Gå till innehåll

Gummitarzan

Korpral
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Gummitarzan

Senaste besökare till profilen

366 profilvisningar

Gummitarzan's Achievements

Member

Member (1/1)

5

Anseende bland gemenskapen

  1. Felet har hittats!! borde kanske dra en vals att jag efter noggran mätning hittade en trasig diod men icke.. När min gamla motor skar kl 05,00 på E6.an pga av för lite kylväska så tryckte jag på varningsljus knappen vars relä inte fungerade och således inte tickade så missades denna att återställas,. Skön känsla när man sätter sig i lugn och ro och läser på instruktionsboken där det stod att summalarmslampan även aktiveras vid varningsknappen, snabb sväng till förrådet hoppade upp ivrigt i hytten för att se att knappen va nedtryckt... ibland blir man gott belönad! Tack för all hjälp, återkommer säkert fler ggr men förhoppningsvis knivigare fel... /Henrik
  2. Ok, trodde den stora lampan endast va ett summalarm för oljetryck och bromsfel. Då motorn byttes så är det ju endast kablarna för generatorn, tempgivaren och oljekontakten som har rörts, har precis varit i garaget och kikat men ser inget konstigt, trodde dock jag hittade huvudfelet och då på tempgivaren uppe vid kylens ovankant, fick nämligen inget utslag på ohm mätaren, kollade på gamla motorn och samma där så troligtvis inte detta fel heller. Batterierna laddas med 27,5 volt och den generatorn kommer från den tidigare motorn så inte fel där heller... vet du om det finns någon centralpunkt där man kan mäta sig fram till felorsaken typ vid instrumentet där den röda lampan sitter..? Övriga lampor lyser ej, dock såg jag vid något tillfälle att den lilla röda lampan för bromstryck blinkade gånger runt 5-6 bars tryck, det verkar ju lite konstigt så det är kanske något med bromsarna ändå.. frågan är hur man gör för att hitta felet? Lämna in den till Scania har jag ingen bra erfarenhet av..
  3. Precis bytt motor på min -30 bil till från en -40 bil, men varför blinkar den röda lampan tro? Trycket kommer snabbt upp och summern slutar ljuda, likaså oljetrycket ligger bra. Bromsarna funkar bra när man kör men känns inge bra att inte lampan slutar att blinka.. nån som har nån idé? / Henrik
  4. Tackar båda, nästan vad jag själv trodde, hemskt om man skruvar ner allt och återmonterar för att sedan få nya problem o ändå mer jobb. Så trött på mig själv bara för jag va stressad o tankspridd.. Motorn hade bara gått 2000 mil och lät så bra som den bara kunde, får jaga tag på nåt bra där ute! Sov gott!
  5. Oljebyte&nytt kylvatten samt rundsmörjning sen hoppade in för långkörning, trodde jag.. Säker på att jag fyllt kylsystemet då det tog lång tid att fylla och till slut va det fullt i glaset men kollade tyvärr inte efter några minuters tomgång utan drog i väg, efter 1,5 mil började vattenpumpen låta och sen nån minut senare tappade jag oljetryck o bilen stendog, mitt på motorvägen, bärgaren kom dock inom kort MEN så klantigt!! Nån som har nån erfarenhet av dito och vart man ska börja? Motorn rör sig inte vid startförsök så säkert några kolvar som fastnat, tror inte man löser detta själv om man aldrig har gjort det förut så gärna tips om nån bra mekgubbe som vill tjäna en bra hacka eller tips på bra firma i gbg trakten, har ingen lust att köra den till Scania och betala 5- sifrigt / Henrik
×
×
  • Skapa nytt...