Jump to content

Lasse303

Löjtnant
  • Posts

    258
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Lasse303 last won the day on December 31 2021

Lasse303 had the most liked content!

About Lasse303

Profile Information

  • Location
    Gotland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Lasse303's Achievements

Member

Member (1/1)

240

Reputation

  1. Sprit och annat. Förr och kanske nu köpte man K-sprit och hällde i tanken. JDW skriver "en liter rött" antar att du menar T-röd (som i Trangia kökets spritbrännare)? Menas T-röd eller bara ett talesätt? Är det någon som har testat T-röd? Brukar även ha i någon cl blyersättningsmedel i 98:an, kanske helt onödigt... 3% sprit i 40 liter ger ca 1,2 liter sprit ( + ca 3% från början) Har någon här i forumet provat ? Vad anser du Eile, är K-sprit och T-röd jämförbara?
  2. Tack detsamma eller skall man säga Voff Voff, och "allaniandra" som spejar i mörkret efter ett Gott Nytt år
  3. Yes oavsett älg eller ej ser det härligt ut. Vad händer i skogen, under 12 timmar när du inte har eldtillstånd och bössan vilar? Tältade ofta under sept- okt, efter solnedgången, det inte så enkelt att trava runt och snubbla på allt... Kanske du skulle installera rep-gubbe golv i tältet (liknande 20-tält) så blir det en hel sommarstuga.
  4. Påminner om E:s bilder i detta forum 2020-02-02, med 4 axlar och torsdag Bilder onsdag 21:50 2 axel är en MAN. Någon som har lite fakta biltypen? Kan inte vara så optimalt att köra på smala svenska skogsvägar. Tror mig läst non stans att FMV valde bort Hummer pga bredden?
  5. Ja, helt klart att elda bra kräver mycket luft. Moderna braskaminer brukar kunna kopplas direkt mot uteluften med hål i väggen. Kanske en liknande lösning kan göras? Provelda är nog att rek. och se vad som händer. Tända ljus, en gruvarbetarlampa. Tror dom hade kanariefåglar i gruvgångarna men där går nog gränsen. Det största problemet blir troligen att hitta ett ställe som ingen, mitt i natten råkar trampa på.
  6. Ja det nog inte så lätt att installera en vedkamin i 11: an. Tänkte att det går att byta takluckan till en egen hemsnickrad med uttag för kaminröret. Det går nog inte att visa upp bilen på bilprovning med en fast installerad vedkamin( på goda grunder) men efter 2023 kanske det går Än så länge får elverket+kupé värmare räcka men att "bara" öppna dörren och hitta några torra pinnar och få en skön eftervärme hela natten tilltalar. Koloset mm blir nog inte värre än vid braskaminen hemma? Syre går att fixa med ett extra hål i takluckan och en slang. Undertrycket borde suga in och kopplar man till en slangbit utanför..., om bilen verkligen är så tät.
  7. Hej du verkar ha bra koll på kaminer! Hittar inte ditt inlägg angående de kaminer du hade någon extra av,. tacksam om du kan peka ut var inlägget låg eller fixa en länk till mig Har du (kanske någon annan) någon erfarenhet av elda kamin i 11:an? En sista fundering, elda kamin i ett tält med vanlig tunn plastduk, med tältgolv av plastduk, är det någon som provat det?
  8. Tyskreggad husbil, modell större, på Gotland.
  9. Ja det var min tanke att såga av en passande ringnyckel och svetsa på biten i ca 90 grader.Tyvärr är svetsmannen upptagen med semester. I VH finns verktyget visat på någon sida under "5 fliken".
  10. Är det någon som har en ritning på bromsjusteringsvertyget. En ringnyckel på en förlängd arm. Annars måste däcket av för att komma åt. Det känns lite tungs att rotera närmare 400 kg hjul, bara för att vrida ett snäpp på justeringen.
  11. Spolarmunstycke Stämmer med mina erfarenheter. De spolarmunstycken jag köpte från Biltema fungerar inte Billiga men bortkastade pengar och ja då blir det inte så billigt! Köpte Tatangas modell för 85:- men har inte monterat munstycket... Broms-eländet och lite annat kom ivägen. Vindrutespolningen används inte så mycket, kanske bara på besiktningen (?). Det blir till att motionera spolningen så de inte kleggar samman. Lätt att deformera plåten så man bör banka till hålet innan man börjar krångla med slangar! Smörjnippel Ett annat lite irriterande problem var att en smörjnippel inte gick att trycka ut något fett i. Med tryckluft men inte smörjsprutan. Så det blev en smörjnippel också. Helt klart en bra investering för 15 kr. Nu går det hur lätt som helst men smörjnippeln ser inte lika ut som original nippeln. Stod och höll i en nippel i affären men vågade inte köpa något som inte såg lika ut. När Tatankas kom som vad den som i affären (väldigt lika) kan vara bra att veta till nästa nippel trilskas. Bra med Tatanka det som som kommer i paketet behöver man normalt inte ifrågasätta, passar , passar inte..., När jag kröp runt och klämde på kardan-nipplar så kände jag på någon mer och den satt helt lös. Kanske något att kolla. Troligen tar sprutan i och drar runt lite och kanske lossar på smörjnipplar Monterar nog munstycket i morgon.
  12. Bromsbackar bakhjul. Ja lösningen bör kanske kommenteras, bara jordgubbar räckte nog inte helt. Det kanske finns fler som råkat ut för bromseländet? I VH kan man läsa hur det skall göras och bilder finns. (tack VLC, i Vmo). Jag kunde inte montera efter anvisningar. Lossade VB och kollar. Det stämmer med VH-bok! Under fjädern sitter i hål nr 3 nerifrån och övre fjäder i hål nr 3 närmast mot backen (=lika med VH). Helt -omöjligt att få dit backarna! Anspänning i undre fjäder blir för stor och backen tvingas ner och övre fjäder sjunker och tar i bromsskölden varför den hamnar snett och inte kan sättas in i spåret i bromscylindern. Lösningen?? Flytta undre fjäder i främre back till hål nr 2 sett underifrån. Nu går det att få dit backarna med övre fjäder enligt VH. Funderingar, kan backarna vara olika mellan V o H (kan nya bromsbackar monterats och en annorlunda nästan lika back är ditsatt), revidering av VH är inte införd? Finns det en lösning på monteringseländet? Jag tror mig ha sett någon kommentar att VH och hålen inte stämmer?? OM jag vågade, suck skulle jag ta loss V o H backar och mäta men det är e riskfylld och tidsödande operation, så lilla omvägen får nog vara. Borde kollat och tagit bild på hur den var original monterad, men men nästa gång. Jag har inte provkört men det borde fungera...
  13. Klart, lösningen ja, jordgubbar o glass, kaffe och lite eftertanke och våld. Hur enkelt som helst
  14. Ok har en liknande tanke att justeringen inte kom rätt, känns lite tungt att krångla bort och dit men blir nog tvungen att kolla din idé...
×
×
  • Create New...