Så var det dags att släppa hammaren och ta tag i bilarna
Ser ut som jag är klar med det mesta av det utvändiga snickeriet, har bara lite foder runt fönster och några plåtar kvar, typ en halv dags jobb när det är sol och fint.
Då börjar jag med det som är viktigt här i livet i stället
Mjuk startade på tisdagen med att dra eld på en grävmaskins motor som stått i typ 10 år, den skall in i grävmaskinen jag sprängde motor blocket på, så tog jag onsdags förmiddagen åt att riva bort kåpor samt skruva bort allt och lyfta ur den sprängda motorn. Rekord tid på det totalt 3 timmar tycker man skall vara nöjd om man börjat från 0 och fått ur en stor diesel 6a på den tiden.
Hem och vila lite å laga mat så rullade vi in en valp och efter den min 13 bil i verkstaden.
Valpen , ja den var det slut med allt runt kopplingen på, så den väntar på att det skall komma hem nya delar.
Oden hissades snart upp och ett hjul åkte av, jag blir lika konfunderad varje gång jag gör detta, då jag i regel har spolat i flera omgångar med roterande högtrycks tvätt så sitter det ändå lera och gräs mm kvar inne bakom bromsledningar mm.
Så jag brukar börja med att ta det sista med tryckluften, så mycket trevligare att skruva om man slipper få lera och annat trillandes ner på sej och delarna hela tiden.
Nu hade jag ju lagt slitringarna i diesel bad en dryg vecka innan jag skulle ha dem, det var väldigt effektivt mot tätnings massan och rost samt skit som satt kvar på dem. i princip bara att torka av dem med papper och blåsa rent i hålen med tryckluft så var de som nya och de allra flesta lås skruvarna gick att lossa på.
Såg riktigt bra ut
Ja sen vart det att ge sej på broms trummorna och broms sköldarna för att få de rena innan allt skulle monteras på dem,
Jag skall tvätta av invändigt med ljummet vatten när jag öppnar och utvärderar inom kort, nu har det enbart gjorts rent med roterande stålborste som man sätter på en vinkel slip, samt tryckluft
Så var nya hål borrade i de främre bromsbanden för en av fjädrarna
Sen det är bara att börja plocka tillbaka på en sida
Först o-ringen
Sedan den helt nya tätningen
Värt att notera är att bromstrummorna är förberedda så att det bara är att plocka dit delarna fast det aldrig suttit några på denna bil.
Jag börjar med att sätta dit slitringen så den sitter ungefär där den skall, så drar jag fast bromstrumman med muttrarna bakvända, när trumman sitter som den skall justerar jag in eller ut slitringen så det i mina ögon ser bra ut, vilket innebär anläggning gummit mot slitring jämt runt om hela vägen, där drar jag fast lås skruvarna i slitringen och tätar sedan på baksidan med sikaflex.
Sen åker trumman av igen och montering av bromsband påbörjas. Vet att många trilskas med detta då en fjäder sitter innanför bromsbandet och den andra skall fästas lite trixigt till bakom navet,
Nu vara jag själv och lyfte dit dem och satte dit fjädrarna, så det finns liksom inte någon möjlighet att fota hur jag gör, men i huvudsak så låter jag de ligga mot navet och utanför cylindrarna och mothållen, medans jag monterar fjädrarna, sedan lyfter jag på bromsbanden på sin plats med två brytjärn eller större skruvmejslar. det brukar gå ganska smidigt och man sliter inte ihjäl sej med att försöka få dit fjädrarna när allt är utspänt.
Så på med trumman och drar åt lika som när jag passade in det hela, Det går mycket lättare att justera dem när hjulet är av, så jag gör en grund justering innan jag börjar på andra sidan och gör om hela proceduren,
Grund justeringen är att dra åt tills bromsarna nyper, och sedan släppa två hack på justerings skruvarna.
När jag är klar med den andra sidan startar jag upp motorn och gör några bromsningar med pedalen, går ut och vrider lite på bromstrumman och gör sedan några pumptag på pedalen igen. detta för att bromsbanden skall lägga sej till rätta, och jag kan göra den sista justeringen på båda sidor,
Jag har inte läst mej till vad rätt justering är, utan provat mej fram på min bil och andras, och just det med att från låsta hjul till att släppa ca 2 hack på justeringen och det går att röra trummorna obehindrat igen, ger enligt mej ett lämpligt avstånd när man sedan trycker på bromspedalen, de tar inte 100% direkt men långt innan man är nere så att man är i kontakt med avkänningen för allt för djup verkan på bromspedalen.
Ja så ligger då nya ringar i dieselbadet och bak axlarna väntar på sin tur.
Det brukar gå fortare då man dels slipper borra nya hål för fjädrarna och det är inte lika trixigt att få tillbaka bromsbanden.
Nu skall ju allt rengöras och det skall dit lite nya saker och där kan man ju lägga hur många timmar som helst om man vill, Jag är ganska nöjd om det är torrt och relativt rent i bromstrummorna, känns inte som någon prio på att få det skinande blankt och nymålat där faktiskt.
Återkommer när det hänt något mer med Oden
Mvh Hasse Hansen
0 Comments
Recommended Comments
There are no comments to display.