Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/15/2021 in all areas

  1. Japp det var dom G63961. köptes på Hansens racing (GABG63961 heter dom hos hansens) som nämdes nån gång i denna tråd. dom hade bara 2st inne (som nu sitter på min bil) dom skulle få in fler i feb. Tror ja det var Den ena org. Dämparen var stelopererad och den andra var slut så vart det en stor skillnad. Mer progressiva men även lite rappare i läget ut när man åker över ”hål” i lite högre farter än låg1&2:an men jag monterade även distanser i bakre bladfjäderfästet som klas_b och svana skrivit om. 50mm tröck jag i Rullat kanske 100mil så nu. har även sedan tidigare monterat hjälpspiraler fram samt tagit bort 3blad ur bladfjädringen
    3 points
  2. Minns att på girlingservot gick det inte hona längst in men en snittad rundstav och en bit vattenslippapper i borrmaskin löser det om det behövs.
    1 point
  3. Hej Fredrik Välkommen hit Första tipset är Olav-Teigen i Norge: https://olavteigen.mamutweb.com/Shop/List/Gr13-Hjul-og-belter/637/1 Andra tipset är en farbror i Ulricehamn som brukar ha en annons ute på blocket, inte just nu dock. Tredje tipset är Bo-Göran Knutes i Dalarna: (kontaktinfon står på denna sida) http://www.frakter.info/snowcat/Bv202.htm
    1 point
  4. Karrossen (hytten) är inte aluzink då de nya (aluzinkkarosserna) saknar fotsteget under fönstret bakom förardörren. Priserna har gått upp ordentligt i annonserna senaste åren, om bilarna faktiskt säljs ens i närheten av de priser de läggs ut för på blocket är en annan fråga. Vi betalade 80 för vår 1315 2018, men det var främst för att den var ovanligt civilregistrerad och godkänd för 8st passagerare vi valde att betala så mycket.
    1 point
  5. Oh! Min okända välgörare. okänd eftersom jag glömt hans namn lappen med namn och adress ligger på ett "bra" ställe, han hade bordet brevid Yoda på Mhfs loppis förra året. IAF, han har skickat en ny version av manual modell 1986 Även denna har drabbats av fukt men är betydligt mer användbar och skall skannas in när jag fått min nya skanner (dvs skrivare) att lyda. 3D skrivaren från Prusa bråkar betydligt mindre än pappersschabraket.
    1 point
  6. Kapar tråden lite. först vill jag tacka för all tid Viper99 lagt på att bygga en faktabas. Väldigt bra för dom som mig, som snor å kopierar alla bra idéer som jag kan hitta på. läste att man behöver en rejäl press för att få ur org. bussningarna i gabriel dämparna. men jag som har ett mindre garage och passande verktygssortiment till mitt garage använde det som fins till hands:borr, kniv, multimaskin, skruvstäd, Näbbtång, hylsa strl:32&17 så här gjorde jag. •börja att borra flera hål i bussning •Skär bort det som sticker upp ovan metall fästet, multimaskin alt kniv •ta tången och dra bort bussningsdelarna •görs på båda sidor om metallhöljet •ta hylsa 32 på ena sidan och 17 på den andra och sätt i skruvstädet och pressa ur.
    1 point
  7. Köp lite verktyg i tumstorlekar, nästan allt på bilarna är i tum. Även om 13mm ofta fungerar för 1/2" (om än med rätt mycket glapp), 14mm för 9/16" (fast riktigt tight) och 24mm för 15/16" Du behöver inte speciellt många storlekar, och om du inte är van vid tum så är de vanliga stegen i 16-delar. 7/16", 8/16" (som förkortas till 1/2), 9/16", 10/16" (förkortas till 5/8), 11/16, 12/16 (förkortas till 3/4), 13/16, 14/16 (förkortas till 7/8), 15/16", och 1" Skaffar du nån hylsa och nån nyckel för 1/2, 9/16, 11/16 och 3/4 tum så kommer du långt på TGB:erna. Hjulmuttrarna är större, 15/16" men där passar ändå 24mm perfekt. Ibland hittar jag någon mindre storlek också, typ 7/16 eller 3/8 men det är mycket mer ovanligt.
    1 point
  8. Just det..ni ville ju se bild! Ber om ursäkt då detta glömdes bort. Som jag skrev tidigare köpte jag min elektriska motorvärmare från www.123ignition.se. Jag har av okänd anledning (kanske lathet?) inte mätt hur lång tid värmaren behöver för att värma upp hela motorn. Men jag kan konstatera när jag skulle ha bilen igår,så hade värmaren varit igång i 2,1/2 timme och yttertempen låg på -3 grader och kall vind. Då var motorblock, topp och ventilkåpan lite mer än kroppstemp, gissningsvis 40-45 grader. Värmarens termostat hade då slagit ifrån som den skall. Motorn startade busenkelt med en snabb knapptryckning utan choke. Jag valde att montera min värmare på övre slangen vid bakre kupèelementet, mest för det gick fort och lätt att komma åt den. Då hänger den en bit upp ovanför golvet också, vilket är bra då jag ibland vattenfyller golvet i ler / vattenhål Monteringen var enkel, men våra kupéslangar är inte så grova som dom ser ut då dem är typ dubbelarmerade, ser ut som det är dubbla slangar.. Därför var dom mycket tajta att kränga på. Jag var envis och värmde upp slangändarna med värmepikkadollen och lite smörja, och det gick efter några svordomar att få på slangarna. Man ser på bilden jag bifogar här nedan att slangarna är hyfsat svullna. Slangklämmorna i rostfritt stål medföljde och även kabeln med stickkontkt, givetvis i jordat utförande i längden 1 meter.
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...