Hej!
Ny här då jag kommit över 2 par portalaxlar.
Båda paren är som jag förstår det s.k. prototypaxlar men det skiljer sig mellan dem
Det ena paret ser mest ut som vanliga axlar, 8 bultat o.s.v. Däremot är styrarmen skruvad på framaxelns portalhus och det skall enl. uppgift vara tecken på att det är prototypaxlar.
Det andra paret är mer annorlunda. Själva portalhusen är delade på mitten och hopbultade. 6 bultade fälgar med ca 160mm bultcirkel. (har sett att 161 mm är ganska vanligt på jordbruksmaskiner så det låter rimligt om även dessa har 161mm, har inte mätt så noga)
I övrigt ser de tämligen lika ut.
Nån stans har jag läst att prototypaxlarna skall vara aningen smalare bredd än de normal? (båda mina par har samma bredd)
Bra om man skall använda dem på en mindre bil typ Willys.
Någon har sagt att prototypaxlar är bättre p.g.a. kraftigare drev i portalen? andra säger att det inte går att hitta reservdelar till dem o därför mindre intressanta?
Vad säger den samlade expertisen här?
Om det är något som inte passar från de vanliga axlarna, vilka delar är det i så fall? Skiljer tex gummibälg? lager? Drev? knutar?
Jag har försökt söka på TGB prototyper. Hittar några mkt dåliga bilder på amfibiska prototyper som möjligen skulle kunna ha andra fälgar är de vanliga 8 bultade men bilderna är så dåliga att det inte går att säga.