Jump to content

Robert Gladh

Korpral
  • Posts

    38
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Robert Gladh last won the day on June 13

Robert Gladh had the most liked content!

About Robert Gladh

Profile Information

  • Location
    Sandviken

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Robert Gladh's Achievements

Member

Member (1/1)

36

Reputation

  1. Hej Ett stycke tgb11, ej aluzink. Går fint i motor och lådor, diffarna låser som de ska. Nya portaltätningar. Ej bes då den gått hemmavid men tvivlar på att det skulle vara något. PM vid intresse. 100.000:-
  2. Hej Sitter med dubbel uppsättning fälgar så säljer dessa. Nylackade fälgar, inte ett skav. Finns utanför Sandviken men transport kring mellersta Sverige bör gå att ordna. 3300: PM för kontakt Mvh Robert
  3. Hej Tänkte beställa ett gäng winchfästen från Litauen, gedigna pjäser. Pris omkring 250€ plus frakt till Sverige då är fästet pulverlackat grönt. Är det någon som är intresserad så skicka ett pm. Mvh Robert
  4. Nackstöd C303 civil bortskänkes 2 styck, bruna. PM eller tel 073 673 15 27
  5. Gissa hur många av lamporna som helt plötsligt fungerar om man sätter ihop detta kontaktstycket? Den som gissar rätt vinner ett avgassystem till en Tesla. Detta är precis framför höger knä, övre delen av kontakten sitter fast under kontrollen av spjäll, fläkt osv.
  6. Inte för att vara negativ utan en tanke. Är det verkligen bra med icke absorberande material mot luckan? Sett flera luckor som varit rejält dåliga och som haft gummimatta under som låst inne fukt, man ser hur rosten gått in ifrån och ut. Ska göra en helt ny lucka till min tgb som också sett bättre dagar.
  7. Ok det är så alltså. Då är det antagligen så att jag inte får ljus då reläet helt enkelt inte drar för att det saknas spänning. Var denna kabeln tar vägen är ju du mysterium dock. Ska rota vidare i morgon
  8. Det verkar vara här jag har problem. Har 24v ut från säkringen men vid mörkläggningsbrytaren är det 0v.. På Alu-zink verkar det vara ett löstagbart kontaktstycke, bild nedan. Detta har jag inte dock, det sitter ett svart stycke vid särkingsboxen men inget som innehåller kabel 23, den försvinner nämligen in i en kabelkanel som antagligen går mot instrumentbrädan. Sitter det fler kontaktstycken? Jag hittar då inga
  9. Tackar! Ja de är ju helt ok numera. Vi får väl se om ena radiobilen säljs så småningom. Man ska ha förvaring för allt också Det är min TGB11 som får mest uppmärksamhet nu. Prio 1 är att få ordning på belysningen. Någon har ju gått amok med avbitare och skarvar. Ljuset funkar om man ljustutar men kan inte lysa kontinuerligt. Nu är allt som det ska UTOM en sak och det är kabel 58 som går från ljusbrytaren högst upp till vänster på panelen. Det går 5 kablar ut, 5,27,56, 58 och 58. Ja det är två nummer 58.. Den som är kapad i mitt fall är den oranga kabeln. Har ett elsystem i bilen och ett liggande löst vid sidan av, på det lösa systemet går kabeln som från brytaren upp till vänster till den andra ljusbrytaren, grön kabel på bild men det verkar den inte ha gjort på min bils härva. Elschemat jag har är från en alu-zink, den har två av kabel 56 istället. Det är ju en mindre djungel av kombinationer som brytare och skit kan stå i. Mörkläggningsbrytaren står på. Sedan har jag testat att ha halvljusautomatiken samt de belysningsbrytaren i alla tänkbara kombinationer. Vad ska krävas för att kunna växla mellan hel och halvljus, ett drag i spaken? Detta är från det lösa systemet som synes, grön kabel går från brytare till brytare. Kabel 58 är den oranga, denna vara kapad precis vid kontaktstycket. Här är lösa systemet igen. Den översta knappen har jag inte ens i min bil, är det torkare för lampor? Torkare har jag inte ens.. Dessutom verkar inget av mina elscheman ha två 58... Däremot två nummer 56.
  10. Radiobil nummer 2 Faktiskt nyligen inhandlad och inte fått hem den än. Väntar dock ivrigt på transporten.. Gått på F21 i Luleå. Stod faktiskt inne på området fram tills att jag köpte den, dock ägts av en privatperson. Ägaren innan honom var yrkesofficer och gjorde ett gediget jobb på att återställa bilen till ursprungsskick, främst jaga rätt på radioutrustningen som slängts av tidigare ägare. Tyvärr förlorade han båda benen under en attack i Afganistan, vilket fick honom att sälja bilen. Bilen är i väldigt bra skick som synes, något märkligt lacksläpp bak men det verkar vara allt. Det som jag vet saknas är låsmekanismen som håller förardörren öppen, är det någon som har den liggande?
  11. Radiobil nummer 1 Bilen var fullt fungerande vid köp dock inte särskilt ompysslad mer än oljebyten. En härliga massa mossa på taket. Bak i skåpet hade tidigare ägare blandat motorolja, jord samt rådjurspäls till en vidrig gegga som fick skrapas bort. Bilen har nu gåtts igenom noga och är numera hela helt grön istället för den halvdassiga lacken. När vintern var som värst 20/21 valde en vikt på tryckplattan att lossna och göra kejsarsnitt på sprängkåpan så ny sprängkåpa jagades fatt i. I samband med detta byttes även kopplingen som det visade sig vara hög tid för att byta. Bilen var inne på sin näst sista besiktning här i veckan. Fick ombes få en baklampa valde att säga upp sig samt att bromsarna fram tar ojämnt. Har bytt båda slangarna samt nya cylindrar och justerat backarna men ändå vill den vrida ratten åt vänster - idéer? Ska lufta igen i morgon
  12. Lite kort om kapellvalpen som inledde min bana. Backen var rasad vid köp så lådan byttes direkt. Fördelningslådan läckte så handbromstrumman badade i olja. Likaså koppling byttes. I övrigt gick bilen bra även om den såg ut som skit. Mätarhuset var knappt fungerande så även det fräschades upp något. Motivationen dök dock relativt snabbt när första radiovalpen köptes så denna såldes i Jan 2020.
  13. Hej Har inte presenterat mina fordon än här. Har två 3315 samt en tgb11 En från 1967, en från 1968 samt 1975 på 11 bilen Inledde med en kapellvalp 2019 som jag köpte av en kollega. Bilen var ett vrak när jag hämtade den, mycket plåt var dålig och elen var kaos. Drog om all el samt bytte mycket av plåten innan jag sprang på min första radiobil som var i ett betydligt bättre skick även om den inte hade blivit alltför bortskämd av tidigare ägare. Överväger dock att låta den lämna parken då jag har min senaste pärla som är som ny i princip.
  14. Min är en delvis aluzink. Fotsteg är kvar men taket bak är aluzink. Tänker jag rätt i övrigt? Mörkläggningsbrytaren kan ju faktiskt få ryka. Reläerna borde ju ha 24v så fort tändningen är på?
  15. Felsökt lite mer idag. Kabel 23 från säkringsboxen går till mörkläggninsbelysningen, därefter går strömmen ut genom kabel 27 till ljusomkopplaren. Från denna (kabel 27) går strömmen vidare ut genom 56 till ljusreläerna. Jag har 24 volt vid kabel 23 från säkringsboxen men noll volt vid mörkläggningsbelysningen. Det verkar sitta ett skarvdon någonstans i bilen, vart sitter denna, ser en svart prick på elschemat. Verkar vara så att strömmen försvinner längs vägen. Ohm-mätte kabeln och oändligt motstånd så känns som den är fimpad. Bifogar bild över min förklaring nedan. Borde jag dra en tjuv till mörkläggningsbrytaren direkt från säkringen där 23 sitter?
×
×
  • Create New...