Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-03-23 på alla områden

  1. En pigg 49:åring får skjuts
    7 poäng
  2. Jaha, då har även JDW för sista gången besökt Bilprovningen, dagen till ära med blankt papper. Även om Vattenfallsverket registrerade sina 1976, så är den besiktad o godkänd på 50 års dagen. lite gnäll att det var dags o byta kulhandske på kärran och att det drog lite snett vid bromsprov kommenterades med ”men du kör väl aldrig fort…” De insåg risken med att hänga på avgasutsugen på avgasröret så de lät bli… Ganska uppsluppen stämning o det var med visst vemod de sa adjö, då det tydligen inte är så många Volvo C30 XC som besiktigas på Opus Välsviken. funderade på att tanka innan, men de hann o se 4,1 på mätarn så det var det som bokfördes! så på ca 1 vecka har Kuga, JDW o kärran fått blankt papper!
    6 poäng
  3. Det löste sig med en stridsbåt istället 😎
    3 poäng
  4. Jag är redo att ta över driften av hela forumet och stå för alla kostnader, åtminstone som ett första steg. Det mest kritiska nu är att få ner våra höga driftkostnader och göra lite grundläggande underhåll. Det finns alternativa sätt som jag också kollat på, ett exempel är att lägga ut driften till IPS som faktiskt tar ett helhetsansvar med hosting, uppdatering av forummjukvaran och support, men det finns andra risker med det, som att driftkostnaden ökar igen, och att ingen vet hur mycket de höjer priserna över tid om vi väljer den vägen, eller hur "fast" vi då är där. För transparens: Min plan just nu, om Hansen är på, är att jag får ta över nuvarande avtal mot Crystone och IPS så jag får framtida fakturor, och så jag kan kontakta dem som kund och få deras hjälp med konton och åtkomst som krävs för att påbörja en migrering till min egen server. Jag har rekryterat hjälp från några vänner som är proffs på detta då det är i utkanten av min egen expertis, så jag känner mig trygg med att det blir bra och går säkert. Syftet med att migrera är både att få kontroll på tekniken kring forumet så vi vet hur man flyttar till annan hosting och får faktiska valmöjligheter, men också för att direkt minska våra driftkostnader så mycket som möjligt och få lite andrum så vi kan titta på alterantiv och i lugn och ro ta beslut om vad vi tror är bästa vägen frammåt. När vi migrerat till min server, som är gratis, borde bara domännamnet och IPS-forumkostnaderna kvarstå, vilket borde vara runt 250kr resp 150$ per år, så vi borde kunna hamna på runt 2000kr totalt/år vilket är mycket mer hanterbart än det vi har nu.
    2 poäng
  5. Alternativt denna, kanske går att sätta slang till lufthålet med för att slippa lukt. https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/proplus-adapter-till-6477p.html?CookieConsentChanged=1
    2 poäng
  6. Skulle flytta på vagnen häromdan och fick hjärnsläpp när jag skulle starta. Av någon anledning startade jag utan ha kopplingspedalen nedtryckt och naturligtvis var ettan i och 202:an parkerad framför... Vagnen hoppade igång och jag hann få stopp på maskinen innan nåt värre hann hända, så det slutade bara med en intryckt framskärmsbalk på pebban som tur var, 202:an fick bara ett skrapmärke. (Jag slutar aldrig bli impad av hur lättstartad den är, hann ju knappt jujja på starten innan den dragit igång både motorn OCH vagnen på 10 ton samtidigt ) Är det en propeller eller? En himla massa bonkande och rörtångande med dels brytspett blev det. Lite svetsandet också. Tadaa! Själva aluminiumstänkskärmen fick "bakas ut" efteråt för att komma på plats igen. Tro det eller ej, men det här jobbet är beskrivet som besättningsrep enligt iboken och inte som ett verkstadsjobb, trots att man förväntas värma och svetsa. Flera andra åtgärder är också brukaråtgärd av den här kalibern, som ex. shimsning av remskiva för att få rätt sträckning etc. Urvalet av värnpliktiga till besättningar på de här vagnarna när det begav sig måste ha varit bonnpojkar och bastarder till varvsarbetare Tackar, en riktigt pojkdröm som gick i uppfyllelse 🙂
    2 poäng
  7. Skriv bara hur och vart de ska betalas/doneras så kommer de nog in lite.
    1 poäng
  8. Om jag begriper rätt kommer dessa 2 gånger om året. Denna betald i dag. Samt 3000 kr på en räkning samt domännamns räkningen.
    1 poäng
  9. Var hittar du sån här livsnödvändig information?
    1 poäng
  10. 1 poäng
  11. Kanske denna kan funka? 😃 https://gelins-kgk.se/produkt/bransleslang-for-jeepdunk/
    1 poäng
  12. I wonder if anyone has a manual or data for a ZF air compressor, from the 1970s? I've asked ZF, who tell me that it was made by ZF-Lenksysteme (ZFLS) group in Germany. ZFLS was sold to Bosch. I've phoned Bosch, and emailed their archive. But it's not looking promising. It appears that the KA fitted these to the Amfibiebil 101s around 1974, and I wonder if they also fitted them to other trucks. And the original compressor Any help is greatly appreciated. Thanks
    1 poäng
  13. Version 1.0.0

    0 nedladdningar

    Bv206 lubrication chart, translated to English
    1 poäng
  14. Jag har de dämpare jag behöver. Det är nog @Audi Quattro som kanske behöver nya
    1 poäng
  15. Nu måste du göra fler filmer på andra konstiga bilar!
    1 poäng
  16. OK, quite good of Google except the wedding, it shuould be translated to "best wishes"
    1 poäng
  17. Tusan va en del unnar sig,helt ny tank i rostfritt🤔😎
    1 poäng
  18. Nyfikenheten blev för stor så jag köpte film-DVD:n i hopp om att det fanns något extramaterial om vagnen, och jag blev inte besviken. Det verkar helt klart som att scenen var planerad från början att vara med i filmen, eller så hade man klart för sig från början om att göra tv-serien med den scenen. Helt uppenbart samma inslag som kördes på teve som jag minns med Hans Wiklund som inervjuvare/berättare. Håll tillgodo: Tydligare än så här blir det inte att det var en bred-bandad 401:a, de nämner det till och med i klippet. Mitt minne att de fastnade på granen skiljer sig dock, de skulle köra ner en gran men råkade kurka motorn, förmodligen fegade de med gasen. Han som jag minns var ur personalen som skrattade var dock överstelöjtnanten och förmodligen tillika chef för den militära verksamheten som uttryckte sig smått sarkastiskt när besättningen ropar upp att det "gick tungt" . Bilden på pebban med ett träd framför sig är förmodligen med i serien fast från en annan vinkel. På näst sista bilden ser man en antydan till snörampen och på den sista visar det sig att de skjöt ut genom skjutporten när skotern hoppade över, något som man knappt hinner uppfatta i serien. Kanske skjöt de med lösplugg och inte "film-ammunition" som ger konstanta eldflammor? Som bonus-info finns det även en musikvideo på DVD:n med nån tuff brutta som med tajta sci-fi-kläder som rör sig "taktiskt" och försöker se cool ut till låten "no man's land" med inklippta scener från filmen/serien (även pebban). Något av ett svensk försök att musikaliskt utmana 007 "Goldeneye" från 1995 kändes det som, inte helt kasst ändå. Finns även på youtube:
    1 poäng
  19. Har ni stött på sägnen om den att det är med en Pbv 401 i Hamilton-filmen från 1998? (den med Peter Stormare). Inte nog med det, det ska även vara en ovanlig 401:a. Så jag letade febrilt efter klipp och bilder på skapelsen bara för att kamma noll, då såg jag ett inlägg på soldf.com om att det var TV-serien av filmen (2001) som hade den extra scenen, TV4 producerade ju allt så det gäller ju att krama ur allt med reklam också. Så min nyfikenhet blev allt för stor och jag lyckades hitta en digital samlings-DVD på nätet jag köpte av den här väldigt obskyra tv-versionen av en film som även den typ är bortglömd. Nån stackare har alltså digitaliserat innehållet från några VHS:er och jodå, även reklamen . Håll tillgodo: Vad vi ser är alltså något så ovanligt som en svensk variant av en MT-LBv, dvs varianten med extra breda band. Av förklariga skäl är regnumret övermålat. Precis som min vagn hade den ingen lucka ovanför föraren utan en kupa som de tidigaste vagnarna hade. Bilderna 2, 4 och 5 visar tydligt fästena och breddningen den här varianten hade på sidorna, bild 5 visar även framtill på vagnen att banden är bredare. Naturligtvis måste man hoppa över pansarbandvagnen man precis prickat med en P90-gevärsgranat (som tydligen finns) med ryggen i färdriktningen från en skoter under färd om man är Hamilton-cool på flykt och är hemlig agent å allt sånt, det hade jag också gjort om jag kunnat....hmmm... Scenen stinker 90-tal med korkad actionmusik á la Rederiet korsat med Strul eller möjligen Björnes magasin. Så med andra ord en skitovanlig variant i svensk skrud som lyckats komma med i en bortglömd tv-serie av den egentliga filmen. Jag har ett svagt minne om att jag såg nåt tv4 just om det här, typ "bakom kulisserna på nya hamilton", eller nåt sånt. Jag vill minnas att de körde ner en gran med vagnen och lyckades även fastna på den vilket fick någon ur personalen att skratta i förtvivlan. Men det får nog däremot tyvärr betraktas som "lost media". Vi hade tydligen ett ytterst fåtal av varianten för försök med uppenbara fördelar i snö. För vår del blev det inget men finländarna nyttjar dem däremot:
    1 poäng
  20. Nu har jag frågat folk som var med när det begav sig och så här är det med Bgbv 4012 CHASSI: De var mer eller mindre platshållare i väntan på att fler riktiga Bgbv 4012 skulle tas fram. Vad jag kan tycka är mer konstigt är att man bemödade sig med att beskriva dessa i publikationerna, som vanliga dödliga garanterat aldrig såg ute på förband. Det fanns även Pbv 4020 CHASSI (alt. Pbv 4024 CHASSI) av samma orsak.
    1 poäng
  21. Samma på I5 i mina dagar, 4012 som lätt represurs år Strf 90 och 4024 som pansarambulans. Fanns säkert rena trupp-401or också men dock inget som satte sig på minnet med säkerhet... Bgbv är jag ganska säker på att det var ett renodlat östtyskt påfund och då hette de MTP-LB. Sen var det skillnad i vår försvarsmakt på Bgbv 4012 och bgbv 4012 CHASSI, där den sistnämnda var tömd på bärgningsutrusning och var en DSG-vagn istället även om bärgningsförmågan till stor del var kvar. *EDIT* Efter att ha läst på om Bgbv 4012 så var det så här: Bgbv 4012 var lastad med rep-/vkt- och svetsprylar. Bgbv 4012 CHASSI var tom, oklart varför.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...