Murphys helg
En helg i garaget till, skulle ju byta några knutkors som jag trodde var upphov till vibrationer i bilen, samt en damask på en kardarn . Rena semetser jobbet kan man tycka.
Dock hade jag gott sällskap av en viss Murphy
Först plockade jag ner främre kardarnen, tyckte inte det kändes som det var några fel på knutkorsen, men pressade ur de gamla ändå. så skulle jag då ta bort damasken. Men när jag började syna den hittade jag inte vart den var trasig
Lite fundersam klättrade jag ner i smörjgropen och började kolla de andra damaskerna, och den främre av dom bakre var det som damasken var trasig på
Nåja jag skulle ju undersöka vart vibrationerna kom i från också, så jag körde i väg utan främre kardarnen, men det var ingen skillnad det durrade lika jäkligt ändå
Ok jag var ju tvungen att skruva bort den mellan fördelningslådan och mellan axeln ändå, men även där kändes knutkorsen ok. men jag pressade ur även dem för säkerhets skull och delade på kardanen, nu hade jag lite tur för hålet i damasken var mitt emellan de två plast avdelare eller vad de heter som sitter i damasken, så inget vatten eller skit hade nått själva splines delen Bara bakåt och ner, så det låg lite skit vatten i det bakre röret, det kommer in genom ett litet hål som var borrat på insidan av damasken och in i röret av någon anledning, möjligt att det är just för att vatten skall ha någon stans att ta vägen.
Allt rengjordes först med trasor för att ta grov skiten och sedan tryckluft och olika omgångar med WD 40 sprayande och dieselbadande och tryckluft, slutligen torkades allt av med rena trasor.
Det hela plockades i hop igen fylldes med nytt fett och skruvades tillbaka.
Så ut på en provtur igen utan främre kardanen men vibrationerna var exakt lika, tycktes de kändes i ratten, så in i garaget och hissa upp framaxeln, börja nurra på hjulen och lyssnade, Inget konstig ljud hördes, men jag fick fram ett litet glapp när man bände på hjulen, ok lager ras ändå var första tanken, men så tog jag ett brytjärn och kände på spindel lederna och hittade lite glapp på båda sidor, kunde detta vara orsaken till vibrationerna ? båda sidorna revs ner och några shims brickor avlägsnades, så ut och provköra igen. men nä fortfarande vibrationer och möjligen en shims bricka för mycket bort taget, så där blir det gör om gör rätt, det visade sej att uppmätt glapp på lederna inte stämde med att plocka bort lika många mm shims, måste han något med den rundade formen att göra
Ja det var bara att ge sej på den sista kardarnen då, bort med den och lika där knutkorsen kändes helt ok och inget glapp vid splinesen, men det var bara att ge sej ut på test tur nr fyra. och hålla alla tummar att det var bra nu, men nej då det vibrerade så gott så att ja jag nämner ingen, men några hade nog gillat det
Vad nu då att kolla ? ja en kopp kaffe och lite fundrande senare så klurade jag ut att när jag ändå hade alla kardarner borte utom en, kunde jag ju sätta snurr och känna på ett av de bakre hjulen i taget,
Här började turen vända, domkraften stod närmast mellan axeln, så jag hissade upp ett av hjulen där och började bryta och bända på det, men inget glapp, så dags att sätta snurr på det och lyssna igen. Men nu jäklar lät det och nu såg jag vart durret kom i från handbromstrumman slog ca 5 mm längst ut.
Så in i bilen och starta, lade i fyran hög och släppte upp kopplingen, nu vibrerade hela bilen igen och kardanen slog så man inte såg den tydligt.
vad tusan for det igenom tomknölen har jag missat något när jag bytte trumman för ett år sedan. körde ju sönder den mot en sten då, och satte dit en annan.
Det var bara att skruva bort kardarna och lossa på trumman, när jag kände på mutern som håller medbringarenvar den lite lös, JAAA nu då skruva åt och det blir bra
Men nä, när jag körde det hela på högfyran helt utan kardaner slog hela medbringaren
Nu hade jag tillbringat lördagen åt lite små el och från kl 08 på söndagen till kl 20 i garaget. och var ordentligt mör.och väldigt utråkad på det hela,
Det vart en snabb sväng in till garage ägaren och förklarade läget för han, att jag skulle försöka hanka mej hem med en kardan och sedan söka en axel till lådan eller en annan fördelningslåda.
Fick till svar att det finns ju en låda här, Jo det visste jag han har en 13 bil som är till salu hel eller i delar, så vi får förhandla om priset på fördelningslådan från den vart mitt svar, Nänä inte den, kolla på pallen i garaget där vi samlat i hop skrot som skall gå till metall återvinningen,
Så det gjorde jag Ser ni samma sak som mej ?
Ja på pallen står ju en växelåda med fördelningslåda fastskruvad på Nu hade det nog blivit för sent och för mycket även för murphy, så han hade lämnat lokalen
vid närmare koll så såg det ok ut
Det visade sej att de kört ras på den vanliga lådan och bytt hela paketet, sen har det blivit liggandes på golvet i ett hörn i några år, och nu skulle det bort.
Men fördelningslådan är hel och ok vad de visste, de har bara plundrat den på trumman och bromsdetaljerna. så den skall jag kolla över. då varken packbox eller lager är synbart eller kännbart trasiga på min låda, så kan jag säkert plocka i hop en ok låda av de två om det visar sej att lager och annat är dåliga på den fördelningslådan.
Ja det var sent och jag hade mer att göra samt en tid hos kirurgen dagen efter, så jag städade och plockade i hop, åkte hem till torpet, Medveten om allt extra jobb detta skulle innebära, men glad att det fanns en lösning så nära.
Nära kl 24 rullade jag in i Skänninge och kunde spola av mej det värsta.
Och dag satte de skalpellen i min fot som jäklats en tid.
Nu skall jag vila några dagar innan jag knallar i väg till garaget för att för säkerhets skull byta de övriga knutkorsen, shimsa tillbaka spindelederna, och ge mej i kast med fördelningslådan.
Åter kommer med mer info och foton snart
Ha det gott folks
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.