
Lasse303
Löjtnant-
Posts
267 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
13
Lasse303 last won the day on July 5
Lasse303 had the most liked content!
About Lasse303

Profile Information
-
Location
Gotland
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
Lasse303's Achievements

Member (1/1)
248
Reputation
-
Jag funderade på att fixa till durkplåten baktill, och fick rådet att slipa plåtrent och dra på något slag av epoxy (gult?) inom 4 timmar, men det blev tyvärr inte av. Det kanske går att jämföra med en bensintank. Vill minnas att någon visat ett fix på renovering av insidan i ett inlägg. Tanken rostar! Jag brukar försöka att tanka fullt vid långtidsförvaring. Kondens, vatten i bensin(?) eller syret i luften, vilken metod är bäst
-
CO-Halt Justering av luftmängd vid tomgång och CO-halten Ta bort plastlocket, Känn på bi -(4) metallfjäder att den kan röra sig lätt, Se även sid 23:10 punkt 3. Eventuellt justera rörelsen med nr 9, justeringsmutter – ge mera luft på tomgång Enligt uppgift påverkas bara luftmängd vid tomgång men inte vid körning. Kan det vara så att, många bilar har en ”ihopkladdad” ventil i temperaturkompensator? Min bil mättes . År 2019 3,5, 2021 4,5 och nu 2023 6,2 i CO. Det har inte blivit så många mil mellan besiktningar och kanske ventilen i temperaturkompensator har kladdat samman mer och mer. Öppna plastlocket och lyft lite på bimetallfjäder några gånger, är kanske vad som behövs… även det en enkel och snabb åtgärd. Citat Svana ”BRÄNNNA UR” Kanske ett högt varvtal under en stund rensar ur kanaler? Se även Forumet Övrigt -Everything else rubrik ”vad har ni gjort i dag då?” Johannes lösning med justering av bränslenålar. Började med 6,2 – sänkte tomgång + nya stift = 5,5, pill med temperaturkompensator = 0,7. Tyvärr måste man nog ha tillgång till en CO mätare. Enligt VeHb skall CO ligga på 2,5 vid 800 rpm.
-
Jag har plockat bort lastförskjutningsskyddet men byggt en liten träram som stabiliserar karossen. Tror det var någon i forumet som menade att det kommer att bli svårt att få dit metallramen när karossen rört på sig. Bra att hänga saker i. Mina upphängningsremmar fungerade inte, fästena rappade (kanske felmonterat?) så vad gör man istället. Köper fyra helt vanliga spännremmar på ca 2,5 gör ett dubbel varv mellan bår och tak. Fungerar klockrent såvida man inte längtar efter original "stylish". Upplaget längst fram är kompletterat med två träpinnar så det ligger lite bättre på fästena framtill. Jag kan fotodokumentera om någon behöver. /Ps i morgon är det dags att utmana bilbesiktningen och se om mitt CO får grönt ljus. återkommer/
-
Tog och läste vad som VeH säger, sid 23:10 Där anges CO till 2,5 och det bör kännas bra tycker jag, när du får det mätvärdet på din bil. Jag har en tomgång som är lite högre än 800, ligger på 1200 för att inte få stopp vid belastning och låga varvtal. Är det någon som har en idé om vad mitt CO värde bör vara isf?? Johannes hur justerar du nålarna ? Har du skaffat special verktyg ?
-
Grattis x många Intressant att läsa vad du gjort.
-
Johannes när verkstaden är klar lägger jag ut deras lösning om "de" vill berätta? Runt 2016 finns det trådar om undantag för höga CO men det är kanske inget aktuellt i dag. Andra forum med veteran bilar menar att CO <4.5 gäller. Där jag besiktigade underkänner de alla (>4,5) och företaget borde ha koll tycker jag!
-
Hej alla, min bil har dessvärre också varit ur drift en period. Dags att köra tgb men vänster bromskrets tom ( torrt i burken) märkligt? Fyllde på nytt och luftat bägge kretsar och nu verkar det fungera -hittar inget läckage... Dags att besiktiga- ja underkänd CO med en halt på 6,5. Man undrar varför den ökar ? För 4 år sen 3,8 och 2 år 4,5 och nu 6,5. Om jag hade kört några tusen mil men varför ökar CO halten med en minimal körning. Saknar mätare för CO såjag bokade tid på lokal verkstad!! Hmm fusk men det kan jag stå ut med i övrigt blankt papper och sista kontrollen av statsmakten
-
-
Lasse303 started following Lavett till KSP
-
Hej jag har en balk bit som kanske är delar av det du söker. Tyvärr kan jag inte komma åt att fotografera järnbiten förrän längre fram. Tung som attan är den. Är du fortfarande sugen på bilder och mått kan du pma mig i december. Har du redan en ksp, eller börjar du med lavetten
-
CO halt för hög-Tvåa på besiktningen
Lasse303 replied to Björne's topic in I garaget - In the garage
Sprit och annat. Förr och kanske nu köpte man K-sprit och hällde i tanken. JDW skriver "en liter rött" antar att du menar T-röd (som i Trangia kökets spritbrännare)? Menas T-röd eller bara ett talesätt? Är det någon som har testat T-röd? Brukar även ha i någon cl blyersättningsmedel i 98:an, kanske helt onödigt... 3% sprit i 40 liter ger ca 1,2 liter sprit ( + ca 3% från början) Har någon här i forumet provat ? Vad anser du Eile, är K-sprit och T-röd jämförbara? -
Tack detsamma eller skall man säga Voff Voff, och "allaniandra" som spejar i mörkret efter ett Gott Nytt år
-
Yes oavsett älg eller ej ser det härligt ut. Vad händer i skogen, under 12 timmar när du inte har eldtillstånd och bössan vilar? Tältade ofta under sept- okt, efter solnedgången, det inte så enkelt att trava runt och snubbla på allt... Kanske du skulle installera rep-gubbe golv i tältet (liknande 20-tält) så blir det en hel sommarstuga.
-
Påminner om E:s bilder i detta forum 2020-02-02, med 4 axlar och torsdag Bilder onsdag 21:50 2 axel är en MAN. Någon som har lite fakta biltypen? Kan inte vara så optimalt att köra på smala svenska skogsvägar. Tror mig läst non stans att FMV valde bort Hummer pga bredden?
-
Projekt: Återställning / Renovering Tgb11C
Lasse303 replied to MikaelD's topic in I garaget - In the garage
-
Ja, helt klart att elda bra kräver mycket luft. Moderna braskaminer brukar kunna kopplas direkt mot uteluften med hål i väggen. Kanske en liknande lösning kan göras? Provelda är nog att rek. och se vad som händer. Tända ljus, en gruvarbetarlampa. Tror dom hade kanariefåglar i gruvgångarna men där går nog gränsen. Det största problemet blir troligen att hitta ett ställe som ingen, mitt i natten råkar trampa på.