Finnskogsturen 2012 Del 1
Ja så har ändå en "Finnskogs tur genomförts
För min del startade det hela med några PM och samtal med Jonas Beau, här på forumet. Då jag skickat en önskan om att få delta i en sådan, när och om det blev någon av.
Med några veckors förvarning och en preliminär rese plan på mailen, tog det 2 sekunder att svara. sen var det dags att påbörja förberedelserna, Bilen skulle ju klara ca 100 mil med både landsvägskörning och andra strapatser.
Det vart en del jobb då min bil fått mer stryk i skogen än jag var medveten om. Detta finns att läsa om i tråden http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/6231-antligen-en-13-aeven-foer-mej/page__st__240&do=findComment&comment=101781
Några dagar ägnades åt att fixa med skåpet så bekvämligheterna ökade lite, och så vi skulle kunna " Bo " där två st bekvämt under turen, Jag hade bjudit med mej grannen och till lika klubb kamraten Kennet, Som även går under namnet Hinken, som co driver och rese sälskap
Nåja onsdagen den 7/11 drog jag från skänninge till Olerum på förmiddagen, och började plocka över lite packning från Audin till TGBn, samt byta ut vatten i dunkarna och fylla på lite av matföråden,
Viktigt att ta med var motorsågen med tillbehör och stroppar mm för eventuell bärgning, hi jack samt en rejäl verktygslåda och en hel del bra att ha saker, Samt ved inte att förglömma.,
Runt två snåret kunde jag rulla över till Hinken och lasta i hans tillhörigheter, 15 min senare var vi på rull mot Norrköping för att fylla dunkar och bilen med bensin totalt runt 100 liter där, Sen styrde vi mot Finspång för att fylla kylen med mat.
Där slog vi på värmen i skåpet och ställde in GPSen på Jonas beau sin adress, då vi snällt nog var inbjudna på övernattning och frukost där.
31 mil och ca fem och en halv timme visade reseguiden då, Något som inte var rimligt med en full lastad TGB 13 med skåp
Ok vi tippade på att vara framme runt 22 hos Jonas med mat och bensin påfyllnings stop.
Vägen mot Örebro var helt ok och det kändes inte som vi var någon stopp kloss trots att vi sällan hade 70 kmh på mätaren
Sedan var det bara att ge tusan i de som låg bakom, vi hade hittat en fin mars fart
Mat uppehåll i Karlskoga, som hade en fin bussparkering vid sin MAX restaurang. kan rekommenderas om man har lite större bil,
Så körde vi i våran lunk till karlstad, där solen lyste med sin frånvaro Men det var dags att fylla upp bilen med bensin igen,
Då där låg den sista Preem macken vilket vi hade tank kort med oss till, resultatet var ganska ok med tanke på full lastad bil och att vi ändå hade en medel fart på hela 57 kmh Den hade sugit i sej 2,39 liter milen. med tanke på att vi inte körde full pumpat i däckena så var detta helt acceptabelt.
Mörkret hade redan kommit när vi fylld upp i karlstad.
Snart var vi på väg mot dagens del mål, och starten för finnskogsturen,
Runt 20:30 slog regnet om till snö, och vi körde den sista halvtimmen med lite halka och en antydan till snö på vägbanan.
Vid nio snåret var vi hemma hos Jonas och vart motagna med kvälls macka, en del snack och koll av kartorna. det vart ingen sen kväll, då Carl, mer känd som Seglarn här på forumet skulle ansluta till frukost.våra väckar klockor var ställda till 7 snåret
På morgonen kikade vi ut på ett lite små snöigt landskap,
Och det föll ner mer innan vi hade fått i oss frukosten beståendes av stekt ägg bacon och stekt potatis samt massor av kaffe, Något som vi alla uppskattade och tackar Jonas för
När vi var mätta och goa, klev vi ut i bilarna för att köra till den första mötesplatsen, där fler skulle ansluta.
Någonstans efter vägen stannade vi till för att besöka en man som samlat på sej några TGBs, han var tyvärr inte hemma men vi kunde då gå och kika på några av bilarna som stod framme. Det var lite av ett paradis för en TGB älskande då det stog väldigt fina ex parkerade i garagen,
Som ni kanske förstår togs inga foton, och platsen får förbli ägarens och de som känner han sin hemlighet.
Vi hittade på en sista bensinstation innan det bar av helt ut i ödemarken, så där fyllde vi upp bilen en sista gång, och med full tank samt 50 liter bensin i dunkar, kändes det ok att åka vidare.
Jonas och hans valp ledde snart in oss på smala krokiga och nu både snöiga och hala skogsvägar. Carl körde emellan med sin fina Toyota med tak tält
Efter ett antal mil tog vi in på den första traktorvägen, Jonas och Carl hade inga bekymmer att komma emellan träden,
eller vada över de små bäckarna som rann rakt över vägen
vi med 1314 fick smyga mellan trädena så gott det gick
Och det syntes vem som fått med sej snön från skogen Jonas tog den längst ner på träden
Och vi det som var kvar ovanför
Nu blev det nästan för halt för att köra utan framhjuls drift för oss med kronans bilar, Skogs averkning = timmerbilar.
Vilka polerade vägarna ordentligt i backarna, det var bara att hålla vettigt avstånd både uppför och nedför.
Som gamal maskinförare är jag tvungen att visa timmer travarna, Man kunde utan bekymmer ha gömt två st elva bilar ståendes på varandra bakom dem.
Maskinen som lastat dem var en PONSSE "Elephant" med en räckvid på kranen som är hiskeliga 25 m
När jag stog brevid fotstegen nådde överdelen på min 173 cm korta hjässa bara till plattformen nedanför nummerplåten
Nu var det snart dags för lunch och avlastning av ved vid "finnskogskojan" som skulle bli natt läger första natten och upp samlingsplats för de anslutande bilarna. Bjarne med co driver Bård och hans 11a dök upp när vi börjat såga upp stockarna som skulle hjälpa till att hålla kojan varm under natten. Mer saker lastades ur och nattlägret var ockuperat.
Det var även Bjarne som skulle hålla i delar av vart turen skulle gå. Lite lurigt för oss andra, då vi inte riktigt visste vad som väntade framöver och vart vi skulle
Det vart ingen lång lunch denna torsdag, Vi var snart ute på rull igen, efter några hundra meter mötte vi Lennart som var lite sen och körde med sin Nissan king cab, då hans valp "gripen" var av lite service behov,
Han tog säte med Jonas i hans valp denna dag.
Ivriga att få köra på lite snö underlag. gav vi oss i väg, än en gång med siktet inställt på en ca 4,5 km lång traktorväg,
Riktigt inkörda med varandra var vi ju inte än, så att få stopp på alla bilar i en utförslöpa var början på äventyren, då jag som körde först hade bekymmer med att få stopp, och såg de andra kronbilarna komma glidandes i sidled bakom mej, Carl med sin Toyota hade nog lite bättre grepp än oss andra och kunde lättare få stopp på sin bil, nu det gick bra å en erfarenhet rikare och lite klokare, trixade vi oss in på traktorstigen,
Spåren i snön avslöjade att vi hade en bil som kört före oss denna dag och det gav oss hopp om att vägen var fullt körbar, men ganska snart stod det klart att denne hade vänt, anledningen visade sej snart för oss.
Denna bro lockade inte till någon överfart, då stockarna var några år för gamla för att bära bilarna över.
Så fanns ju alternativet vad över,
Ja det var fullt möjligt lite ner ströms, där en skogsmaskin tydligen vadat ett antal år före oss.
Men då vi snackat om detta lite så stog vi över för att leta oss in från en annan väg,
Det var helt enkelt inte försvarbart att vada i någon annans bäck och göra grova spår där vi skulle kunna köra ner och upp ur bäcken. Detta var absolut inte syftet med turen att ta oss fram oavsett skador och eventuell miljöpåverkan på vattendragen, Så valet var snart taget, och vi letade efter nästa infart till denna traktorstig.
Men där var det nu bommat, vilket fallet inte varit tre veckor innan, även vid denna bom så hade vi naturligtvis kunnat ta oss runt,
Än en gång så vände vi, skogen var ju full av för oss outforskade vägar
Nu med ett mer vettigt avstånd mellan bilana och i fin eftermiddags sol
Under Jonas ledning slingrade vi vidare på de nästan oändliga skogsvägarna, och stannade för kaffe vid en vacker sjö
Då det mörkret faller ganska fort och vi inte riktigt fått nattlägret klart, rattade vi bilarna tillbaka mot kojan
Det fanns gott om utrymme i kojan, men vi har ju alla olika lösningar på boendet, Carl har ju sitt tak tält, som fungerar utmärkt. Även i minusgrader
Vi från olerum bäddade i ordning i skåpet och körde i gång webastovärmaren, vilket var riktigt skönt denna natt då temeraturen sakta sjönk med mörkret
Med hänsyn till de andra ställde vi oss lite vid sidan av, då webasto värmarens kompressor låter som ett mindre jetplan som slår av och på efterbärnnaren
Resterande bäddade upp i kojan, Här till vänster Bjarne och då till höger Bård
Vi hade en riktigt fin solnedgång vid sjön.Här ett försök till "panorama bild" med min co driver "Hinken"
När elden tagit sej ordentligt var det dags för dagens matlagning, Alla på sitt sätt och många goda dofter fyllde stugan.
Sedan var det samkväm med planering och allmän snack om allt och inget
Till vänster Jonas och Lennart sitter på höger .
Då var alla utom jag presenterade på bild. det var inte så lätt att vara på båda sidor av kameran
Första dagen gick mot natt och sakta droppa vi av och bäddade ner oss för vad som komma skulle.
Och jag sätter punkt här för att fortsätta i del 2, Det blir alltså någon slags uppdelning, på dags turerna
Tror nog ni skulle ge upp läsandet annars
1 Comment
Recommended Comments