Det är kardanaxeln som är dum, den vet ju inte om det är växellådan eller hjulen som drar tunt den..
Så bästa sättet att testa nu är uppsöka nåt isigt ställe o sen vad som vill snurra.. (är ett bekymmer med vacuum'et, man vet ju inte om diff spärrar och / eller 4wd som spökar om det inte sköter sig som det ska. Det brukar ju pysa om i varje fall 4wd går in eller ur, men mycket som kan krångla i den kedjan.
Köra in framänden i en snöhög är ju också ett sätt.
Så nåt isigt ställe o testa med H/L, 4WD o diff in/ur så brukar men få nån indikation på vad som funkar.