Del 3 akt 2
Som också har en historia bakom sej. Nu är det möjligt att jag inte fått allt helt rätt.
Men ägaren till torpet som vi skulle besöka. hade tydligen lagt vantarna på en karta som skulle visa vart INKA skatten i Peru var gömd. för att genomföra denna skattjakt köpte han upp en hel del utrustning, bland annat militära fordon och vad jag förstår annan militär utrustning.
Det mesta fraktades ner till Peru men en del blev kvar vid hans bostad, som nu mer mest liknar ett ödetorp där det snokats och tyvärr vandaliserats en del genom åren.
Mannen i fråga lever än i dag och finns i de trakter han sökte sej till, Detta vet jag då en av deltagarna på turen varit i kontakt med han, angående att försöka köpa loss de fordon som blev kvar, dock utan framgång
Om han hittade någon skatt framgår inte,
Vi letade oss alltså fram efter vägar som vi oinvigda lätt hade snurrat bort oss på, de blev mindre och allt mer oanvända, men så rätt vad det var så passerade vi ett hus, som var ordentligt igenbommat, med stora skyltar om att det både var larmat och video övervakat.
Så de hade säkert haft besök av de som varit i INKA mannens torp.
Efter en liten bit till så var vi framme vi den vändplan som avslutade vägen och vi fick en först blick av torpet som låg en bit upp mot skogen.
Med en blandning av nyfikenhet och en smula vemod knallade vi upp mot torpet som stod med dörren helt öppen och bilarna som nu börjat förfalla
Bilderna som jag kommer visa här nedan är nästan lite sorgliga för oss med intresse för gamla fordon och annat som hör till.
Jag kommer att skriva några kommentarer och frågor, då jag inte riktigt vet vad allt vi såg var till eller hade för ursprung/fabrikat, så ni får gärna rätta eller kommentera de olika fordonen efteråt
Det första som syntes var bakändan på en GMC ????? ja med ett enormt elverk och batteribank bak i skåpet där dörrana stod på vid gavel och både natur och väder hade börjat leta sej in i skåp och bil.
Fotot taget genom en gammal cykeltransport vagn
Brevid stog en volvo med ett ändå större skåp, fyllt med utrustning och en kompressor på kopplat bakom Det är de två ni ser på bilden där torpet är med
Lite lustigt är att på alla bilarna var stötfångarna klädd med kraftiga sönder skurna däck, Antagligen för att kunna flytta dem med varandra
Klart kompressorn måste få vara med
Alla fordonen var samman kopplade med en grov vajer och framför det jag tror är en GMc står en Volvo startjeep
Ja vad skall man säga synd och skam, men han hade säkert en tanke att ta med även dessa
Lite längre bort mot en ner rasad timmer lada skymtade denna skapelse.
En ombyggd bärgningsbil Med en HIAB kran monterad på, vad den använts till är ju en sådan där fråga man funderar över.
Den var då värd att kika lite närmare på
kroken på aggregatet var lite imponerande, inget man stoppade i ficka och knallade i väg med, fyra trissor på själva kroken gjorde att det nog gick att få extra kraft när det behövdes
Vinsen eller vinscharna fram var ett kapitel för sej, det satt tre stycken där, den längst till höger utan vajer, och användes säkert till löpande vajer för att dra ut dom fasta vajrarna med
Motorn var som på det mesta där en bensinare
Det fanns ju annat än militära fordon också, Denna bandare tex.
Faktiskt med svenskt ursprung
Å vad är en gård utan hjullastere ? här en HOUGH PAYLODER Model H90
Jaja ok det blir många foton, men hur tusan skall jag kunna beskriva allt vi såg med ord, när man inte ens visste fabrikat eller ursprung, så det får ni gärna hjälpa till med om ni vill.
Ta detta elverk helt utan idmärkning eller fabrikat.
Ja eller denna start motor som inte gick att missa då den var nästan lika lång som dörrhålet
Eller en Alu båt på ca 120 cm
Har skulle man veta vad eller vilka som tillverkat dem ?
Ja ladan hade ju rasat och man skymtade bara några motorblock och andra mer svår identifierade saker. så det lämnar vi bara åt fantasin att klura på vad som gömde sej där.
Men ett uthus stod upp och där vågade vi kika in.
Naturligvis var även det fyllt av skatter för oss att kolla på.
Ta denna fina båtmotor. En Archimedes tillverkad i Stockholm med plast propeller, eller däckena som skymtar bakom
Jag skulle kunna lägga in nästan hur mycket som helst, men avslutar denna rundvandringmed en oidentiferad vagn som faktiskt hade alufälgar.
Och en bild på denna hybrid mellan moped och cykel
Ja det var med blandade känslor åtminstone jag lämnade denna plats åt sitt öde .
Men vi skulle ju vidare och leta oss fram till en litet speciellt cafe, Och därmed lämnar jag över en stund till Jonas som kan lite mer om detta kafe
JONAS BEAUSANG
Efter att kört någon timme efter att vi sett militärbilarna på ödetorpet blev vi kaffe sugna och stannade vid Elvis Cafét i Östmark. Utanför stod Elvis själv och han ställde glatt upp så vi fick ta en bild på honom. Han var faktiskt ännu mera Elvislik i verkligheten.
Cafét heter Memfhis Salong & Café. Det är dottern till "Elvis" som startat och driver cafét. Dom har haft besök av en av Elvis Presleys orkestermedlemmar där. Och dom har varit i USA och köpt Elvis grejer att dekorera cafét med. Klart sevärt.
Vi drack kaffe och åt goda smörgåsar och såg på Elvisfilm Blue Hawaii tror jag det var. Det kom in folk hela tiden så det var full rulle där, men väldigt varmt , så till slut gick jag ut. Efter en stund kom de andra ut också.
Programmet för denna träff var i stort sett slut nu." Vad gör vi imorgon?", frågade en. Ja då åker vi hem efter frukost i kojan sa jag.
Då blev det så att några gav sig och åkte hem medan dom tuffaste stannade kvar, dvs Hasse, Kenneth, Lennart och jag. I sanningens namn hände väl inte så mycket den kvällen. Vi kom fram till Finnskogskojan vid skymningen och eldade upp och lagade mat. Lite drickbart hade vi kvar som vi hällde i oss.
Efter frukost plockade vi ihop skräp och snyggade till och åkte hem.
Men där fanns ett ödetorp som bara jag fick se.
Slut Jonas
Hittade på den bort tappade lappen där jag skrev av GPS uppgifterna om antal mil mm
Först så skrev jag upp att vi hade en medelhastighet av 59 kmh Olerum till Karlstad, och att vi räknade ut en soppa förbrukning på 2.38 liter milen från Norrköping till Karlstad.
Ja så de totala uppgifterna då.
Vi körde med 13 bilen totalt 1002,2 km med en medel hastighet på 46,2 kmh en total medel hastighet på 29,8 kmh och en max hastighet på 86 kmh.
Totalt slog vi i 270 liter bensin, vilket ger en total soppa förbrukning på runt 2,7 liter milen. Ganska bra med tanke på att vi åkte på onsdagen och var hemma på söndags kvällen.
Lite diffust är att det stod att vi hade en total körtid på 21 tim och 23 min samt var stillastående i 11 tim och 11 min, jag stängde av GPSen när vi stannade för kvällen och satte på den på morgonen, tror nog att vi körde mer och stod stilla mindre om jag skall vara ärlig, och då stämmer inga uppgifter från GPSen
Nåja det vi är säkra på är hur mycket soppa vi hällde i och där var vi nöjd med tanke på hur länge vi kört på den, och hur vägarna såg ut efter Rottneros.
På detta hade jag själv 19,3 mil med Audin för att köra från min dotter i skänninge före turen å tillbaka direkt efter..Så min resa blev 119 mil totalt
Uppskattningsvis hade vi en vikt på 4 ton med skåpet på och lasten med räknad, däck trycket var lågt med tanke på all asfalt vi plöjde på vägen upp och hem, jag låg på 1,6 bar på alla däck. men bättre med lite grepp på de hala vägarna än att köra fullpumpat var tanken.
En 24V kompressor skulle vara fint. 12 voltaren kör omvandlare stekhet efter två däck, klart det skulle gått att fylla på en mack eller ta ström direkt från ett batteri till 12v pumpen, men samtidigt var jag lite nyfiken på vad det skulle göra med att köra på militärens rek tryck på soppa förbrukningen
H,HANSEN
2 Comments
Recommended Comments