Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/19/2022 in all areas

  1. Pga av bristande intresse säljer jag min bandvagn 202Nf1/mk2 Årsmodell-78 Detta är sista versionen med b20,full orbitrol styrning,Zf-lådor etc... Moddad med massa godis genom åren med tex Weber 32/36(rätt bestyckning för bandvagn),bättre och modernare generator,backkamera med bildförstärkning,spalfläkt för bättre kylschaktventilering och även spal för hyttvärmen+massa annat Logg finns på allt inköp delar,underhåll/oljebyten mm Specialkåpa bak gör bakvagnen smidigare Ägt den sen 2014 ej kört mycket,motor utbytt tidigare i Norska Fm Ej våldad i skogen,säljer den pga tappat intresse Behöver en helstrykning men skickar med några liter Natogrön färg som du kan bryta och exprementera med själv Ny grenrörspackning och ett drivband i augusti,gick även över alla bandaggregaten och vätskor Länk till data och info http://www.bv202.se/PDF/VolvoBM202.pdf Medföljer mkt delar bestående av 2st axlar,1st drivband,2st nya drivhjul,2st bärhjul,stödlager och annat Första kontakt via meddelande -PM,jobbar skift med skärpta uppgifter Inga trix,vagnen står bevakad Priset är 65000kr prutar absolut inget på det,inte behov av snabb affär eller snabba pengar
    1 point
  2. 6st bytes gärna mot tgb 11 fälgar. Svar via PM
    1 point
  3. Spindeleder och damask byte på lille bilen.
    1 point
  4. Kona og jeg tok dose tre i dag.
    1 point
  5. Vilken antiklimax. Här var man redo för ingrepp. Väl där vågar inte läkaren göra ingreppet. En nerv låg för nära och risk för total förlorad känsel fanns. Remitteras till experter i stället. Å andra sidan var det kanske tur han insåg sina begränsningar. Nåja fokus på bilköp i stället
    1 point
  6. Nu var det länge sedan jag var inne på forumet och ännu längre sedan jag gjorde en uppdatering kring mina projekt. Men kan ju sammanfatta det kort; Köpt nya däck till Unimogen, förlängt min skogsvagn och införskaffat en skogskran till motorklubben som monterats på vagnen, varav kranen har tagit det mesta av min tid ..
    1 point
  7. Det går framåt! Nästan ett år sedan förra uppdateringen här. :S Strax efter förra uppdateringen blev utsidan plåtklädd och porten kom på plats. Nu var byggarna färdiga, och det var upp till oss att göra resten. Första delmålet var att isolera klart, så vi kunde få värmepump installerad inför vintern. Det här hörnet har hela tiden fått första prio på alla moment, då det är där värmepumpen ska in, och efter det blir det svårt att göra mycket mer just där. Efter att ha satt upp ångspärr över isoleringen så slängde vi upp plyfa som hade använts som temporärt golv på övervåningen när väggarna sattes på plats. Det var väldigt osmidigt att inte ha väggen klädd med något då det är lätt att råka göra hål i plasten. När det blivit lite varmare så drog jag på Betsil på plattan, det ska gå att måla över utan problem, så jag tänkte det var lika bra att få på något så fort som möjligt så inte betongen suger upp olja eller annat spill innan vi är klara. Skivat med osb och gips mot resten, krav på IE60 mellan de olika delarna så mycket skivor blir det Brancellerna delas av med väggar av dubbelgips, OSB sen 120 + 145mm stenullsisolering med ett par centimeters luftspalt mellan och sen osb och dubbelgips igen. Mycket gips blir det! Fortsätter med att få klart isoleringen så det går att hålla varmt i vinter. Ännu mer isolering. Valde 500mm iCell, cellulosaisolering på loftet i form av lösull som sprutades in, det var den sista isoleringen som var kvar! Gipsandet tar aldrig slut. Jag hade först tänkt att bara ha plywood på de väggar som inte har brandkrav, men valde sen att ändå sätta ett lager stående 2,5m gipsskiva runt om nertill så väggen inte är direkt antändbar om det flyger svetsloppor eller gnistor från vinkelkapen. Många skarvar att spackla när man använder 90cm breda gipsskivor då väggen är reglad med CC 45. Fördelen är att de är bra mycket mer hanterbara på en person än fulla 120 breda. Nu började det bli kallt, så vi satte in en 5kW värmefläkt som håller det runt 10-15 grader i verkstan så det går att fortsätta spackla och måla. Med förhoppning om att få en värmepump snart testade jag nya färgsprutan och slängde upp 10L färg i ett nafs. Hade ingen erfarenhet av sprutan, så det blev väldigt tjockt och flammigt. Man lär sig inte om man inte vågar prova, och om det är så det ser ut i hörnan bakom pumpen så får det vara så. Någon pump kom ändå inte, stora problem med leveranser på grund av allt möjligt. Komponentbrist på grund av halvledartillverkningens strul, corona, och Evergreen som gjorde kaos med världens containerlogistik. Vad som försenat leverans av pumparna vet jag inte, men det gör inte heller någon skillnad. Jag insåg att det var dags att ge upp på min idé att kunna klamra all kabel snyggt, bet i det sura och klickade hem nätstege att lägga kabeln i istället. Parallellt fortsätter gipsande och spacklande. Jag bestämde mig för att sätta plåt nertill på väggen, dels för att skydda gipsen som lätt blir skadad, och dels för att få väggen att tåla lite fukt. Plåtarna var på 200x120cm Ena halvan av verkstan får stående plåtar så de täcker 2m upp, och andra halvan liggande så de täcker upp till 1,20 ungefär. Det kommer inte räcka för att köra med högtryckstvätten inne, men det kommer nog duga för att kunna spola av traktorn eller en bil med vanlig slang. Jag insåg att vitt inte är en så praktisk färg i en verkstad, så köpte 20L ny vit halvmatt färg, och en liten 3L burk grå golvfärg (det som fans på byggmax) jag använde att bryta den vita med. 5dl grå färg till 10L vit, förhoppningsvis är den nya kulören lite mer förlåtande mot framtida fläckar och smuts. Trådstegen plockades ner och den nya grå färgen målades runt om, hade lägre tryck på sprutan och målade tre lager istället, det gav ett bättre resultat även om det fortfarande inte är perfekt, men bra nog för en verkstad. Plåten dök upp, silvermetallic, hoppas färgen är lika bra på att dölja smuts som den är på en bil. Innan plåten kunde sättas upp måste något göras åt spolkanten. Efter lite efterforskande och frågor i facebookgrupp var det Ardex A 46 betongspackel som gällde. Hittade till slut en golvfirma i stan som hade det hemma. Dyrt var det, men optimistisk som jag var köpte jag två säckar och tänkte att det nog räcker. Spoiler, det gjorde det verkligen inte. Rätt snyggt blir det åtminstone! Till och med en total nybörjare som jag får det att se vettigt ut. Som allt annat är det långt från perfekt, men det gör sitt jobb och är bra nog för verkstan. Använde den rundade spackelspaden för att få en radie mot golvet, hoppas det blir lagom för att det ska bli lättstädat. De två säckarna spackel räckte inte så långt, men fick klart det kritiska hörnet där pumpen ska stå. Butiken hade såklart stängt i mellandagarna. Jag passade på att få upp trådstege runt om, och påbörja eldragning. Jag saknade fortfarande rätt tråd för att fästa upp kablarna, så har najat med vanlig ståltråd provisoriskt. Plastklädd rostfri najtråd är på väg. Provade att bocka och montera plåt i pumphörnan, har ingen plåtbock alls, så det blev några reglar och tvingar, och sen hammare som inte gjorde ett vackert jobb! Tur det inte kommer synas inne i hörnet, och det gör sitt jobb att skydda väggen om det mot förmodan blir något vattenläckage. Det var svårt att skruva plåten dikt, det var inte heller så snyggt med alla skruvskallar, så jag valde att försöka limma fast den med ett konstruktionslim istället. Jag använde det betydligt dyrare Tec7 nertill som lim och fog mot spolkanten, så vatten som spolas längs golvet inte ska kunna stänka upp bakom plåten. Det har kommit en del snö, så har fått ploga en del. Och en vall var för hög för terrängbilen så jag körde fast, jag körde ut traktorn som mothåll så kunde jag vinscha mig loss. Efter nyårshelgen hade golvbutiken öppet igen, tyvärr hade de bara knappt fyra säckar spackel inne, men jag köpte allt, och snål som man är så kom jag på att jag hade lite hård XPS-cellplast jag valde att såga 1-2 cm tjocka och 5cm höga remsor av jag spacklar in i spolkanten så det inte går åt lika mycket spackel. Tiden får utvisa om det är stadigt nog, men detta spackel är magiskt, skulle det gå sönder i framtiden är det bara att bila ut och fylla igen med nytt spackel. Det går mycket fortare såhär. Spacklet brinner riktigt fort så man måste blanda lite i taget, annars hinner man inte få det på plats. En hel vägg har fått spolkant! Bara 2/3 kvar nu. Hade besök som fick inviga att skruva i verkstan, en bekant vars hästtransport behövde lite bromsjobb, och med närmare -20C ute var det inte så lockande utan värme. Jag höll honom sällskap och passade på att få upp några uttag på väggen under tiden. Handlade lite konstruktionsplywood till överdelen av väggen och har sakta (men inte så säkert) lyckats få upp några skivor. Beställde en 8m Wibe-stege på byggmax i mellandagarna, för som ni ser är stegen jag har rätt kort, men det var bortkastat för de svarade efter ett antal dagar att den utgått ur sortimentet, så tillbaka på ruta noll. Beställde en liknande modell från duab.se istället men den har inte dykt upp än. Passade på att fånga lite solljus och gjorde terrängbilen vinterfin med snökedjor, nu kanske det krävs lite mer för att köra fast. Fortfarande ingen värmepump, så fick en rätt saftig elräkning för december när verkstan värmts med direktverkande och elpriserna är som de är. Tur i oturen att vi bor i elområde 2, så vi har inte haft de helt galna elpriserna. Rörfirman tror att pumpen kan komma nu i mitten av Januari om leveranserna fortsätter i ungefär samma långsamma takt som innan jul, så det börjar närma sig.
    1 point
  8. Give up my hobby and sell my TGB30 trucks and all parts. No.1 truck 1980, 15,000km, very good condition, stored dry, Extended cab with integrated roll bar, not finished yet, but all important metal sheets are present. only chassis without platform or body Gearbox control unit overhauled by a well-known forum member No.2 truck 1979, 45,000km, good condition, stored dry, Hiab crane last year new water cooler and most of the hoses, brakes complete maintained many parts new or overhauled, new specially made 280 liter tank and consoles to be able to continue using the winch. Crew cabin converted to a folding roof, new doors lockable, not yet completed Tires and rims 5 x Fuchs aluminum rims 10x20 like new 6 x steel split rims 10x20 10 x 14.00 Continental HCS tires in good condition Cab Factory overhauled cab that has never been installed. Rust free engine original SBAT DS11 engine in good condition with 20,000km spare Parts Large contingent of new and rare spare parts from Scania workshop insolvency In addition, many other spare parts such as air filters, leaf springs, aluminum air tanks, jacks to lift the complete platform with cabin, brand-new headlights and indicators, and much more ALL TOGETHER AND ONLY AS A PACKAGE Negotiation basis 18.900 € I have pictures of everything, or if you want to see something special, please let me know! We can talk about the price and the transport to Sweden ! I am a private person not a dealer, I have put all of this together over many years but have no desire or time to continue. LOCATION: Dortmund Germany email: mac775@gmx.de
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...