Servo bygg delarna jag inskaffade.
Ja så har även jag kommit till servo byggandets träsk av olika delar och metoder.
Som vanligt ett impulsköp, men som med Aluzink hytten kommer att ge ODEN både en ansiktslyftning och bekvämlighets höjande faktor.
Ok vad har inskaffats då, jo ett "kitt" från MB Geländewagen
Detta innehöll
Pump
Styrsnäcka
Ledningar
Rattaxel
Till detta köpte jag resterande rattaxel/rattstång och ratt.
Foto ja naturligtvis
Jag började med att kolla runt lite angående pumpen, som enligt min mening inte är för klen, men faktiskt smidigare än andra Geländewagen pumpar med mindre kapacitet. Alltså de yttre måtten var lite mindre, vilket blir en fördel då det inte är allt för gott om plats.
En liten spec på vad den klara av
Det första som måste till då jag planerar att svarva ner axeln till pitman armen så den passar i volvo snäckans genomföring i ramen Var att få av själva pitman armen, vilka brukar sitta något enormt hårt, då de väldigt sällan är lossade tidigare.
Stora tre kvart tum mutter maskinen och en kraft hylsa fixade muttern. sedan vart det att hänga på en 5 tons hydraulisk avdragare och pumpa allt vad den klarade av
Ok då det inte räckte, åkte gastuberna fram och jag värmde i 2 min, sedan hoppade allt isär så snällt
Så nu är det dags att plocka loss axeln och börja mäta, nu råkar jag ha en del av en ram där volvo snäckan sitter kvar, så jag kan plocka bort den och mäta samt passa in G Wagen snäckan på den rambiten innan jag börjar riva på ODEn, på det viset har jag bilen körbar tills de delarna är klara att plockas över,
Jag råkar också ha ett B 30 block liggandes med vattenpump och annat som krävs för att få pumpen på rätt plats utan att jag skall behöva krypa och mäta allt för mycket på bilens motor, vilket även det underlättar en del och bilen är körbar tills det är dags att plocka över allt.
Det sitter faktiskt en rostig hytt på ramdelen jag har så jag kan experimentera med den när rattaxel- rattstång med ratt skall kapas till rätta och nytt fäste för rattstången byggas, så ser jag hur mycket jag måste höja hytten och göra distanserna färdig då jag ändå lyfter av hytt och byter den samtidigt med servo monteringen.
Känns bra att jag sparat allt "skrot" nu när jag skall till med detta och jag kan ha bilen körbar tills allt är klart för montering.
Att det finns några som gått Geländewagen vägen före mej och en massa erfarenhet här på forumet är ju ingen nackdel det heller
Jag kommer naturligtvis hålla de som är intresserad uppdaterad om vad som händer i garagets terapi hörna med namnet Hansen tillskrivet ockupanten som hålls där
3 Comments
Recommended Comments