Omvänt kan lågväxeln endast kopplas in då främre vagnens drivning är in kopplad.

 

Beskrivning av drivaxlar

Drivaxlarna är av hypoidtyp, dvs pinjongen är förskjuten i höjdled från kronhjulets centrumlinje. Samtliga pagerspel liksom kuggkontakten mellan pinjong och kronhjul justeras med justermellanlägg. Drivaxlarna, som är halvt avlastade, är i sina inre ändar försedda med splines, vilka griper in i de större differentialhjulen.

 

Beskrivning av fjädring,hjul,nav och bälten

Fjädringselementen utgörs av orsionsstavar. Drivhjulet består av ett stålnav på vilket gummi vulkaniserats så att det fått formen av ett kugghjul. Gummikuddarna griper i sin tur in i banden och överförer kraften till dessa. varje vagnsdel har åtta bärhjul och två spännhjul. Hjulen är av typen luftgummihjul. Bärhjulen är arrangerade i boggi med två hjul i varje. Både spänn- och bärhjulen är lagrade på två koniska rullager.

 

På varje vagnsdel finns fyra stödhjul. Stödhjulen utgörs av luftgummihjul som är monterade parvis på två axlar, vilka är plcerade en på var sida av vagnen. (På Bv 202NFI är stödhjulen kompakta)

 

Banden, som är lika på främre och bakre vagnen, består av ett helgummiband med rostfria stållinor. På bandens insida är styrtungorna fastskruvade. I bakre änden av varje vagn är ett spännaggregat monterat, med vilket bandspänningen regleras.

 

Beskrivning av styrinrätting

I styrinrättningen ingår hydralpump med separat oljetank, styrventil, styrcylinder, sytrdon och på en typ av styrinrättning även styrsnäcka. Oljetanken är utrustad med en fjäderbelastat filter genom vilket all returolja passerar. Pumpen drivs med två kilremmar från vevaxelns remskiva och är monterad på motorns vänstra sida. Från pumpen strömmar oljan till styrventilen. Styrventilen påverkas vid styrinrättningen av pitmanarmen och ventilsliden står i förbindelse med länkstången. Då ratten vrids förskjuts ventilhuset i förhållande till ventilsliden varvid oljan leds til den ena eller andra kammaren i styrcylindern beroende på vilket håll ratten vrids.


Användar Respons

Rekommenderade kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Lägg till en kommentar...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...